Testverslag DECprog en Prolok

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Testverslag DECprog en Prolok

Bericht door martindomburg »

Ik heb de DECProg van Oliver Passmann uitgeprobeerd en getest in samenwerking met het programma Prolok. Zoals beloofd zou ik er een verslag van schrijven en bij deze. Onderaan het verslag zal ik wat bestanden van decoders plaatsen en het doel van dit draadje zal hopelijk het uitwisselen van kennis en decoderbestanden opleveren.

Decoders lezen en schrijven met de DECprog en Prolok

In mijn zoekactie naar hardware om decoders te lezen en te schrijven stuitte ik op een rijk aanbod. Van de Twin Center tot de Multimaus tot de Profi-boss en Intellibox. Allemaal erg goede hardware alleen hebben ze allemaal een nadeel: ze zijn duur. Dat is logisch omdat het hier centrales betreft waarmee je een DCC modelbaan mee kan besturen. Omdat ik gebruik maar van een hybride systeem als Dinamo heb ik weinig aan een centrale alleen om decoders te lezen en te schrijven.

Oliver Passmann heeft hier een mooie oplossing voor op de markt gebracht in de vorm van de DECprog. Een klein kastje die alleen is gemaakt om decoders te lezen en te schrijven. Je kan er geen modelbaan mee besturen of een loc testen maar dat is voor het gebruik niet nodig. Het kastje is te gebruiken via de computer en word bestuurd met de software Prolok. Deze software is gratis en te gebruiken in meerder talen waaronder Nederlands.

Afbeelding

Even de voor- en nadelen van de DECprog op een rijtje:

+ besturing via PC
+ permanent te installeren op de modelbaan, dus geen losse spoortjes nodig
+ overzichtelijk
+ prijs, €65,- voor seriele, €67,50 voor de USB versie. Laatste heb ik getest.

- Je kan geen decoders testen, het is geen centrale
- Selectrix/DCC en Fleischmann decoders kan hij niet lezen

Zelf til ik erg zwaar aan de overzichtelijkheid en natuurlijk de prijs. Via centrales vind ikzelf altijd dat de schermpjes te klein zijn. Het doet me denken aan de tijd van de eerste mobieltjes 8-). Natuurlijk doen ze goed hun werk maar ik vind het erg onprettig, ook kan ik het niet plaatsen in de modelbaan. Daarbij lijk me dat besturing via de computer meer overzicht geeft en dat ervaar ik als zeer prettig. Daarom heb ik besloten om er een aan te schaffen en te proberen.

Er zijn keuzes uit twee modellen: Serieel en USB. De Seriële word zoals het de naam al zegt via de seriële poort aan de PC aangesloten. De USB uiteraard op de USB poort van je PC. Deze is een slag kleiner maar wel een knaak duurder. Het grootste verschil tussen de twee zit hem erin dat de seriële versie een voetje heeft om decoders te programmeren buiten de locomotief om. Dat hoeft van mij niet dus heb ik gekozen voor de kleine USB versie.

Bij aankomst van het apparaat verraste het formaat me positief. Mooi klein en voorzien van een vast USB snoer, voedingsadapter en een aansluitsnoer. De DECprog sluit je aan op een willekeurig stukje spoor in je modelbaan.

Ik heb gekozen voor mijn ijkspoor. Dat stukje spoor heb ik onder de baan gemaakt om locs te ijken en te testen. Om ervoor te zorgen dat het spoor niet word aangestuurd door de centrale en de DECprog tegelijk heb ik een klein printje gefabriceerd met een relais en een controleled. Het principe is simpel, men neemt een relais met twee wisselcontacten en sluit de +/- van het spoor aan op de COM contacten. Wisselcontact 1 is de + en wisselcontact 2 is de -. Op de NC (Normaly closed) sluit je de voeding van de centrale aan en op de NO (Normaly open) sluit je de voeding van de DECprog aan. In Itrain heb ik een relais gedefinieerd waarmee ik kan kiezen of ik een loc op het spoor wil laten rijden of wilt programmeren. Het controleledje geeft aan als de DECprog zijn werk kan doen. Is hij uit dan is Dinamo de baas over het spoor.

Afbeelding

Afbeelding

De Decprog heb ik in het zicht geplaatst naast mijn scherm. Op de DECprog zitten controle leds waaraan je kan zien of de spanning aanwezig is, hij een decoder detecteerd, de USB verbinding in orde is, enzovoort. Wel handig om te weten.

Afbeelding

Zover de DECprog, de software is waar je uiteindelijk mee werkt. Prolok word met de DECprog meegeleverd en ik heb deze in de NL versie geïnstalleerd. Ik maak gebruik van het antieke Windows XP en het werkt meteen goed. Windows erkende zelf als de USB driver en met een kleine 5 minuten was ik online. De handleiding van Lokpro is kort maar voorziet van de belangrijkste informatie. De werking van Prolok is vrij simpel en gebaseerd op tekst bestanden. Het programma gaat ervan uit dat de decoder werkt volgens de NMRA protocollen en bij openen zie je altijd een standaard NMRA layout. Het programma bestaat uit 7 tabbladen om de decoder te bewerken.

Afbeelding

Tabblad 1: Basis instellingen
Tabblad 2: Functies (nog niet gebruikt)
Tabblad 3: Voor ingestelde snelheden
Tabblad 4: meerdere Multibit CV's bewerken
Tabblad 5: enkele Multibit CV's bewerken en decoder resetten
Tabblad 6: Alles CV's
Tabblad 7: Register met belangrijkste CV's

De eerste 3 tabbladen en de laatste tabblad zijn ingedeeld volgens de NMRA norm en daarom voor de beginners ideaal omdat je niet in de handleidingen hoeft te neuzen. Helaas houden niet alle fabrikanten zich aan het protocol dus al snel kom je erachter dat de tekst bij de CV waarde niet altijd hoeft te kloppen. De tabbladen 4, 5 en 6 komen dan ook snel aan de beurt. Hierin kan je gericht op een CV werken. Na een tijdje kwam ik erachter dat je met de 5e en 6e tabblad eigenlijk alles kan doen. Het wijst zichzelf vrij snel.

Je kan de teksten ook helemaal aanpassen zoals jezelf wilt. Op die manier heb je altijd de juiste CV waardes en omschrijvingen horende bij dat type decoder. In de directory van Prolok vind je al een aantal decoderbestanden die je via openen kan laden. Standaard staat Prolok bij openen altijd op een simpele decoder volgens NMRA norm. Druk je na het openen van een decoder bestand vervolgens op wijzigen dan kan je in het tabblad 6 de teksten en standaardwaardes aanpassen. Hij zet de multibit CV daarna meteen in Tabblad 4 waarna je ook daar de omschrijvingen van de bit's kan wijzigen. Vervolgens sla je het bestand op met een willekeurige naam. Je kan ook een nieuwe decoder aanmaken en wijzigen. Dat je de teksten aan kan passen vind ik een sterk pluspunt en dat maakt de overzichtelijkheid erg goed. Enige nadeel is dat de eerste 3 tab's niet mee wijzigen. Hierdoor moet je daar niet teveel naar kijken tenzij je CV29 aan wilt passen. Maar dat kan ook op de Tab 4 of 5.

Afbeelding

Ik ervaarde het programma als prettig en de manier van programmeren als uniek. Ik haal een loc van de baan, zet hem op het ijkspoor, programmeer het, test het en zet het weer terug op de baan. En dat zonder uit mijn stoel te komen, luiheid kan soms erg fijn zijn ;)

Ik heb een viertal decoders, een Lenz locdecoder, Lenz Functiedecoder, Selectrix DCC decoder en een Fleischmann loc met een FLM decoder. Op internet had ik al gelezen dat de selectrix niet word herkent en dit klopt inderdaad. Volgens internet zouden ook de nieuwere Fleischmann decoder problemen geven en ook dit bleek te kloppen. Hij leest ze wel maar ik kreeg enkel 0 bij elke CV waarde. Wijzigen wilde niet lukken en de loc resetten ook niet. Het lijkt wel of de decoder gedeactiveerd is en de loc wil dan ook niet meer rijden. Hiervoor was ik al gewaarschuwd maar het is op te lossen door met een Twin-Center of MM de decoder te resetten. Wellicht is er iemand die kan verklaren waarom de decoder van de Fleischmann loc op non-actief raakte? Hij is niet defect want de DECprog kan geen decoders testen dus ook niet vernielen, enkel de waardes wijzigen.

Zoals bekend dus werken de Trix en Fleischmann decoders niet goed op dit systeem. Dat is niet erg want er kan een andere decoder in gezet worden. De Keuhn N045 bijvoorbeeld werkt heel goed en ook de Lenz bleek perfect te werken bij de DecProg. Beide Lenz decoder werden zonder veel problemen uitgelezen en lieten zich vrij snel wijzigen. Het probleem met de FLM en Trix decoders zijn daarom mijns ziens te verwaarlozen door er een Keuhn N045 decoder in te plaatsen. Dan ben je meteen van het probleem af. Overigens vond ik op internet alleen berichten dat deze twee decoders niet zouden werken. Er blijven dus genoeg decoders over om te kiezen.

