Zoekfunctie forum

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Zoekfunctie forum

Bericht door shoven »

Iets wat ik me al een tijdje afvraag: het lijkt erop alsof de zoekfunctie van het forum niet lekker werkt. Ik zoek soms naar berichten m.b.v. een aantal sleutelwoorden en de zoekfunctie vindt helemaal NIKS. Terwijl ik zeker weet dat er zo'n bericht is. Soms kom ik dat later alsnog tegen.

Ben ik de enige die hier last van heeft? (m.a.w. zoek ik niet goed?) Of moet er eens een kritische blik worden geworpen op de zoek/indexeer-functie van het forum?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door shoven »

Om te illustreren dat ik hopelijk niet helemaal koekoek ben heb ik gezocht op het woord "kwartrond". Ik weet dat dat op deze pagina voorkomt: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... &start=380
Toch vindt de zoekfunctie dit niet, alleen een ander bericht.

Wat ook niet werkt: zoeken naar een deel van een woord. Voorbeeldje: je zoekt op "boekbinderslijm" en je vindt een aantal resultaten. Zoek je op "boekbinder" dan vind je niks...
Het kan zijn dat het zo hoort, maar het zou handig zijn als ook op delen van woorden kan worden gezocht.
Laatst gewijzigd door shoven op 18 nov 2019 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Steven,
shoven schreef: 18 nov 2019 10:30 Iets wat ik me al een tijdje afvraag: het lijkt erop alsof de zoekfunctie van het forum niet lekker werkt. Ik zoek soms naar berichten m.b.v. een aantal sleutelwoorden en de zoekfunctie vindt helemaal NIKS. Terwijl ik zeker weet dat er zo'n bericht is. Soms kom ik dat later alsnog tegen.

Ben ik de enige die hier last van heeft? (m.a.w. zoek ik niet goed?) Of moet er eens een kritische blik worden geworpen op de zoek/indexeer-functie van het forum?
Nu je het zegt, gisteren zocht ik naar hengeran, en vond ie niets, nu eens geprobeerd en nu vind hij alleen het bericht wat ik daar gisteren in geplaatst heb. Het lijkt erop dat ie maar een beperkte tijd terug zoekt.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door shoven »

Henk van de Weerdt schreef: 18 nov 2019 10:37 Het lijkt erop dat ie maar een beperkte tijd terug zoekt.
Dat idee krijg ik ook. En ik gebruik dit forum ook om eens op te zoeken hoe anderen iets gedaan hebben, daarvoor is een zoekfunctie natuurlijk onontbeerlijk. Misschien een puntje voor de website-bouwer. :|


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Pjotr500
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2013 13:15
Locatie: Heemstede

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door Pjotr500 »

Herkenbaar probleem.

Het grappige is dat als je je zoekterm via Google invult, je een hele reeks resultaten van dit forum gepresenteerd krijgt naast de resultaten van de buren. Blijkbaar is Google goed aangesloten op de onderliggende n-spoor forum database, maar werkt de zoekfunctie vanaf de front-end niet goed.


Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door Rick »

Dat komt door de Google-bot (en Bing etc.) die het forum leest en de resultaten bijhoudt.
Of de zoekfunctie her goed of minder goed werkt weet ik niet, ik gebruik die niet.


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door Merijn »

Hoi Steven,

Dat herken ik ook hoor en ik weet eigenlijk niet beter dan dat zoeken via Google bijna altijd werkt en de zoekfunctie van het forum zelf niet veel oplevert.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Tinussie
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 dec 2009 10:01

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door Tinussie »

Hoi Steven,
De zoekmachine kan overweg met een jokerteken (het sterretje). Als je dan zoekt op bv “boekbind*” worden meer resultaten gevonden...

Mvg,
Tinussie


Schaal N // IB // Ep. V-VI met het onoverkomelijke museumlijntje... // DB/ÖBB/SBB // testovaal-op-deur-op-schragen-rijder :-)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door BenQ »

Dit probleem zit volgens mij in de software gebakken want dit zie ik ook in het iTrain-forum.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door Bjor »

Steven,

Je hebt gelijk. Het lijkt er op dat oudere berichten niet meer beschikbaar zijn. In de ledenlijst zie ik dat ik mij in september 2009 als deelnemer heb aangemeld. Ik heb vanaf de eerste dag berichten gepost. Maar als ik vanuit mijn profiel mijn berichten opvraag, blijkt het oudste te dateren van januari 2012. Er is dus (in ieder geval bij mij) ruim 2 jaar aan berichten weg.
Ook worden niet alle woorden geïndexeerd als zoekwoord. Daardoor kan ik een bericht met het ene zoekwoord wel, en met een ander zoekwoord niet vinden.
Als ik buiten het forum op dezelfde woorden zoek met Startpage.com en met Google, is het resultaat overigens hetzelfde.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door BenQ »

Bij mij is het eerste bericht van 6 nov 2010 en dat kan wel kloppen.
Het zit dus niet in de naam. :o :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zoekfunctie forum

Bericht door Bjor »

:D


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie