Wel heen, niet weer…

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Drijfwerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:18
Locatie: Hemrik (Fr)

Wel heen, niet weer…

Bericht door Drijfwerk »

Dag beste lezer,
Ik heb een analoge Trix DB151 025-4 die maar één kant op wil. De andere rijrichting is zo dood als een pier. Ook de rijverlichting doet het niet. Op aanwijzing van iemand anders heb ik hem helemaal gedemonteerd en geconstateerd dat het motortje geen belemmeringen in de draairichting ondervindt. Ook de overbrenging naar de wielen ondervindt m.i. geen belemmering.
Ik zie best wat electronica, maar daar heb ik geen snars verstand van. Ik kan dus (nog) niet constateren of hiervan iets defect is. Kan iemand mij helpen?
Bij voorbaat dank voor elke slimme opmerking.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Wel heen, niet weer…

Bericht door BenQ »

Is de loc digitaal voorbereid, dan kan het misschien zijn dat het stukje elektronica verkeerd om zit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Wel heen, niet weer…

Bericht door Wim Ros »

Geen idee wat je gebruikt of doet om hem voor en achteruit te laten rijden, maar een analoog reageert op het ompolen van de rijspanning dus de plus en de min. Voordat je van alles gaat slopen vertel eerst maar eens wat je doet en gebruikt.

Groetjes.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Wel heen, niet weer…

Bericht door Wim Ros »

BenQ schreef: 11 feb 2022 16:21 Is de loc digitaal voorbereid, dan kan het misschien zijn dat het stukje elektronica verkeerd om zit.
Grote onzin Ben.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Wel heen, niet weer…

Bericht door maarten »

Ik denk dat Ben de dummy-decoder bedoeld.

Heb je de voeding gecontroleerd? Doen andere locs het wel? Draait het motortje wel 2 kanten op? Even proberen spanning te zetten op de wielen maar ook rechtstreeks op het motortje. Wat doet ie dan?

Is het misschien een oude loc met Trix-EMS?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Drijfwerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2021 23:18
Locatie: Hemrik (Fr)

Re: Wel heen, niet weer…

Bericht door Drijfwerk »

Ik denk de oplossing gevonden te hebben. Het blijkt een Trix EMS loc te zijn. En die doet het niet (niet goed) met een niet EMS trafo.
Dat wordt dus verkopen of de EMS electronica er uit slopen.


Plaats reactie