Budget

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Budget

Bericht door Arjuna »

Liefhebbers

Ik ben niet echt actief op dit forum en ook pas weer begonnen met spoor .
Maar er valt mij iets op de euro,s knallen om je oren ,het lijkt wel of elk advies over een baan plan alleen kan worden opgelost met een nieuwe aankoop.
Ik zelf speel en bouw met trein ,maar mijn echte passie is survival daar is het juist kijk wat je hebt en ga daar vanuit.
Dit staat parallel op elkaar ,op zich wel begrijpelijk het komt met modelspoor nauwer aan
Dus mijn vraag is is modelspoor als hobby, een van een onbeperkt budget .

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Budget

Bericht door Panzer-Shop »

Hoi Arjuna!

Tja, stiekem wel. Aan het eind van de dag kost het gewoon erg veel om een complete baan te maken. Van electronica naar locs, scenery naar gereedschap. Dit kan je natuurlijk ook op 2 manieren doen (nieuw en doordacht), want als je alles van marktplaats haalt en goed jaagt op beurzen dan kan je best een eind komen.

Echter, als je enigzins kwaliteit wilt in zowel de electronica als in de scenery dan kost het toch een aardig centje. Je kan natuurlijk ramen op een gum tekenen en het een huisje noemen, maar een echt huisje van Auhagen oid kost toch al snel 20-30 euro, nieuw. Tweedehands huisjes op een beurs kan ook! Scheelt weer een duit en je hoeft ze zelf niet te bouwen.

En onthou dat je baan niet voor de jaarwisseling af hoeft! Je hebt jaaaaaren de tijd om het erin te stoppen, en als je eenmaal een grasmaster hebt gaat die eeuwig mee.

Kevin



athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Budget

Bericht door athmulder »

Arjuna, wat een goeie vraag!
Zelf probeer ik al heel lang zo milieubewust mogelijk te leven en ook zo weinig mogelijk te verspillen. Daarbij realiseer ik me ook al heel lang, dat de modelspoorhobby een elitaire hobby is, als je verplicht bent een eigen baan in een eigen kamer of zolder op te bouwen. Jonge gezinnen hebben daar vrijwel altijd een probleem.
De meeste modelbouwers hebben plannen die hun tijd, ruimte en budget enorm te boven gaan. Vandaar dat er ook maar heel weinig modelbanen tot een (goed) einde komen. Te groot, te veel, te lang in tijd.
Ooit zijn wij als club begonnen met een modulebaan, waardoor je de meeste van die problemen tot redelijke proporties kunt beperken. 25 jaar geleden was het voor onze leden nog verplicht om een eigen module te bouwen (nu zijn er genoeg), maar ook toen al hoefde je geen materieel te hebben of elektronica. Dat hadden anderen immers wel. Je kon door zelfbouw van huisjes en scenery de kosten heel beperkt houden en ook de tijdsinvestering was overzichtelijk. Je moest alleen een plekje hebben om je module te kunnen bouwen en op te slaan.
Desondanks moet je, als je begint, toch wat 'troep' aanschaffen: klein gereedschap, scenerymateriaal. Maar al twintig jaar koop ik nauwelijks bij. Af en toe een stekkertje en, maar dat is niet nodig, een nieuw treinmodel of een wissel en wat rails. Het materiaal voor gebouwen is vooral karton, verder niets, en af en toe een kleurenkopie.
De laatste 10 jaar kun je lid worden van onze club, zonder dat je iets anders inbrengt dan je tijd! Zo hopen we de drempel voor minder draagkrachtigen te verlagen. Er zijn veel mogelijkheden.
Natuurlijk speelt mee wat Kevin zegt: als je 25 jaar club bent heb je intussen heel veel, zonder dat je je herinnert dat het ooit toch geld heeft gekost.
Het is een keus en ik denk dat je de drempels moet verlagen.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Budget

Bericht door tv_man »

Er leiden meerdere wegen naar Rome. Als je hier op het forum een beetje rondkijkt zie je al gauw dat de modelspoorhobby op allerlei manieren wordt beoefend. De ene heeft er wat meer budget voor dan de andere en tja, het is een hobby als vele anderen: als je wilt kan je er zoveel geld tegenaan gooien als je zelf wil. Zelf heb ik zeker geen onbeperkt budget voor de modelspoorhobby (wil ook zeker niet weten hoeveel het allemaal heeft gekost de afgelopen, uh, vijftien jaar ofzo) en ik geloof dat dit voor velen hier geldt. Het moet leuk blijven en het heeft (doorgaans) geen haast.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Budget

Bericht door spoor65 »

Een onbeperkt budget? echt niet.

Al lijkt het idd er wel eens op, als je zo rond kijkt, maar de meesten hier zullen toch echt wel hun budget hebben.

Natuurlijk heb ik geïnvesteerd in mijn hobby en ja ik heb ook best prijzige dingen er bij staan, maar dat is toch over heel veel jaren uitgesmeerd.
Het jaar dat ik mijn eCoS kocht, heb ik toch erg weinig rijdend materiaal gekocht, mij meer toegelegd op wat andere en daarmee wat meer gebudgetteerde aankopen.

Het afgelopen jaar dan weer wat meer in rijdend materiaal gestoken, ook met de wetenschap, dat door medische oorzaak, mijn fysieke gesteldheid even wat minder is, waardoor aan de baan bouwen, even op laag pitje staat, het budget van dit jaar word dus besteed aan scenery items en wat rijdend materiaal.

Maar geen enkel jaar geef ik meer uit, dan de gemiddelde amateur voetballer, die 2x in de week een uur traint op het veld, daarna 3 uur in de kantine traint, die ook na die wedstrijd nog even uitgebreid de overwinning viert of het verlies met een paar glazen verdringt.

Die toch elk jaar een stel nieuwe sportkleding nodig heeft, daarbij ook zijn jaarkaart van de regionale grote voetbalclub nog moet betalen, ook op de tribune zijn bekertje bier ter hand neemt, hopelijk, zonder het naar de keeper of welke andere speler te gooien.

Zoals ook hier boven al is genoemd door mijn voorgangers, er zijn vele manieren om onze hobby op een fijne manier te beleven, ook met een minder budget.

kijk b.v. eens naar de geinbaan van Jan. misschien niet een topscoorder in natuurgetrouwe weergave, maar absoluut een topscoorder in hoogstaand bouwplezier voor de bouwer, die ondanks al de tegenslagen en tegenvallers. steeds weer verrassend uit de hoek komt met ideeën en uitwerkingen.

Kijk ook eens naar de "modules van Kees Gorter " die ook laat zien hoe schitterend zelfbouw kan uitpakken zonder grote investeringen maar met een zeer hoog en geloofwaardig resultaat.

Kortom, iedereen kan deze hobby beleven, op zijn eigen manier, met zijn eigen inbreng, met de hulp van elkaar bij de bijkomende onderwerpen, waar je zelf iets minder kaas van gegeten hebt en binnen elk budget die ieder persoonlijk te besteden heeft.

En een modelspoorbaan is het liefste nooit klaar, want dan moet je weer een nieuwe bedenken.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Budget

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Arjuna schreef: 10 jun 2022 17:17 Dus mijn vraag is is modelspoor als hobby, een van een onbeperkt budget.
Als je goed zoek kan je ook veel 2e hands voor weinig kopen. Rijtuigen onder de €10,-, locs vanaf €20,- en voor de knutselaar soms nog goedkoper. Het is vooral de kunst diverse winkels te bezoeken, juist de winkels met goedkoop spul hebben het vaak niet op hun website staan. Dit geld in ieder geval voor wentink in Arnhem en Peperkamp in Ede en dat zijn op dit moment wel de winkels waar je wil zijn voor leuk en betaalbaar tot goedkoop 2e hands spul.

Durf ook dingen te laten staan als ze te duur zijn, als het niet verkocht word gaat vaak de prijs vanzelf naar beneden.

Ook gebouwen kan je prima 2e hands kopen als je een beetje oplet wat de conditie is. Vooral verkeerd geplaatste onderdelen en lijmvlekken op de ramen zijn iets om op te letten. Delen die loslaten kan je altijd zelf opnieuw lijmen.

Poppetjes en auto's koop ik vooral via marktplaats, m'n duurste uitgaves op dat gebied zijn doosjes met fietsers, scooters enz. die ik wel voor winkelprijzen moet kopen.

Wat je kwijt bent is vooral ook afhankelijk van welke eisen je steld en wat je zelf wel of niet kan en/of wil doen.

Er loopt hier op het forum ook een Poll over hoeveel geld je uitgeeft aan de hobby, die vind je hier.

Oohja bijna vergeten er zijn zoveel bijna of helemaal gratis bouwmaterialen, maak daar zeker ook gebruikt van. Kijk goed rond in je omgeving wat je allemaal zou kunnen gebruiken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Budget

Bericht door Re1044 »

Voor ieder . is het budget anders , het kan niet allemaal hetzelfde zijn , voor mij heb ik met N een bepaalde budget , dit is eigenlijk wanneer iets uitkomt of wanneer het aangeboden wordt voor een normale en vooral fatsoenlijke prijs .
Ik heb er van geleerd om blindelings te kopen en niet te kijken wat er eigenlijk werkelijk nodig of belangrijk is .
Ik heb er ook van geleerd dat je niet persé alles hoeft te hebben als een periode of maatschappij uitbeeld , tenslotte en dat is mijn eravaring , is dat je toch elke keer terugpakt naar de dingen die je vaak als betrouwbaar ziet , en dat hoeven niet vaak de duurste dingen te zijn .


Alex

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Budget

Bericht door robvanwijngaarden »

Natuurlijk zal de echte liefhebber van modelspoor nooit toegeven dat er meer geld in zit dan oorspronkelijk begroot. Daarom is het ook een hobby: geld spenderen aan iets volkomen nutteloos. “Het valt wel mee” is toch eigenlijk “ dit is de duurste hobby die ik ooit heb gehad.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Budget

Bericht door piksov »

Modeltreintjes een dure hobby?

Jazeker, als je alles nieuw koopt en gelijk op het moment dat het beschikbaar is in de winkel.

Volgens mij heb ik rond 1990 mijn eerste beginset met n spoor gekocht, in mijn studenten tijd, zal toen iets van 75 - 100 gulden hebben gekost.

Ondertussen is het 32 verder en heb ik best een flinke verzameling ....

Lang niet alles is nieuw gekocht, veel 2e hands, sommige geruild, Bart Smit winkels die stopten met treintjes afgestruind.

En ondertussen ook weer veel verkocht, want 'het past niet meer in het tijdperk / plaats / andere smoes'

Afgelopen week 525 euro bij elkaar gesprokkeld via Marktplaats, oude wissels, oude huisjes, 2 seinen, een railspiraal, lag allemaal te verstoffen op zolder, van sommige dingen wist ik niet eens meer dat ik ze had ...

Toen via Marktplaats, meer een beetje voor de fun, het minimale bod van 175 euro voor een fleischmann br44 stoomlok met geluid uitgebracht .. en die mocht ik zowaar ophalen voor dat bedrag.
Later hoorde ik dat de verkoper, toen ik al weer onderweg naar huis was, nog een bod van 280 euro had gehad ...
Heb ik ook een keer geluk...

Nog even weer terug naar de 32 jaar die ik bezig ben ....
Stel alle zooi bij elkaar is 10000 euro waard, dat zou dan 312 euro per jaar zijn ...

In mijn ogen is dat niet buitensporig ..

Is de boel 20000 euro waard (zou ook zo maar kunnen, ik heb eigenlijk geen idee), dan is het 625 euro per jaar gemiddeld.
Ook hierover val ik nog niet van mijn stoel ...

Bovenstaande neemt niet weg dat sommige dingen echt veel geld kosten....
Bij het begin van COVID heb ik ook flink veel zaken weggedaan, toen had ik ook weer iets van 1000/1500 euro.
Ik heb de LKW walter set van Fleischmann, die set was overal 450 euro ...
Geen haar op mijn hoofd dat ik zo'n set normaal zou kopen, veel te duur.
Maar ja ... als je ineens 1500 euro hebt ... en je ziet een aanbieding van Pijplines voor 400 euro ... toen heb ik em toch maar gekocht.
(en ben er heel blij mee .. )

Het valt allemaal wel mee is -mijn- mening..

Guus


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Budget

Bericht door bpieters »

Ik heb gekozen voor een simpel ontwerp wat ook qua bediening (analoog) met wat schakelaartjes kan.
De wissels zijn omdat ik overal makkelijk bij kan handbediend.
De scenery blijft ook beperkt tot wat gebouwen.
De aankleding kan met simpele materialen zoals karton.triplex etc.
Het materieel is meer dan 40 jaar oud en wat niet meer goed functioneert vervang ik momenteel door zoveel mogelijk 2e hands.
Zo blijft het bij mij toch binnen de perken.



Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Budget

Bericht door Arjuna »

Bedankt voor de antwoorden ,het is een scala van ontkenning en met de knipoog ook toegeven .
Ik ga weer fijn verder bouwen .
de markt plaatst spoeling is dunner , dhr Catawiki neemt veel over bijna de nieuw prijzen door transport en veiling kosten

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Budget

Bericht door OBBinN »

Ik heb geen onbeperkt budget, maar laat het niet na om nieuwe spullen te kopen. Al probeer ik (af en toe ;-) ) niet te veel het rollende nieuw te kopen, maar juist te investeren op de bouwen van de scenery etc.. En soms heb je dan daar die ene ophoping en uiteindelijk nieuwe sound treinstel op de baan hobbelen....... :mrgreen: :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Budget

Bericht door bpieters »

Arjuna schreef: 11 jun 2022 17:11 Bedankt voor de antwoorden ,het is een scala van ontkenning en met de knipoog ook toegeven .
Ik ga weer fijn verder bouwen .
de markt plaatst spoeling is dunner , dhr Catawiki neemt veel over bijna de nieuw prijzen door transport en veiling kosten

Arjuna
Als ik gebruikt koop doe ik dat bij betrouwbare winkels (zoals onze sponsor).Teveel miskopen gehad op marktplaats en beurzen.Voordeel is dat eea gecontroleerd wordt voor het te koop wordt aangeboden.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Budget

Bericht door FidOo »

Ik heb al n spoor sinds m'n 11e en das nu dus al 25 jaar. Zo over de jaren is er toch een flinke verzameling ontstaan. En inderdaad hoop gekocht en toch weer verkocht omdat je interesse of verzamelgebied veranderd. En nee onbeperkt is het budget nooit maar als de enige hobby (behalve een korte tijd de brommers en motor) was het wel makkelijk m'n geld te verdelen. En ik vond het sport om op ebay hetgene wat ik wilde hebben te scoren voor een leuke prijs. Inmiddels is al het gangbare spul wat binnen m'n interesse gebied ligt wel gekocht en gaat de tijd nu naar de baan en het digitaliseren van loks en geluid inbouwen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Budget

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Dit blijft altijd een hele mooie discussie over iets, wat iemand graag doet en waar hij/zij bereid is om geld aan uit te geven en hoeveel dat is.

Ik denk, dat elke hobby en/of interesse gewoon geld kost. Hoeveel dat is, hangt af van het niveau, waarop iemand iets wil doen.
Een gemiddelde ballroom amateur wedstrijddanser is waarschijnlijk meer kwijt aan kleding, reizen, inschrijfgeld e.d. dan menig modelspoorder.
Daarnaast hangt het ook af van de vaardigheden, die iemand heeft. De een kan heel goed scenery bouwen, terwijl een ander er absoluut niet in slaagt iets naar zijn zin te bouwen: dus dan maar kopen.

De ander gruwt van elektronica en rijdt analoog.
Ook in de modelspoor geldt: zoveel mensen, zoveel zinnen.

Gelukkig kunnen we onze hobby uitvoeren, ieder op zijn/haar manier, op zijn/haar niveau en met de dan beschikking staande middelen.

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Budget

Bericht door Riem »

Het best wat je kunt doen met budget is in mijn idee plannen en onderzoeken.
Bedenk voordat je begint met welke treinen wil je gaan rijden. Ben je meer een tijdvak hobbyist, bepaald land of misschien alleen die ene vervoerder waar jij een connectie mee hebt. Ga je een leuke baan bouwen of ga je voor een recreatie van een plek of tijdvak. Probeer zoveel mogelijk voor jezelf grenzen te stellen waardoor je geen extra's gaat kopen. Want wat is en blijft bij veel hobby's, kopen is vaker duurder dan de prijs die je krijgt als je het verkoopt. De volgende gedachte die je moet loslaten is dat je veel geld uit geeft of dat je het als investering ziet, wanneer je dat doet is het geen hobby meer. Tevens zou ik zeggen voor elke koop van een model, onderzoek via forums en het internet wat de reputatie is van het product. Niks is vervelender dan een model kopen wat eigenlijk bekend staat niet goed te rijden. Zo'n koop is een teleurstelling welke onnodig is als je met een budget werkt. Want uiteindelijk ga je het model aanpassen of verkopen en een betere kopen. Koop dus kwaliteit waar jij blij mee bent voor de rest van je hobbytijd. Dat is ook de gedachte die je moet houden bij prijzen. Ik zie zelf echt wel wagons en locs te koop staan bij de bekende winkels en veilingsites, maar met prijzen waar ik het niet voor over heb. Onderzoek wat iets waard is en geef een prijs waar jij blij mee ben. Ik zou ook adviseren maak een zoeklijst met modellen welke je echt wil hebben. En zet op deze lijst ook een deel met producten (1 of 2) welke je echt graag wil hebben en waarvan je weet dat je ze heel moeilijk kan vinden. Vaak zijn deze modellen erg duur, maar je ziet ze ook bijna nooit (bijvoorbeeld Phildie DDAR rijtuigen). En houd hier een noodfonds voor achter de hand. Want als je zoiets eindelijk vind, en je kan het niet kopen omdat je dan het geld niet hebt is dat een grote teleurstelling. Hierdoor besteed je je budget per jaar op internet/beurzen/winkels, en heb je net iets extra's voor wanneer er iets speciaals lang komt. Omdat je een zoeklijst hebt met modellen die je wil en weet welke modellen je moet vermijden, is de kans op een miskoop kleiner, en tevens koop je ook minder snel iets in een opwelling waar je later spijt van hebt. Een budget is niet erg, zolang je het bedachtzaam uitgeeft. Houd het gezegde in je hoofd, goedkoop is soms duurkoop. Alles goed bekijken en onderzoeken voordat je iets koopt. En koop iets waar jij blij mee bent en waardoor jij geniet van de hobby, want dat is het belangrijks. Dat zijn mijn adviezen.


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Budget

Bericht door epocheales denken »

Budget werkt bij ons simpel: zowel mijn vrouw en ik hebben maandelijks een vast bedrag aan hobby geld. Soms houd je over, soms niet. Zo houd je alle hobby uitgaves transparant.
Ik hoop niet dat dit lachwekkend overkomt, maar het werkt bij ons al prima jarenlang. 😁
Dus ook ik heb geen eindeloos budget.

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Plaats reactie