Eli Wood: de lat ligt steeds hoger....

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Eli Wood: de lat ligt steeds hoger....

Bericht door HST »

In het engelse beurscircuit doet de nieuwe modelbaan Eli Wood zijn ronde. Bedriegelijk genoeg meende ik dat het schaal OO is. Niets blijkt minder waar, het is (natuurlijk) de schaal van dit forum.

Prachtige scenery, geweldige bomen, variatie in landschap, bebouwing, details en ook nog mooie treinen.

Kijk zelf vanaf ca. 8:05 :


Het is de moeite waard!

Erwin


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Eli Wood: de lat ligt steeds hoger....

Bericht door WimC »

Mooi.

Op het Stummiforum heb ik in de periode 2014-2016 een draadje gezien van iemand die aan finescale in N deed. Hij deed bijna alles in zelfbouw volgens mij. De foto's waren eigenlijk niet te onderscheiden van echt. Een tijdje geleden nog eens gezocht, maar ik kon het niet meer vinden.

Zelf heb ik die ambitie niet. Hoewel het op foto's er mooi uit ziet, heb ik zelf dat zodra ik bij een baan sta het overduidelijk is dat het niet echt is, maar model. Details die ik op foto's wel zie, zie ik vaak nauwelijks als ik de baan zie, zeker als ze wat veder naar achteren op de baan liggen. En ik vind het eigenlijk wel leuk dat een modelbaan ook uitstraalt dat het model is, dus niet superrealistisch. Ik vind de goedkopere boompjes met vlokken bijvoorbeeld vaak leuker dan de duurdere realistische bomen. Iets wat op een modelbaan op een meter afstand van je is, is in het echt 160 meter bij je vandaan. Dan vallen veel details ook weg. Ook een reden dat ik geen geluid op mijn baan wil. Dan heb je loks die je de hele tijd hoort alsof je er naast staat, terwijl je ze in werkelijkheid nog amper zou horen als ze achterin op je baan rijden. Maar ieder zijn ding :)


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eli Wood: de lat ligt steeds hoger....

Bericht door bpieters »

WimC schreef: 04 feb 2023 17:27 Mooi.

Op het Stummiforum heb ik in de periode 2014-2016 een draadje gezien van iemand die aan finescale in N deed. Hij deed bijna alles in zelfbouw volgens mij. De foto's waren eigenlijk niet te onderscheiden van echt. Een tijdje geleden nog eens gezocht, maar ik kon het niet meer vinden.

Zelf heb ik die ambitie niet. Hoewel het op foto's er mooi uit ziet, heb ik zelf dat zodra ik bij een baan sta het overduidelijk is dat het niet echt is, maar model. Details die ik op foto's wel zie, zie ik vaak nauwelijks als ik de baan zie, zeker als ze wat veder naar achteren op de baan liggen. En ik vind het eigenlijk wel leuk dat een modelbaan ook uitstraalt dat het model is, dus niet superrealistisch. Ik vind de goedkopere boompjes met vlokken bijvoorbeeld vaak leuker dan de duurdere realistische bomen. Iets wat op een modelbaan op een meter afstand van je is, is in het echt 160 meter bij je vandaan. Dan vallen veel details ook weg. Ook een reden dat ik geen geluid op mijn baan wil. Dan heb je loks die je de hele tijd hoort alsof je er naast staat, terwijl je ze in werkelijkheid nog amper zou horen als ze achterin op je baan rijden. Maar ieder zijn ding :)
Ik ben het wel met je eens,Wim
Ik weet dat ik gezien mijn vaardigheden die perfectie nooit zal bereiken,dus neem ik genoegen met een mindere detaillering.
De vraag is ook of het de tijd en energie wel waard is als het alleen voor jezelf en voor je gezinsleden is.
Rijdende treinen is uiteindelijk het belangrijkste.
Ik kan genieten van zowel een simpel speelgoedbaantje als een tot in de perfectie uitgevoerde baan.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eli Wood: de lat ligt steeds hoger....

Bericht door bpieters »

http://k.f.geering.info/modellbahn/mein ... trakte.htm
Afbeelding

Op deze manier kan het dus ook.
Hier kun je je dus ook prima mee vermaken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Eli Wood: de lat ligt steeds hoger....

Bericht door HST »

@Bert @Wim

Geheel eens met jullie dat je de details vaak niet ziet en dat je je kan afvragen of het de moeite loont. Ieder voor zich maakt daar zijn eigen afweging. Ik ga er ook de energie niet insteken, maar als een ander dat wel doet vind ik het prachtig en kan ik daar van genieten waarderen. Zo'n conceptbaan zonder landschap is ook fantastisch bedacht en als het consequent is uitgevoerd is het een plaatje om te zien. Inspiratie is alles.

Erwin



deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Eli Wood: de lat ligt steeds hoger....

Bericht door deBult »

bpieters schreef: 25 feb 2023 12:41 Op deze manier kan het dus ook.
Hier kun je je dus ook prima mee vermaken.
Fantastisch idee voor een “beginners-baan” met focus op de techniek i.p.v. landschapsbouw.

Ga ik mee aan de slag, dank.

Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Eli Wood: de lat ligt steeds hoger....

Bericht door bpieters »

deBult schreef: 25 feb 2023 18:08
bpieters schreef: 25 feb 2023 12:41 Op deze manier kan het dus ook.
Hier kun je je dus ook prima mee vermaken.
Fantastisch idee voor een “beginners-baan” met focus op de techniek i.p.v. landschapsbouw.

Ga ik mee aan de slag, dank.

Maarten
Ja dit is prima voor een beginnersbaan.Alleen de voor het treingebeuren belangrijke elementen aanduiden zoals station,loodsen en wat industrie en de rest abstract houden.De grote hoeveelheid ronde staafjes zou je ook nog kunnen reduceren door bijv.een scheidingsplaatte maken ipv een bergrug.
Je zou ook de aanzet van een dorpje door huizen van balsahout kunnen maken tegen die plaat.
Ik zou zelf ook het landschap formeren van balsahout ipv al die ronde staafjes.


Plaats reactie