read the f*cking manual

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Gesloten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

read the f*cking manual

Bericht door Hube »

Regelmatig lees ik, als een reactie op een serieuze vraag van een forumlid: "Lees de handleiding eerst maar eens"!!
Ik vind dat we ons er van bewust moeten zijn dat leden van dit forum totaal verschillende personen met een net zo verschillende achtergrond kunnen zijn. Van iemand, die het verschil tussen stroom en spanning niet weet tot een elektronica specialist, van digibeet tot computer specialist en van een enorme dyslectiscus tot een talenwonder.

Dus naar mijn mening moeten we iedere vraag serieus proberen te beantwoorden en het betreffende forumlid verder proberen te helpen.
Als het enige antwoord is: RTFM !!. Dan laat het volgens mijn maar.

ben wel benieuwd naar jullie (pittige) mening......

met vriendelijke groeten,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: read the f*cking manual

Bericht door OBBinN »

Mee eens! Een ieder is anders, heeft andere kwaliteiten en andere kennis. Een vraag, wat voor vraag het dan ook zou zijn, moet normaal en 'professioneel' beantwoord moeten worden. Heb je geen kennis van die vraag, antwoord dan niet of enkel om iemand te tippen die wel kennis heeft o.i.d. (voorbeeld verf uit Engeland meebrengen, iemand kan het niet zelf, maar weet wel dat er daar forumgenoten zijn die mogelijk kunnen helpen)

Laten we elkaar helpen om vooruit te komen, niet achteruit..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: read the f*cking manual

Bericht door Alro »

Naar mijn mening wordt juist op dit forum bovenstaande titelzin niet geroepen (ben je niet in de war met dat andere forum ;) ).
En ik kan uit ervaring spreken want ook ik begrijp vaak niets van de (digitale) handleidingen.
Aan de andere kant kan ik van de experts ook wel voorstellen dat ze soms naar handleidingen verwijzen omdat ze zo wat meer gerichte vragen krijgen die beter te beantwoorden zijn.

EDIT
Ik zie juist dat er in een huidig draadje idd. iets speelt. Maar hube, dat komt hier toch niet frequent voor en zo bot wordt het volgens mij ook niet gezegd?
Dit is trouwens een voorbeeld van internet gebruik. Oplossing is een PB’tje naar de betreffende persoon en je zal zien dat die het allemaal zo niet bedoeld had of dat de ander het misschien wel verkeerd geïnterpreteerd had.
Laatst gewijzigd door Alro op 22 jul 2019 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: read the f*cking manual

Bericht door Nico Essers »

Alle begin is moeilijk en ik denk dat je wel mag verwachten dat op zijn minst de handleiding gelezen is. Kom je er dan niet uit dan is dit de ideale plek om je vragen te stellen. Het probleem is dat iets uitleggen in Jip en Janneke taal vaak moeilijker is dan men verwacht en het juist daardoor niet altijd gemakkelijker maakt. Iemand anders iets leren op een begrijpelijke wijze is niet voor iedereen weg gelegd en ook handleidingen gaan hier vaker de fout in. Desondanks heb ik toch de ervaring dat de meesten op het forum hun best doen om de vragensteller te helpen. Sommige zijn wat korter door de bocht dan de andere maar de bedoeling is vrijwel altijd goed. Jammer dat er soms discussies ontstaan met een negatieve invloed. Daar wordt niemand wijzer van en ik denk dat je je daar ook niet toe moet laten verleiden. Het is daarvoor een veel te mooie hobby en dat geldt ook voor dit schitterende en informatieve forum.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: read the f*cking manual

Bericht door spoor65 »

Ja, een topic die gelukkig hier niet echt vaak van toepassing is.

Wil ik er op reageren, misschien beter van niet, maar probeer het toch in rustige woorden ff te doen.

In principe heeft iemand, die zegt, pak even de handleiding er bij, gewoon gelijk, daar is waar het leren begint.
Daar ligt de basis van het product leren kennen.


Maar veel handleidingen zijn ook niet altijd makkelijk te lezen en/of te begrijpen. zeker niet voor mensen die geen specialist zijn op het gebied, waar die handleiding over gaat. een digitale centrale is zo`n voorbeeld, wat vaak best lastig is.

een handleiding om een eenvoudig huisje in elkaar te bouwen is veelal geen probleem.

Maar dan komt er nog het punt, hoe is een handleiding geschreven, veelal en in een taal die velen niet dagelijks gebruiken,
en als we het al gebruiken, dan vaak op de manier zoals we het doen op vakantie, een broodje bestellen lukt wel, zak chips en bier gaat probleemloos.

Maar sta maar eens met een defecte auto, en probeer dan maar eens te vertellen wat er aan de hand is, dan is het voor de meesten niet makkelijk, omdat we dan naar de technische termen gaan, die de meesten niet kennen.

wat is dan het grote voordeel, in ons geval, modelspoor, om de handleiding te lezen? Dan waar mogelijk, gebruik te kunnen maken van een Nederlandse vertaling, dat als je 50% begrijpt, je veel gerichter naar de andere 50% kunt vragen. het leren dus veel makkelijker en sneller zal gaan, maar ook het antwoorden op een vraag veel makkelijker kan, omdat sneller te achterhalen is, waar het probleem ligt van de vraagsteller.


Wat dan ook veel belangrijker is, heb respect voor anderen, realiseer je, dat niet iedereen professor is, realiseer je, dat ook een professor zijn kennis zal moeten bij houden en bij spijkeren, omdat hij anders over enkele jaren ook niet meer weet wat er allemaal nieuw en veranderd is.

Kat een ander niet af, of zet iemand niet in de zeik, omdat die het net even anders brengt, of mss naar jouw idee, wel iets onzinnigs roept, maakt die een fout, ja vertel het hem, maar zet hem niet voor paal.

bedenk daarbij vooral,

Respect krijg je alleen als je ook respect kunt hebben voor een ander.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: read the f*cking manual

Bericht door Nico Essers »

Het is zeker goed dat je even reageert Freddy, dat lucht gegarandeerd op. Je hebt hier rustig en duidelijk je gedachte verwoordt. Ik weet ook zeker dat iedereen het hier mee eens zal zijn. Dus vooral doorgaan met helpen op de manier zoals jij denkt dat het goed is.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: read the f*cking manual

Bericht door Jeroen »

Ik pak er weer even wat te eten en te drinken bij, hoor! :-))


Afbeelding
Gebruikersavatar

PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: read the f*cking manual

Bericht door PietB »

spoor65 schreef: 21 jul 2019 20:08 In principe heeft iemand, die zegt, pak even de handleiding er bij, gewoon gelijk, daar is waar het leren begint.
Daar ligt de basis van het product leren kennen.
In de basis heb je gelijk.
Maar ipv RTFM te roepen, kun je ook de vraag beantwoorden door even het betreffende hoofdstuk/item uit het manual te benoemen of citeren.
Bijna alle handleidingen zijn op het internet te vinden, zeker voor een zichzelf specialist noemende hobbyist.
Daar heeft de vraagsteller veel meer aan dan een bot RTFM.
Een collega hobbyist verder helpen geeft toch een veel beter gevoel dan bot afkappen..........!
En op deze manier zal de vraagsteller in een volgend geval eerst zelf zoeken.

#DOESLIEF

grt Piet.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: read the f*cking manual

Bericht door robert »

Hallo,

Wat ik ga schrijven heb ik twee keer gelezen om te zien of het niet te was. Ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen o.i.d. Mijn mening:
In principe kan en mag alles gevraagd worden. Ben ik van mening dat als ik hier een oplossing/bijdrage kan leveren, dan reageer ik. Wat ik wel soms bemerk( gewoon een constatering van mij )is dat een vraagsteller zich niet tot nauwelijks verdiept heeft in de materie. Als je een vraag stelt en er komt als reactie "CV???", dan denk ik : lees eerst even in voor de basisbegrippen. Dit is mijn mening. Absoluut niet bedoeld als sneer o.i.d. Tevens komt er in mijn ogen informatie die niet van belang is. Dus, lees jezelf eerst even in, zijn er vragen, stel ze en prik door de ballon heen die schrijftaal is.(oftewel, zie het niet te zwart / wit) Gebruiksaanwijzingen zijn er niet voor niets en zijn er ( veelal) in het Nederlands. Ook zijn er diverse websites die genoeg informatie bieden. Wel even zoeken natuurlijk.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

thevandijks
Berichten: 431
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: read the f*cking manual

