Vraag

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Vraag

Bericht door Arjuna »

Heren

Wie kan mij een hint geven over waar ik een inschakel led zou kunnen plaatsen en een stroom ,aan led .
Ik heb van iemand 30 relais gehad ,en nu ga ik deze maar eens verwerken voor de Arduino.
10x5 en 20x 12 volt met twee keer omschakeling.

Arjuna
Afbeelding


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Vraag

Bericht door beagle »

waar wil je die led mee schakelen?

met de relais contacten. of rechtstreeks via de transistor ??


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Vraag

Bericht door beagle »

waar wil je die led mee schakelen?

met de relais contacten. of rechtstreeks via de transistor ??
in het 5 Volt circuit of in het 12V circuit ?
10x5 en 20x 12 volt met twee keer omschakeling.
Heb je dus 10 relais van 5V en 20 relais van 12V?
Welke led zijn het : witte, gele, rode, blauwe , groene? Elk soort Led heeft een andre voorspanning en een andere stroom. Daarvoor moet voor iedere soort Led een voorschakel weerstand uitgerekend worden en dat afhanklijk van de voedingspanning.
een schakeling Led - weerstand voor 5V heeft een andere weerstand waarde dan een schakeling Led-12V

Dus graag wat meer uitleg over wat je wil bereiken

beetje gek om Led's te laten werken via relais. een hoop componenten voor niets.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Vraag

Bericht door fenix »

Hallo Arjuna,
bekijk deze pagina eens. er staat een rekenvoorbeeld in.

Wil je een led meeschakelen met de digitale uitgang van de arduino? dan kun je beter een iets grotere waarde nemen voor de weerstand naar de transistor en ook een iets ruimer bemeten voorschakel weerstand voor de led. Wil je op zo'n manier meerdere relais/led combinaties aan dezelfde arduino, moet je goed gaan opletten dat je de maximale beschikbare stroom voor de digitale poorten niet overschrijdt en maatregelen nemen in de voorschakelweerstanden.
Ik heb niet de waarden paraat die ik in mijn schakelingen gebruik voor de voorschakel weerstanden bij transistors, maar dat zou zomaar 10kohm kunnen zijn.

Als je in de kring die door het relais wordt geschakeld een controle ledje wilt meenemen, dan moet je de voorschakel weerstand berekenen op basis van de voeding spanning van die stroomkring.

Het hangt er dus vooral vanaf wat je met dat ledje wilt aangeven....

Fenna



Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Vraag

Bericht door Arjuna »

Heren

Bedankt voor de antwoorden ,maar ik neem even een project pauze
Mijn kennis en leer vermogen zit in het niet in het denk werk maar het zien doen.
Lezen of schrijven van teksten of vraagstelling is zoals de Engelsen zeggen ,not my cup of tea ,

Ik wacht mijn moment af ,het komt een keer op mijn pad .
Dit is al meerderen keren voorgevallen .

Ik ga weer draadjes knoppen

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Plaats reactie