2x2 deling

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

2x2 deling

Bericht door Arjuna »

Hi ook spoorders

Ben nu bezig met een tweede baan plan (Max) maar mijzelf ook aan het inlezen over de besturing.
Mijn plan was van Meekeren ,maar ik kwam er achter dat dat al heeel oud was ,
wat op zich geen probleem hoeft te zijn,zag laatst wel een foto en daar had ik even een frons op het voorhooft zoveel ruimte heb ik niet
Maar nu heb ik dcc++ en Arduino ontdekt , nu kom DE vraag .
Maak je een landschap en dan de baan of vice versa
Of is HET besturingssysteem is leidend.
De eerste vraag is een invulling vaneen idee ,maar de tweede is geen optie maar een must.
Nu kan ik ook denken waar om je zelf haasten ,alles komt goed maar is dat zo
Het is niet voor niks baan Max twee.
Ik sta open voor goede argumenten of adviezen

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: 2x2 deling

Bericht door tv_man »

De vraag van landschap (aankleding) of baan (techniek) is een hele goede. Ik vermoed dat doorgaans de handigste manier van aanpak is om op zijn minst de basis van de technische kant aan de praat te krijgen voordat je aan het landschap begint. De basis zijnde het spoor, de wissels en dus alles waar je later wanneer er overal bomen en struiken en bergen en gebouwen staan heel moeilijk bij kunt. Natuurlijk is het ook heel normaal dat je héél graag ook aan stukken landschap werkt voordat de hele baan technisch tiptop in orde is, en dat is bijvoorbeeld op te lossen door landschapselementen te bouwen die uitneembaar zijn zoals gebouwen en die je later op de baan vastzet. Een heleboel mooi landschap bouwen en daarna erachter komen dat je dingen moet afbreken omdat iets niet helemaal werkt zoals je in gedachten had is niet leuk. Rara, hoe zou ik dat nou weten.. :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: 2x2 deling

Bericht door piksov »

Het belangrijkste is dat het thema van je modelbaan 'voor jou werkt' !

Daarna je landschap verzinnen.

Uiteraard eerst het baanplan, dus rails op de plaat en dan de boel aansluiten, en dan als eerste heel veel rijden.


Niet alleen met loks, maar met zoveel mogelijk complete treinen (dus zolang als je uiteindelijk wilt gaan rijden)

Dat kan allemaal nog handmatig, daarvoor heb je computer besturing nodig.

Passen de treinen overal, enz, heb je genoeg parkeerplaatsen in je schaduwstation

Dan zie je ook al gelijk de posities van de seinen

Guus


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: 2x2 deling

Bericht door neudalhausenstadbahn »

tv_man schreef: 14 jul 2022 19:04 Natuurlijk is het ook heel normaal dat je héél graag ook aan stukken landschap werkt voordat de hele baan technisch tiptop in orde is, en dat is bijvoorbeeld op te lossen door landschapselementen te bouwen die uitneembaar zijn zoals gebouwen en die je later op de baan vastzet.
Wat Norman zegt zou ik je ook zeker aanraden en dan vooral ook in kleine stukjes. Zo kan je makkelijk later in te bouwen diorama'tjes maken die de technische bouw van je baan niet hinderen. Wat Guus en Norman beide het moet wel werken als je wilt rijden maar het een sluit het ander niet uit. Het voordeel is ook dat je op die manier goed ervaring kan op doen met het bouwen en schilderen van gebouwen, het aankleden van tuinen, pleintjes, fabrieksterreinen enz. voor je ze op je baan zet. Dingen die je dan toch niet zo bevallen zie je dan als leergeld en plaats je uiteindelijk niet op je modelbaan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 2x2 deling

Bericht door FidOo »

Qua planning doe je vaak beide tegelijkertijd. Je plant een baan met de daarbij behorende landschappen/aankleding. Als het om het fysieke bouwen gaat dan leg je eerst de ondergrond en rails aan tevens alle bedrading (of het dan digitaal / analoog is maakt niet uit) dan testrijder en dan scenery bouwen. Althans dat is mijn persoonlijke mening.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: 2x2 deling

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja die denk wijze hoor ik te vaak en ik vind dat de meeste gemaakte denkfout omdat dat ook prima paralel kan lopen. Je creëerd voor jezelf onnodig beren op de weg die er niet hoeven te zijn. Juist afwisseling kan het plezier in de hobby groter maken en je helpen de flow en/of plezier terug te vinden en je door dode punten heen helpen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: 2x2 deling

Bericht door Arjuna »

Nu ik wat antwoorden heb gelezen ,en naar het stellen van de vragen zijn er alleen maar af schrijf punten over.
Ga de baan rijdend maken en voor niet zichtbare stukken van een melder voorzien ,ik heb daar al aan een lid advies gevraagd ivm Arduino en hoop met hem wat wijzer te worden .

Bedankt voor de antwoorden mocht er nog een invalshoek zijn nu hoor ik dat graag

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: 2x2 deling

Bericht door Arjuna »

Ik ga dit topic ff kapen , er is gesproken over beren .
Nu kwam er een gedachte op , als je een huisjes of wat anders , oud laat lijken wordt er dan ook over de stand van de zon na gedacht .
Huisjes staan stil ,maar een trein rijdt ik zit te denken om een zonne stand op de baan te plaatsen zodat dit ook in een lijn loopt
Dit ivm met mos groei , of gaat dit te ver.

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: 2x2 deling

Bericht door PaulRoman »

Hoi,

Het lijkt me een goed idee om een consequente zonnestand te hanteren. Dus alle huisjes aan de schaduwkant meer met mos begroeid dan aan de andere kant. Zodat je geen tegenstrijdigheden ziet tussen de verschillende verouderde items.
Over beren gesproken: 5 km bij ons huis vandaan:

Afbeelding

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: 2x2 deling

Bericht door tv_man »

Wat ik doe is om gelijk al bij het plannen/bouwen van de baan bepalen waar het noorden is op de baan. Op basis daarvan dan waar relevant de aankleding daarop aanpassen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: 2x2 deling

Bericht door Arjuna »

@Paul
Bijna op de weg :-) dus ik zag geen beer.

@ Norman
Heb deze al bepaald het noorden is 45gr van af links , dit is in het nog waar ook

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: 2x2 deling

Bericht door MarcoTrix »

Uit bittere ervaring: zorg er EERST voor dat de techniek in orde is, bouw daarna het landschap op.
Persoonlijk vind ik een goed werkende baan belangrijker dan perfecte detaillering, immers, ik wil er zelf ook plezier aan hebben.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: 2x2 deling

Bericht door BenQ »

Je kan je eigen draadje niet kapen, alleen een draadje van een ander. 7(8)7


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: 2x2 deling

Bericht door Arjuna »

alles kan er zijn al twee onderwerpen /uitgangspunten besproken .
En het heet niet voor niks 2x2 deling .

Arjuna de


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: 2x2 deling

Bericht door Arjuna »

Spoorders

Ik gebruik 3 mm kurk als onderlaag en zet de rails vast met minitrix schroeven .
De kurk verlijm ik niet deze blijft door de schroeven op zijn plaats
Nu is de vraag door dat er geen lijm onder de kurk is geplaatst en er dus minder verbinding,zullen de schroefjes die 2mm in de onderplaat zitten zal er dan minder resonantie, geluidstrillingen plaats vinden

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 2x2 deling

Bericht door FidOo »

Geen idee. Als je ballast strooit en verlijmd dan maken die schroefjes niets uit zou ik zeggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: 2x2 deling

Bericht door Arjuna »

Ik zat net FF de oude post door te kijken en lezen .
Er viel wat op hoe beeldbewerking /verwerking in de jaren is verbeterd.
Als je oude foto,s bij diversen onderwerpen bekijkt,zijn ze wazig en soms scherp
Waar ligt dat aan ,aan de Camara of de foto Provider.

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Re: 2x2 deling

Bericht door wdevaal »

Arjuna schreef: 28 jul 2022 16:06 Spoorders

Ik gebruik 3 mm kurk als onderlaag en zet de rails vast met minitrix schroeven .
De kurk verlijm ik niet deze blijft door de schroeven op zijn plaats
Nu is de vraag door dat er geen lijm onder de kurk is geplaatst en er dus minder verbinding,zullen de schroefjes die 2mm in de onderplaat zitten zal er dan minder resonantie, geluidstrillingen plaats vinden

Arjuna
Je hebt dit bericht al een tijd geleden geplaatst, maar toch zou ik wel een willen weten wat jou ervaring is.
Ik wil nu namelijk hetzelfde gaan doen, op mijn tafel (is MDF) eerst een kurk laag van 3mm leggen (heb deze vandaag besteld) die ik er ook los op laat liggen en waarop mijn minitrix rails komt te liggen en deze wil ik ook vast zetten met originele minitrix schroefjes. Maar 3mm kurk en 2mm van de rails is 5mm, blijven er nog 2mm over om in het hout te kunnen schroeven, kan dit wel ik bedoel is dit voldoende.

Grt. Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: 2x2 deling

Bericht door BartenThomas »

Wij gebruiken 3mm XPS, en de rails ligt prima vast.
Gebruiken overigens Fleischmann schroefjes, zijn minder puntig (dus meer schroefdraad aan het uiteinde) en "pakken" ook beter. ( betere zelftappende eigenschap)



Onderwerp starter
Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: 2x2 deling

Bericht door Arjuna »

Ik heb de schroefjes weggedaan ben nu met de derde baan bezig .
De baan ligt en heb alles met boekbinders lijm vast gemaakt.
Als ik een wagon van een verhoging laat rollen is dat behoorlijk stil .
Ik kan nog niet vertellen hoe het zal zijn als er lokkie gaat rijden dat punt komt er aan
Ik ben nu bezig om de test baan en de baan tegelijktijdig de bedraden zodat ik wat getest is meteen kan verwerken in Max 3
Als iemand max 3 wil aan schouwen zal ik graag de fotos plaatsen met uitleg
Maar bij voorbaat alleen de rails is vast de rest ligt los de onderbouw of opbouw kies maar
is op spanning ,torsie en massa geplaatst

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Plaats reactie