Bericht door thevandijks »

Ik ben beslist geen totaal onbenul op het gebied van digitale techniek, maar moet eerlijk bekennen dat ik met de handleiding van bijvoorbeeld de z21 en MM nooit een stap verder kom! Wat ik doe is Google gebruiken en zoeken in de forums op de woorden wat ik zoek, meestal zijn de vragen al gesteld en inderdaad in Jip en Janneke taal uitgelegd! Prachtig toch! Ook de YouTube filmpjes zijn zeer bruikbaar.

Groet Hans


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: read the f*cking manual

Bericht door Michiel »

Iedereen heeft een eigen manier van werken: In het algemeen kan je het opsplitsen in een aantal werkmethodes:

De planner: die eerst alles uitzoekt, zich informeert, handleidingen leest en z'n project eerst helemaal virtueel uitwerkt. RTFM is bij hem de evidentie zelve, doet hij al automatisch van nature. Heeft hij toch nog een vraag, dan komt het antwoord "RTFM" vrij belegend over.

De pragmatist: hij vliegt meteen in het practische werk. Hij is de plantrekken bij uitstek. Hij doet wat hem logisch lijkt, maar bij opstakels, wanneer het niet gaat zoals hij verwacht, duikt hij in de warrige hoop informatie die hij her en der heeft verzameld. De pragamtist zoekt zelf naar oplossing, maar wanneer hij het echt niet meer weet en geen antwoord vindt, gooit hij z'n probleem in de groep. Een antwoord van "RTFM" brengt hem geen meter verder, want dat heeft hij waarschijnlijk al gedaan, en zal hem behoorlijk ergeren.

De oportunist: hij zal een probleem oplossen via de weg van de minste weerstand. De minste weerstand is meestal, vraag het een ander, zoek iemand die je de oplossing kan aandragen, uitleggen en voordoen. Wanneer iemand hem "RTFM" voorstelt, is ie geërgerd, want hij heeft geen zin in moeilijk zoekwerk. Hij zoekt een leermeester die het al lang uitgezocht heeft en snel even kan vertellen, geen boek of handleiding om zelf door te ploegen.

Dus ongeacht op de vraagsteller een planner, pragmatist of opportunist is, RTFM komt steeds fout over. In de eertse 2 gevallen zou een verwijzing naar de betreffende passage in de handleiding een positieve en contructieve bijdrage zijn. In het laatste geval (de opportunist), is dat zelfs geen oplossing, maar wordt verwacht dat er iemand letterlijk en woordelijk uitlegt wat er gedaan moet worden. Leermeesters met tijd mogen nu opstaan.

En tijd is net het knelpunt in deze discusie. Want wie wilt keer op keer hetzelfde verhaal uitleggen? We willen allemaal graag constructief en creatief met de hobby bezig zijn. De opportunist ziet zoeken in handledingen en maken van testopstellingen als verloren tijd. Maar vergeet dat anderen (zijn gezochte leermeesters) wel die tijd hebben willen investeren om de materie eigen te maken. Tijd verliezen we niet graag, ook niet met herhadelijk hetzelfde uitleggen aan weer een nieuwe vraagsteller. Dat opportunisten dat begrijpen, en snappen dat snel eventjes vragen niet altijd een snel antwoord zal opleveren, want je maakt aanspraak op de goodwil van de ander.

Maar de oplossing in het "RTFM"-probleem ligt in het begrip "respect". Wanneer we als vragensteller geconfronteerd worden met een "RTFM", leg dan even uit waarom je niet geholpen bent met deze oplossing. Wanneer we als hulpverlener eens zin hebben om RTFM te roepen, probeer dan toch iets explicieter te verwijzen naar de passage in het bewuste werk. En anders, vraag het dan vriendelijk, met respect, of de vraagsteller al de handleiding heeft geconsulteerd. Daar is niets mis mee.

Maar goed, dat was weer een veel te ingewikkelde uitleg voor een simpel probleem, dat er in feite geen is. Sorry voor de tijd dat jullie verloren hebben met mijn wanordelijke gedachtenstroom. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: read the f*cking manual

Bericht door neudalhausenstadbahn »

robert schreef: 22 jul 2019 08:23 Hallo,

Wat ik ga schrijven heb ik twee keer gelezen om te zien of het niet te was. Ik wil niemand tegen zijn schenen schoppen o.i.d. Mijn mening:
In principe kan en mag alles gevraagd worden. Ben ik van mening dat als ik hier een oplossing/bijdrage kan leveren, dan reageer ik. Wat ik wel soms bemerk( gewoon een constatering van mij )is dat een vraagsteller zich niet tot nauwelijks verdiept heeft in de materie. Als je een vraag stelt en er komt als reactie "CV???", dan denk ik : lees eerst even in voor de basisbegrippen. Dit is mijn mening. Absoluut niet bedoeld als sneer o.i.d. Tevens komt er in mijn ogen informatie die niet van belang is. Dus, lees jezelf eerst even in, zijn er vragen, stel ze en prik door de ballon heen die schrijftaal is.(oftewel, zie het niet te zwart / wit) Gebruiksaanwijzingen zijn er niet voor niets en zijn er ( veelal) in het Nederlands. Ook zijn er diverse websites die genoeg informatie bieden. Wel even zoeken natuurlijk.
Ik kan me volledig in deze reactie van Robert vinden.

Daarnaast is de uitgebreide reactie van Michiel hierboven ook heel herkenbaar. Ik heb een mix van alle werkwijzes en dat is afhankelijk van hoeveel haast ik heb om iets gedaan te krijgen.

Ik vind in ieder geval wel dat je je moet proberen te verdiepen in het gene wat je wil doen en eerst de basis begrippen moet proberen te leren kennen en info die met 2 muisklikken via google voorhanden is eerst even te lezen.

Waar ik ook vaak tegen aanloop is dat mensen dingen niet zien of niet snappen die voor mij heel vanzelfsprekend zijn. Ik snapte dat eerst nooit maar tijdens het lezen van het boek "Dit is Autisme, van hersenwerking tot gedrag" kwam ik er al snel achter waar dat aan lag. Mijn autistische brein bouwt plaatjes op vanuit details waar dat bij mensen zonder autisme vanuit grote lijnen gebeurd. Dat was heel verhelderend, diverse vrienden hadden mij dat al jaren zonder resultaat geprobeerd uit te leggen.
Nou weet ik wel waarom ik mensen en vragen vaak niet snap maar dat wil niet zeggen dat ik er ook wat mee kan. Als ik de persoon en/of vraag niet snap probeer ik nu maar gewoon niet te reageren en het beantwoorden van vragen maar aan anderen over te laten. Als in een reactie m'n autisme de overhand neemt schieten we daar meestal niks mee op.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

Ik denk dat je doelt op een reactie die ik gedaan heb.
Gelukkig zijn er mensen die een handleiding kunnen lesen.
Daar heb ik alleen maar respekt voor.
Als je bij de mensen hoort die niet goed kunnen lesen,waaronder ik dan heb je een probleem.
Teveel,tekst is voor mij althans killing.
Gelukkig heb ik een partner die voor mij leest,maar als het te technisch word ligt zij er ook uit.
Als dit soort opmerkingen gedaan worden kan dat nog weleens pijn doen bij de dislecten onder ons.
Dus daar kan ik niet zo goed mee overweg.

Gr Hans



hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

Hmmm fijn dit.

Als je goed kan lesen is het geen probleem .
In mijn geval is teveel tekst killing.
Als dislect loop hier dan wel tegenaan.
Dus dit soort posts kan door de dislecten onder ons nog wel eens zeer doen.

Gr hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: read the f*cking manual

Bericht door martindomburg »

Denk dat een verwijzing naar de handleiding niet het probleem is, maar de manier waarop. Als je de vraag stelt "lees de handleiding, geef aan wat je niet snapt" maakt het support geven een stuk eenvoudiger.

Maar zoals alles met sociale media de nuance ontbreekt al snel.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

In mijn gefal had ik dat gedaan.
Maar ik heb er verder geen sin in om hierover verder te gaan praten.
Misschien beter dat ik hier weg blijf .
Degene die dit gestart heeft is natuurlijk de beste lezer dan ik.
Heel goed hoor,maar zoals ik al aangaf zijn er dislecten.
Dat zijn meer praktijk mensen zien is onthouden.


Fijne avond


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: read the f*cking manual

Bericht door martindomburg »

Slachtoffer rol, heb je alleen jezelf mee. We zijn allemaal volwassen mensen die gewoon kunnen en mogen spreken wat ze vinden. Ik denk dat een nuance overbrengen of interpreteren voor iedereen moeilijk is, of je nu een beperking hebt of niet.

Zo krijg ik ook regelmatig een mail met de vraag of wijn locjes ombouwen, of technisch support geven.... Ik kan dan heel stoer gaan vragen of de man de autodealer ook belt of hij auto's verkoopt, ik heb de website niet voor niks gebouwd (Wat gewoon veel geld en tijd kost). Maar ik weet niet hoe het komt dat die man mij zo'n voor de hand liggende vraag stelt.

En daar gaat het vaak mis, we lezen iets en gaan uit van onze eigen situatie. Maar ik heb ook een beperking genaamd typtyfus. Mijn ADHD wint het regelmatig van de auto correct.... lig er niet wakker van en de meesten zijn het inmiddels gewend van me.

Dus blijf lekker jezelf en doe lekker je ding :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

Het was fijn om hier voor een paar dagen lid te mogen zijn. Niet dus.

Iederreen een mooie en fijne hobby gewenst.
De groeten



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: read the f*cking manual

Bericht door Willempie »

Hans, of hoe je ook mag heten,


Verder wat is er nu zo erg aan als iemand je het advies geeft, om de handleiding erbij te pakken, en dan eens te proberen te doen wat daar in staat.
Ook kan het geen kwaad als je eerst eens wat algemene documentatie leest/ opzoekt, over de werking van digital in onze mooie modelspoor hobby.
Helaas is je vraag niet uniek, en is al ontelbare keren beantwoord/besproken/uitgelegd.

Doe eens wat moeite om je te bekwamen in deze nieuwe hobby. Roepen help het werkt niet, gaat niet werken. Of schrijven wat doe ik fout.
Daar is het antwoord altijd op, je doet niet wat er in de handleiding staat.
Als je iets wil leren, is het een kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen. En zo af en toe eens wat documentatie raadplegen.
En ja het lezen van de fijne handleidingen helpt daar enorm bij.

Mvg
Willempie



hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: read the f*cking manual

Bericht door hassie60 »

Dan heb ik nieuws voor je ,ik kan niet lesen dat heb ik dus al gemelt.
Dus begrijp niet hoe je dit kan segge


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: read the f*cking manual

Bericht door Hube »

Als starter van dit topic was het juist mijn bedoeling om, kort door de bocht RTFM reacties op de gestelde vragen ter discussie te stellen.
Gezien de vele en uitvoerige reacties is de algemene mening, volgens mij, dat enige nuance en begrip voor de persoon achter de vraag op z'n plaats is maar dat een verwijzing naar een handleiding ook moeten kunnen maar met respect.

Hans, ik vind het jammer als je hierdoor het forum wilt verlaten. Er zijn hier genoeg mensen die je verder kunnen en willen helpen.
En sommige reacties moet je gewoon negeren.

wat mij betreft sluiten we deze discussie en storten we ons weer op onze mooie hobby,

met vriendelijke groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2337
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: read the f*cking manual

Bericht door H@Ns »

Goed mannen.
Iedereen heeft zijn zegje intussen wel gedaan.
We doen er een slot op.
Jullie ook fijne vakantie.

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gesloten