Bouwjaar bepalen aan de hand van verpakking.

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Frank65
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021 19:46

Bouwjaar bepalen aan de hand van verpakking.

Bericht door Frank65 »

Goedendag,

Ik ben bezig mijn verzameling loks uit te breiden waarbij ik ook kijk naar 2ehands. Nou zijn veel loks jarenlang onder het zelfde artikelnummer verkocht. Enige verschil wat ik kan zien op de foto’s zijn de verpakkingen.

Is er ergens een lijst met welke verpakking in welke periode werd gebruikt ? Dan heb ik een klein beetje een idee of de lok uit de jaren 80 komt of dat het een nieuwere is.


Frank

Bouwt met ‘Good old’ Selectrix.
Peco code80 wissels en flexrails.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Bouwjaar bepalen aan de hand van verpakking.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Je kunt op de data sites zien wanneer er een uitgave is geweest. Even los van die vraag, ik proef er een beetje uit dat je terughoudend bent als het inderdaad een locomotief is uit de jaren 80-90? Klopt dat?


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Frank65
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021 19:46

Re: Bouwjaar bepalen aan de hand van verpakking.

Bericht door Frank65 »

De datasites had ik gevonden, daar staan inderdaad data bij, maar sommige loks zijn met hetzelfde bedrijfsnummer op de lok heel lang geproduceerd. Wat je wel ziet zijn de verschillende verpakkingen door de jaren heen.
Gaat me om de vraagprijs, of die redelijk is, vandaar.

Raad jij oude loks af, of juist aan ? Op zich maakt het mij niet uit, als ik ze maar mooi vind.


Frank

Bouwt met ‘Good old’ Selectrix.
Peco code80 wissels en flexrails.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Bouwjaar bepalen aan de hand van verpakking.

Bericht door tv_man »

Oudere en vooral oudere tweedehands loks hebben doorgaans mindere rijeigenschappen dan nieuwere, dus het hangt ervan af of je ze op de baan wilt laten rijden. Komt enerzijds door oudere techniek en anderzijds door slijtage. Een lok uit de jaren tachtig kan echter mechanisch heel goed in orde zijn en als een zonnetje rijden, vaak wel wat luider (oudere techniek) dan een heel recent model, maar zeker bruikbaar, maar er zijn op de tweedehands markt ook loks die mechanisch 'op' zijn maar die mogelijk nog wel prima in de vitrine kunnen staan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Bouwjaar bepalen aan de hand van verpakking.

Bericht door spoor65 »

Frank,

er zijn veel dingen waar je op kunt letten bij aankoop van materiaal op de 2ehands markt.

Veelal kun je het al zien aan de artikelnummers.

minitrix b.v., gebruikte eerder een hele andere nummering. je ziet ze nog staan op de oudere geel en groen/gele verpakkingen.
als voorbeeld artikel 51 3586 00 de middelste 4 cijfers werden toen groot en dik gedrukt de cijfers er voor en achter dun en kleiner.

later werden het 5 cijfers op de verpakking het zelfde voorbeeld 13586.

zoek op deze 2 hier boven genoemde nummer eens voor de lol op www.spurweite-n.de

https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb ... ezeichnung

je zult zien, het zijn de zelfde wagons. dit werkt ook veelal zo bij de locomotieven.
tot 1985 werkte minitrix met de eerst genoemde nummers daarna met de laats genoemde 5 cijfer aanduiding

latere jaren kregen de doosjes weer andere kleuren en werden de nummers hoger.

Zo heeft elk merk wel bepaalde dingen,
Fleischmann b.v. gebruikte eerder nummers van 4 cijfers, latere jaren kwam er de kortkoppeling mechanismen toen werd er een K achter het nummer geplaatst, dus elke wagon met een K achter het zelfde nummer is jonger dan die zonder K

de locs zaten eerder in plastic doosjes met helemaal witte inlay. latere jaren werd de inlay wit met rood.
verder werden latere modellen van stoomlocs met gebruineerde wielen uitgevoerd ipv alleen maar glimmende zilverkleur.

en de motoren, jongere modellen zullen allemaal een vliegwiel hebben (ook bij andere merken dan fleischmann)

op de site die ik hier boven noemde, en een link van mee gaf, kun je heel veel info vinden,
productie jaren en daar staan vaak ook bijzonderheden bij, b.v. de extra opmerking "sinds 1989 met gebruineerde wielen" dan weet je dus ook, als je naar de wielen kijkt. of die jonger of ouder is.

kortom. lees kijk en vergelijk.

er is heel veel te vinden en te ontdekken, maar veelal is het ervaring die je leert waar op te letten.

daarom hierbij zomaar wat tips van mijn kant.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Frank65
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021 19:46

Re: Bouwjaar bepalen aan de hand van verpakking.

Bericht door Frank65 »

Dank je Freddy, hier kan ik wel wat mee.


Frank

Bouwt met ‘Good old’ Selectrix.
Peco code80 wissels en flexrails.
Plaats reactie