Warmte.
Re: Warmte.
Op mijn zolder is het 31°, maar er is geen invallend zonlicht op de baan. Mijn rails liggen er nog mooi strak bij.
Hier wordt niet gespat .
Ben
Hier wordt niet gespat .
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Warmte.
In de garage was het 34 graden op een oude buiten thermometer
en zag dat er sommige zaag dicht naar elkaar gingen gelukkig zijn die schuin over de rails gemaakt .
Even maar wachten dat het afgekoeld is , anders werken de bezetmelders raar
mvg Sjaak
en zag dat er sommige zaag dicht naar elkaar gingen gelukkig zijn die schuin over de rails gemaakt .
Even maar wachten dat het afgekoeld is , anders werken de bezetmelders raar
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Warmte.
Ach het gaat toch om realisme? Als je een ÖBB rijder bent is het dus nu heel realistisch om je modelsporen ook wit te maken
Flexrails is nu eenmaal iets zachter/flexibeler metaal en zal dus ook sneller reageren op temperatuurverschillen en inderdaad is dit één van de redenen waarom het nut heeft je rails in zijn geheel vast te zetten.
Als grootspoor al problemen heeft met de warmte, dan reken er maar op dat de nog veel meer geautomatiseerde modelsporen er ook last van hebben.
Flexrails is nu eenmaal iets zachter/flexibeler metaal en zal dus ook sneller reageren op temperatuurverschillen en inderdaad is dit één van de redenen waarom het nut heeft je rails in zijn geheel vast te zetten.
Als grootspoor al problemen heeft met de warmte, dan reken er maar op dat de nog veel meer geautomatiseerde modelsporen er ook last van hebben.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Warmte.
ik heb mijn rails inmiddels wel weer op zijn normale plaats terug gebracht door er van beide railstaven 1 mm af te halen en nu wel over de hele vastgezet.
wat ik in ieder geval met mijn vraagstelling heb hopen te bereiken is dat er meerdere mensen hun baan door deze belachelijke temperaturen sceptisch hebben nagelopen op (spatting ) en daar eventueel lering uit hebben getrokken.
hier op de kamer is de temp alweer richting de 30 gr en dan is het pas half elf dus dat wordt weer weinig doen hier vandaag.
wens jullie allemaal weer sterkte voor hen die niet in het zuiden des lands wonen want daar schijnt het inmiddels een stuk aangenamer te zijn. misschien wel met een hoop herrie door onweer en misschien wel wateroverlast maar ja je kan niet alles hebben
wat ik in ieder geval met mijn vraagstelling heb hopen te bereiken is dat er meerdere mensen hun baan door deze belachelijke temperaturen sceptisch hebben nagelopen op (spatting ) en daar eventueel lering uit hebben getrokken.
hier op de kamer is de temp alweer richting de 30 gr en dan is het pas half elf dus dat wordt weer weinig doen hier vandaag.
wens jullie allemaal weer sterkte voor hen die niet in het zuiden des lands wonen want daar schijnt het inmiddels een stuk aangenamer te zijn. misschien wel met een hoop herrie door onweer en misschien wel wateroverlast maar ja je kan niet alles hebben
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Warmte.
Ik denk dat mensen die een automatische treinenloop hebben met blokdetectie hier geen/minder last van zullen hebben omdat daar al spooronderbrekingen zijn. Wat wel weer kan is onjuiste detectie omdat 2 secties versmelten tot 1 bij uitgezette railstaven die elkaar raken.
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Warmte.
Ook op mijn trein kamer onder het schuine dak op het zuiden is het bloedheet geweest.Geen spoorspatting, maar uitdroging. Diverse locs hebben echt moeite met rijden. Dat is dus schoonmaken en smeren en oliën geblazen. Uiteraard zeer met mate.
Zo schiet nieuwbouw niet op.
Zo schiet nieuwbouw niet op.
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Re: Warmte.
Op mijn zolder was het afgelopen week 30 graden. Sinds vorig jaar liggen mijn loks in de zomer in hun doosjes een verdieping lager, waar het zo'n 24 á 25 graden is. Het is nu toch boven te heet om te rijden.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Warmte.
Leuk dat het topic nog even actief wordt. Ik had al gezegd dat ik geen last van spoorspatting had, maar de hitte heeft toch iets veroorzaakt. Namelijk een soldeerlas die gebarsten is. Daardoor is nu een stuk rail in het hoofdspoor stroomloos. Heb nog niet de hele baan bereden dus misschien dat er nog meer schade is. Of dit uiteindelijk aan de warmte toe te schrijven is weet ik natuurlijk niet.
Re: Warmte.
Soldeerverbindingen zijn erg gevoelig voor vermoeiing en kunnen als gevolg daarvan scheuren.
Deze vermoeiing kan ontstaan door sterke temperatuurwisselingen. Dit risico is groter als het soldeer als een soort plamuur gebruikt wordt om een holte tussen de geleiders cq spoorstaven op te vullen. Deze les heb ik ook aan den lijve ondervonden. Dus altijd een railschoen gebruiken en het soldeer zo netjes mogelijk in de kleine ruimtes laten vloeien
groetjes,
Gerard
Deze vermoeiing kan ontstaan door sterke temperatuurwisselingen. Dit risico is groter als het soldeer als een soort plamuur gebruikt wordt om een holte tussen de geleiders cq spoorstaven op te vullen. Deze les heb ik ook aan den lijve ondervonden. Dus altijd een railschoen gebruiken en het soldeer zo netjes mogelijk in de kleine ruimtes laten vloeien
groetjes,
Gerard
Re: Warmte.
Wat je zegt Gerard klopt wel inderdaad. De soldeer is tussen 2 stukken railstaaf gebruikt omdat er een onderbreking was gemaakt met de dremel op de verkeerde plek. Dit is helaas gedaan nadat de rails al volledig in de ballast gelijmd lag. Dus een railschoen is geen optie meer. Ga er nu een stukje vertint draad tussen zetten.
Re: Warmte.
Geinig draadje wel, dit.
Even een mededeling van mijn kant. Iedereen die met 35+ op de zolder gaat zitten pielen verdient een standbeeld, en is officieel echt knettergek. Ik ga bijna nog liever in mijn donkere auto zitten, die ik in de zon parkeer en dan lekker een kwartiertje de verwarming op volle bak warm terwijl ik het record rode pepers eten wegspoel met warme cola light, genietend van een CD met krijsende baby's op standje burenruzie.
Goed, dat was even ter illustratie. Ik heb ooit eens spoorspatting gehad, omdat ik de flexrails destijds met 1 spijkertje per meter spoor had vastgezet. Afgelopen dagen nog even een paar keer gereden, toen het net bovenstaand verhaal -1 graag Celsius was, en geen problemen.
Nou, schieten maar!
Even een mededeling van mijn kant. Iedereen die met 35+ op de zolder gaat zitten pielen verdient een standbeeld, en is officieel echt knettergek. Ik ga bijna nog liever in mijn donkere auto zitten, die ik in de zon parkeer en dan lekker een kwartiertje de verwarming op volle bak warm terwijl ik het record rode pepers eten wegspoel met warme cola light, genietend van een CD met krijsende baby's op standje burenruzie.
Goed, dat was even ter illustratie. Ik heb ooit eens spoorspatting gehad, omdat ik de flexrails destijds met 1 spijkertje per meter spoor had vastgezet. Afgelopen dagen nog even een paar keer gereden, toen het net bovenstaand verhaal -1 graag Celsius was, en geen problemen.
Nou, schieten maar!
-
Onderwerp starter - Berichten: 3531
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Warmte.
Ik weet dat ik dit draadje heb opgezet wegens de heersende warmte/hitte Maaaaar hier op hobbykamer is het een behaaglijke 21 Gr.
Zweten komt nu bij mij door frustratie
Zie draadje raadseltje
Zweten komt nu bij mij door frustratie
Zie draadje raadseltje
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Warmte.
Dan kom maar op met dat standbeeld dan.... Mag 1 op 160 zijn. Maar knettergek... Ik ben voor erger uit gemaakt. .
Overigens ik heb geen thermometer op de hobbykamer, maar de slaapkamers er onder waren 31 graden, en boven was het merkbaar warmer. (ik gok tegen de 40 aan op de heette dagen.)
Overigens ik heb geen thermometer op de hobbykamer, maar de slaapkamers er onder waren 31 graden, en boven was het merkbaar warmer. (ik gok tegen de 40 aan op de heette dagen.)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Warmte.
Heb geen andere keuze helaas, de schoorsteen moet roken. (Iets met een dwaas die denkt van zijn hobby zijn werk te maken)
Ik heb zelf destijds ervoor gekozen om alle blok- en sectiescheidingen schuin in te slijpen. In het echt hebben ze dat ook tegen de warmte en om spoorspatting tegen te gaan. Sindsdien heb ik er geen last meer van, dus ergens werkt het wel.
Maar helaas faalt techniek vaak met warmte dus echt rijden met dit warme weer is een drama.
Ik heb zelf destijds ervoor gekozen om alle blok- en sectiescheidingen schuin in te slijpen. In het echt hebben ze dat ook tegen de warmte en om spoorspatting tegen te gaan. Sindsdien heb ik er geen last meer van, dus ergens werkt het wel.
Maar helaas faalt techniek vaak met warmte dus echt rijden met dit warme weer is een drama.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Warmte.
Gewoon lekker met scenery frotten. Met dit weer is lijm in geen tijd droog. Ieder nadeel heb z'n voordeel, zei Cruijff al.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162