De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik zit de uitzending van gister avond te kijken en de ontwerpen zijn matig :roll: jury spoort de bouwers ook nog aan er nog meer een bord spaghetti van te maken :shock: .

Nou ja maar eens zien wat het word, word vervolgd, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door Albert »

Als ik de resultaten van deze week bekijk, dan vind ik de ontwerpenen en uitvoeringen minder dan vorige week ( is natuurlijk altijd wel persoonlijke smaak ook) en de cijfers hoger… Dat kan ik niet zo met elkaar rijmen. Deze keer zeker niet onder de indruk.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door neudalhausenstadbahn »

In alle 3 de banen zitten mooie elementen die goed gebouwd zijn :Thumb . De baan daarom omheen doet eigenlijk afbreuk aan wat wel goed gebouwd is :roll: . Daarnaast maakt het basis ontwerp vooral ook door de eisen die de jury stelt het bouwen van een kloppend geheel juist bijna niet te doen :roll: .

In het eind resultaat heb ik bij alle 3 de thema niet het gevoel dat ik op de plek ben die ze proberen uit te beelden. Naast dat er in de steden te veel onpassende leegheid is en/of dingen bij elkaar staan die niet bij elkaar passen/horen. Het heeft daardoor te veel een dorps karakter en het onpassende spoor verloop doet verder afbreuk aan het totaal plaatje. Daarnaast ontbreekt er veel aan invulling in de breedste zin van het woord.

Gelukkig kan ik nu ff bijkomen met "boerderij van Dorst" :Thumb :ugeek: , ik denk dat ik volgende De Grote Kleine Treinen Competitie oversla _o_ , ik mis er niks aan :roll: , hooguit de nodige frustratie |:( .......... Frustratie? |:( ,..... ja vooral omdat onze hobby zo naar mijn mening verdraaid in beeld word gebracht :evil: en omdat iedereen die je maar denkt te kennen er standaard vanuit gaat dat ik dit geweldig moet vinden :roll: :roll:.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door WimR »

Ik vind het altijd interessant hoe iedereen over beoordelingen van jury's praat en dat men altijd een mening heeft dat het weinig tot niets toevoegt aan onze hobby.
Als je niet tegen juryverschillen of commentaar kan dan beveel ik de competitie "azijn zeiken" of "ver pissen" aan daar ben je dan beter op je plaats.

Wel heeft dit het voordeel dat, als er een volgend seizoen volgt, dat er hier blijkbaar veel toekomstige deelnemers zitten die hun nek willen uitsteken en willen laten zien hoe het wel moet.

Overigens zie ik hier op het forum weinig banen die in 3 dagen zijn gemaakt door 5 personen, en als je het alleen moet doen mooie banen in 15 dagen.

Ik wens jullie veel succes bij het deelnemen in volgende jaren. _o_ _o_ _o_ _o_

Zelf kijk ik er met genoegen naar al is het maar om er iets van op te steken of te kijken hoe ze lopen te stressen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door Panzer-Shop »

|:( |:( |:( |:( |:( |:(


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door neudalhausenstadbahn »

WimR schreef: 21 okt 2021 14:33 Ik vind het altijd interessant hoe iedereen over beoordelingen van jury's praat en dat men altijd een mening heeft dat het weinig tot niets toevoegt aan onze hobby.
Als je niet tegen juryverschillen of commentaar kan dan beveel ik de competitie "azijn zeiken" of "ver pissen" aan daar ben je dan beter op je plaats.
Er is nog een veel constructievere oplossingen die ik al jaren toepas ;) :ugeek: :Thumb s. Gewoon niet mee doen :Thumb 7(8)7 en laten zien wat je kan op plekken zonder rare eisen die voor iedereen toegankelijk zijn _o_ . Ik doe dat door op beurzen en in winkels die die mogelijkheid bieden demo's te geven werkt ook prima :idea: :Thumb .

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door Modelbouwerke »

Een Belgisch online magazine postte vandaag deze tekst.

"Nederlanders kijken massaal naar speelgoedtreintjes.

We zaten er helemaal naast en begrijpen er blijkbaar niets van. Een goede week geleden plaatsten we met het nodige cynisme ‘De Grote Kleine Treinencompetitie’ in onze rubriek ‘Niet te missen op tv’. Wij schreven toen het volgende: “Televisiemakers hebben een nieuw vat onzin ontdekt: speelgoed, en hoe volwassen er mee omgaan. Na het totaal overbodige ‘Legomasters’ waar grote mensen met kleurrijke blokjes spelen en daar punten voor krijgen, is er nu ‘De Grote Kleine Treinencompetitie’.” In het programma moeten modeltreinbouwers in teams tegen elkaar strijden om de mooiste en creatiefste modelspoorbaan in elkaar te zetten. Wij omschreven het ding als “fijne onzin in primetime”.



Maar nu blijkt dat de Nederlanders er wel pap van lusten. Voor de tweede week op rij voert ‘De Grote Kleine Treinencompetitie’ van Omroep Max het rijtje met best bekeken amusementsprogramma’s van de woensdagavond aan. Naar de tweede aflevering van het door André van Duin gepresenteerde programma keken ruim 1,2 miljoen kijkers, net zoveel als vorige week. Het haalt daarmee een tweede plek in de kijkcijfer top 25. Alleen het journaal scoort beter.

Daar worden wij toch even stil van."

Dus blijkbaar bevalt het programma de meerderheid toch goed.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door Sibbesuisje »

Ja, het bevalt voor de meerderheid zeker. Mijn 2 jongste dochters (7 en 9) vinden het programma ook erg leuk. De thema’s dragen bij het toegankelijk te maken en geven herkenning aan ze (de Eiffeltoren was voor hun een eye catcher en omdat we later dit jaar naar Duitsland gaan voor een vakantie was het thema Berlijnse muur opeens ook interessant).
Dus deze vermakelijke tv (want ja, het is gewoon een amusements programma) maakt de hobby gewoon nog toegankelijker voor de leek. Mijn meiden vonden het ook leuk om te zien dat er vrouwen mee doen en jonge mensen, niet alleen maar oude mannen. Doen die programma makers dus goed! Ik kijk alweer uit naar volgende week!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door Nico Essers »

Ook de 2e aflevering was weer leuk om naar te kijken. Ga er maar aan staan om binnen 3 dagen een goed werkende en complete baan te bouwen. Belangrijk is dan ook om goed samen te werken als team. Iets dat bij team geel niet altijd zo goed lukte. Kun je het beter dan zie ik je wel in het volgende seizoen verschijnen om te laten zien hoe het wel moet. Jammer vind ik de uitvoering van de dwarsligger. Geef dan in ieder geval een materiaal waar ook iets van te maken is en niet zo iets onzinnigs als rubberen slippers.
Ik ben zeker benieuwd naar de volgende afleveringen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door spoor65 »

Ik kijk er met plezier naar,

Met de wetenschap dat je het niet moet willen vergelijken met de manier waarop wij normaal onze hobby uitvoeren en beleven.
Maar met de wetenschap, dat het met een knipoog, laat zien welke aspecten er allemaal kunnen komen kijken bij het bouwen van een modelspoorbaan.

Hoogstandjes verwachten, in de zin van meesterlijk gedetailleerde bouwwerken, bij zo'n programma is gewoon niet reëel.

ook het vergelijken van de 1e aflevering met de 2e vind ik eigenlijk erg lastig, de thema`s waren zo verschillend, waarbij de eerste aflevering, het thema, makkelijker trein gerelateerd uitgevoerd kon worden dan in de 2e aflevering.

Het blijft wel leuk om te zien hoe ieder team omgaat met de middelen die ze hebben. ongeacht het eindresultaat, is de creativiteit gewoon mooi om te zien.

Vergeet niet, het blijft tv en dus entertainment, slecht een fractie van wat er in die 3 dagen bouwen gebeurd, zien we uiteindelijk op ons scherm.
50 minuten kijken naar Tijn, die verteld hoe hij de boel programmeert, zal waarschijnlijk de kijkers geen hele aflevering vast kunnen houden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Van de week de eerste aflevering in de terug kijkmode kunnen zien.
ik constateer dat ik mijn petje afneem voor de deelnemers om onder z'n druk te presteren. _o_ _o_ _o_

moet gelijk bekennen dat ik zelf elke dag met een wedstrijd bezig ben maar dan tegen me zelf :D gelukkig win ik elke keer. :D :D :D :D

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door erik-n-fan »

Nou! Ik he. Net de derde aflevering gezien. Mijn hemel wat een prestaties van alle 4 teams. Wat mij betreft waren ze alle 4 door naar de volgende ronde.
Nooit gedacht dat t zo’n vermakelijk programma kon worden met zoveel kwaliteit bij de teams. Ik blijf kijken.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door athmulder »

Inmiddels ook de 4e aflevering gezien. Ik vind het steeds leuker worden, moet ik zeggen. De jury heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt door de opdracht 'out-of-the-box' te denken. Ik kan me voorstellen dat je in zo'n situatie besluit alle drie de teams te laten doorgaan!

Dat laat overigens onverlet dat ik er niet aan mee zou willen doen: te veel druk op een deel van mijn leven dat juist zonder druk moet verlopen! Maar ook hier geldt: smaken verschillen. Ook leuk om de teams wat beter te leren kennen. Ze komen er nu duidelijk beter in.

Ik ben benieuwd naar de rest!


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door thevandijks »

Het kan me niet boeien, heeft weinig met treinen te maken.

Groet Hans


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door fenix »

Of het weinig met treinen te maken heeft, weet ik niet zo.
Het is in ieder geval niet hoe ik voor mezelf thuis de (model)treinen hobby aanpak.
Dat gezegd hebbende, heb ik ergens in mijn achterhoofd nog steeds een tamelijk 'stout' plannetje voor een baan die binnen de modelspoor gemeenschap als best controversieel beschouwd zal worden :D Het kan geen kwaad om zo nu en dan eens aan de boom te schudden om te zien wat er gebeurt ;)

Als concept voor een televisie programma vind ik de grote kleine treinen competitie wel grappig en ik kijk er met plezier naar.

groetjes, Fenna



Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door Re1044 »

Het kan me wel boeien ,want treinen of niet , de bouwkunsten die erin wordt vertoond geeft mij de nodige inspiratie en stof tot overwegen om het zo of anders doen ,daar is de hobby ruim genoeg voor , een trein hoeft niet altijd op de voorgrond te staan , zo kijk ik er tegen aan.
Wat een ander ervan vindt is prima maar ga de moet of wil niet opleggen dat het niets is , je kunt er allicht wel wat van opsteken , ondanks de verkeerde schaal.Voor mij is dat niet erg want ik heb ook HO en N en O.


Alex
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: De Grote Kleine Treinen Competitie, Omroep Max

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Youtube kwam gister met een Duitse modelbouw wedstrijd en ik heb de eerste aflevering gekeken en het format bevalt mij een stuk beter. 5 groepen uit verschillende richtingen van de hobby met verschillende specialiteiten. 1 bouwwerk, 1 budget, 1 thema( dat je heel breed kan uitleggen) en weinig eisen en leef je maar uit. Het nog even afwachten wat de rest van de afleveringen brengen als die op youtube verschijnen maar ik denk dat dit een veel beter en breder beeld van de hobby gaat geven.


Edit: aanstaande zondag start ook een nieuw seizoen van "Klein maar fijn" op SBS6. Vorig jaar heb ik na het kijken van de laatste aflevering het hele seizoen terug gekeken dus dit ga ik in ieder geval ook kijken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie