om over na te denken;

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

om over na te denken;

Bericht door janiegein »

ik merk dat er in de diverse draadjes voorzichtig wordt gesproken over gezondheidsproblemen bij onze leden.

het meest recente wat ik heb gelezen zijn de nierproblemen bij Krab.

als ik bedenk dat ons leden bestand langzaam maar zeker steeds meer oudere leden zijn krijg ik ook de indruk dat het lijkt alsof er een behoefte
lijkt bestaan om hierover te kunnen praten met medestanders die ook of dezelfde gezondheidsproblemen hebben.

A; is de vraag of ik dit alleen opmerk???

B; is de vraag of daar inderdaad behoefte aan is.

C; hoe kunnen we dit aanpakken zodat we onder elkaar ons hart kunnen luchten cq elkaar kunnen ondersteunen.

degenen die mijn draadje volgen lezen regelmatig mijn problemen met betrekking tot mijn problemen met het uitvoeren van onze o zo mooie hobby door mijn regelmatige reuma aanvallen en daarnaast geen uithoudingsvermogen heb door mijn longproblemen..

ik doe daar niet moeilijk over en de hele wereld mag voor mij weten het hoe en waarom.

maar kan me ook voorstellen dat er een drempel is om dit met mede forumgenoten te delen.

heb zitten denken of het misschien een optie zou zijn om daarvoor de stamtafel te gebruiken in een eigen draadje niet verscholen achter het beurs verhaal om hier over dit soort zaken te kunnen bomen????.

zouden we met elkaar eens over dit stille probleem waar veel meer leden mee worstelen eens gezamenlijk voor een oplossing hiervoor kunnen nadenken???? of jullie idee of mening kunnen of durven te uiten ???

dan natuurlijk de vraag aan de moderators of dit überhaupt haalbaar is om van de stamtafel een eigen losse rubriek te maken.

ik heb eerder de naam Krab laten vallen maar bedoel hiermee alleen maar het goede en niet om dit op een vervelende manier onder jullie aandacht te brengen.

de achtergrond gedachte is dat praten over je probleem beter helpt dan niets zeggen.

ik hoor graag van jullie en ben benieuwd naar jullie inbreng in deze.
Laatst gewijzigd door janiegein op 16 apr 2021 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: overdenking;

Bericht door WilcoV »

Laat ik vooral beginnen met te zeggen dat ik niet bot of ongevoelig wil overkomen. Ik snap de behoefte om over zaken te willen communiceren. Echter dit is een N spoor forum en geen gezondheidsforum.
Ik heb geen enkel probleem als in relatie tot gezondheidsklachten zaken over opstelling enzovoorts in relatie tot de hobby wordt gesproken maar om nu een aparte topic/onderdeel over gezondheidsproblemen te beginnen op dit forum vind ik persoonlijk iets te ver gaan. Waar is dan de grens? Misschien vind ik het wel prettig om over relaties te communiceren, of over huisdieren, andere hobby's naast de modelspoorhobby, welke auto je het beste kan nemen, huishoudelijke apparaten zoals koffiezetmachines enzovoorts.
Nogmaals ik snap heel goed de aanleiding en de behoefte en als hiervoor gekozen wordt, veel succes maar wat mij betreft zijn er veel logischer locaties (diverse gezondheidsfora en zelf specifieke voor bepaalde gezondheidsproblemen) om dit te gaan bespreken.
Maar als men over niet N spoor zaken zou willen communiceren onder mede-hobbyisten, dan is een soort stamtafel als apart forumonderdeel denk ik het beste.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: overdenking;

Bericht door rjvanhouten »

WilcoV schreef: 16 apr 2021 09:55 Laat ik vooral beginnen met te zeggen dat ik niet bot of ongevoelig wil overkomen. Ik snap de behoefte om over zaken te willen communiceren. Echter dit is een N spoor forum en geen gezondheidsforum.
Precies dat, Wilco. Tot op heden heb ik er geen opmerkingen over gemaakt, om dezelfde reden die je noemt. Eer je het weet sta je te boek als een harteloze botboer, en dat is uiteraard geenszins het geval.

Maar nu Jan er zelf over begint: ik heb niet de geringste behoefte om over fysieke aandoeningen en medische klachten te lezen.
Bovendien: waarom zou men z'n hele medische dossier aan de openbaarheid prijsgeven? Je gooit daarmee je eigen privacy te grabbel.

Niet doen, kortom. Laten we het toch vooral bij treintjes en aanverwante zaken houden, met hooguit een verwijzing naar een lichamelijke conditie als het bijvoorbeeld de werkhoogte van een tafel betreft, of soortgelijke kwesties.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: overdenking;

Bericht door WimR »

Ik heb er geen moeite of problemen mee als iemand terloops opmerkt dat hij of zij bepaalde zaken in onze mooie hobby niet meer kan en daar dan een oplossing voor zoekt.
Als je ouder of gebrekkig wordt is het moeilijk om onder een treintafel te gaan liggen of zitten en alle draadjes te monteren of kan je niet meer zo lang gebukt boven je treintafel hangen.

Als je dan bijvoorbeeld een baanontwerp wil maken en aangeeft dat je iets zoekt wat je nog wel zou kunnen maken dan heb ik daar geen moeite mee, maar wat iemand mankeert is prive en hoef ik niet te weten.
Ook de vraag hoe hoog zouden jullie de tafel maken kan ik begrijpen als bukken moeizaam wordt, en daar moet je bij bedenken hoe hoger de tafel hoe minder ver je kan reiken.
Allemaal zaken waar wij als ouderen tegenaan lopen en die je graag wil weten.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: overdenking;

Bericht door janiegein »

Heren , respect voor dat wat jullie aanbrengen als reden waarom niet.

ik probeer alleen maar te creëren dat diegenen die hier mee te maken hebben uit hun isolement komen en er weer bij kunnen horen.

niets meer en niets minder.

als daar iets dergelijks als een stamtafel bij kan helpen waarom niet.
wij met zijn allen zijn toch familie en familie moet je als je kunt helpen.

daarom ook de vraag hoe denken jullie hierover.
ik loop hier al heel lang over te denken omdat als je de div draadjes leest en volgt er vaak tussen de regels door te lezen is dat men problemen heeft. hoe erg dat is aan de persoon om daar wel of niet over uit te wijden.

ik heb geleerd dat praten in alle situaties helpt om iemand uit de put te helpen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: overdenking;

Bericht door shoven »

rjvanhouten schreef: 16 apr 2021 10:11
WilcoV schreef: 16 apr 2021 09:55 Laat ik vooral beginnen met te zeggen dat ik niet bot of ongevoelig wil overkomen. Ik snap de behoefte om over zaken te willen communiceren. Echter dit is een N spoor forum en geen gezondheidsforum.
Precies dat, Wilco. Tot op heden heb ik er geen opmerkingen over gemaakt, om dezelfde reden die je noemt. Eer je het weet sta je te boek als een harteloze botboer, en dat is uiteraard geenszins het geval.

Maar nu Jan er zelf over begint: ik heb niet de geringste behoefte om over fysieke aandoeningen en medische klachten te lezen.
Bovendien: waarom zou men z'n hele medische dossier aan de openbaarheid prijsgeven? Je gooit daarmee je eigen privacy te grabbel.

Niet doen, kortom. Laten we het toch vooral bij treintjes en aanverwante zaken houden, met hooguit een verwijzing naar een lichamelijke conditie als het bijvoorbeeld de werkhoogte van een tafel betreft, of soortgelijke kwesties.

Groet,
Robert Jan
Ik kan me hier volledig bij aansluiten. Voor je het weet wordt de hele wereld hier besproken, met alle risico's op ontsporen van discussies etc van dien. Het is al lastig genoeg het prettig te houden als het alleen maar over treintjes gaat.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: overdenking;

Bericht door janiegein »

oke Heren,

dan ga ik er maar vanuit dat ik met het verkeerde idee op tafel ben gekomen.

ik heb dat waarschijnlijk geheel verkeerd bedacht en wil absoluut geen dingen overhoop halen waar duidelijk anders over gedacht en gevoeld wordt.

dat heeft in mijn ogen ook niets te maken met ongevoeligheid of lomp denken maar is het geven van een mening.

respecteer duidelijk jullie mening dus bij deze excuses voor het aankaarten van dit onderwerp en daarmee mag dit draadje dan weer gesloten Cq verwijderd worden.

even goede vrienden allemaal.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: overdenking;

Bericht door WilcoV »

janiegein schreef: 16 apr 2021 10:57 oke Heren,

dan ga ik er maar vanuit dat ik met het verkeerde idee op tafel ben gekomen.

ik heb dat waarschijnlijk geheel verkeerd bedacht en wil absoluut geen dingen overhoop halen waar duidelijk anders over gedacht en gevoeld wordt.

dat heeft in mijn ogen ook niets te maken met ongevoeligheid of lomp denken maar is het geven van een mening.

respecteer duidelijk jullie mening dus bij deze excuses voor het aankaarten van dit onderwerp en daarmee mag dit draadje dan weer gesloten Cq verwijderd worden.

even goede vrienden allemaal.
Je hoeft helemaal geen excuses te maken hoor, ik vind het moedig en benader het positief dat je dit aan de orde brengt. Maar vragen om meningen heeft nu eenmaal ook het gevolg dat andere meningen dan je zelf het liefst zou zien gegeven worden. Dus excuses helemaal niet nodig wat mij betreft. Juist petje af dat je in ieder geval iets bespreekbaar maakt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: overdenking;

Bericht door Nico Essers »

Dit forum is natuurlijk primair bedoelt om informatie te wisselen over onze hobby. Lichamelijke beperkingen in relatie tot de hobby mogen rustig aangegeven worden en oplossingen hiervoor zijn natuurlijk van harte welkom. Ook wij, die nu nog geen problemen hebben, kunnen daar later alsnog mee geconfronteerd worden.
Echter kan ik me goed voorstellen dat er onder sommige gebruikers de behoefte is om meer over hun beperkingen te kunnen praten met mede hobbyisten.
Naast modeltreinen rij ik ook graag op mijn motorscooter en maakt dus regelmatig gebruik van het Motor-Forum.



Daar heeft men een rubriek toegevoegd met de naam Off-Topic. Hier worden de meest uiteenlopende zaken besproken van Lego tot blote borsten. Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt er wel een topic over. Heb je er geen interesse in dan laat je dit topic links liggen. Het functioneert wel en er is schijnbaar ook behoefte aan naast de motor topics.
Zo'n Off-Topic zou hier dus ook kunnen. Ik denk alleen dat het de vraag is of onze forum sponsor daar ruimte aan wil spenderen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: overdenking;

Bericht door WilcoV »

Zo'n Off-Topic zou hier dus ook kunnen. Ik denk alleen dat het de vraag is of onze forum sponsor daar ruimte aan wil spenderen.
Dit is uiteraard de beste mogelijkheid om de behoefte van mensen te bevredigen en je bepaald zelf of je een dergelijk onderdeel leest/volgt of niet. Het neemt echter wel webruimte in beslag


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: overdenking;

Bericht door HansD »

Nico Essers schreef: 16 apr 2021 11:15 Zo'n Off-Topic zou hier dus ook kunnen. Ik denk alleen dat het de vraag is of onze forum sponsor daar ruimte aan wil spenderen.
In een zeer grijs verleden was ik lid van de NGN, de Netwerk (eerst Novell) Gebruikersgroep Nederland. Ging dus over, globaal gezegd, hoe knoop je computers aan elkaar. In de jaren 90 een leuk onderwerp waar ik ook beroepsmatig mee bezig was.
Er was ook een forum (destijds op Fidonet technologie) en je merkte gaandeweg, er ontstond een "community". Novell Netware was toen "hot" en er kwam dus een totaal ongerelateerde topic op dat forum: "Volslagen NjetWare" ofwel alles wat geen fluit met netwerken te maken had. Werd dankbaar en veel gebruik van gemaakt.

Naar mijn gevoel deed dat recht aan het feit dat elke vorm van samenkomen met een een bepaald doel vanzelf een gemeenschap gaat vormen. En net als voetballers na afloop van een wedstrijd of training graag even in de kantine hangen (en het daar echt niet alleen maar over voetbal gaat), zou dat hier ook zo kunnen zijn. Dus steun ik Nico's opmerking hierboven. Wellicht zijn er die daar behoefte aan hebben. Wie dat niet heeft, hoeft er niet heen. Vrijheid, blijheid. Maar het doet wel recht aan het feit dat op een forum als dit meer ontstaat dan enkel "ik heb een vraag en wie geeft antwoord?" of "Kijk eens wat ik aan het maken ben". Met het dele van een hobby deel je ook een stuk van je leven, van wie je bent. Naar mijn zeer bescheiden mening.


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: overdenking;

Bericht door maarten »

Vele fora hebben inderdaad een off-topic gedeelte. Op zich is dat ook geen gekke gedachte en het kan zeker het community-gevoel versterken. Je kunt daar andere dingen bespreken die niet meteen N-spoor gerelateerd zijn. Zo zijn sommige leden wel eens bezig met muziek maken, of als je een dikke BMW of Audi rijdt als andere hobby, dan kan wel leuk zijn om daar over te communiceren met andere N-spoorders. Als je elkaar dan eens tegen komt op beurzen (als dat weer mag allemaal) dan is dat wel leuk om verder over te hebben bij een kop koffie en/of broodje kroket. 8-)

Qua web-storage maak ik me niet zo'n zorgen, het zal slechts een fractie zijn van de rest van het forum.

Mis ik zo'n hoekje hier op het forum? Nee, eerlijk gezegd eigenlijk niet. Maar ik ben er zeker ook niet op tegen, zolang ik notificaties (ongelezen berichten) daarvan kan uitschakelen... :mrgreen: ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: overdenking;

Bericht door epocheales denken »

Hoi Jan,

Nou ik begrijp jouw initiatief heel goed. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben, we werken allemaal met een nickname, andere kiezen om met hun hoofd prominent te gebruiken als Avatar. Dat vind ik qua privacy niet heel slim, dan begrijp ik dat je terughoudender bent met mededelingen over gezondheid etc. Wat ik ook best leuk zou vinden is een rubriek "wat zijn jouw andere hobby's" bijvoorbeeld, dat bestond op een Forum van radiografische tanks waar ik lid van was ook. Maar waar we ook voor moeten waken is dat wij hier op dit fijne forum geen "Feestboek" klaagzangen krijgen over aandoeningen etc. Zelf heb ik in mijn post ook wel eens vermeld waarom e.e.a. zo lang duurde met mijn modelbaan. Dan is het hartverwarmend dat je positieve reacties krijgt van mensen die je geen eens kent, maar wel het hart op de goede plaats hebben. Gelukkig zijn ze er nog.
Dus Jan, goed idee, mijn steun heb je.

Gezonde groeten, Hans. ;)


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: overdenking;

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik vind dit een interessante discussie en iedereen die mijn topics volgt weet dat ik het ook regelmatig over mijn geestelijke en lichamelijk problemen heb. Ik voel me het beste als ik een open boek kan zijn maar ik post dat soort dingen met 2 hele bewuste redenen waarop ik zo in ga. Ik vind echter wel dat dit voor beperkt kan/moet? blijven tot een context waarin dat past en voel niet de behoefte dat te bespreken om het bespreken, daar heb ik m'n overige netwerk voor.

De redenen waarom ik dat post is heel simpel met als belangrijkste:

Op beurzen krijg ik heel veel terug dat mensen vinden dat je alleen kan wat ik kan als je geestelijk en lichamelijk niks mankeert. Verder van de waarheid kunnen ze niet af zitten en om dat uit te dragen laat ik dat ook weten.

Daar komt bij dat je met veel lichamelijk problemen kan leren werken of er om heen kan werken. Dat bespreken kan andere helpen langer met onze hobby door te kunnen gaan. Of te beginnen met iets waarvan men eerst dacht dat dat niet zou gaan. Als ik 1 meerwaarde zie voor een apart forum onderdeel over dit onderwerp dan is het dit punt. Het bespreken blijft dat wel in de context van hoe zoveel mogelijk uit de hobby te halen als je gezondheid je beperkt.

Daarnaast benoem ik in mijn topics ook geestelijk valkuilen waar ik tegen aan blijf lopen door mijn overkill aan creativiteit en die al regelmatig geleid hebben tot overprikkeld raken en zelf overspannen worden. Ook dat is iets waarbij andere die iets vergelijkbaars ervaren van mijn fouten kunnen leren en als je daarmee iemand overspannen worden kan besparen is dat het waard naar mijn mening.

Ook youtubers bespreken soms heel bewust dit soort onderwerper, mijn voor mij als tastbaarste voor beeld Jeremy van Black Magic Craft die voor 80% de zelfde tremor klachten heeft als ik en vergelijkbare oplossingen daarvoor vind.


Terug naar de 2 basis vragen:

1; moeten we onze gezondheidsproblemen bespreken op het forum?;
Kort benoemen mag naar mijn mening altijd. Als het iets is waarbij het bespreken jou of andere kan helpen om tot oplossingen te komen voor beperkingen waar we tegen aanlopen heeft dat denk ik zeker meerwaarde. Als daarmee we mensen kunnen inspireren om dingen te doen waarvan ze dachten dat ze dat met hun beperkingen niet zouden kunnen dan is het dat naar mijn mening zeker ook waard. Ook als het bespreken andere kan behoeden voor overspannen raken, iemand uit een dal kan trekken of op een andere manier helpt iemand geestelijk weer in balans te krijgen of te houden dan is het dat naar mijn mening zeker ook waard.

2; moeten we daar een apart forumdeel voor hebben?;
Kort antwoord Ja en Nee:
Ja: als dat betekend dat het bedoeld is om oplossingen te bundelen om om beperkingen waar we tegen aanlopen heen te kunnen werken. Ik kan goed "out of the box" denken en samen met mijn overkill aan creativiteit zou ik daarin zeker wat bij kunnen dragen. Daarnaast zijn andere hier op het forum ook in mijn topic met ideeën voor oplossingen gekomen die soms heel goed werken en dan in zo'n topic beter vindbaar zouden zijn voor iedereen. Daarnaast kan iets wat voor mij niet werkt voor iemand anders net weer wel werken.

Nee: als dat betekend dat we het alleen maar gebruiken om onze gezondheids problemen gaan spuien alleen om het kwijt te kunnen. Als ik vind dat ik dat echt moet doe ik dat zo kort mogelijk in m'n eigen topic wel. Op dat vlak kan ik me dan toch wel grotendeels in het standpunt van Wilco en Robert jan vinden.

Laat ik afsluiten met de basis opmerken dat we niet alles hoeven te volgen en te lezen, doe ik met 80% ook niet.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: om over na te denken;

Bericht door janiegein »

ik heb de onderwerp naam iets aangepast.
ik denk dat deze beter op zijn plaats is.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: om over na te denken;

Bericht door jeemka »

Wat mij betreft, een aparte stamtafel mag best. En in de modelspoor gerelateerde berichten daarbuiten alleen terloops het over gezondheidsperikelen hebben en kort houden.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: om over na te denken;

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb de daad bij het woord gevoeg en een nieuw Tips, Trucs en Hulpmiddelen bij hobbyen met een beperking topic geopend in de rubriek doe het zelf. Het idee daarvoor leefde bij mij al lang maar door deze discussie heb ik besloten er zelf eens werk van te maken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: om over na te denken;

Bericht door TonN »

Ik denk dat het goed is om een topic te hebben voor dergelijke opmerking. We worden allemaal ouder en ook al heeft niet iedereen er behoefte aan, het kan best aardig zijn dit op het forum te bespreken. Wie niet wil, hoeft het topic niet te lezen.
Ik heb nu zelf 1 overleden internet gesprekspartner en verschillende waarvan ik het denk, maar niet zeker weet. Het is apart om vaak met iemand te kletsen en dan stopt het opeens. Dus deel maar wat mij betreft.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: om over na te denken;

Bericht door neudalhausenstadbahn »

TonN, daarmee raak je een ander punt wat mij bezighoud, soms ontvallen ons mensen van het forum alleen word dat vaak niet gemeld of duurt het maaaaaaaaaaaaaaaaanden voor dat er iets over gemeld word.

Ik zou het fijn vinden als iemand ons ontvalt dat dat in ieder geval als mededeling ergens word geplaatst en in het profiel van de persoon vermeld staat dat hij of zij er niet meer is. Dat zijn 2 kleine basis dingen die naar mijn mening snel geregeld moeten kunnen zijn. Als er later een reden meer aandacht aan het overlijden van iemand te besteden kan dat altijd.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: om over na te denken;

Bericht door TonN »

De wereld verandert heel snel en we zijn er nog niet aan gewend dat we dingen moeten regelen met de digitale wereld rond onze dood. Er zou een brief in huis moeten liggen van iedereen die een digitaal spoor nalaat om dat digitale spoor te beëindigen. Soms is een mailtje naar een forumbeheerder voldoende, maar in andere gevallen moeten nabestaanden de beschikking krijgen over wachtwoorden, bv voor facebook.
Vroeger was een advertentie in de plaatselijke krant genoeg om je bekenden te bereiken, maar tegenwoordig is dat voor velen niet meer toereikend.



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: om over na te denken;

Bericht door WimR »

Daar zijn die mooie digitale kluisjes voor waar je alle inloggegevens kan bewaren.
Dan zien de nabestaanden gelijk waar ze de nodige afmeldingen moeten doen.

Een brief in huis met alle inlognamen en wachtwoorden zou ik nooit voor kiezen, is namelijk ideaal voor gevel toeristen die ongevraagd je huis in komen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: om over na te denken;

Bericht door janiegein »

wat dus uiteindelijk weer aansluit met mijn in april 2019 geopende draadje "hoe om te gaan met overleden forum leden"

dit draadje is door velen gelezen en beoordeeld in voor en tegenstand en uiteindelijk op niets uitgelopen.

voor hen die dat nog eens willen opzoeken dat stond onder de noemer ALGEMEEN.

maar denk dat dit niet essentie van het begin van dit door mij geopende draadje is.

wat ik hier wel mee bedoelde kan ik niet goed onder woorden brengen en is meer op gevoel gebaseerd als reden waarom ik dit draadje ben gestart.

duidelijk is voor mij echter wel dat ik steeds meer "oud gedienden" niets meer zie posten. waarom?????

dus ik houd me verder op de vlakte en lees alleen maar mee.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: om over na te denken;

Bericht door walter »

Ook ik vind het niet relevant aan onze hobby, te weten dat Piet een blindedarm ontsteking heeft. Wat wel belangrijk kan zijn is te weten dat Klaas niet meer zo goed kan solderen en zich afvraagt of er een oplossing voor is. Dat kan hobbygericht bedoeld zijn.
Maar om nou te zeggen dat ik bezwaar heb..... nee. dat niet. Wellicht is dat aan de mensen die er behoefte aan hebben om er een oordeel over te vellen. Proberen dus maar.

Janiegein,.

Waarom ik (zo goed als niks) van me laat horen komt omdat mijn treinenhobby voor 100% stilligt. Ik heb nu zelfs geen baan meer. Geeft niks:" Eens komt alles goed".


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: om over na te denken;

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Walter, ik vind vooral jou eerste 2 zinnen heel mooi verwoord :Thumb

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: om over na te denken;

Bericht door shoven »

janiegein schreef: 17 apr 2021 10:24 wat dus uiteindelijk weer aansluit met mijn in april 2019 geopende draadje "hoe om te gaan met overleden forum leden"

dit draadje is door velen gelezen en beoordeeld in voor en tegenstand en uiteindelijk op niets uitgelopen.

voor hen die dat nog eens willen opzoeken dat stond onder de noemer ALGEMEEN.

maar denk dat dit niet essentie van het begin van dit door mij geopende draadje is.

wat ik hier wel mee bedoelde kan ik niet goed onder woorden brengen en is meer op gevoel gebaseerd als reden waarom ik dit draadje ben gestart.

duidelijk is voor mij echter wel dat ik steeds meer "oud gedienden" niets meer zie posten. waarom?????

dus ik houd me verder op de vlakte en lees alleen maar mee.
Jan, ik snap je punt. Maar een forumbeheerder moet dan wel weten dat iemand niet meer onder ons is. En eerlijk gezegd, het afmelden bij een forum staat nu niet echt hoog op mijn lijstje voor mijn nabestaanden...
Daarnaast: hoe erg is het als iemand nooit afgemeld wordt?

En vele leden hier posten nooit iets, maar zijn lid omdat dat makkelijker is, bijv. met het bijhouden van wat je wel en niet al gelezen hebt.

Ik zou me er niet te druk over maken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie