Hoe om te gaan met overleden forum leden

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal en zeker heren moderators,

ik zat mijn eigen draadje nog eens vanaf het begin door te bladeren.
met een glimlach en hoofdschuddend de eerste vorderingen van de bouw van de Geinbaan weer met plezier zitten lezen.

werd door de diverse forumleden welkom geheten en vriendelijk op mijn eerste fouten gewezen.

één van de eersten die mij welkom heette was Rob Schellenbach.
aan hem terug denkend kwam weer boven dat met hem ik heeel veel keertjes contact heb gehad over de Geinbaan.
ook heb ik van hem een voor mij nostalgische BR 23 gekregen waar hij toch niets meer mee deed en voor hem volledig overtollig was.

nu klikte ik op zijn naam om in de ledenlijst terecht te komen om te kijken waar woonde hij ook al weer.

hard kwam bij mij binnen dat opgevraagde naam niet bestond.

dit gegeven kwam bij mij erg hard binnen.

Rob Schellenbach is een paar jaar geleden overleden na heel veel jaren toch wel lid van ons forum te zijn geweest.
hij stond een ieder met raad en daad terzijde en kan alleen maar met warme gevoelens aan hem terug denken.
Volgens mij is complete treinnenspul toen bij Martin Domburg terecht gekomen waar na Stadt Schellenbach is geboren

dat hij nu als onbekende in de leden lijst wordt genoemd klopt voor geen meter.

ik heb een poosje na zijn overlijden H@NS erop geattendeerd dat het wel pijnlijk was dat Rob Schellenbach op zijn verjaardag nog genoemd werd onderaan het forumoverzicht "verjaardagen,wie is er jarig vandaag "
Kreeg toen terug van H@ns is gecorrigeerd.
er niet bij stilstaand dat dit corrigeren verwijderen betekende.

ik vind dat als bekend is dat een forumlid, wie dan ook, is overleden dit in de ledenlijst best vermeld mag worden onder vermelding van overlijdensdatum o.i.d.

want betekend voor mij dat een ieder die nu lid is en waarvan bekend wordt dat die persoon is overleden hij/zij in de prullenbak terechtkomt en dan het predicaat meekrijgt nooit bestaan of onbekend.

als dit ook mijn voorland wordt net als vele oudere leden onder ons ik dat toch een pijnlijke zaak vind ik.

mijn vraag is dan ook concreet kunnen jullie daar een andere regeling of wat dan ook voor verzinnen die een wat humanitaire der wijze van administratie weer geeft. zodat wij als we er straks niet meer zijn toch wel op een bepaalde manier blijven bestaan en zeker niet als onbekend worden omschreven.

brainstormen mannen :?: :?: :?:
Laatst gewijzigd door janiegein op 10 apr 2019 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Forum update zaterdag 19-1-2019 om 10 uur

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik vind dat Jan een heel goed punt heeft. Het zou naar mijn idee fijn zijn als daar een passende oplossing voor word gevonden. Het lijkt mij ook mooi als in het profiel ook kort wat staat over wie de persoon was voor de gene die dat niet weten of zijn vergeten.

Overigens heb ik niet de illusie dat wat wij op internet doen voor eeuwig is, ook daar komt en gaat er van alles( posts, foto's, website enz.).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Forum update zaterdag 19-1-2019 om 10 uur

Bericht door janiegein »

Nee natuurlijk is dat wat doen niet voor in de eeuwigheid.

maar er is toch wel een groot verschil tussen naam onbekend en "iets" vermelden.

voor al diegenen waar dit op van toepassing is ga ik er vanuit net als ik dat ik in het verleden deze persoon in min of meerdere mate heb gekend.

wij allen kennen hoogstwaarschijnlijk niet iedere lid van dit forum maar daar waar we wel mee in contact zijn of geweest zijn daarvan is het toch een fijn idee dat die persoon voor die ander niet in de vergetelheid raakt. en zeker niet als persoon onbekend.

ik wil niet drammen maar je voelt het zo of niet. lijkt mij niet meer dan menselijk.
of de desbetreffende persoon dan er niet meer is door natuurlijke oorzaak, door ziekte, ongeval of zoals nu in Utrecht zomaar weg dat laten we in die info maar in het midden. maar enige info lijkt mij meer dan gewenst.

dit onderwerp zal ons ouwetjes meer raken dan de jonkies maar uiteindelijk zullen ook zij daarmee geconfronteerd worden.

en ergens zal, als het al van de grond komt, moeten worden begonnen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Hoe om te gaan met Overleden forum leden

Bericht door Thrillseeka »

Heb dit even in een nieuw onderwerp gezet, heeft niet zoveel met het forum software meer te maken.
Wat betreft inhoudelijk ben ik het met je eens, en ik ben ook geen voorstander ( zowel technisch als sociaal) om gebruikers accounts leeg/te verwijderen.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door janiegein »

Nee dat is begrijpelijk,

maar dit is wel in het algemeen belang en de enige die daar wat aan zouden kunnen doen cq iets kunnen opstarten qua vermelding in de leden lijst zijn de moderators en dus jullie vandaar dat ik via het vorige draadje dit heb aangekaart.

misschien een optie om hierover een poll op te zetten?
eens kijken/horen wat de mede forumleden hiervan vinden.

ikzelf zou het absoluut niet fijn vinden dat ik na mijn verscheiden in welke vorm dan ook in de prullenbak zou verdwijnen.

naar mijn bescheiden mening is er toch menigeen die mijn bouwfrutsels getrouw volgen ook al zeggen er niet allemaal wat over maar als ik niets meer zou posten omdat er nu eenmaal geen hemelpost bestaat ( voor zover ik weet ) en men zich dan afvraagt waarom er niets meer gepost wordt en men gaat zoeken en krijgt dan persoon onbekend dan is dat maar een raar idee.

maar goed dat is mijn gevoel die zegt er klopt iets niet.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door Wim H »

Hallo Jan en anderen,

Een goed punt. Het hele account verwijderen vind ik persoonlijk ook geen goed idee.
Bij de buren (Beneluxspoor) wordt er in de handtekening een kort bericht geplaatst dat diegene is overleden.
Bv Peter van Seuren (bekend van de zilverpoetsmethode):
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221493147

Wellicht kunnen we zoiets ook op dit forum doen?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door martindomburg »

Vind dat je een mooi punt hebt aangesneden Jan, helemaal mee eens. Ik heb Rob uiteraard ook gekend en het blijft vreemd dat hij zo plotseling verdween.

Vind het wel mooi als er een galerij komt waar leden die zijn iverleden genoemd worden. Want onlangs is aan dr lijst helden ook Paul Haagsma toegevoegd.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door janiegein »

Heren ik merk dat er zo in eerste instantie mijn post aanslaat.

hoop van ganser harte dat er daadwerkelijk iets uit te voorschijn komt waar we onze overleden medeforumleden terug kunnen vinden met de bijbehorende info wat men zoal op het forum heeft gedaan of iets dergelijks.

Martin;

jij hebt het over heldenlijst ?????

nooit van gehoord of over gelezen.

waar kunnen we dat vinden ?? zal niet de enige zijn die dit niet weet.

het is wel offtopic maar is wel net zoiets.

Ps. jij had toen toch het materiaal van Rob gekregen en daaruit is Stadt Schellenbach toch onstaan?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door martindomburg »

jij hebt het over heldenlijst ?????
Ik doel daarmee op jou idee, vind een andere benaming voor een iverzicht niet heel vriendelijk
Ps. jij had toen toch het materiaal van Rob gekregen en daaruit is Stadt Schellenbach toch onstaan?
Dat klopt helemaal


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door jerrytrein »

En vermeld dan ook de link naar zijn /haar topic
Meestal weet ieder dan wel wie het was, en de inspiratie gaat niet verloren
Daar doen we het voor en niet met de gedachte 'WIJ zullen een keer heen gaan


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door BenQ »

Het gaat niet alleen over leden die zijn overleden, als H@ns al bericht krijgt van de familie, maar ook over leden die gestopt zijn met de hobby of die niet meer op het forum komen om weet ik wat voor reden.
Zag van de week ook weer een jarige die werd gefeliciteerd maar al een paar jaar niet op forum was ingelogd. Dus die zal de felicitatie niet zien.
Je moet ledenlijst maar eens sorteren op laatste keer gezien, dan schrik je.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door spoor65 »

Jan.

Je haalt een goed punt aan, ben het geheel met jou eens dat het mooi zou zijn dat naam en berichten van de overleden persoon zichtbaar blijven, maar dan onder vermelding van in memoriam.

Met Rob haal je ook een voorbeeld aan. die idd van grote waarde was op het forum en, voor velen, ook buiten het forum om, op onze hobby gebied.
Ook ik heb goede herinneringen aan Rob.

mvg

Freddy,


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door spoor65 »

Ben.

leden die niet (meer) aktief zijn, en waar ook niets van bekend is of is gemaakt, dat zal een lastig punt worden.

Automatisch aannemen dat ze niet meer in leven zijn en ze daarom maar in zo`n lijst op te nemen, lijkt mij niet zo handig.
degene die bewust niet meer op het forum komt, dat is zijn eigen keus.
Net als dat je iemand feliciteerd die al langer niet meer aktief is dan dat je zelf lid bent, ook eigen keus, maar idd behoorlijk doelloos.

dus het is bijna ondoenlijk om ieder niet aktief lid een eigen staus te geven.

leden echter die ons ontvallen zijn, waarvan bekend is dat ze zijn overleden, zouden hun eigen inbreng hier idd beschermd mogen worden, door een in memoriam status, waarbij dan ook verjaardagen idd niet meer vermeld worden, email adressen uit gezet worden e.d., opdat ze niet vergeten worden, maar wel hun inzet en inspiratiebron zichtbaar blijft.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door neudalhausenstadbahn »

neudalhausenstadbahn schreef: 10 apr 2019 12:32 Overigens heb ik niet de illusie dat wat wij op internet doen voor eeuwig is, ook daar komt en gaat er van alles( posts, foto's, website enz.).
janiegein schreef: 10 apr 2019 13:26 Nee natuurlijk is dat wat doen niet voor in de eeuwigheid.

maar er is toch wel een groot verschil tussen naam onbekend en "iets" vermelden.
Jan en de rest, mijn geciteerde opmerking hierboven is bedoeld als een stukje realisme van mijn kant waarvan mijn gevoel zei dat ik dat wel moest toevoegen en zeker niet als aanval op de reactie van Jan. Aangezien ik nu het gevoel heb dat die opmerking verkeerd werd/word begrepen vind ik dat ik dat even toe moet lichten.

Ps; ook goede zaak wat mij betreft hier een apart topic van te maken, dan krijgt deze discussie/dit onderwerp makkelijker de aandacht die het naar mijn mening verdient.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door janiegein »

Michiel;

ik heb jouw stukje niet als negatief ervaren.

ik zie het meer als meedenken en voelen dus alles cool man.

Trillseeka;
Heb dit even in een nieuw onderwerp gezet, heeft niet zoveel met het forum software meer te maken.
ik zie dit toch als een onderdeel voor de moderators.
jullie zijn toch degenen die een verandering cq een aanvulling kunnen geven op de site als zodanig.

als voorbeeld kunnen jullie in de ledenlijst een kolom extra invoegen waarin overlijdensdatum kan worden toegevoegd net zoals nu bijv daar staat welk webadres of ander communicatiemiddel met betreffend lid zichtbaar is. in de door mij bedoelde kolom kan dan als extra een overlijdens kruisje met overlijdensdatum gezet worden net als op dat moment ook verjaardagsvermelding en communicatie middelen verwijderd word zonder dat de topic waarin overleden lid actief bezig was te verwijderen zodat zijn of haar inspiraties die met ons allen gedeeld werden verloren gaan.

staat tegenover dat wij als leden ons zouden moeten verplichten om de moderators op welke manier ook te laten weten waarom we niet meer actief op forum zullen zijn.
dat wordt lastig maar geef ook maar een idee om die communicatie goed open te houden.

precies hetzelfde geld voor het simpele feit dat als er ooit wat met H@ns zou gebeuren het forum gedoemd zou zijn op te houden.
tenzij er al geregeld zou zijn dat het forum doorgaat op een nu al vastgelegde manier en dit natuurlijk zonder mij in welke vorm dan ook met deze beslissingen te willen bemoeien maar wil alleen bereiken dat daar over nagedacht wordt.
zonder forum is tenslotte al onze inbreng zinloos als naslagwerk of communicatiemiddel.

hoop toch dat er een zinvolle en humanitaire oplossing voor komt.

voor al het andere excuses voor het feit als dit te dichtbij komt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door Hoontje »

Hallo allen,

Een bericht vanuit het moderatorenteam.

@janiegein een mooi idee wat je oppert. Wat bij ons moderatorenteam maar weer eens benadrukt wat een prettig en betrokken forum(leden) we eigenlijk hebben. Allereerst dank daarvoor!

We hebben achter de schermen met het moderatoren team en Hans overlegd hoe het door jullie voorgestelde, vorm te geven.
We lopen echter daarbij tegen enkele praktische en ethische bezwaren aan, waarop we besloten hebben geen 'in memoriam lijst' of iets dergelijks aan te leggen. Graag leg ik namens het team uit welke besluiten we genomen hebben en op basis van welke argumenten.

Het meest simpele bezwaar is dat wij niet van alle forumleden hun status weten of te weten komen. Soms horen we dat iemand overleden is, maar even zovaak niet. Enkele 'bekendere mensen', zoals de genoemde Paul Haagsma en Rob Schellenbach, komen ons wel ter oren via allerlei kanalen. Toch zijn we bang dat we hierin in onze ogen onvergeeflijke fouten gaan maken. Wat als blijkt dat iemand niet overleden is? Of wél overleden is, maar wij dit niet horen en dus niet verwerken? Daarnaast weten wij niet de wensen van al onze forumleden, wie wilt wel op een lijst en wie niet, etc. etc. Hopelijk begrijpen jullie hierin ons dilemma.

We hebben wel afgesproken hoe te handelen als iemand overleden is en wij dit bericht ontvangen.
Accounts worden niet automatisch verwijderd. Wel verwijderen we ze op verzoek van nabestaanden of wanneer hier anderszins afspraken over bestaan.
We passen tevens het onderschrift aan; dit halen we weg, net als het e-mailadres van de overledene. Achter de forumnaam komt een + te staan. Het kenmerk dat iemand overleden is.

Een soort 'in memoriam lijst' komt er dus niet.

Op deze manier hopen we bij te dragen aan jullie wens om wat inzicht te krijgen in overledenen.

Mocht je naar aanleiding van dit bericht nog vragen of opmerkingen hebben, kun je ons altijd een bericht sturen of hieronder reageren.

Namens het volledige moderatoren team,

Hoontje - Moderator N-spoorforum


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door janiegein »

aan al degenen die zich betrokken voelen bij het wel of niet realiseren van dit gevoelige onderwerp.

ik voor mezelf ben in ieder geval blij dat het onderwerp als zodanig onder jullie aandacht heb kunnen brengen en dat daar serieus over is nagedacht.

ik heb mij ook wel degelijk gerealiseerd dat voor de invoering en uitvoering hiervan de nodige obstakels aanwezig zouden kunnen zijn.

toch vond ik het belangrijk genoeg om dit onderwerp aan te kaarten al was het maar om er eens bij stil te staan.

maar mijn belangrijkste argument is dat al hetgeen uit iemands handen is gekomen en diegene ons medeforumleden heeft laten delen in zijn/haar prestaties dat dat nooit verloren zou mogen gaan omdat de desbetreffende persoon er niet meer is en zeker niet als een onbekend persoon mag worden genoemd.

ik denk dat dit op eenvoudige wijze door ieder lid aangegeven kan worden door aan de inschrijfvragenlijst deze vraag toe te voegen dat in geval dat men de wens kan aangeven om wel of niet na zijn/haar overlijden te blijven voortbestaan in de archieven van dit forum en dan aan de moderators de vrijheid om dit dusdanig te formuleren dat het binnen het kader van het forum past.

voor elke andere beslissing die door jullie genomen wordt leg ik mij respectvol neer.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Hoe om te gaan met overleden forum leden

Bericht door TonN »

Ik zat toevallig de afgelopen dagen ook over dit onderwerp na te denken. Ik ben namelijk ook moderator van een forum en daar speelt het ook. Ik zat eraan te denken om eens een oproep te plaatsen dat mensen er eens over na denken wat er moet gebeuren als ze komen te overlijden. De nabestaanden hebben vaak geen idee wat iemand op het net uitspookt. Het zou mooi zijn als nabestaanden weten wie ze een mailtje moeten sturen in geval dat.
In ons moderatorteam zouden we ook even moeten bespreken wat we dan gaan doen. We houden niet van gebruikers verwijderen, want dat verpest topics. De geboortedatum weghalen zorgt er wel voor dat de overledene uit de lijst met verjaardagen komt. De rang aanpassen of de profielnaam kan ook nog. Account deactiveren voorkomt dat ie ooit gehacked wordt en er opeens berichten van de overledene verschijnen.
Voor een modelspoorforum zal het zo'n vaart niet lopen. Maar het is goed te zien dat het team hier ongeveer dezelfde gedachten heeft als ik.


Plaats reactie