read the f*cking manual

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Gesloten
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: read the f*cking manual

Bericht door Michiel »

Iedereen heeft een eigen manier van werken: In het algemeen kan je het opsplitsen in een aantal werkmethodes:

De planner: die eerst alles uitzoekt, zich informeert, handleidingen leest en z'n project eerst helemaal virtueel uitwerkt. RTFM is bij hem de evidentie zelve, doet hij al automatisch van nature. Heeft hij toch nog een vraag, dan komt het antwoord "RTFM" vrij belegend over.

De pragmatist: hij vliegt meteen in het practische werk. Hij is de plantrekken bij uitstek. Hij doet wat hem logisch lijkt, maar bij opstakels, wanneer het niet gaat zoals hij verwacht, duikt hij in de warrige hoop informatie die hij her en der heeft verzameld. De pragamtist zoekt zelf naar oplossing, maar wanneer hij het echt niet meer weet en geen antwoord vindt, gooit hij z'n probleem in de groep. Een antwoord van "RTFM" brengt hem geen meter verder, want dat heeft hij waarschijnlijk al gedaan, en zal hem behoorlijk ergeren.

De oportunist: hij zal een probleem oplossen via de weg van de minste weerstand. De minste weerstand is meestal, vraag het een ander, zoek iemand die je de oplossing kan aandragen, uitleggen en voordoen. Wanneer iemand hem "RTFM" voorstelt, is ie geërgerd, want hij heeft geen zin in moeilijk zoekwerk. Hij zoekt een leermeester die het al lang uitgezocht heeft en snel even kan vertellen, geen boek of handleiding om zelf door te ploegen.

Dus ongeacht op de vraagsteller een planner, pragmatist of opportunist is, RTFM komt steeds fout over. In de eertse 2 gevallen zou een verwijzing naar de betreffende passage in de handleiding een positieve en contructieve bijdrage zijn. In het laatste geval (de opportunist), is dat zelfs geen oplossing, maar wordt verwacht dat er iemand letterlijk en woordelijk uitlegt wat er gedaan moet worden. Leermeesters met tijd mogen nu opstaan.

En tijd is net het knelpunt in deze discusie. Want wie wilt keer op keer hetzelfde verhaal uitleggen? We willen allemaal graag constructief en creatief met de hobby bezig zijn. De opportunist ziet zoeken in handledingen en maken van testopstellingen als verloren tijd. Maar vergeet dat anderen (zijn gezochte leermeesters) wel die tijd hebben willen investeren om de materie eigen te maken. Tijd verliezen we niet graag, ook niet met herhadelijk hetzelfde uitleggen aan weer een nieuwe vraagsteller. Dat opportunisten dat begrijpen, en snappen dat snel eventjes vragen niet altijd een snel antwoord zal opleveren, want je maakt aanspraak op de goodwil van de ander.

Maar de oplossing in het "RTFM"-probleem ligt in het begrip "respect". Wanneer we als vragensteller geconfronteerd worden met een "RTFM", leg dan even uit waarom je niet geholpen bent met deze oplossing. Wanneer we als hulpverlener eens zin hebben om RTFM te roepen, probeer dan toch iets explicieter te verwijzen naar de passage in het bewuste werk. En anders, vraag het dan vriendelijk, met respect, of de vraagsteller al de handleiding heeft geconsulteerd. Daar is niets mis mee.

Maar goed, dat was weer een veel te ingewikkelde uitleg voor een simpel probleem, dat er in feite geen is. Sorry voor de tijd dat jullie verloren hebben met mijn wanordelijke gedachtenstroom. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: read the f*cking manual

Bericht door neudalhausenstadbahn »

robert schreef: 22 jul 2019 08:23 Hallo,

Wat ik ga schrijven heb ik twee keer gelezen om te zien of het niet te was. Ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen o.i.d. Mijn mening:
In principe kan en mag alles gevraagd worden. Ben ik van mening dat als ik hier een oplossing/bijdrage kan leveren, dan reageer ik. Wat ik wel soms bemerk( gewoon een constatering van mij )is dat een vraagsteller zich niet tot nauwelijks verdiept heeft in de materie. Als je een vraag stelt en er komt als reactie "CV???", dan denk ik : lees eerst even in voor de basisbegrippen. Dit is mijn mening. Absoluut niet bedoeld als sneer o.i.d. Tevens komt er in mijn ogen informatie die niet van belang is. Dus, lees jezelf eerst even in, zijn er vragen, stel ze en prik door de ballon heen die schrijftaal is.(oftewel, zie het niet te zwart / wit) Gebruiksaanwijzingen zijn er niet voor niets en zijn er ( veelal) in het Nederlands. Ook zijn er diverse websites die genoeg informatie bieden. Wel even zoeken natuurlijk.
Ik kan me volledig in deze reactie van Robert vinden.

Daarnaast is de uitgebreide reactie van Michiel hierboven ook heel herkenbaar. Ik heb een mix van alle werkwijzes en dat is afhankelijk van hoeveel haast ik heb om iets gedaan te krijgen.

Ik vind in ieder geval wel dat je je moet proberen te verdiepen in het gene wat je wil doen en eerst de basis begrippen moet proberen te leren kennen en info die met 2 muisklikken via google voorhanden is eerst even te lezen.

