Sprinter naast de rails.

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Sprinter naast de rails.

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo,

Op Ede Wageningen staat een sprinter naast de rails. Wat er verteld werd, via een ontspoor wissel. Of hoe ze dat noemen.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door Ronald2016 »



Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door WilcoV »

Op deze locatie ligt inderdaad een ontspoorwissel dat zou moeten werken in combinatie met het uitrijsein. Het is een volgende soort wissel:
Afbeelding
Voorbeeld Alkmaar

In Ede-Wageningen ligt hij wat verder voor de bocht naar het wissel voor het hoofdspoor. Het lijkt er ogenschijnlijk op dat nabij of op dit ontspoorwissel de trein is ontspoort, maar de gemaakte foto's geven hier geen definitief uitsluitsel over. Ook niet waarom de trein daarop is ontspoort of daarbij is ontspoort. De enkele tong van het ontspoorwissel hoort bij veilig sein aan te liggen zodat de trein NIET ontspoort.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Wilco,
WilcoV schreef:Het lijkt er ogenschijnlijk op dat nabij of op dit ontspoorwissel de trein is ontspoort, maar de gemaakte foto's geven hier geen definitief uitsluitsel over. Ook niet waarom de trein daarop is ontspoort of daarbij is ontspoort. De enkele tong van het ontspoorwissel hoort bij veilig sein aan te liggen zodat de trein NIET ontspoort.
Er werd verteld, maar als die liegen lieg ik nu ook, door een rood sein gereden.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door WilcoV »

Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

MarcoFM12
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 jul 2016 10:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door MarcoFM12 »

Gekke vraag misschien maar wat is een ontspoorwissel ?


Groetjes,
Marco
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zo'n ding is bedoeld om te voorkomen railvoertuigen niet onbedoeld voorbij een bepaald punt kunnen komen waar ze een gevaar op kunnen leveren voor het overige ( rail)verkeer. Deze dingen zowel bij spoor als tramwegen in gebruik of in gebruik geweest. Zo werden ze ook gebruikt om tramnetten fysiek van elkaar te scheiden. Een simpele ontsporing levert veel minder schade en gevaar op dan een botsing met andere railvoertuigen.

In dit geval voorkomt het ontsporing wissel in Ede-Wageningen dus dat je niet onbedoeld op het hoofdspoor van Arnhem naar Ede kan komen. Dit is de goedkoopste manier om dat te voorkomen. Een duurdere optie is er een normaal wissel inleggen met daar achter nog een (kort) kopspoor. Dat word meestal gebruikt op plekken waar de snelheid hoger ligt zoals bij voorbeeld bij Ressen betuweroute aansluiting waar het wachtspoor tussen de hoofd sporen van/naar Nijmegen zo'n spoortje heeft. Volgens mij mogen de wissels van/naar dat wachtspoor namelijk met 80km/u bereden worden. Het spoor 1 in Ede-Wageningen is maar met max. 40km/u te bereiken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door dentheo »

Een ontspoor wissel is "ongeveer" een halve wissel die de trein in het ballast kan zetten.
Dit als het niet gewenst is dat hij er voorbijkomt, soort infra noodrem.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door Redskin »

Interessante constructie ter voorkoming dat de hoofdbaan opgereden wordt, zo'n ontspoorwissel! Nooit van het bestaan afgeweten. Volgens een ProRail-woordvoerder is het wel "een uiterste maatregel als andere daar aanwezige systemen of mensen falen" (AD 22 mei, klikkerdeklik). Gelukkig trouwens dat dit uiterste veiligheidssysteem zelf niet haperde; geen gewonden of erger en nauwelijks materiële schade.
WilcoV schreef:Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).
Eens, maar naar mensen wijzen (ik zelf wijs ook niet meteen naar conducteur of machinist) is niet heel vreemd want die blijkt toch helaas in de meeste gevallen de veroorzaker. Denk aan Dalfsen, Winsum, Amsterdam Westerpark, Barendrecht en Roermond; zomaar even de vijf laatste ongevallen in Nederland. Of bijvoorbeeld Bad Aibling afgelopen jaar in Duitsland: 11 doden, ruim 80 gewonden (verkeersleider vond z'n mobieltje belangrijker dan z'n werk).


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door Overdijk »

Nooit geweten dat ze ook hier in Nederland in het spoor lagen. In het Verenigd Koninkrijk worden ze vrij veel toegepast.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door WilcoV »

Redskin schreef:Interessante constructie ter voorkoming dat de hoofdbaan opgereden wordt, zo'n ontspoorwissel! Nooit van het bestaan afgeweten. Volgens een ProRail-woordvoerder is het wel "een uiterste maatregel als andere daar aanwezige systemen of mensen falen" (AD 22 mei, klikkerdeklik). Gelukkig trouwens dat dit uiterste veiligheidssysteem zelf niet haperde; geen gewonden of erger en nauwelijks materiële schade.
WilcoV schreef:Tjsa er wordt zoveel verteld. Het is natuurlijk het makkelijkste om als eerste naar de Conducteur en Machinist te wijzen. De officiële lezing is nog steeds dat de toedracht en oorzaak nog worden onderzocht en dat dit nog niet bekend is. Rood sein is een mogelijkheid in dit geval, dan ligt het wissel nog open, maar zolang dat nog niet officieel is bevestigd is ook een defect mogelijk (denk aan Hilversum).
Eens, maar naar mensen wijzen (ik zelf wijs ook niet meteen naar conducteur of machinist) is niet heel vreemd want die blijkt toch helaas in de meeste gevallen de veroorzaker. Denk aan Dalfsen, Winsum, Amsterdam Westerpark, Barendrecht en Roermond; zomaar even de vijf laatste ongevallen in Nederland. Of bijvoorbeeld Bad Aibling afgelopen jaar in Duitsland: 11 doden, ruim 80 gewonden (verkeersleider vond z'n mobieltje belangrijker dan z'n werk).
Helemaal mee eens, maar dat doe je na onderzoek als blijkt dat het zo is en niet vooraf.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Sprinter naast de rails.

Bericht door Frank_N »

Ik wist niet dat die dingen "bestuurbaar" waren :o
Heb er in Engeland wel wat gezien, maar zonder enige zichtbare bedienings elementen :?


Groet van Frank
Plaats reactie