Bedoel je niet toevallig 'waarom'?Waarvoor?
waarvoor?
Re: waarvoor?
Marklin heeft een digitaal systeem met infarood afstand bediening en wisseldecoder in de wissel.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: waarvoor?
Kijk, dat schiet op.
Als je nou Raptor gebruikt gaat het de richting op die ik bedoel.
Nou al die draadjes nog weg........
Als je nou Raptor gebruikt gaat het de richting op die ik bedoel.
Nou al die draadjes nog weg........
Re: waarvoor?
Beste Adriaan,
Ik ben maar een domme zeer vroeg gepensioneerde scheepsmotoren verkoper, dus ik snap helemaal niet wat je bedoelt.....
Groet, Anne W
Ik ben maar een domme zeer vroeg gepensioneerde scheepsmotoren verkoper, dus ik snap helemaal niet wat je bedoelt.....
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Re: waarvoor?
Goeie vraag, leuk onderwerp
Lijkt me ook niet onmogelijk om (embedded, low power) WiFi ontvanger/zender op een printplaatje te zetten (dan heet het geen decoder meer). De rails kunnen vervolgens gevoed worden met een statisch voltage. Voor blokherkenning een (per blok ander) hoogfrequent signaal erop, en de WiFi zender kan aan het systeem terugmelden in welk blok de loc op dat moment rijdt. Hier en daar een repeater rondom de baan voor goede verbinding. Alleen oppassen dat je trein niet gehackt wordt, al zou dat ook voor enige hilariteit kunnen zorgen.
Zal eens een nachtje slapen voor nog wat oplossingen.
Groet,
Lijkt me ook niet onmogelijk om (embedded, low power) WiFi ontvanger/zender op een printplaatje te zetten (dan heet het geen decoder meer). De rails kunnen vervolgens gevoed worden met een statisch voltage. Voor blokherkenning een (per blok ander) hoogfrequent signaal erop, en de WiFi zender kan aan het systeem terugmelden in welk blok de loc op dat moment rijdt. Hier en daar een repeater rondom de baan voor goede verbinding. Alleen oppassen dat je trein niet gehackt wordt, al zou dat ook voor enige hilariteit kunnen zorgen.
Zal eens een nachtje slapen voor nog wat oplossingen.
Groet,
Re: waarvoor?
Ik ben maar een Elektrische Tekenaar/engineer voor bootjes.. Dus ik ben wel wat gewend qua draadjes.
Ik zit niet zo te wachten op draadloze meuk.. Veel te gevoelig voor storingen. Daarnaast hebben we al genoeg draadloze troep door de lucht vliegen.
Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Dus laat mij maar lekker aan draadjes klootz*kken, dat kan ik zien, voelen en meten. Niks mis mee.
O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
PS lees dit berichtje met de nodige sarcasme!
Ik zit niet zo te wachten op draadloze meuk.. Veel te gevoelig voor storingen. Daarnaast hebben we al genoeg draadloze troep door de lucht vliegen.
Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Dus laat mij maar lekker aan draadjes klootz*kken, dat kan ik zien, voelen en meten. Niks mis mee.
O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
PS lees dit berichtje met de nodige sarcasme!
Re: waarvoor?
Ben het met je eensFidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Als men over tig jaar terug kijkt op hoe we nu leven, verklaren ze ons voor gek
Doet met denken aan Johnny Mnemonic
Geef mij maar draadjes, zeker voor netwerk
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: waarvoor?
Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?Nico schreef: Voor blokherkenning een (per blok ander) hoogfrequent signaal erop, en de WiFi zender kan aan het systeem terugmelden in welk blok de loc op dat moment rijdt.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: waarvoor?
Beste Anne, ik ben een zeer intelligente vroegtijdig niet meer werkende multimiljonair en het gaat hierom.anne w schreef:Beste Adriaan,
Ik ben maar een domme zeer vroeg gepensioneerde scheepsmotoren verkoper, dus ik snap helemaal niet wat je bedoelt.....
Groet, Anne W
Gewoon een hoop treinen draadloos laten rijden zonder ingewikkelde programma's.
Zichzelf sturend als het ware.
Simpel toch.
Ennuh, Fidoo, hoeveel draadbreuken komen er wel niet voor die voorkomen hadden kunnen worden door.....inderdaad.
Evenwel, ik zie dat het begint te leven bij jullie.
De voorbeelden komen te voorschijn.
Leuk.
Groetjes.
Re: waarvoor?
Ook elke lok(decoder) meteen van een GPS transponder voorzien die op de mm nauwkeurig is (dat wordt lastig ) hebben we ook geen (terug)melders meer nodig... kun je via TomTom traffic zien waar je treintjes op de baan staan.
Re: waarvoor?
Deden ze zoiets al niet bij miniatur wunderland met de bootjes?
http://www.miniatur-wunderland.com/exhi ... m/control/
Heeft maar 75000 regeltje code nodig
Mvg,
Ad
http://www.miniatur-wunderland.com/exhi ... m/control/
Heeft maar 75000 regeltje code nodig
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: waarvoor?
FALLER is aan het pionieren met een draadloos Car System...
Wie weet komt het er ooit wel voor de treinen ook. Zou me niets verbazen.
Voor nu, ondanks alle frustratie, vind ik het ook wel boeiend en leuk om die draden-warboel te ontwarren en te snappen hoe het nu werkt.
Overigens vind ik het een leuk initiatief om de knuppel eens in het hoenderhok te gooien. Wie weet wat voor creatieve oplossingen eruit voortkomen. Doch laten we wel met respect voor elkanders ideeën, normen en waarden blijven reageren
Groet,
Hoontje
Wie weet komt het er ooit wel voor de treinen ook. Zou me niets verbazen.
Voor nu, ondanks alle frustratie, vind ik het ook wel boeiend en leuk om die draden-warboel te ontwarren en te snappen hoe het nu werkt.
Overigens vind ik het een leuk initiatief om de knuppel eens in het hoenderhok te gooien. Wie weet wat voor creatieve oplossingen eruit voortkomen. Doch laten we wel met respect voor elkanders ideeën, normen en waarden blijven reageren
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: waarvoor?
Als je geen draadjes meer wil onder de baan dan maak je ze toch aan de bovenkant vast, grapje.
Probleem is dat een goedkope manier om elektriciteit te transporteren is via een .. draadje.
Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
Probleem is dat een goedkope manier om elektriciteit te transporteren is via een .. draadje.
Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
Re: waarvoor?
Net als hoogspanningskabels. En kunstmatige troep door voeding. Maar vervolgens bedenk ik me ook wel eens, wellicht leven we er ook wel langer door. Dat we als het ware beter geconserveerd worden door alle invloeden.FidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Ik ben sowieso met je eens dat ik me ook niet kan voorstellen dat het géén invloed heeft
Verdeurie, kan weer terug naar de tekentafel :<O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
Ja, maar dat houdt je op een grote baan toch, omdat je dan meerdere stroombronnen nodig hebt, en geen gloeiende railstaven wilt GPS achtig kan natuurlijk ook, maar dat kan wel een potentieel ingewikkelde vertaling worden van coördinaat naar graafmaarten schreef: Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?
Iets met oude mannetjes, rikketik, pacemakers en snel-uitstervende hobbyistenBenQ schreef:Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: waarvoor?
Zolang jij geen magneet direct op je icd of pacemaker legt, zie ik geen grote problemen hoor
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: waarvoor?
Nico schreef:Net als hoogspanningskabels. En kunstmatige troep door voeding. Maar vervolgens bedenk ik me ook wel eens, wellicht leven we er ook wel langer door. Dat we als het ware beter geconserveerd worden door alle invloeden.FidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Ik ben sowieso met je eens dat ik me ook niet kan voorstellen dat het géén invloed heeft
Verdeurie, kan weer terug naar de tekentafel :<O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
Ja, maar dat houdt je op een grote baan toch, omdat je dan meerdere stroombronnen nodig hebt, en geen gloeiende railstaven wilt GPS achtig kan natuurlijk ook, maar dat kan wel een potentieel ingewikkelde vertaling worden van coördinaat naar graafmaarten schreef: Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?
Iets met oude mannetjes, rikketik, pacemakers en snel-uitstervende hobbyistenBenQ schreef:Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
Jomanda
Ziende ogen bemerk je wel dat het echt nergens heen gaat
Martin de Deugd
Re: waarvoor?
Nee Martin, je vergist je.
Het gaat wel ergens heen.
Bij een productontwikkeling zie je veel elementen, bedrijven, die de eigen weg gaan.
Vele vallen af, zie indertijd video of nu zoekmachines.
Hoeveel fabrikanten zijn er wel niet om de treinen te laten rijden, op wat voor manier dan ook.
Sommige worden nu weggedrukt, ondanks dat ze enorm goed zijn.
Ik voorspel je dat er maar zeer weinig besturingssystemen overblijven.
En dan komen weer de slimmerds om de hoek kijken.
Die bedenken wat anders.
En dank zij jullie reacties ben ik een stapje verder gekomen met mijn denken daar over.
Het gaat wel ergens heen.
Bij een productontwikkeling zie je veel elementen, bedrijven, die de eigen weg gaan.
Vele vallen af, zie indertijd video of nu zoekmachines.
Hoeveel fabrikanten zijn er wel niet om de treinen te laten rijden, op wat voor manier dan ook.
Sommige worden nu weggedrukt, ondanks dat ze enorm goed zijn.
Ik voorspel je dat er maar zeer weinig besturingssystemen overblijven.
En dan komen weer de slimmerds om de hoek kijken.
Die bedenken wat anders.
En dank zij jullie reacties ben ik een stapje verder gekomen met mijn denken daar over.
Re: waarvoor?
Het heeft toch heel simpel met de omvang van de markt voor deze hobby te maken?
Die is te klein om in relatief korte tijd grote stappen voorwaarts te maken.
Technologisch is er best wel wat mogelijk, denk aan blauwe tand, die bestaat ook al
sinds 1999, en zit toch nog niet in jouw locjes.
Het draait gewoon om de centen, geen markt, geen ontwikkeling.
Het huidige digitale tijdperk in de modeltreinwereld is natuurlijk al een gevolg
van evolutie in die markt, denk aan FMZ dat alweer verleden tijd is. Kijk naar
het selecttrix systeem dat ook al aan het inboeten is, ten bate van DCC, ondanks
dat het goed is. Dus er is wel degelijk een evolutie aan de gang, alleen niet met
grote sprongen in grote schaal omdat de markt er domweg niet groot genoeg voor is.
Het zullen de kleine pioniers zijn die de technologie een boost gaan geven, dan liften
de fabrikanten wel mee indien er een business case is.
Maar nog even een jaartje of 10 verder denken: hoe zal de modeltreinmarkt er
dan voor staan? Ik heb zo mn ideeen.......
Collin
Die is te klein om in relatief korte tijd grote stappen voorwaarts te maken.
Technologisch is er best wel wat mogelijk, denk aan blauwe tand, die bestaat ook al
sinds 1999, en zit toch nog niet in jouw locjes.
Het draait gewoon om de centen, geen markt, geen ontwikkeling.
Het huidige digitale tijdperk in de modeltreinwereld is natuurlijk al een gevolg
van evolutie in die markt, denk aan FMZ dat alweer verleden tijd is. Kijk naar
het selecttrix systeem dat ook al aan het inboeten is, ten bate van DCC, ondanks
dat het goed is. Dus er is wel degelijk een evolutie aan de gang, alleen niet met
grote sprongen in grote schaal omdat de markt er domweg niet groot genoeg voor is.
Het zullen de kleine pioniers zijn die de technologie een boost gaan geven, dan liften
de fabrikanten wel mee indien er een business case is.
Maar nog even een jaartje of 10 verder denken: hoe zal de modeltreinmarkt er
dan voor staan? Ik heb zo mn ideeen.......
Collin
Re: waarvoor?
Adriaan,
En toch heb je een leuk topic neergezet hier.
Zonder brainstormen is er tenslotte nog bijna nooit een goed nieuw idee ontwikkeld.
al met al hebben wij in modelspoorland natuurlijk de laatste jaren al een hele grote omslag gehad,
begon digitaal eerst voorzichtig, toen de mogelijkheden met digitaal groter werden, ging het ook in vogelvlucht.
Er zal vast ooit weer eens een grote sprong gemaakt worden,
maar idd, de centen he, een idee moet wel terug verdiend worden.
Als zelfs het grootbedrijf nog koperdraad nodig heeft om treinen rijdend op de baan te houden, zullen wij ook nog wel ff aan de draden vast zitten.
Lukt het jou, om een nagenoeg draadloos systeem voor de modelspoorbanen te maken, denk ik dat je nog wel eens van multimiljonair naar miljardair kunt gaan groeien, want dan kon het zomaar zijn, dat het grootbedrijf ineens bij ons komt afkijken ipv andersom.
mvg
Freddy
En toch heb je een leuk topic neergezet hier.
Zonder brainstormen is er tenslotte nog bijna nooit een goed nieuw idee ontwikkeld.
al met al hebben wij in modelspoorland natuurlijk de laatste jaren al een hele grote omslag gehad,
begon digitaal eerst voorzichtig, toen de mogelijkheden met digitaal groter werden, ging het ook in vogelvlucht.
Er zal vast ooit weer eens een grote sprong gemaakt worden,
maar idd, de centen he, een idee moet wel terug verdiend worden.
Als zelfs het grootbedrijf nog koperdraad nodig heeft om treinen rijdend op de baan te houden, zullen wij ook nog wel ff aan de draden vast zitten.
Lukt het jou, om een nagenoeg draadloos systeem voor de modelspoorbanen te maken, denk ik dat je nog wel eens van multimiljonair naar miljardair kunt gaan groeien, want dan kon het zomaar zijn, dat het grootbedrijf ineens bij ons komt afkijken ipv andersom.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: waarvoor?
Als IT-er ben ik het helemaal met je eens. Het is onnodig complex. Met name omdat er allerlei eigen protocollen en technieken ontwikkelt zijn door de leveranciers. En ondanks dat er veel moeite is gekozen om tot een standaard te komen, sluit het aanbod niet echt aan op wat de klant wilt (denk bijv. aan wissels).
En ja die bedrading. Wifi is een optie, zoals eerder genoemd. Het voordeel van het gebruik van een tcp/ip netwerk zoals wifi, is dat je geen kastjes op je computer hoeft aan te sluiten. Zolang je maar software op je pc, tablet, smartphone, google glass, whatever hebt, kun je de baan aansturen van waar dan ook vanuit huis. Maar RFID is ook een leuke techniek waar je veel uit kan halen.
Oftewel: mogelijkheden zat om het geheel te vereenvoudigen. In dit soort gevallen zouden de leveranciers de koppen bij elkaar moeten steken en tot een vereenvoudigde techniek moeten komen. Want wat je eigenlijk wilt, is de keuze hebben om een wissel te kopen, aan te sluiten, en dat ie dan meteen doet wat je wilt dat ie moet doen
En ja die bedrading. Wifi is een optie, zoals eerder genoemd. Het voordeel van het gebruik van een tcp/ip netwerk zoals wifi, is dat je geen kastjes op je computer hoeft aan te sluiten. Zolang je maar software op je pc, tablet, smartphone, google glass, whatever hebt, kun je de baan aansturen van waar dan ook vanuit huis. Maar RFID is ook een leuke techniek waar je veel uit kan halen.
Oftewel: mogelijkheden zat om het geheel te vereenvoudigen. In dit soort gevallen zouden de leveranciers de koppen bij elkaar moeten steken en tot een vereenvoudigde techniek moeten komen. Want wat je eigenlijk wilt, is de keuze hebben om een wissel te kopen, aan te sluiten, en dat ie dan meteen doet wat je wilt dat ie moet doen
Re: waarvoor?
Leuk en aardig, maar wissels zijn mechanische dingen. Daar ben je er niet als je er een chip of iets van wifi oid in bouwt. Dus moet er een mechanische component bij zitten die daadwerkelijk de beweging in gang zet. En nee, dat mechaniek gaat niet via wifi, magneetjes of aardstralen... daar is echte energie bij nodig. Nog even afgezien van de diverse mogelijkheden. Opbouw, onderbouw, geleidelijk als een servo, direct als een elektromagnetische spoel. En dan de prijs... ik denk dat veel mensen (in het begin) geen behoefte hebben aan volledig geautomatiseerde wissels die dan misschien wel 50 euro per stuk gaan kosten...
Wat wel mooi zou zijn is dat niet de wissel maar de mechanische aandrijving, zij het een servo of iets anders, meteen alle logica en elektronica in zich had, zodat deze zelf zijn eigen wisseldecoder in zich heeft. Dus gewoon alleen de aandrijving aansluiten op de baan (met draadjes ) en je kan meteen de wissel bedienen door DIE aandrijving te selecteren. Nu moet je een losse decoder kopen voor 4 of 8 wissels met een oerwoud aan draden en gedoe met adressen tot gevolg. Nee, gewoon elke wissel zijn eigen, onafhankelijke mini decoder.
Mbt tot blokdetectie natuurlijk hetzelfde. Waarom een grote print bouwen die 32 of meer blokken aan kan met dus 32 aderparen etc ? Ik zou liever een heel klein printje per blok willen, die alleen voor zichzelf detecteert en meer niet... 1 klein chipje per blok, die je direct aan de rails monteert met 2 kleine draadjes, en die via DCC meldt of hij op dat stuk een trein ziet.
Decoders in loks en rijtuigen etc kunnen met dcc zelf ook al terugmeldingen doen meende ik (is dat railcom?) dus daar is ook veel mee te doen.
De communicatie naar de decoders toe via wifi of een ander draadloos protocol lijkt me overigens ook wel wat... MAAR!!! elke elektrisch dingetje moet nu eenmaal ook voeding hebben. Dus moeten er draadjes naartoe. Tja, en dan is het best slim als je meteen die voedingsdraadjes gebruikt als communicatiebus... zeker als je die draadje kunt vermommen als spoorstaven
Wat wel mooi zou zijn is dat niet de wissel maar de mechanische aandrijving, zij het een servo of iets anders, meteen alle logica en elektronica in zich had, zodat deze zelf zijn eigen wisseldecoder in zich heeft. Dus gewoon alleen de aandrijving aansluiten op de baan (met draadjes ) en je kan meteen de wissel bedienen door DIE aandrijving te selecteren. Nu moet je een losse decoder kopen voor 4 of 8 wissels met een oerwoud aan draden en gedoe met adressen tot gevolg. Nee, gewoon elke wissel zijn eigen, onafhankelijke mini decoder.
Mbt tot blokdetectie natuurlijk hetzelfde. Waarom een grote print bouwen die 32 of meer blokken aan kan met dus 32 aderparen etc ? Ik zou liever een heel klein printje per blok willen, die alleen voor zichzelf detecteert en meer niet... 1 klein chipje per blok, die je direct aan de rails monteert met 2 kleine draadjes, en die via DCC meldt of hij op dat stuk een trein ziet.
Decoders in loks en rijtuigen etc kunnen met dcc zelf ook al terugmeldingen doen meende ik (is dat railcom?) dus daar is ook veel mee te doen.
De communicatie naar de decoders toe via wifi of een ander draadloos protocol lijkt me overigens ook wel wat... MAAR!!! elke elektrisch dingetje moet nu eenmaal ook voeding hebben. Dus moeten er draadjes naartoe. Tja, en dan is het best slim als je meteen die voedingsdraadjes gebruikt als communicatiebus... zeker als je die draadje kunt vermommen als spoorstaven
Re: waarvoor?
Ik vindt niet dat het dan geen aanvullende waarde geeft aan modelspoor, zeker wel
Maar lees bezwaar, er is teveel draad en werk aan de installatie, daar zit ook het element in spelen met technieken
De opzet was/is toch echt van modelspoor, dat er echt heel actief mee wordt geknutseld lees daarbij komende leervolle techniek en uitzoeken hoe gespeeld/ bouwen ontwerpen en ook draden trekken.
Als dat je nu al teveel is, begin er niet aan
Martin de Deugd
Maar lees bezwaar, er is teveel draad en werk aan de installatie, daar zit ook het element in spelen met technieken
De opzet was/is toch echt van modelspoor, dat er echt heel actief mee wordt geknutseld lees daarbij komende leervolle techniek en uitzoeken hoe gespeeld/ bouwen ontwerpen en ook draden trekken.
Als dat je nu al teveel is, begin er niet aan
Martin de Deugd
Re: waarvoor?
Ik wacht gewoon tot er N-RheintalModelRailwaySimulator komt. Dan koop ik dat -of lekker downloaden, ook best- en klaar ben je. Niet al die kutdraden en dure kastjes en bovenleiding en Viessmann en ecos. Nee hoor, ff middagje achter de laptop en hatseklats.
Re: waarvoor?
@Jeroen: het beeldscherm heeft niet zo'n hoge aaibaarheidsfactor als dat echte treintjes dat hebben. En net als kleine kinderen heb ik ook altijd moeite met het 'kijken met de oogjes, niet met met de handjes'.. De 3D/reality-factor van een beeldscherm is bovendien ook (nog) niet zo wauw,
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.