Bachmann 24011 Yuletide Express

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

Bachmann 24011 Yuletide Express


Hoe het begon

Toen ik met N-spoor begon had ik eigenlijk amper zakgeld voor een hobby. Ik had net mijn busrijbewijs binnen, en was al een paar maanden aan het werk als buschauffeur. Uit een erfenis had ik een tweedehands Minitrix treintje gekregen, en ik had er nog behoorlijk wat werk aan om het aan de praat te krijgen. De eerste huisjes die ik erbij zette waren AH Mini’s kerstdorphuisjes, en die paste wonderwel goed bij N-spoor. Reeds toen ik kwam bij mij de gedachte op om daar zo’n typisch kersttreintje erbij te laten rijden. En het liefst niet zo’n treintje van Intratuin, maar ééntje die rijdt op N-spoor.

Afbeelding

Eerste treinbaantje, met wat N-huisjes en AH Mini’s kerstdorphuisjes.

De werkelijkheid is soms gekker dan je fantasie, en ik ontdekte dat o.a. Bachmann dit soort kersttreintjes maakt. Bachmann is in Amerika bekend als budget merk, dat vooral scherp geprijsde beginsets in de markt zit. Het betere assortiment wordt als “Spectrum” serie aangeboden. Koop je zo’n set bij een winkelier, dan duikt de prijs nog flink onder de adviesprijs van Bachmann. Ik ontdekte al snel dat dit klopt, maar dan loop je tegen de verzendkosten naar Nederland aan. Bovendien gebruikt men in Amerika voor N-spoor knuckle-koppelingen, terwijl grotendeels in de rest van de wereld de Arnold Rapido koppeling standaard is. En ik heb liever één standaard op mijn treinbaan, zodat ik het materieel uit kan uitwisselen. Ook al heeft bij wijze van spreken een Duitse locomotief nooit met Japanse rijtuigen gereden. Het maakt mij niet uit.


Zeg nooit nooit…

Begin december liep ik op eBay.com tegen Bachmann set 24011 Yuletide Express startset aan. Wat mij opviel in de omschrijving was dat deze trein met Rapido koppelingen was uitgevoerd. De set was ongebruikt, maar de doos had in de opslag wel wat schade opgelopen. De prijs waarvoor deze set werd aangeboden was zo gunstig, dat ik de verzendkosten geen probleem meer vond. Bod gedaan op 4 december 2022, en ruim na kerst kwam de set aan in Nederland. USPS was punctueel in de bezorging en tracking-informatie, PostNL maakte er traditiegetrouw een zooitje van… Zo was van de kolentender een asje losgekomen, en die had een stroomafname clip afgebroken. Kon ik ook nog op reserveonderdelen uit, waarover later meer.


Review Yuletide Express.

Eenmaal in huis aangekomen, begint het spannende uitpakken. De doos had inderdaad lichte schade, maar zat nog steeds stevig in elkaar. Alle rails waren met ijzerdraad bijeen gebonden, rondom de wagonnetjes was extra plastic aangebracht en hier en daar zelfs extra bubbeltjes-plastic. Hoe dan toch nog het asje van de kolentender kon loskomen is mij een raadsel, omdat de startset in zijn geheel in een andere doos verpakt was met veel extra papierproppen. Tot slot werd het geheel gecompleteerd met een trafo en documentatie.

Afbeelding

De grafisch zeer aantrekkelijke verpakking van de startset.

Om te beginnen de documentatie: Bachmann mag dan wel een budget merk zijn, de bijgevoegde gebruiksaanwijzingen zijn tip-top in orde. Een duidelijk boekje met illustratie’s hoe je de treinset moet aansluiten, een paklijst om te controleren of je niets mist, een exploded view tekening van de locomotief met alle reserve onderdelen vermeld, een bon voor een Bachmann catalogus en een briefkaart voor een proef abonnement op een modeltreinen tijdschrift. Door de ouderdom zijn de laatste 2 helaas verlopen. Alles duidelijk omschreven en passend voor diegenen die net met de modeltreinen hobby beginnen. Dat neemt veel zorgen weg, en het plezier met het spelen met de trein kan al snel beginnen.

De bijgevoegde transformator is uiteraard voor 110V, zoals in de USA gebruikelijk is. De aansluitingen voor de licht accessoires zijn afgeplakt met een waarschuwingssticker, zodat je daar niet per ongeluk de rails voor de baanspanning op aansluit. Wellicht een beetje overbodig, maar duidelijk met een knipoog naar de beginnend hobbyist, ik kon de geste wel waarderen. Totale vermogen 7 VA, net genoeg voor het treintje en zo’n 3 à 4 lampjes. Wellicht met LED nog meer, maar daar mogen de electriciteit specialisten zich over uitspreken. Ondanks het glimmende plastic is de trafo van goede kwaliteit, en niets rammelt er aan.
Uiteraard niet voor gebruik in Europa, daarvoor heb je een Minitrix trafo o.i.d. voor nodig met een variabele uitgangsspanning van 12V gelijkstroom. Ik heb echter een adapter voor 240V naar 110V, zodat ik de bijgevoegde transformator wel kan gebruiken. Vervolgens bijgaand snoertje vast schroeven aan de trafo, en stekker insteken op de aansluitrail. Eenvoudiger kan bijna niet.

Afbeelding

De trafo. Voor 110V USA, dus niet in Europa gebruiken. Ik beschik echter over een adapter die 230V naar 110V omzet.

Afbeelding

Nedis POCO104 adapter voor 230V naar 110V, maximaal 45 Watt. Ruim voldoende voor de Bachmann trafo van 7VA.

De bijgevoegde rails zijn E-Z Track N-spoor rails van Bachmann. Dit zijn rails met bedding, met aan het uiteinden aansluitclips. Bij de startset zitten 12 gebogen rails (11,25 inch radius) en 4 rechte rails. Voldoende om een aantal baan varianten van te maken, en het geeft de baan niet gelijk de indruk van ”een rondje om de kerk.” De rails laten zich niet echt eenvoudig aan elkaar monteren, en controle achteraf of alle raillassen goed aansluiten is beslist noodzakelijk. Deze controle is ook duidelijk aangegeven in de gebruiksaanwijzing, maar echt goed op je intuïtie werkt het niet. De bedding is van een andere kleur plastic, zodat de biels er goed uitspringen. Bovendien zijn de rails ideaal voor een ”Teppichbahn”, omdat de bedding vrij hoog en breder is dan het rollend materieel. Ik rij er nu al geruime tijd mee over de vloer, en van vuil in het drijfwerk van de locomotief heb ik weinig last. Persoonlijk vind ik Kato rails beter, maar ook E-Z Track is goed bruikbaar voor een tijdelijke treinbaan.
Helaas is E-Z Track slecht verkrijgbaar in Europa. Sta open voor adressen…

Afbeelding

Bachmann E-Z Track.

Het locomotiefje is een apart geval. Deze is gebaseerd op een USRA (United States Railroad Administration) 0-6-0 Switcher. De cabine hangt erg ver over na de drie drijfassen, want een vreemd uiterlijk geeft. Niet echt wat wij in Europa gewend zijn. Dezelfde locomotief wordt ook geleverd met één loopwiel voor en achter, om de asdruk te beperken. Bachmann maakt hier ook modellen van. Het model is voorzien van een motor in de locomotief, maar stroomafname geschied door het eerste draaistel van de kolentender. Tussen de locomotief en tender is een stroom geleidendekoppeling. Stroomafname gaat goed, maar wissels met geïsoleerde puntstukken vind de locomotief niet leuk. Bovendien maakt de stroomgeleidende koppeling één en ander bijzonder kwetsbaar. Ik had dan ook nog de pech dat door het los gekomen wiel in de kolentender één van de stroomclips was afgebroken. Hier kwam de exploded view tekening van pas, en ondanks dat de set uit 2002 komt, zijn bij Bachmann nog steeds reserve onderdelen verkrijgbaar. Zelfs de Rapido koppelingen. Deze besteld, maar ook hier geldt, USPS prima, PostNL ging weer bagger. Lof voor Bachmann, dat deze oude onderdelen nog steeds beschikbaar zijn.
Detaillering voor een beginset locomotief is goed, met zelfs apart aangezette handrails. Drijfstangen zijn vereenvoudigd uitgevoerd, maar zeker niet beperkt tot één drijfstang. Trekkracht is voldoende voor de drie bijgeleverde rijtuigen, maar door het lichte gewicht van de locomotief houdt één en ander wel op bij 6 4-assige rijtuigen. Beschrifting is loepzuiver en scherp. En de bonte kleurstelling van de locomotief moet de Kerstman zeker aanspreken. Alle assen van metaal, antislipbandjes op de locomotief, voor een beginset locomotief was ik onder de indruk. Geen voorziening voor DCC, er is ooit wel een vervangende tender geproduceerd met decoder.