Waar ik ook vaak tegen aanloop is dat mensen dingen niet zien of niet snappen die voor mij heel vanzelfsprekend zijn. Ik snapte dat eerst nooit maar tijdens het lezen van het boek "Dit is Autisme, van hersenwerking tot gedrag" kwam ik er al snel achter waar dat aan lag. Mijn autistische brein bouwt plaatjes op vanuit details waar dat bij mensen zonder autisme vanuit grote lijnen gebeurd. Dat was heel verhelderend, diverse vrienden hadden mij dat al jaren zonder resultaat geprobeerd uit te leggen.
Nou weet ik wel waarom ik mensen en vragen vaak niet snap maar dat wil niet zeggen dat ik er ook wat mee kan. Als ik de persoon en/of vraag niet snap probeer ik nu maar gewoon niet te reageren en het beantwoorden van vragen maar aan anderen over te laten. Als in een reactie m'n autisme de overhand neemt schieten we daar meestal niks mee op.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

Ik denk dat je doelt op een reactie die ik gedaan heb.
Gelukkig zijn er mensen die een handleiding kunnen lesen.
Daar heb ik alleen maar respekt voor.
Als je bij de mensen hoort die niet goed kunnen lesen,waaronder ik dan heb je een probleem.
Teveel,tekst is voor mij althans killing.
Gelukkig heb ik een partner die voor mij leest,maar als het te technisch word ligt zij er ook uit.
Als dit soort opmerkingen gedaan worden kan dat nog weleens pijn doen bij de dislecten onder ons.
Dus daar kan ik niet zo goed mee overweg.

Gr Hans



hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

Hmmm fijn dit.

Als je goed kan lesen is het geen probleem .
In mijn geval is teveel tekst killing.
Als dislect loop hier dan wel tegenaan.
Dus dit soort posts kan door de dislecten onder ons nog wel eens zeer doen.

Gr hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: read the f*cking manual

Bericht door martindomburg »

Denk dat een verwijzing naar de handleiding niet het probleem is, maar de manier waarop. Als je de vraag stelt "lees de handleiding, geef aan wat je niet snapt" maakt het support geven een stuk eenvoudiger.

Maar zoals alles met sociale media de nuance ontbreekt al snel.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

In mijn gefal had ik dat gedaan.
Maar ik heb er verder geen sin in om hierover verder te gaan praten.
Misschien beter dat ik hier weg blijf .
Degene die dit gestart heeft is natuurlijk de beste lezer dan ik.
Heel goed hoor,maar zoals ik al aangaf zijn er dislecten.
Dat zijn meer praktijk mensen zien is onthouden.


Fijne avond


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: read the f*cking manual

Bericht door martindomburg »

Slachtoffer rol, heb je alleen jezelf mee. We zijn allemaal volwassen mensen die gewoon kunnen en mogen spreken wat ze vinden. Ik denk dat een nuance overbrengen of interpreteren voor iedereen moeilijk is, of je nu een beperking hebt of niet.

Zo krijg ik ook regelmatig een mail met de vraag of wijn locjes ombouwen, of technisch support geven.... Ik kan dan heel stoer gaan vragen of de man de autodealer ook belt of hij auto's verkoopt, ik heb de website niet voor niks gebouwd (Wat gewoon veel geld en tijd kost). Maar ik weet niet hoe het komt dat die man mij zo'n voor de hand liggende vraag stelt.

En daar gaat het vaak mis, we lezen iets en gaan uit van onze eigen situatie. Maar ik heb ook een beperking genaamd typtyfus. Mijn ADHD wint het regelmatig van de auto correct.... lig er niet wakker van en de meesten zijn het inmiddels gewend van me.

Dus blijf lekker jezelf en doe lekker je ding :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

Het was fijn om hier voor een paar dagen lid te mogen zijn. Niet dus.

Iederreen een mooie en fijne hobby gewenst.
De groeten



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: read the f*cking manual

Bericht door Willempie »

Hans, of hoe je ook mag heten,


Verder wat is er nu zo erg aan als iemand je het advies geeft, om de handleiding erbij te pakken, en dan eens te proberen te doen wat daar in staat.
Ook kan het geen kwaad als je eerst eens wat algemene documentatie leest/ opzoekt, over de werking van digital in onze mooie modelspoor hobby.
Helaas is je vraag niet uniek, en is al ontelbare keren beantwoord/besproken/uitgelegd.

Doe eens wat moeite om je te bekwamen in deze nieuwe hobby. Roepen help het werkt niet, gaat niet werken. Of schrijven wat doe ik fout.
Daar is het antwoord altijd op, je doet niet wat er in de handleiding staat.
Als je iets wil leren, is het een kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen. En zo af en toe eens wat documentatie raadplegen.
En ja het lezen van de fijne handleidingen helpt daar enorm bij.

Mvg
Willempie



hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

Dan heb ik nieuws voor je ,ik kan niet lesen dat heb ik dus al gemelt.
Dus begrijp niet hoe je dit kan segge


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: read the f*cking manual

Bericht door Hube »

Als starter van dit topic was het juist mijn bedoeling om, kort door de bocht RTFM reacties op de gestelde vragen ter discussie te stellen.
Gezien de vele en uitvoerige reacties is de algemene mening, volgens mij, dat enige nuance en begrip voor de persoon achter de vraag op z'n plaats is maar dat een verwijzing naar een handleiding ook moeten kunnen maar met respect.

Hans, ik vind het jammer als je hierdoor het forum wilt verlaten. Er zijn hier genoeg mensen die je verder kunnen en willen helpen.
En sommige reacties moet je gewoon negeren.

wat mij betreft sluiten we deze discussie en storten we ons weer op onze mooie hobby,

met vriendelijke groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: read the f*cking manual

Bericht door H@Ns »

Goed mannen.
Iedereen heeft zijn zegje intussen wel gedaan.
We doen er een slot op.
Jullie ook fijne vakantie.

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gesloten