kurk ondervloer

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
sonja
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2022 08:22

kurk ondervloer

Bericht door sonja »

ik heb een tafel gemaakt met een 18 mm. spaanplaat.hierop wil ik kurk leggen voor de geluid demping.
nu heb ik kurk op rol gezien 2 mm.dik er staat bij zeer geschikt voor modelbouw.ik wil dit verlijmen met waterkit.
dan hoef ik er alleen nog ballast bij te doen.goed idee of zie ik het te gemakkelijk.ik hoor het graag.de rails ga ik schroeven.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: kurk ondervloer

Bericht door Wim Ros »

Zodra je de rail gaat schroeven of spijkeren hef je de geluiddempende werking van het kurk op.

Kurk als geluiddemping heeft alleen nut als je verlijmd met flexibele lijm, (boekbinderslijm), en niet schroeft of spijkert. Geldt ook voor de verlijming van je ballast.

Of het veel nut heeft persoonlijk denk ik van niet.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: kurk ondervloer

Bericht door jeemka »

Geluiddemping bij spoor N vind ik niet nodig. De treinen maken sowieso weinig geluid, en wat ze maken is plezierig om te horen. Is mijn mening...


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: kurk ondervloer

Bericht door FidOo »

Als je rails in de ballast legt zijn schroeven overbodig en gebruik je normaal alleen tijdelijk om je rails op de plek te houden totdat alles verlijmd is.

Wat ik de volgende keer als ik een baan zou bouwen zou doen is een laag kurk verlijmen op het hout over de gehele oppervlakte. Vervolgens daarop weer strookjes kurk waar de sporen komen (ter imitatie van het spoorbed) en dan de sporen ballasten. Hierdoor ligt alles op een zwevende laag en hierdoor zou je minder geluid moeten hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie