Spoor N — "Grafisch Museum"

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Tsja, heb je zo met Friese familieleden :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

ATLAS N gauge is de op één na populairste modelspoorfabrikant van N spoor in de Verenigde staten, alhoewel de productie grotendeels uitbesteed werd in Europa (Rivarossi) en later in Japan (Kato). Vooral de modellen van Kato worden beschouwd als de mooiste ATLAS N gauge modellen. Hier een oude advertentie uit N-NU gepubliceerd in 1971.
Nu valt dat scannen van oude advertentie's niet mee. Voor de huidige megapixel generatie, deze oude afbeeldingen waren opgebouwd uit 40 à 48 rasterpuntjes per centimeter. Omdat zichtbaar te krijgen op beeldscherm valt niet mee. Gelukkig is uw redacteur een ex-lithograaf ;)

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

ATLAS N gauge brengt ook accessoires uit. Ook hier geldt dat de productie uitbesteed wordt. Zo kennen we deze stortkoker van een groeve uit de collectie van Pola, Faller, enz. (en zelfs bij Model Power!).

Afbeelding

Soms laat de vormgeving niets te raden over. De overeenkomst met de verpakkingen van Pola is treffend:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarcoTrix op 12 okt 2021 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Als we dan toch bezig zijn, dan maar gelijk de Pola versie (250) erbij nemen van het "Schotterwerk". Origineel zelfs verkrijgbaar met optionele electrisch bedienbare stortkoker (251). Jammer dat Faller dit niet meer in zijn assortiment heeft opgenomen, vooral omdat Faller bekend staat om zijn functionerende modellen.

P.s.: Heeft iemand toevallig dit "Schotterwerk" mét electrisch bedienbare stortkoker?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

mini rijder schreef: 15 sep 2021 11:17 Of roken naast een wieg met baby nou zo'n goed advies is? 8)7
Het was immers ook het kolentijdperk :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Ik maak nog even een tweede uitstapje, dit keer naar schaal 0. Maar deze vondst was zo uniek, dat ik deze met jullie wil delen.
Onderstaand een bladzijde uit een Russische warenhuis catalogus uit 1956-1961. Het betreft blikken modeltreinen van Moskobel. Moskobel is eigenlijk een fabriek van kabels, maar het was in Rusland niet ongewoon dat een fabriek andere producten maakte. Deze treinset was een bijna rechtstreekse kopie van Lionel uit Amerika, behalve de locomotief, die was min of meer op een Russisch prototype gebaseerd. Te koop was deze treinset niet, hij kon alleen door clubs of scholen gekocht worden, of als belangrijke functionaris kreeg je de set cadeau. Tegenwoordig een gewild verzamelobject, met een zeer strenge export limiet.

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door tv_man »

Vrije vertaling van de tekst onder het plaatje: 'kinderspoorweg in actie'

De naam is trouwens trouwens Moskabel, het is tenslotte een kabelfabriek (москабель поезд in een zoekmachine plakken voor meer plaatjes van moskabel treintjes.)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Advertentie voor Minitrix uit het boek Internationaler Modell-Eisenbahn-Katalog Band 2 TT+N+Z, Symposion Verlag GmbH Esslingen (1980). Prachtig naslagwerk om vele N modellen te identificeren, ook van merken die allang niet meer bestaan.
De advertentie van Minitrix is typisch uit het tijdperk dat het kopieerapparaat volop in zwang kwam, en is de enige advertentie in het boek.
Duidelijk bedoeld om zonder veel problemen gekopieerd te worden (kleuren kopieerapparaten waren toen nog een zeldzaamheid).

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Ik heb weer een mooie van Ibertren, geïllustreed door Luis_Bargalló. Omslag van beginset 114, met daarop de bekende V200, maar dan in de export versie voor Spanje. Ook de RENFE gaf de V200 een prachtig kleurenschema, ondanks het gebruik van "spoorweggroen". Die zou je eigenlijk naast de DB V200 ook moeten hebben.

Afbeelding



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door Adriaan »

Met heel veel plezier kijk ik naar je grafisch museum.
Dank voor je bijdrage.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Advertentie van Arnold N in Spoorweg Journaal 67, januari 1993. Spoorweg Journaal is eigenlijk de Vlaams/Nederlandse versie van Eisenbahn Journal. Speciale advertentie van Arnold N voor de Belgische markt, met aankondiging van enige export modellen. Opvallend dat Arnold toen verkocht werd door de importeur van Märklin in België. Later zou Märklin Minitrix overnemen, en zodoende weer in de markt komen van N spoor.
Vormgeving is niet zo spannend, maar dat laatste feitje maakt het een leuke advertentie.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Mijn roots liggen bij Märklin M H0, maar zelfs toen spaarde ik de posters van (Mini)Trix. Schitterend art-work, dat zeker regelmatig mijn tienerkamer sierde. Zoals eerder vermeld ben ik helaas deze posters kwijt geraakt, maar ten bate van het 50-jarig jubileum van Trix sierde op de achterpagina van het Trix Profi-Club blad nog eenmaal deze poster. En als iemand van Trix meeleest, dan hoop ik dat deze posters weer geïntroduceerd worden.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

De voor- en achterzijde van een doosje om de wagonnetjes in te verpakken van PIKO uit de voormalige DDR. Alle doosjes waren hetzelfde, om kosten te besparen, alleen een stickertje aan de zijkant gaf aan welk wagentje je kocht. Design is strak en eenvoudig gehouden, en daarom wellicht ook tijdloos.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Jarenlang mijn werkplek, Linotype Graphic System 3334, grijswaarden scanner, met beeldmanipulatie software. Computer volledig menu gestuurd met een muis. Let wel, Apple en Adobe bestonden toen nog niet. Het apparaat was zijn tijd ver vooruit. Dus Apple moet niet zo pochen dat zij de muis uitgevonden hebben...

Linotype LGS 3334

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door Folkert van Wijk »

Interessant, welk jaar was dat?


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door maarten »

Het met de computer beelden scannen, bewerken en weer terug belichten op film is ouder dan je denkt. Dicomed was ook een van de eerste daarmee. We schrijven dan 1968. Later heeft Dicomed digitale foto bewerkingscomputers gebouwd, ook dat was voordat apple met een muis kwam. Het was een hardware-voorvader van Photoshop zeg maar. Met muis én trackball, een twee-handige bediening dus. Dit was lang voordat de 'pc' ontstond, het was eigen hardware met een eigen zelf ontwikkelde 'grafische kaart'. VGA bestond toen zelfs nog niet. Er is echter maar bar weinig hier van terug te vinden op internet helaas, zeg maar niets. Waarschijnlijk omdat dit was vóórdat internet bekend en toegankelijk werd. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Folkert van Wijk schreef: 20 okt 2021 21:08 Interessant, welk jaar was dat?
Opleidingscertificaat gehaald op 11 december 1987, in de maand daarvoor was de machine uit de VS overgehaald met KLM Cargo. Omdat dit de eerste machine was in Nederland was de opleiding ter plekke in onze drukkerij, i.p.v. bij Tetterode in Amsterdam. Er is tenminste een tweede machine geïnstalleerd in Nederland, een LGS 3331. Dat was de kleinste uitvoering. Ik weet helaas niet waar deze machine stond.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door shoven »

Apple is ook niet de uitvinder van de muis. Voor zover ik heb begrepen komt die voor een groot deel uit het bekende Palo Alto onderzoekscentrum (PARC) van Xerox (hoewel zij ook niet de eersten waren). Net als de techniek van windows en meer van die dingen die we nu doodgewoon vinden maar destijds een revolutie waren. Grafische schermen kennen we al sinds eind jaren 60 maar vooral voor niche-toepassingen, niet voor kantoor- en thuisgebruik.
Hier voor de liefhebbers wat IT-nostalgie.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Goed, ik ga weer verder bladeren tussen mijn spullen ;-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Hornby in schaal N ??? Ja, tegenwoordig valt Arnold N onder het Hornby International concern, maar het was ooit Minitrix die op deze manier de engelse markt betrad. Omslag van een Hornby Minitrix catalogus uit 1974. Wel een leuke tijdscapsule.

Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door maarten »

De kleurstelling is is ook erg Arnold, in plaats van Minitrix. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Heb je ook de modellen gezien op de omslag? Dat zijn wel erg Duitse modellen met Engelse opschriften.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Leuke vangst vandaag op Eurospoor 2021: VERO 54 59370/129/00894 Vorstadhaus Heidi. Scan van de omslag van het doosje.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Nog een bouwdoos van Vero. Schaalverhouding houdt het midden tussen N en TT, met instructies in Duits en Russisch.
Prijzen zijn in Marken, Ost Marken wel te verstaan.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Spoor N — "Grafisch Museum"

Bericht door MarcoTrix »

Vandaag dit leuke boekje gekocht van Schuyt & Co, Handboek Spoor N uit 1990.
En dan besef je ineens dat 1990 ook 30 jaar geleden is...
Dan maak je ook kennis met enige merken die inmiddels verdwenen zijn. En alles natuurlijk pré digitaal.

Afbeelding


Plaats reactie