Een lijstje van fabrikanten met hun ID code waarbij de DECprog uitstekend werkt:

1 CML Electronics Limited
2 Train Technology
11 NCE Corporation
12 Wangrow
13 Public Domain & Do-It-Yourself Decoders
14 PSI - Dynatrol
15 Ramfixx Technologies (Wangrow)
17 Advanced IC Engineering, Inc.
18 JMRI
19 AMW
20 T4T - Technology for Trains GmbH
21 Kreischer Datentechnik
22 KAM Industries
23 S Helper Service
24 MoBaTron.de
25 Team Digital, LLC
26 MBTronik - PiN GITmBH
27 MTH Electric Trains, Inc.
28 Heljan A/S
29 Mistral Train Models
30 Digsight
31 Brelec
32 Regal Way Co. Ltd
34 Aristo-Craft
35 Elektronik & Modell Produktion
36 DCCConcepts
37 NAC Services, Inc.
38 Broadway Limited Imports, LLC
39 Educational Computer, Inc (DCCdevices.com)
40 KATO Precision Models
41 Passmann Modellbahnzubehoer
42 Digirails
43 Ngineering
44 SPROG-DCC
45 ANE Model Co., LTD.
46 GFB Designs
47 Capecom
48 Hornby Hobbies Ltd.
49 Joka Electronic
50 N & Q Electronics
51 DCC Supplies, Ltd
52 Krois-Modell
53 Rautenhaus Digital
54 TCH Technology
62 Tams Elektronik GmbH
66 Railnet Solutions, LLC
68 MAWE Elektronik
71 New York Byano Limited
73 The Electric Railroad Company
85 Uhlenbrock Elektronik GmbH
87 RR-CirKits
95 Sanda Kan Industrial (1981) Ltd.
97 Doehler & Haas
99 Lenz Elektronik GmbH
101 Bachmann Trains
103 Nagasue System Design Office
105 Computer Dialysis France
109 Viessmann Modellspielwaren GmbH
111 Haber & Koenig Electronics GmbH
113 QS Industries
115 Dietz Modellbahntechnik
117 cT Elektronik
119 W. S. Ataras Engineering
123 Massoth Elektronik, GmbH
125 ProfiLok Modellbahntechnik GmbH
127 Atlas Model Railroad Co., Inc.
129 Digitrax
132 ZTC Controls Ltd.
133 Intelligent Command Control
135 CVP Products
139 RealRail Effects
141 Throttle-Up (Soundtraxx)
143 Model Rectifier Corp.
145 Zimo Elektronik
147 Umelec Ing. Buero
149 Rock Junction Controls
151 Electronic Solutions Ulm GmbH & Co KG
153 Train Control Systems
157 Kuehn Ing.
159 LGB (Ernst Paul Lehmann Patentwerk)
161 Modelleisenbahn GmbH (formerly Roco)
163 WP Railshops
165 Model Electronic Railway Group
170 AuroTrains
173 Arnold - Rivarossi
186 br /AWA Modellspielwaren GmbH & Co.
204 Con-Com GmBH
225 Elproma Electronics Poland
238 NMRA reserved

Afbeelding

Uiteindelijk ben ik goed tevreden over dit kleine kastje, het voldoet aan mijn verwachtingen en is daarom zijn geld meer dan waard. Binnenkort ontvang ik een aantal Keuhn decoders en met dit apparaat kan ik ook deze decoder zonder telkens een testspoortje tevoorschijn te halen programmeren. Dat de Trix en Fleischmann niet werkt neem ik voor lief, er zijn er zoveel meer die het wel doen en zelfs beter zijn. Wel een tip: als deze decoders goed werken laat ze dan zo ;) Je hoeft niks te veranderen wat goed werkt. Met de Lenz en Keuhn decoders is het nog leuk ook om met CV waardes te spelen en te proberen. Zo vanuit je luie stoel zie je meteen het resultaat van je programmeren.

De DECprog is het beste te bestellen bij DinaSys (Frans Staal)

Ik ben benieuwd naar reacties en mochten er gebruikers zijn met aanvullende tips, trucks en decoderbestanden: Schroom je niet!!!!!!!!!!!

Groetjes Martin

P.s.: moderator: kan jij regelen dat er een locatie komt om text bestanden te plaatsen?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Testverslag DECprog en Prolok

Bericht door Peter »

Hoi Martin,

Mooi verslag!

Zelf gebruik ik de Decprog al een aantal jaren, doet gewoon wat hij moet doen.

Groet,
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testverslag DECprog en Prolok

Bericht door martindomburg »

Ik kreeg de onderstaande sites door van Frans als tip met veel informatie over decoders:

http://www.1001-digital.de/
http://www.elmassian.com/trains-mainmen ... elektronik
http://atw.huebsch.at/


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie