Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Michiel »

Ik lees het nu maar pas, een jaar na datum, dat de heer Wolfgang Frey gestorven is. Deze gedreven en bescheiden modelbouwer bouwde in zijn eentje het hele station van Stuttgart na in schaal 1:160 (N). Zijn modelbaan was en is nog steeds voor mij een groot voorbeeld dat je in N best imposante dingen kan maken. Het is triest dat deze man nog relatief jong is heengegaan.

http://www.1zu160.net/galerie/frey.php

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 10 sep 2013 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5630
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Wolfgang Frey (Stuttgat in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door FidOo »

Dat is een zeer sterk staaltje modelbouwkunst! Wat een gigantische baan zeg, en met zeker een goed oog voor details!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Overdijk »

Ik was net weer op zoek naar zijn website, is een prachtige baan. Ik hoorde voor het eerst van deze man en zijn baan via Bahn.TV tijdens een reis per ICE.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4077
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Ad_M »

Pracht baan, zeer realistische scenes
Vraag me af wat er met zijn nalatenschap gebeurt?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door jeepney »

Ik heb hier en daar wat over deze man en zijn bouwproject gelezen, maar ik begrijp er steeds uit dat hij dit allemaal alleen heeft gedaan. Maar dat is toch nagenoeg onmogelijk ??!!

Henk


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door evo »

Hoezo maxiaal 80cm diepte voor je baan, zodat je overal bijkunt :)

Maar effe serieus: hoe bouw je zo'n baan en hoe kom je ergens bij in geval van problemen? Niet dat ik zelf plannen heb, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik vond mijn baan met 1.2m breedte al lastig om overal bij te komen, vooral bij het bouwen van details.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Michiel »

"Mangaten" is het sleutelwoord.

Kijk maar eens naar dit filmpje, begin op 9:10. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Redskin »

ON-GE-LO-FELIJK! :o :shock: Allemachtig zeg: hoezo supergroot en toch gedetailleerd... Tot vandaag had ik nog nooit van de man of z'n werk gehoord. En ik begrijp dat hij niet per se de publiciteit opzocht, hoewel hij wel de pers met z'n werk haalde. Jammer dat hij vorig jaar overleed, natuurlijk niet alleen voor hemzelf en z'n familie, maar ook voor zijn fantastisch werk. Ook ik benieuwd of dat gered is... Op verschillende (Duitse) fora wordt me dat niet duidelijk. Mag 't wel hopen zeg!

HIER wat foto's, helaas wat klein maar ze geven wel een prima indruk van Frey's levenswerk.
Bron: Stuttgarter Zeitung


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Overdijk »

Ik heb begrepen dat de baan in een gebouw stond van de DB. Verder was het geen segmentbaan, maar een geheel. De demontage zal dus erg lastig zijn, zeker als de bouwer er niet meer is om aan te geven hoe het opgebouwd is. Denk aan electra en etc. Als de DB een ultimatum heeft gesteld voor het vrijkomen van de ruimte, dan kan het zijn dat de boel gesloopt is zonder oog op eventuele heropbouw. Er zou wel sprake zijn van een modelbaanvereniging in Stuttgart, die het zou overnemen. Of dat gelukt is weet ik niet, bovenstaande komt van 1zu160.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door jeepney »

Ik heb gelukkig nog zijn fotoboek van de baan dat destijds is uitgegeven. Zijn site is inmiddels van het internet gehaald.

Hij heeft destijds op verzoek van de DB/station Stuttgart het stationsgebouw op schaal gemaakt, eenmaal klaar beviel het beide partijen zo goed dat hij toen het hele stationemplacement plus de complete ringlijn van de stad Stuttgart heeft nagebouwd en de bediening van het geheel van was een 1 op 1 copie van de echte post van de treindienstleiding.

Daarom mijn vraag eerder in dit topic: wie heeft hem geholpen en wie heeft hem gefinancierd, als er uberhaupt iemand hem geholpen en gefinancierd heeft.

De ruimte was in ieder geval van de DB en het was niet toegankelijk voor publiek, het is in die zin ook niet zozeer een publiekstrekker als meer een statement/monument voor de DB/Stuttgart. Als de DB en/of de stad Stuttgart een budget kan en wil vrijmaken voor het voortbestaan van deze baan, al was het maar als een statische baan en wellicht met wat aanpassingen open kan stellen voor het publiek dan is er zeker toekomst voor deze baan.

Henk


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Redskin »

Pfffff -UCHE UCHE!! Even oud draadje afstoffen... :? :roll:
Afgelopen week had ik het met een vriend over dit ongelofelijke levenswerk van Wolfgang Frey, die in oktober 2012 helaas overleed.

Even een opfrissertje voor de geïnteresseerden: zie DIT filmpje in van Eisenbahn-Romantik op Youtube (vanaf 8:40 min. gaat 't over Wolfgang Frey).

Omdat ik het er met die vriend over had, vroeg ik me af wat ervan terecht is gekomen. Jammer genoeg kan ik verder geen recente berichten over zijn levenswerk en nalatenschap vinden. Heeft iemand nog nieuws hierover? Zou toch verdomd zonde zijn van 's mans enthousiasme en inspanningen als er niets mee zou gebeuren...


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4077
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Ad_M »

Het blijft indrukwekkend om elke keer weer te zien en te ervaren dat elke dag een feest is :shock:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door Redskin »

Opnieuw dit oude draadje vanonder het stof vandaan gehaald, want goed nieuws over de nalatenschap van Wolfgang. Dit is nu in Herrenberg publiek toegankelijk; zie voor entreegelden, tijden etc. deze link.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Wolfgang Frey (Stuttgart in schaal N) stierf vorig jaar

Bericht door RieX »

Dat is echt goed nieuws! Ga zeker plannen om die kant op te gaan, lijkt me echt te gek!


Groet Rieks

N scale, what else?
Plaats reactie