Afbeelding

De locomotief, voor een beginset zeker een mooi exemplaar (maar ik moet voortaan wel de locomotief beter op de rails zetten).

De wagonnetjes, drie stuks, zijn alle voorzien van Rapido koppelingen en metalen wielen. Dat laatste is opmerkelijk, omdat uit kostenoverwegingen de wielen bij veel beginsets van plastic zijn. Beschrifting, is net als bij de locomotief, loepzuiver en haarscherp, met allemaal kerstmis thema’s. Onderstel en opbouw zijn aparte gietstukken. De gondola is voorzien van een imitatie kolen inzet. De boxcar heeft een apart opgezette loopplank op het dak, en gondola en boxcar zijn voorzien van los opgezette handrem wielen. De combine heeft een ander type draaistel, en losse trekstangen onder de vloer. Ook heeft de combine ingezette plastic ramen, zelfs in het daklicht. Zowel de deuren van de combine als de boxcar kunnen niet open. Van alle rijtuigen zijn de draaistellen vast geschroefd. De wagentjes hebben enig gewicht en de loopeigenschappen zijn prima. Voor een startset vind ik de detaillering echt opmerkelijk. Men doet bij Bachmann echt z’n best om meer mensen bij de hobby te betrekken.

Afbeelding

De complete trein. Uiteraard fanatsie (ik heb de Kerstman nog niet kunnen raadplegen), maar voor een startset is de detaillering opmerkelijk goed geslaagd.


Conclusie:

— De Duitsers zouden zeggen ”Preiswert”. De set heeft een gunstige prijs, en de uitvoering is zeker goed te noemen.
— Uitgebreide en goede documentatie. Bij de nieuwe startsets staat ook op de achterkant van de doos hoe je de baan kan uitbreiden.
— Kwalitatief goede transformator, vermogen had een tikkie meer gemogen (ongeveer 10 VA i.p.v. 7 VA). Transformator is niet geschikt voor Europa, je zal dus zelf voor stroomvoorziening moeten zorgen.
— E-Z Track rails zien er goed uit, maar montage had eenvoudiger gemogen. Controle achteraf op het passen van de raillassen is noodzakelijk. Kato heeft dit beter voor elkaar. E-Z Track is in Europa lastig tot nauwelijks verkrijgbaar.
— Goede after-sales ondersteuning door Bachmann. Ik zou alleen PostNL… (mag ik niet zeggen).
— Leuke jolige kersttrein. Zijn wij in Europa hier te serieus voor? Märklin Z, Piko en Hornby zijn, zover ik weet, de enige die dit soort sets maken, maar niet in N-spoor.



FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door FidOo »

Leuke Review Marco. En zo'n kersttreintje is toch erg geinig.

Het enige wat mij heel erg stoort en voor mij een no-go zou zijn is die lok die zo scheef voorover staat. Ik heb even gekeken op internet en hoewel ik meer foto's zie waarop de lok zo voorover hangt zijn er meer foto's te vinden waarop die gewoon recht is.
Zou het kunnen zijn dat deze niet juist gemonteerd is?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

Zou kunnen, het is een locomotiefje uit de "Made in China" periode. Omdat het locomotiefje goed rijdt heb ik geen zin om het uit elkaar te halen.

Naar mijn mening zijn er maar twee meesters in het bouwen van stoomlocomotieven: Fleischmann en Minitrix.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

Ik heb nog wat extra onderzoek gedaan naar het locomotiefje. Eerst heb ik de kap gedemonteerd, maar ik kon niets vinden wat fout gemonteerd zou kunnen zijn. Bovendien moest ik voorzichtig zijn, omdat de zijkant van het frame daarmee ten opzichte van het middelste gedeelte los kwam (Het is geen split-frame chassis). Voor ons Europeanen zijn dit soort Amerikaanse praktijken niet altijd te volgen. De meeste Europesche locomotieven hebben een massief frame.

