Shapeways

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Shapeways

Bericht door garco »

Hallo,

Even een Shapeways vraag, ik zie dat bepaalde treinontwerpen opeens niet beschikbaar meer zijn. Iemand enig idee wat de reden daarvan kan zijn?

De ontwerper heeft nog wel andere ontwerpen staan, maar er zijn er een heleboel verwijderd, met name lange rijtuigen/treinstellen. Zou dit door Shapeways gedaan zijn? Als ik het wil vragen, moet ik inloggen en ik heb (nog) geen account aangemaakt.

Gr.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Shapeways

Bericht door maarten »

Van tijd tot tijd verandert Shapeways de eisen waar een model aan moet voldoen. Dit om mis-prints en reclamaties te voorkomen. De modellen worden dan steeds beter/makkelijker te printen voor Shapeways maar voor ons als 'klant' gaat de detaillering steeds verder omlaag. Het kan dus zijn dat Shapeways een model heeft geblokkeerd maar het kan ook zijn dat de aanbieder/ontwerper hem uit de shop heeft gehaald omdat hij zijn model wil aanpassen of zo. Als het kan de shop-eigenaar even vragen. Of moet je daar ook voor ingelogd zijn? Ik kom zo goed als nooit meer op Shapeways... Heb je een linkje?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Shapeways

Bericht door Ipharra »

Hoi Garco,

Als het om Nederlandse modellen gaat kun je bijna alle ontwerpers hier ook op het forum vinden en eventueel via een PB benaderen.
Een andere reden waarom langere rijtuigen worden verwijderd is dat de prijs om deze te laten printen zo langzamerhand de pan uitreizen en niet meer in verhouding staan tot de grootte van het model en de magere detailering door de steeds zwaardere eisen die SW aan de modellen stelt. Heb meegemaakt dat een van de eisen een bepaalde dikte was, mijn ontwerp was door verkleinen naar 1 op 160 uitgekomen op een wanddikte die 0,003 mm te dun was en prompt wordt afgekeurd, je moet dus ook wat betreft diktes en zo nog rekening houden met marges om afkeur te voorkomen.
Kijk maar eens in de topic van mij over de 18-luikers, eerste modellen zijn prints van SW later deze ontwerpen bewerkt voor mijn eigen resin printer, is echt een wereld van verschil ook qua prijs. Mijn nieuwere modellen gaan dus ook niet meer in mijn shop komen, zonde van de detailering die dan veel te plomp wordt of zelfs moet verdwijnen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Shapeways

Bericht door shoven »

garco schreef: 09 jan 2021 13:18 Als ik het wil vragen, moet ik inloggen en ik heb (nog) geen account aangemaakt.
En wat is dan het probleem? Dan maak je toch even een account aan? 7(8)7


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Shapeways

Bericht door garco »

Jajaja, overal een account aanmaken, dan blijf ik bezig :)
Ik was gewoon benieuwd naar antwoorden van ervaringsdeskundigen. 8-) Thanks voor het antwoorden trouwens.

Maar het gaat om deze: https://www.shapeways.com/product/WHQZP2TQ7/z20500


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Shapeways

Bericht door Ipharra »

Wil wel de vraag voor je stellen aan de ontwerper waarom deze niet meer te bestellen is


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Shapeways

Bericht door garco »

Oh dat zou fijn zijn. Hij heeft trouwens het hele treinstel Z 20500 en nog meer treinstellen van de RER Parijs, maar die staan er allemaal niet meer op. Ik wilde wellicht in de toekomst eens kijken of het wat is.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 889
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Shapeways

Bericht door Hube »

Als de geoefende 3D tekenaars steeds meer zelf gaan printen en minder modellen in hun shop bij Shapeways of een andere “broodprinter” zetten dan hebben de andere modelbouwers minder mogelijkheden om unieke (Nederlandse) modellen te bouwen. Dat zou ik persoonlijk toch wel jammer vinden. Ik denk dat “thuisprinters” er ook niet opzitten te wachten om voor Jan en alleman te gaan printen.
Dus blijf alsjebieft ook 3D modellen in een print shop zetten.
Zijn er alternatieven voor Shapeways?

Groetjes,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 11 jan 2021 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Shapeways

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo,

Ik wil hier best eens naar kijken. Als voorbeeld van de kwaliteit voeg ik hier een foto toe van 1:160 figuren die ik nu maak, qua detaillering kan ik het dus prima printen.

Als iemand het eens wilt uitproberen en de tekeningen van kappen heeft kunnen we er eens 1 proberen, zien of het wat is.

