De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Bericht door Michiel »

Bij het doorlezen van het Nürenbergartikel in Modelspoormagazine 167 viel de totale overheersing van de H0 schaal op. Vijftien volle bladzijdes Belgische of Belgisch gerelateerde H0 geweld. Wanneer men aandachtig gaat zoeken, vindt men nog hier en daar een vermelding van een andersschalige nieuwigheid. Zo vond ik voor schaal N een Belgisch disco-rijtuig van Pi.R.A.T.A. Leuk, maar daarmee stoffeer je geen modelbaan.

Nochtans is er een interesse. Het Belgisch omschilderproduct van Fleischmann van vorig jaar, de stoomlocomotief type 64, viel in de prijzen bij de modellen van het jaar, en ging het nogwel enkel om een Duits model enkel in een Belgische-groene livrei gespoten, meer niet. Ook op de tweede-handsmarkt zijn Belgische modellen erg gezocht. Zelfs een stok-oude Piko diesellocomotief type 204 uit de jaren '60 (bijna 60 jaar oude productie) gaat van de hand voor relatief veel geld. 50 tot 80 euro zijn geen uitzondering voor dit technologisch totaal voorbijgestreefd mormel. Nog een voorbeeld. Hobbytrain kwam uit met een Belgische Vectron, reeks 18 in schaal N. Dit model werd in geen tijd volledig uitverkocht. De vraag is nog steeds groot, maar de herproductie blijft uit.

Belgische andersschaligen blijven op een honger zitten. Er komt nog amper iets uit, en wanneer dat er eens iets is, is het meestal een omschilderding. Belgsiche anderschaligen moeten noodgewongen kiezen voor ofwel stokoude occasies die iedereen wel kent, ofwel zelfbouw, wat niet aan iedereen is besteed. Om de hobby interessant te houden, en de uitdaging fris, zijn Belgisch anderschaligen bijna gedwongen om te buigen of te breken: zelfbouw of mee met de massa: H0.

De modelbouwhobby zit in een crisis. Knutselen is uit de tijd. Vandaag moet alles virtueel zijn: het gamen, chatten, film en muziek.... We leven steeds meer in een wereld waarin we zelf niets meer doen, maar enkel ons inbeelden dat we door het beleven van de simulatie, we het echte beleven. Knutselen deelt in de klappen, en modelbouw is tanend.

Maar de schult zit niet alleen bij virtualisering van onze samenleving. De Modelbouwindustrie heeft ook boter op het hoofd. Men wilt nu onmiddellijke return of investment.. Men wilt onmiddellijk winst maken, liefst nog voor de productie is gestart met voorinschrijvingen. De huidige industrie speelt niet meer op lange termijn. Dat is voor de oude industrie van de vorig eeuw. De tijd waar men een modellen mogelijk 10 jaar in een catalogus had staan, waar men voor kon sparen, men kon van dromen. Man had de keuze uit een heel gamma aan modellen, nieuw en betaalbaar. Het verhaal van de producent de dag van vandaag is heel anders: winst en instant satisfaction voor de investeerder. De ziekte van de tijd: smart-föne, virtuele vrienden bij smoelenboek en flikkerfilms - druk om de knop en lachten... druk op de knop en winst.

Maar desondanks, hoe we het keren of draaien, het tij zal niet meer keren. De hobby is tanend en de modelindustrie is harteloos. Belgisch anderschaligen zijn met een stille dood bedrijgd. Enkel de modelbouwavonturiers zullen eens kiezen voor het bouwen van een Belgische modelbaan in een andere schaal dan H0. Maar indien je een Belgische spoorweghart hebt, en je wilt je kunnen uitleven als een klassieke modelspoorder met een modelbaan en een vitrine aan mooi, schaalgetrouwe, op en top mooie en frisse Belgsiche modellen, dan kan je niet anders meer dan kiezen voor H0. Erg jammer...

Dit is de stille dood van de Belgisch-andersschalingen... :'(
Laatst gewijzigd door Michiel op 07 mar 2017 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door rc.amsterdam »

Dergelijke geluiden worden en werden regelatig ook vernomen uit de wereld van de plastic modelbouw(vliegtuigjes, tanks, vrachtwagens e.d.). Toch is er een omslag - kennelijk - Airfix "doet" het weer en er zijn weliswaar dure nieuwe merken: WingNutsWings uit Nieuw Zeeland en SilverWings uit Polen. Beiden 1/32 hetgeen voor de aangeboden modellen een hele goede schaal is. Ook voor het kleinere werk komen weer regelmatig nieuwe modellen uit.
Een paar jaar geleden dacht ik dat Maerklin het ging maken met dure modellen (oa die BigBoy) voor de liefhebber. Maar dat valt nu weer tegen.
En ook: de Belgiese markt is een stuk kleiner dan de Duitse of Amerikaanse markt. Nederlanders kunnen erover meepraten. En zonder winst loopt het niet. Maar kijk naar de publiekaties van oa Airfix: niet iets doen wat anderen ook doen en ze hebben in 1/48 veel Spitfire werk geproduceerd. En dat is in het Ver.Kon.Rijk alleen al nog altijd goed voor de omzet.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door Rick »

Het overbodig gebruik van vetgedrukte woorden irriteert mij.



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door dwarsligger »

Rick,

Het onnodig reageren irriteert mij weer. Jouw opmerking voegt niets toe!!


@Michiel,

Ik begrijp je irritatie. Ooit ben ik overgestapt van H0 naar N om station Raalte van 1935 na te bouwen, omdat dit anders niet zou passen qua lengte. Op voorhand al de concessie gedaan om met Duits materieel te gaan rijden, want NL tijdperk 1 in deze schaal is gewoon een utopie. Nu 2 banen verder (waarvan de laatste hopelijk toch echt eens afkomt) heb ik mijn wensen maar aangepast aan datgene wat beschikbaar is. De volgende baan (die trouwens naast mijn N baan gemaakt gaat worden) is een H0 baan, Duits Tijdperk 3 analoog, zodat ik hier met mijn beide jongens mee kan spelen.

Mijn probleem is eigenlijk altijd dat ik iets wil wat een ander niet heeft en uniek wil zijn. Dat lukt gewoon niet zonder zelfbouw.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door nspoorkees »

Rick schreef:Het overbodig gebruik van vetgedrukte woorden irriteert mij.
+1


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door H@Ns »

Heren,

Michiel wil zijn punt maken en vet gedrukt is geen enkel probleem.
Onzin om daar een punt van te maken.

Graag verder met het onderwerp.

groet, Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door Michiel »

@Rick en Kees, het spijt me dat de vetgedrukte tekst bij jullie irritatie opwerpt. Het was niet de bedoeling om schreeuwerig te zijn of zo. Het was louter een poging om een anders lange, monotone tekst wat luchtiger te maken door een paar termen extra te belichten. Meer niet. Sorry dat het jullie stoort.

In Nederland is het N-verhaal heel anders. Jullie worden nog rijkelijk bediend door de grootproducenten. In Nederland krijgen jullie nog de kans om jullie ding te doen in schaal N. En dat is een mooi geluk. Ik wou met deze tekst even een beeld geven van wat er leeft aan de andere kant van de grens. Een totaal ander beeld dan wat er hier in Nederland leeft, en als "normaal" wordt beschouwd" ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door Heiko »

Ik had anders naast mijn NS materieel graag wat Belgisch spul gehad. Maar ik ben daar ook achter gekomen dat dat er helaas niet is.

Maar ook in Nederland is er in schaal H0 meer keus dan schaal N.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door nspoorkees »

Ik zou heel graag een rood/gele Belgische/NS Benelux stam maken met een stuurstand en een mooie rood/gele NMBS 1100 serie er achter....


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door Overdijk »

Michiel, ik kan je frustratie goed begrijpen. Ook ik zou meer NMBS materiaal op de N-Baan willen zien.
Vooral als je idd ziet wat er inmiddels allemaal te krijgen is voor de Belgische H0-spoorder.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door Modelbouwerke »

Nog niet wanhopen jongens.
Met de komst van de 3D-printers zie ik nog wel wat NMBS en NS materiaal verschijnen.
Zal wel een beetje voor de doe-het-zelvers zijn, maar je kan niet alles willen.
In resin is er al een beperkte markt en op shapeways kan je ook al één en ander vinden.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door Jeroen »

Michiel,

Lekker betoog, lekker vurig. En dat met cursief is wellicht wat veel -laat de forumzuurtjes lekker mekkeren joh, het gaat om de inhoud- maar ik vind het wel je standpunt verstevigen.

Laat ik voorop stellen dat ik niks met Belgisch spul heb en nog minder met NS of wat dan ook, maar ook zie wel dat niet elke trein die hier langs de A12 rijdt niet te koop is bij de winkel. Toch jammer voor de mensen die graag en heel mooi realistisch een BE/NS baan maken.

Edoch! Dat het gaat om de centjes, ja dat is wellicht jammer, maar het is toch niet heel vreemd? Als we in de luchtvaart ineens met halflege kisten gaan vliegen...dat zou fantastisch zijn, lekker rustig enzo, maar daar kunnen we toch geen geld mee gaan verdienen. En ook bij een modelspoorfabrikant moet de schoorsteen gewoon roken. Zeg eerlijk, als jij nou ging investeren, dan wil je toch ook graag wat extra's bovenop je inleg terug, niet? Als ik aandelen zou kopen doe ik dat ook niet omdat ik Shell wel een gezellig bedrijfje vind. Ik wil gewoon winst. Klaar.

Wat ik nou niet snap is dat heel veel fabrikanten allemaal dezelfde modellen gaan ontwikkelen en dan met prachtige folders komen met teksten als 'nieuw ontwikkeld' en dat soort bullshit. Dat vind ik echt jammer van de tijd en moeite. Nouja, moeite? De ouwe mal even afstoffen en produceren maar. En dan staan Fleischmann, Trix en noemzemaarop met z'n allen in de kroeg en dan zeggen ze "zullen we allemaal een ICE gaan maken?". Verzin en maak dan even een nieuwe lok.

NAja, ik dwaal af........en ik ga maar weer zelf even wat knutselen hier.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door Michiel »

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Jeroen. En je hebt naar mijn idee gelijk.

Producenten moeten financieel overleven, en daarom kiezen ze voor garantie. En ze hebben gelijk. Wat stoort oa, is het kudde-gedrag bij die jongens. Niet alleen omdat ze tegelijk weer met diezelfde modellen komen (vooral met Duitse modellen een probleem), maar ook dat ze zich massaal richten op uitsluitend H0. De andere schalen worden niet meer bediend, behalve als men het grote geld boven haalt (schaal 1).

Het produceren van een locomotief kost veel geld, en die investering wilt men natuurlijk terug hebben. Maar moet dat steeds weer op die kortzichtige "instant-winst" manier? Voor-inschijven, beprekte reeks voor de meer begoede modelist, en de winst is binnen. De rest kan fluiten naar het model want niet voor-ingeschreven. Pech!

En met dezelfde maatstaf worden de andere schalen veroordeeld: productiekosten per model liggen te hoog bij een beperkte oplage om nog instant-winst te hebben (geen afnemers), dus géén oplage! De andere schalen (N, Z, TT, ...) vallen uit de boot... in België. Geen schaal N meer. :(


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschalingen.

Bericht door nspoorkees »

Ik verwacht eigenlijk met de rapid prototyping technieken zoals 3D printen, en de meer en meer geavanceerde ontwerp- en simulatiesoftware dat het juist voor fabrikanten interessanter wordt om meer diversiteit in hun productrange aan te brengen. Het ontwikkelen van een nieuw model kost nog maar een fractie van wat het vroeger kostte, zou je toch denken... ik verwacht juist een groei in het aantal modellen, ook als dat modellen zijn die voorheen misschien niet zoveel verkocht werden wegens een te klein publiek.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Bericht door Michiel »

Ik denk ook dat uiteindelijk de 3D printer heil zal brengen. Niet alleen in N, maar voor alle schalen. Het op maat uitplotten van de modellen dat je verkiest, aankleden (schilderen en beletteren) en rijden maar. Je kopt dan de "blauwdrukken" met licencie voor thuisgebruik, en stuurt het bestand naar je eigen 3D-printer...

Maar zover zijn we nog niet. Maar de aanzet is al gegeven door middel van online bestelbare 3D kappen, een week later in de brievenbus.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Gert-Jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jan 2017 09:34

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Bericht door Gert-Jan »

Hoewel ik pas net kom kijken bij deze hobby is mij hetzelfde opgevallen. Ik wil een Nederlandse baan maken en er is maar weinig in de handel wat momenteel in het echt rondrijd, voor liefhebbers van het Belgische zal dit zeker nog meer gelden. Wat er in het het recente verleden uitgebracht is nu uitverkocht en niet meer leverbaar. Blijkbaar kiezen fabrikanten ervoor om korte runs te draaien.
Zelf bouw(de) ik veel plastic modellen, in die wereld is de situatie toch wel anders naar mijn mening, Tamiya heeft bijvoorbeeld nog modellen uit de jaren zeventig in de catalogus staan. En er zijn nieuwe fabrikanten opgestaan, zoals Takom en Meng met nieuwe en interessante modellen.
Een verschil is natuurlijk dat de klant in de modelspoorwereld voor een geassembleerd en van de juiste kleuren voorzien model betaalt. Dit zal, naast de ontwikkelingskosten, meer productiecapaciteit van de fabrikanten vragen dan alleen het gieten van stukken plastic en dat in een kartonnen doos stoppen.

Laten we hopen dat er meer spelers op de markt komen naast Fleischmann en Märklin.

just mein two pfennig.

grtz, GJ


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Bericht door WilcoV »

Toch ligt dat er aan wat je er voor over hebt en of je alleen NS wil laten rijden.
Er is zat op goederengebied en van andere maatschappijen te vinden dat in Nederland rondrijdt. Daarnaast rijden de 1600/1700/1800 nog in diverse kleuren rond en die zijn zeker te krijgen. Ook rijtuigen zijn zeker nog te vinden en dan hebben we natuurlijk de NS Traxx. Wel zal je hier en daar wat moeten hernummeren en eventueel (laten) overspuiten. Ook zijn er bij kleinserie fabrikanten, zeker via dit forum wel moderne NS treinen te verkrijgen voor prijzen die weliswaar veel lijken maar zeker concurrerend zijn met de grote merken. Vergelijk maar wat je voor een ICM vierwagenstel van Minitrix neertelt met een treinstel van Rob Bisschop.
Ik rij gelukkig geen specifiek tijdperk. Mijn baan stelt een moderne baan voor maar het enige waar ik naar kijk is dat de treinsamenstellingen zelf redelijk periodevast zijn. Verder maakt het me niet zo veel uit. Dus met een beetje schipperen en wat meer sparen is het zeker te doen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Bericht door walter »

Michiel,
Misschien vertaal ik het anders, maar bepaald het aanbod ook niet de vraag? Ik bedoel: als iets niet wordt aangeboden, zal er ook geen vraag naar zijn. Er is zowat alles te koop in h0 en in vergelijk een zeer beperkt aanbod in bijv. N.
Ik ben het dus met je eens, dat er ook een zekere durf zou kunnen uitgaan van fabrikanten. Wie weet, wellicht maken ze meer winst met een bepaald model dan er wordt gedacht.
Bijzonder is het inderdaad dat diverse grootfabrikanten met (bijna) de zelfde modellen op de markt komen. Wat mij ook opvalt is dat er steeds minder modellen in bijv. tijdperk III (Duits) wordt geproduceerd. Of heb ik me niet afdoende georiënteerd?
Ik ga dus mee met je boodschap aan producenten dat het wellicht geen zeer zou doen om nu eens met wat andere modellen op de markt te gaan komen. Wellicht de zelfde modellen als in h0? Met deze schaal kan toch worden afgeleid welke modellen veel worden verkocht?

Overigens vond ik de vette letters in je pleidooi niet irritant, maar eerder emotioneel.

Groeten en sterkte met je zoektocht in de hoop dat je begrijpt wat ik bedoel,

Walter


Plaats reactie