Als ik kijk bij N Scale Model Railroading Projects & Resources, dan zijn er onderhuids 5 versies van deze locomotief geweest, waarbij ik mijn versie 3B zou noemen. Frame van 3, maar motor van 4, met plastic clip om de motor. Omdat alles "Made in China" is, vermoed ik dat de Chinezen zich niet altijd exact aan de technische specificaties houden. Dit in tegenstelling tot de kwaliteitscontrole van Piko, die er letterlijk met zijn neus bovenop zit. Ik vermoed dat het plastic clipje de boosdoener is dat de kap enigszins scheef zit. Op de foto is dat storender dan in de praktijk. Maar een schoonheidsfout is het zeker.

De laatste versie, geproduceerd vanaf 2015 is mijn inziens de beste. Nieuwe, geheel gesloten motor die niet achter de cabine uitsteekt. Nog beter bestand tegen stof, heel belangrijk voor een beginset locomotiefje, en de motor is in één lijn met het chassis. Wellicht dat ik nog zo'n exemplaar te pakken probeer te krijgen.

Puristen zouden het locomotiefje kunnen vervangen door Arnold 0226, die voor een paar tientjes wel te scoren is op een beurs (Houten...). Je mist dan wel de bonte beschrifting. Minitrix moet ook nog zoiets gemaakt hebben (iemand?).
Alles bij elkaar genomen, vind ik het nog steeds een jolig treintje, en ik had zeker geen hoogwaardig top product verwacht.



railrene
Berichten: 168
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door railrene »

MarcoTrix schreef: 02 feb 2023 09:51Minitrix moet ook nog zoiets gemaakt hebben (iemand?).
Eerste gedachte: De Karl May Westernbahn

https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb ... howState=1

Maar er zijn meer varianten. Google images: Minitrix 2081


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

En waarom denk ik bij Karl-May Westernbahn aan Mae West ??? Maar dit terzijde ;-)



FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door FidOo »

Bedankt voor de toelichting Marco. Het is zeker voor weinig geld een leuke set zo. En ja daar hoef je niet topkwaliteit voor te verwachten.

Overigens kan arnold ook zeker meekomen met hun stoomloks (br01, br02/18 en br05)
Beter gezegd, heb zowel een minitrix 01.5 als een 01.5 gehad waarbij de laatste nog steeds in bezit is welke naar mijn mening beter is als de minitrix.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

Door een bezoekje aan Houten heeft het Kersttreintje wat aanvulling gekregen.
Het zijn twee wagentjes van Minitrix, het ketelwagentje komt uit 1998, de rongenwagen kan ik nog niet traceren.
Immers, vanuit de Noordpool is Europa ook makkelijk bereikbaar, en daar moet je wel rekening mee houden :D

Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door maarten »

Dat is wel een hele leuke aanvulling ja! :-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

Mijn neef werkt in een machinefabriek, waarbij hij, of één van zijn collega's ook wordt uitgezonden naar o.a. de VS.
Als het één van zijn collega's lukt, komt de nieuwste versie van de kerst locomotief, Bachmann 50556, naar mijn toe.
Mocht dit locomotiefje in mijn bezit komen, dan schrijf ik hier een review over, en dan met name aandacht voor de motor en de plaatsing van de locomotief behuizing.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

Dan blijkt toch maar weer dat er in Europa meer kersttreintjes zijn gemaakt dan ik dacht.
Het Europesche deel van Santa's trein heeft aanvulling gekregen van Arnold N 4466 "Merry Christmas, Köln 1991". Het zou leuk zijn om te weten voor welke gelegenheid dit wagentje is gemaakt.

Afbeelding

Inmiddels bericht gekregen dat de nieuwste Kerstlocomotief van Bachmann naar mij onderweg is.
Als deze binnen is schrijf ik er tegen die tijd een review over. Als het goed is moet deze versie gemoderniseerd zijn.

Märklin maakt voor spoor Z wel een Kersttrein, namelijk in een Europesche versie en een Amerikaanse versie.
Het zou leuk zijn als dit voor Minitrix ook gedaan zou worden, want tot dusverre vind ik daar alleen losse wagens van.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

Bachmann 50556 USRA 0-6-0 Switcher Northpole and Southern "Merry Christmas"

Door oplettende buren, kreeg ik het pakketje gisteren al binnen. Verzending is dit keer verzorgd door FedEx, dat een dikke pluim verdiend. Nog nooit zo'n goede, punctuele en vlotte bezorging meegemaakt, waarbij zelfs de douanekosten geregeld werden.
Dit wagentje komt bij Trainworld vandaan, waarbij ik tegelijkertijd extra E-Z track rails heb besteld, waarover later meer.

Afbeelding

Mijn eerste indrukken tot nu toe:
— Verpakking is klein, maar zeer degelijk, met aparte inleg voor de locomotief en een velletje zacht plastic ter bescherming van de lak. Naar mijn mening heeft deze verpakking er mede voor gezorgd dat de locomotief in perfecte staat aan kwam. Trainworld deed daar nog een stevige kartonnen doos omheen met bubbeltjes folie.
— Uitgebreide documentatie met gebruiksaanwijzing, exploded view tekening, apart garantiebewijs voor de USA en Canada en een bestelbon voor een Bachmann catalogus.
— Extra aparte Rapido koppelingen! Die hoef ik dus niet apart te bestellen. Ik weet nog niet of ik deze locomotief ga ombouwen, omdat ik ontdekt heb dat MicroTrains hele mooie Kerstwagens maakt. Maar ik vind het klasse dat er vanuit de fabriek extra Rapido koppelingen geleverd worden, omdat dit zeker in de USA geen gewone koppeling meer is.
— Dit is de nieuwste technische uitvoering van de USRA 0-6-0 locomotieven, en één ding valt direct op: de kap zit netjes recht gemonteerd. Er is gebruik gemaakt van een nieuwe kleine motor, die niet meer achter de cabine uit steekt. Ook het vervelende plastic clipje is verdwenen. De nieuwe motor is zo smal, dat er door de voordeur van de cabine vrije zicht is naar achteren (voor een N-schaal stoomlocomotief!). Aandrijving is aangepast, met tandwielen tussen alle assen. Stroomafname is opmerkelijk nog steeds door één draaistel van de tender. Ik had gehoopt dat dit wel verbeterd zou zijn.
— Detaillering en bedrukking is goed, netjes en scherp. Ook hier weer apart aangezette stangen op de ketel en een miniscuul hekje op de tender.
— Analoog model, geen voorbereiding voor inbouw van DCC.
— Mijn model reed al vanuit de verpakking lekker soepel.

Conclusie :
— Net als de vorige locomotief, een jolig treintje dat de Kerstman (en zijn fans) zeker zal behagen.
— Technische verbeteringen zijn goed geslaagd, zorgt mede voor beter loopeigenschappen en een mooiere montage van de locomotiefkap.
— Stroomafname helaas nog door één draaistel van de tender. Ik had hier verbetering gehoopt.
— Geen voorziening of voorbereiding voor DCC. Voor een Kersttreinbaantje geen "must", maar eigenlijk wel een tikkie achterhaald.
— Zondermeer, in goed Nederlands ;-) "Preiswert" (tenminste, als je van Kersttreintjes houdt).


E-Z Track.
Ik merkte hier ook een kleine technische verbetering op. Het profiel is nu van dikker plastic, en de scherpe randen aan de zijkant van de rails zijn verdwenen. De verandering is heel subtiel, maar het maakt de rails steviger en gebruiksvriendelijker.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 289
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Bachmann 24011 Yuletide Express

Bericht door MarcoTrix »

Gezien de goede ervaringen met Bachmann 50556 ook de oude locomotief verbouwd met het frame en de motor van de nieuwe 0-6-0 locomotieven.
Het resultaat is opvallend, verbeterde rij-eigenschappen en de kap van de locomotief zit netjes recht. Het was wel even prutsen om de koppelingen om te zetten naar Rapido koppelingen (schroefjes <= 1mm).

Afbeelding


Plaats reactie