Commercieel printen doe ik al (voor degene die het niet wisten), de vraag is dus of ik dat kan uitbreiden naar kappen en of daar interesse naar is vanuit de ontwerpers. Een Shapeways achtige service.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Panzer-Shop op 11 jan 2021 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Shapeways

Bericht door Ipharra »

Hoi Garco,

Hier het antwoord van de 3d ontwerper van het door jou gezochte model

http://old-modeles.mozello.fr/

Heb hier even gekeken, zo te zien print hij ze ook zelf in resin. Kon jouw model niet vinden, heb in mijn beste Frans gevraagd waarom hij bij SW is vertrokken en waar die modellen zijn te krijgen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Shapeways

Bericht door Ad_M »

Panzer-Shop schreef: 11 jan 2021 12:24
Commercieel printen doe ik al (voor degene die het niet wisten), de vraag is dus of ik dat kan uitbreiden naar kappen en of daar interesse naar is vanuit de ontwerpers. Een Shapeways achtige service.
Voor Kevin :Thumb
Ik lig al vanaf de beginne met SW in de clinch omdat ze mijn detaillering niet aan kunnen / willen halen, vandaar ik zelf ben gestart en er nu weer een Phrozen sonic 4K dinsdag binnen komt via DHL
Ik heb geen probleem om zo nu en dan eens wat voor derden te printen of via Bisschop een klein-serie gebouwd uit te brengen, ik doe dit echt voor mijn lol en wat ik zelf leuk vind
Maar voor Kits / zelfbouw zie ik dit zeker zitten, kunnen anderen er ook iets moois mee, denk dat we er wel uitkomen hoe het gaat met tekening rechten enzo?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Shapeways

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Ad,

Als je specifieke dingen wilt bespreken kan je me het beste even mailen op info@panzer-shop.nl of whatsappen via +31621485627, maar om even kort en algemeen in te gaan op eigendomsrechten van de tekeningen:
De tekeningen zijn en blijven van jou, jij geeft mij dan toestemming om geprinte modellen van jouw tekening commercieel te verkopen tegen betaling. Ik heb hier een standaard contract voor wat ik al met meerdere ontwerpers heb. Deze waarborgt jouw eigendomsrechten, maar ook dingen als juridische aansprakelijkheid worden er netjes in geregeld.

Oftewel, alles blijft van jou, ik verkoop jou modellen en jij krijgt een X bedrag per verkocht model. Hetzelfde als Shapeways.

Kevin
Panzer-Shop.nl


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Shapeways

Bericht door Ipharra »

Zou inderdaad een goed initiatief zijn om via Panzershop onze modellen te kunnen laten printen voor mede-hobbyisten. Ik wil ook best wel eens af en toe wat printen voor anderen, ben alleen bang dat op een gegeven moment je meer bezig bent voor anderen en je eigen ontwerp en printwerk eronder gaat leiden. Zoals Ad aangeeft ook ik doe dit voor mijn lol en maak wat ik zelf nodig heb en niet in de handel verkrijgbaar is en wat ik interessant vindt. En inderdaad de door SW gestelde eisen doen eigenlijk afbreuk aan wat we nu kunnen printen en er moet zoveel aangepast worden om het in de shop te plaatsen wat het model dan niet ten goede komt. Hieronder een voorbeeld.

Afbeelding
Dit is het model zoals thuis geprint op de Phrozen Sonic Mini 4k met laagdikte 0,010 mm

Afbeelding
Voor de shop bij SW moet hij behoorlijk aangepast worden en kan dan zo worden geprint in FXD met laagdikte 0,016 mm. Bij dit model was de SW versie er het eerst en is later na aanschaf printer aangepast aan wat de deze aankan.

Ben nu met het ontwerpen van GTU kolenbakken bezig, deze worden getekend met de resin printer als referentie, als ik deze moet gaan omzetten zodat ze bij SW geprint kunnen worden gaat eigenlijk de hele essentie en detaillering van het model eraan. En dan hebben we het nog niet eens over de prijzen die SW durft te vragen vandaag de dag. Zie topic over station Franeker, weet je gelijk waarom ik een printer heb laten komen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Shapeways

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Guus,

Klopt. Ik ben ook volledig gestopt met mijn modellen op Shapeways toevoegen in 1:87 etc. Voor hetzelfde geldt passen ze de printvoorwaarden volgende maand weer aan en dan moeten alle modellen weer dikkere wanden krijgen dan dat ze nu al hebben. Niet werkbaar.

Shapeways is druk bezig om de particuliere sector af te stoten, bewust, door dit soort eisen. Ze gooien de prijzen en de eisen omhoog waardoor het voor Shapeways rendabeler is om het te printen. Ze willen (over tijd) zoveel mogelijk zakelijke klanten werven, omdat daar het geld zit. Het is immers een stuk makkelijker om 3000x hetzelfde houdertje te printen dan 3000x 3000 verschillende modellen die door grootste pannenkoek gemaakt kunnen zijn, inclusief bijbehorende mesh issues, te dunne afstand tussen delen, slechte drainage omdat het model gek hol is, etc. etc. etc.

Oftewel, als je Shapeways bent is dat natuurlijk een goede stap om te maken, commercieel gezien veel rendabeler omdat het gewoon minder gezeur is voor meer geld. Voor de particulier is het echter erg jammer. Als ik hierin kan helpen om het voor iedereen weer leuk te maken is dat mooi.

Kevin


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Shapeways

Bericht door Ipharra »

Hoi Kevin,

Al een mailtje onderweg.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Shapeways

Bericht door garco »

Ipharra schreef: 11 jan 2021 13:17 Hoi Garco,

Hier het antwoord van de 3d ontwerper van het door jou gezochte model

http://old-modeles.mozello.fr/

Heb hier even gekeken, zo te zien print hij ze ook zelf in resin. Kon jouw model niet vinden, heb in mijn beste Frans gevraagd waarom hij bij SW is vertrokken en waar die modellen zijn te krijgen.
Dus als ik het goed begrijp is hij voor zichzelf begonnen? Mijn model stond er vanmiddag nog niet bij, maar nu wel :)


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Shapeways

Bericht door Ipharra »

Hoi Garco,

Mooi dat ik je heb kunnen helpen, ik denk dat je de reden wel kunt raden waarom hij ze nu ook zelf print, zie bovenstaande relaas. Prijs valt me ook mee voor 4 kappen. Denk dat je bij SW rond de 300-350 euro kwijt was geweest. Heb nog specifiek gevraagd waarom hij de modellen had verwijderd, maar daar heeft hij nog niet op geantwoord.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Shapeways

Bericht door garco »

Hoi Guus,

Ja dat was iets van 80e per wagon zonder interieur en draaistellen nog. Ik zie wel een beetje op tegen het zelf maken van de ramen en de onderstellen, vandaar dat ik nog steeds niks besteld heb. Maar eindelijk een VB2N, ook mooi. :o

Gr.
Tjarco


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Shapeways

Bericht door Ipharra »

Hoi Tjarco,

Ramen kun je aanbrengen door een strook overheadfolie achter de ramen aan te brengen. Vaak is de kap gebaseerd op een bepaald donor onderstel, je zou kunnen vragen op welk onderstel deze kap past.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Shapeways

Bericht door garco »

Vooralsnog geen reactie van de maker, maar ik wacht wel even af. Hij is zijn site nog aan het opbouwen, er komt steeds meer materieel bij.

Folie achter de ramen kan, maar is natuurlijk niet echt waarheidsgetrouw.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

T.Spat
Berichten: 270
Lid geworden op: 03 jan 2011 22:52

Re: Shapeways

Bericht door T.Spat »

Nog nieuws uit Frankrijk? Ben zelf ook wel geneigd om wat te bestellen...
Staat het nodige moois op zijn webshop...

Vriendelijke groet, Tis


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Shapeways

Bericht door Hoontje »

Mochten er meer print alternatievn wenselijk zijn, ook ik kan voor iemand weleens wat printen. Gebeurd nu ook al af en toe. Gewoon vragen via PB of een mailtje naar info @ hoontje.nl

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Shapeways

Bericht door garco »

T.Spat schreef: 03 mar 2021 20:49 Nog nieuws uit Frankrijk? Ben zelf ook wel geneigd om wat te bestellen...
Staat het nodige moois op zijn webshop...

Vriendelijke groet, Tis
Ik zag toevallig dat hij gisteren foto's van de Z20500 erop gezet had, dat ziet er mooi uit, maar ik heb nog niks besteld omdat ik niet weet hoe ik het moet doen met draaistellen, onderstellen, motorisering etc. Maar een loc kap voor 35 euro kun je je ook geen buil aan vallen denk ik.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

Onderwerp starter
garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Shapeways

Bericht door garco »

Vanuit Frankrijk krijg ik wel het bericht dat de maker het enorm druk heeft en kwaliteit levert.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Plaats reactie