Die man die japanse trams verkoopt op de Houten beurs is Jos Bruinsma (https://www.facebook.com/Trams-in-Japan ... 044467090/). Hij zit in dezelfde hal waar Hans zit, maar dan heel dicht bij de ingang, 2e rij 1e stand (achter de man met amerikaans spul).
Zelf rij ik ook Japans (met "ook" bedoel ik dat ik ook Duits, Engels en Amerikaans rij), maar geen trams.
Ik raad je aan om met Google Chrome (automatische vertaling (ja, nog steeds leest het niet lekker, maar beter dan japans)) de japanse wikipedia te gebruiken voor info over de originele trams. Hier een paar url's van een voorbeeld die ik zelf zeer inspirerend vind:
https://en.wikipedia.org/wiki/T%C5%8Dbu ... 8D_Tramway
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E6%9D%B1 ... 3%E7%B7%9A
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E6%9D%B1 ... %E9%81%93)
https://en.wikipedia.org/wiki/Okayama_Electric_Tramway
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E5%B2%A1 ... C%E9%81%93
https://umemado.blogspot.com/2013/07/5.html
https://umemado.blogspot.com/2015/06/1.html
https://umemado.blogspot.com/2015/06/blog-post_13.html
https://umemado.blogspot.com/2015/06/1_15.html
https://umemado.blogspot.com/2015/06/blog-post_16.html
https://umemado.blogspot.com/2015/06/blog-post_22.html
https://umemado.blogspot.com/2015/06/blog-post_28.html
https://umemado.blogspot.com/2015/07/blog-post.html
https://umemado.blogspot.com/2015/07/ed602.html
Ja,er zitten ook 2 engelstalige url's bij, maar je ziet al gauw dat de japanse sites meer info biedt.
Leuk he, 5,8% helling met een tram, goederenvervoer en tandwiel bedrijf.
Japanse Trams...
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Japanse Trams...
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Re: Japanse Trams...
---
Goedemorgen "naamgenoot"
Bedankt voor je vele info, die ga ik zeker bekijken
Ik heb trouwens gisteren een Modemo tram binnen gekregen die ik tweedehands
gevonden had.
Wat een prachtig exemplaar en hij rijd echt zo soepel en rustig
Hier even een voorbeeldfoto, het is de Modemo NT85...
---
Goedemorgen "naamgenoot"
Bedankt voor je vele info, die ga ik zeker bekijken
Ik heb trouwens gisteren een Modemo tram binnen gekregen die ik tweedehands
gevonden had.
Wat een prachtig exemplaar en hij rijd echt zo soepel en rustig
Hier even een voorbeeldfoto, het is de Modemo NT85...
---
Groeten ...Hans
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Japanse Trams...
De Arnold gelede trams vind ik ook heel mooi rijden (ja, heb ik gehad), maar is geen Japans.
voor meer info over Japanse trams:
https://www.bol.com/nl/p/metros-trams-i ... oductTitle
https://www.bol.com/nl/p/metros-trams-i ... oductTitle
https://www.bol.com/nl/p/metros-trams-i ... oductTitle
Maar gaat vooral over de moderne situatie. En omdat er zoveel is blijft de info per tramorganisatie beknopt. Leest wel lekkerder dan Google vertaalde japanse tekst.
voor meer info over Japanse trams:
https://www.bol.com/nl/p/metros-trams-i ... oductTitle
https://www.bol.com/nl/p/metros-trams-i ... oductTitle
https://www.bol.com/nl/p/metros-trams-i ... oductTitle
Maar gaat vooral over de moderne situatie. En omdat er zoveel is blijft de info per tramorganisatie beknopt. Leest wel lekkerder dan Google vertaalde japanse tekst.
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Re: Japanse Trams...
---
Leuk hè al die info over een onderwerp wat hier niet heel erg "bekend " is
De tram van Modemo die ik nu heb, rijd sinds 1997 op één van de twee laatste
grote tramlijnen door Tokio, zijnde de " Tokyu-Setagaya Line "
Ik kwam dit You-Tube filmpje tegen met deze trams in het eggie in verschillende
kleuren...de blauwe [ die ik heb] komt ongeveer op 1.25 min. in beeld
https://www.youtube.com/watch?v=KyhMf-fHxKM
[ hoe ik dat precies moet doen met die link weet ik niet ]
---
Leuk hè al die info over een onderwerp wat hier niet heel erg "bekend " is
De tram van Modemo die ik nu heb, rijd sinds 1997 op één van de twee laatste
grote tramlijnen door Tokio, zijnde de " Tokyu-Setagaya Line "
Ik kwam dit You-Tube filmpje tegen met deze trams in het eggie in verschillende
kleuren...de blauwe [ die ik heb] komt ongeveer op 1.25 min. in beeld
https://www.youtube.com/watch?v=KyhMf-fHxKM
[ hoe ik dat precies moet doen met die link weet ik niet ]
---
Groeten ...Hans
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Japanse Trams...
Niet alleen leuk om "onbekend" terrein te verkennen, maar ook leerzaam.
Voorbeeld: de duitse Gueterzugbegleitwagen, de engelse brakevan, de amerikaanse caboose en de japanse 車掌車 (= conductor car). Die hebben allen een totaal andere functie. En toen begreep ik de duitse Gueterzugbegleitwagen ook beter (hoort tussen locomotief en goederentrein).
En de Setagaya Line is een leuke. Je mag het nog net tram noemen. Ik heb op het punt gestaan om er ook een tram van te kopen, maar zoals ik al zei rij ik geen trams (misschien later).
Voorbeeld: de duitse Gueterzugbegleitwagen, de engelse brakevan, de amerikaanse caboose en de japanse 車掌車 (= conductor car). Die hebben allen een totaal andere functie. En toen begreep ik de duitse Gueterzugbegleitwagen ook beter (hoort tussen locomotief en goederentrein).
En de Setagaya Line is een leuke. Je mag het nog net tram noemen. Ik heb op het punt gestaan om er ook een tram van te kopen, maar zoals ik al zei rij ik geen trams (misschien later).
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Re: Japanse Trams...
---
Vanmorgen een "nieuwe " aanwinst binnen gekregen, een centram van Kato
en wel de 14-802-3 [ de zwarte uitvoering dus ]
Volgens de vorige eigenaar bijna nog nooit mee gereden door omstandigheden en
zo ziet hij er ook uit.
Ik vind hem wel erg traag. maar dat schijnen ze allemaal te zijn vanwege de kleine motortjes
Ook kwam ik er achter dat hij heel erg gevoelig is voor ook maar het kleinste oneffenheidje
in de baan waardoor hij ontspoort.
iemand van jullie daar bekend mee ??
Even een voorbeeldfoto, echte komt nog...
Vanmorgen een "nieuwe " aanwinst binnen gekregen, een centram van Kato
en wel de 14-802-3 [ de zwarte uitvoering dus ]
Volgens de vorige eigenaar bijna nog nooit mee gereden door omstandigheden en
zo ziet hij er ook uit.
Ik vind hem wel erg traag. maar dat schijnen ze allemaal te zijn vanwege de kleine motortjes
Ook kwam ik er achter dat hij heel erg gevoelig is voor ook maar het kleinste oneffenheidje
in de baan waardoor hij ontspoort.
iemand van jullie daar bekend mee ??
Even een voorbeeldfoto, echte komt nog...
Groeten ...Hans
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Japanse Trams...
ah, leuk!
Jij gaat voor de modernere trams.
Ik schreef wel dat ik niet aan trams doe, maar:
De Meitetsu Minomachi Line https://ja.wikipedia.org/wiki/%E5%90%8D ... A%E7%B7%9A vindt ik leuk. Binnen de bebouwde kom een tramlijn, maar daarbuiten meer een lokaalspoorlijn. Ik denk eraan om Mino Station (gedeeltelijk) na te bouwen (zie viewtopic.php?f=20&t=10093&start=30. En daar horen deze https://ja.wikipedia.org/wiki/%E7%BE%8E ... B%E8%BB%8A bij. Ik heb die van BANDAI, dat zijn zogenaamde B-Train Shorties, verkorte (tot 6 cm) modellen die je (zonder lijm en verf) nog zelf in elkaar moet zetten en kan voorzien van (KATO of BANDAI) motorisering (heb ik nog niet gedaan).
Jij gaat voor de modernere trams.
Ik schreef wel dat ik niet aan trams doe, maar:
De Meitetsu Minomachi Line https://ja.wikipedia.org/wiki/%E5%90%8D ... A%E7%B7%9A vindt ik leuk. Binnen de bebouwde kom een tramlijn, maar daarbuiten meer een lokaalspoorlijn. Ik denk eraan om Mino Station (gedeeltelijk) na te bouwen (zie viewtopic.php?f=20&t=10093&start=30. En daar horen deze https://ja.wikipedia.org/wiki/%E7%BE%8E ... B%E8%BB%8A bij. Ik heb die van BANDAI, dat zijn zogenaamde B-Train Shorties, verkorte (tot 6 cm) modellen die je (zonder lijm en verf) nog zelf in elkaar moet zetten en kan voorzien van (KATO of BANDAI) motorisering (heb ik nog niet gedaan).
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
Re: Japanse Trams...
---
Leuk dat je toch ook iets met "trams " wil gaan doen.
Alleen zijn jouw plannen veel meer gericht op de werkelijke
situatie en bij mij zal het gewoon een " rotzooitje " worden met
van alles door elkaar en in het midden een kleine kermis
Als ik alles ook een beetje rijdend en draaiend krijg zonder dat het hele dorp
zonder stroom zit, ben ik al heel erg trots ---
Het is voor mij echt tijdverdrijf en de vaardigheden om het perfect te maken,
zoals ik hier op het forum allemaal langs zie komen, heb ik niet en probeer ik dan ook niet
Dan maar heel veel "fouten" en kitsch, als ik maar lol heb
---
Leuk dat je toch ook iets met "trams " wil gaan doen.
Alleen zijn jouw plannen veel meer gericht op de werkelijke
situatie en bij mij zal het gewoon een " rotzooitje " worden met
van alles door elkaar en in het midden een kleine kermis
Als ik alles ook een beetje rijdend en draaiend krijg zonder dat het hele dorp
zonder stroom zit, ben ik al heel erg trots ---
Het is voor mij echt tijdverdrijf en de vaardigheden om het perfect te maken,
zoals ik hier op het forum allemaal langs zie komen, heb ik niet en probeer ik dan ook niet
Dan maar heel veel "fouten" en kitsch, als ik maar lol heb
---
Groeten ...Hans