Anekdote...

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Anekdote...

Bericht door Folkert van Wijk »

Mijn zwager heeft op zijn zolder een grote H0 baan. Hij is het soort modelspoorder die koopt wat hij mooi vindt.

Een paar jaar terug, kwam hij met een oude locomotief aan zetten met de vraag of ik er in grafiti de namen (toen 2 nu 3) van zijn kleinkinderen op kon zetten.
Ik heb ja gezegt, maar heb er dus lang over gedaan om er ook daadwerkelijk aan te beginnen. Ik heb geen airbrush dus ik heb het met de kwast gedaan. Een tijdje terug kwam ik toevallig eem youtube filmpje daarover tegen en dat gaf me het laatste zetje om er aan te beginnen.

Daarvoor had ik hem eerst uit elkaar gehaald. En had niet het idee dat hij ooit weer zou gaan rijden. Hij was vies er leken dingen los te zitten en het zag er naar mijn idee niet meer goed uit. Hij had per slot van rekening al jaren stil gestaan...

Echter na het overhandiggen van de beschilderde locomotief en mijn waarschuwing dat hij het wel niet meer zou doen (hij was er blij mee) zette hij hem op het tijdelijke kerstbaantje rond de kerstboom, draaide aan de knop van de trafo en... hij reed gewoon! Zelfs de lampjes brande nog.

Waar ik minstens mijn lokjes na een maandje stilstand eerst een half uur over de baan moet duwen, daar starte dit oude beestje zonder problemen...

Hoera voor H0!

Maar het blijven grote lompe dingen.
En nu weer snel terug naar mijn kwetsbare N treinen en het echte gepriegel...

Afbeelding


Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Anekdote...

Bericht door Rtoonen »

Leuk gedaan, complimenten!

Overigens heeft mijn baan 3,5 jaar stilgestaan, maar reed alles naderhand meteen. Een paar drupjes ATF op de rails en rijden maar. Het kan dus wel bij schaal N.

Groet,
Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000

Drijfwerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:18
Locatie: Hemrik (Fr)

Re: Anekdote...

Bericht door Drijfwerk »

Wat is ATF?
Groet,
Cees


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Anekdote...

Bericht door Jeroen »

Automatic Transmission Fluid. Goedkope versnellingsbakolie. Jawel, als je daar een heeeeeeeeeeeeeeel klein beetje van op je baan doet, dan heb je h0-Erlebnis. Ik maak eigenlijk nooit meer schoon, behalve op bepaalde plekjes (puntstukken van wissels bijvoorbeeld) want het prima. Tip: regelmatig rijden helpt!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Anekdote...

Bericht door WilcoV »

ATF is Automatic Transmission Fluid een smeermiddel maar voor ons vooral een anti corrosie middel dat onder andere in de autoindustrie wordt gebruikt. Bij matig gebruik gaat het corrosie van de rails tegen zonder dat het als smeermiddel (glijmiddel op de rails) werkt. Bij te veel gebruik wordt je rails te glad. Proefondervindelijk lijkt het er op dat ATF eveneens contact verbeterend werkt, wat technisch gezien alleen kan komen door de anti corrosieve werking. Simpel gezegd het gaat aanslag vorming op de rails tegen bij zodat je treinen beter contact maken met de rails.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Anekdote...

Bericht door Folkert van Wijk »

Een tijdje terug een bodempje van dat spul bij een autobedrijf gehaald. Natuurlijk gebruikte ik eerst te veel, waardoor geen enkele trein de hellingen meer op kwam vanwege de gladheid. Na een kwartiertje poetsen liep allrs weer als een trein.



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Anekdote...

Bericht door 59erke »

Het internet staat trouwens vol met reacties zowe pro als contra over het gebruik ervan. Persoonlijk heb ik het ook eens geprobeerd, ook te veel gebruikt met als gevolg dat een nieuw aangekochte lok volledig onder de smurrie zat en uiteindelijk ook de geest gegeven heeft.

Bij mij is het dan ook bij die ene keer gebleven...


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Anekdote...

Bericht door Peter Ruifrok »

Jammer, want dit spul werkt echt -:)


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Anekdote...

Bericht door Krab »

Hier werkte het super in mijn oude baan ,maar je moet ook maar minimaal gebruiken .
Met een wattenstaafje voorzichtig dopen in de ATF afdrijven tegen de kant en maar 2 cm lichtjes vrijven .
Natuurlijk niet net voor de omhoog gaande helix .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie