waarvoor?

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.

jowi

Re: waarvoor?

Bericht door jowi »

Ook elke lok(decoder) meteen van een GPS transponder voorzien die op de mm nauwkeurig is (dat wordt lastig :) ) hebben we ook geen (terug)melders meer nodig... kun je via TomTom traffic zien waar je treintjes op de baan staan.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: waarvoor?

Bericht door Ad_M »

Deden ze zoiets al niet bij miniatur wunderland met de bootjes?
http://www.miniatur-wunderland.com/exhi ... m/control/

Heeft maar 75000 regeltje code nodig :twisted:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: waarvoor?

Bericht door Hoontje »

FALLER is aan het pionieren met een draadloos Car System...
Wie weet komt het er ooit wel voor de treinen ook. Zou me niets verbazen.
Voor nu, ondanks alle frustratie, vind ik het ook wel boeiend en leuk om die draden-warboel te ontwarren en te snappen hoe het nu werkt.

Overigens vind ik het een leuk initiatief om de knuppel eens in het hoenderhok te gooien. Wie weet wat voor creatieve oplossingen eruit voortkomen. Doch laten we wel met respect voor elkanders ideeën, normen en waarden blijven reageren :)

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: waarvoor?

Bericht door BenQ »

Als je geen draadjes meer wil onder de baan dan maak je ze toch aan de bovenkant vast, grapje. :P
Probleem is dat een goedkope manier om elektriciteit te transporteren is via een .. draadje.
Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Nico
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 feb 2009 00:17
Locatie: Groningen

Re: waarvoor?

Bericht door Nico »

FidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Net als hoogspanningskabels. En kunstmatige troep door voeding. Maar vervolgens bedenk ik me ook wel eens, wellicht leven we er ook wel langer door. Dat we als het ware beter geconserveerd worden door alle invloeden. :-)

Ik ben sowieso met je eens dat ik me ook niet kan voorstellen dat het géén invloed heeft
O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
Verdeurie, kan weer terug naar de tekentafel :<

maarten schreef: Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?
Ja, maar dat houdt je op een grote baan toch, omdat je dan meerdere stroombronnen nodig hebt, en geen gloeiende railstaven wilt :lol: GPS achtig kan natuurlijk ook, maar dat kan wel een potentieel ingewikkelde vertaling worden van coördinaat naar graaf
BenQ schreef:Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
Iets met oude mannetjes, rikketik, pacemakers en snel-uitstervende hobbyisten ;)


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: waarvoor?

Bericht door Hoontje »

Zolang jij geen magneet direct op je icd of pacemaker legt, zie ik geen grote problemen hoor :mrgreen:



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: waarvoor?

Bericht door mdedeugd »

Nico schreef:
FidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Net als hoogspanningskabels. En kunstmatige troep door voeding. Maar vervolgens bedenk ik me ook wel eens, wellicht leven we er ook wel langer door. Dat we als het ware beter geconserveerd worden door alle invloeden. :-)

Ik ben sowieso met je eens dat ik me ook niet kan voorstellen dat het géén invloed heeft
O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
Verdeurie, kan weer terug naar de tekentafel :<

maarten schreef: Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?
Ja, maar dat houdt je op een grote baan toch, omdat je dan meerdere stroombronnen nodig hebt, en geen gloeiende railstaven wilt :lol: GPS achtig kan natuurlijk ook, maar dat kan wel een potentieel ingewikkelde vertaling worden van coördinaat naar graaf
BenQ schreef:Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
Iets met oude mannetjes, rikketik, pacemakers en snel-uitstervende hobbyisten ;)




Jomanda :lol:
Ziende ogen bemerk je wel dat het echt nergens heen gaat :oops:

Martin de Deugd



Onderwerp starter
Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: waarvoor?

Bericht door Adriaan »

Nee Martin, je vergist je.
Het gaat wel ergens heen.
Bij een productontwikkeling zie je veel elementen, bedrijven, die de eigen weg gaan.
Vele vallen af, zie indertijd video of nu zoekmachines.
Hoeveel fabrikanten zijn er wel niet om de treinen te laten rijden, op wat voor manier dan ook.
Sommige worden nu weggedrukt, ondanks dat ze enorm goed zijn.
Ik voorspel je dat er maar zeer weinig besturingssystemen overblijven.

En dan komen weer de slimmerds om de hoek kijken.
Die bedenken wat anders.
En dank zij jullie reacties ben ik een stapje verder gekomen met mijn denken daar over.



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: waarvoor?

Bericht door Nijboer »

Het heeft toch heel simpel met de omvang van de markt voor deze hobby te maken?
Die is te klein om in relatief korte tijd grote stappen voorwaarts te maken.

Technologisch is er best wel wat mogelijk, denk aan blauwe tand, die bestaat ook al
sinds 1999, en zit toch nog niet in jouw locjes.

Het draait gewoon om de centen, geen markt, geen ontwikkeling.

Het huidige digitale tijdperk in de modeltreinwereld is natuurlijk al een gevolg
van evolutie in die markt, denk aan FMZ dat alweer verleden tijd is. Kijk naar
het selecttrix systeem dat ook al aan het inboeten is, ten bate van DCC, ondanks
dat het goed is. Dus er is wel degelijk een evolutie aan de gang, alleen niet met
grote sprongen in grote schaal omdat de markt er domweg niet groot genoeg voor is.
Het zullen de kleine pioniers zijn die de technologie een boost gaan geven, dan liften
de fabrikanten wel mee indien er een business case is.

Maar nog even een jaartje of 10 verder denken: hoe zal de modeltreinmarkt er
dan voor staan? Ik heb zo mn ideeen.......

Collin


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: waarvoor?

Bericht door spoor65 »

Adriaan,

En toch heb je een leuk topic neergezet hier.
Zonder brainstormen is er tenslotte nog bijna nooit een goed nieuw idee ontwikkeld.

al met al hebben wij in modelspoorland natuurlijk de laatste jaren al een hele grote omslag gehad,
begon digitaal eerst voorzichtig, toen de mogelijkheden met digitaal groter werden, ging het ook in vogelvlucht.

Er zal vast ooit weer eens een grote sprong gemaakt worden,
maar idd, de centen he, een idee moet wel terug verdiend worden.

Als zelfs het grootbedrijf nog koperdraad nodig heeft om treinen rijdend op de baan te houden, zullen wij ook nog wel ff aan de draden vast zitten.

Lukt het jou, om een nagenoeg draadloos systeem voor de modelspoorbanen te maken, denk ik dat je nog wel eens van multimiljonair naar miljardair kunt gaan groeien, want dan kon het zomaar zijn, dat het grootbedrijf ineens bij ons komt afkijken ipv andersom.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Laurence
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 okt 2014 08:04
Locatie: ter Aar

Re: waarvoor?

Bericht door Laurence »

Als IT-er ben ik het helemaal met je eens. Het is onnodig complex. Met name omdat er allerlei eigen protocollen en technieken ontwikkelt zijn door de leveranciers. En ondanks dat er veel moeite is gekozen om tot een standaard te komen, sluit het aanbod niet echt aan op wat de klant wilt (denk bijv. aan wissels).

En ja die bedrading. Wifi is een optie, zoals eerder genoemd. Het voordeel van het gebruik van een tcp/ip netwerk zoals wifi, is dat je geen kastjes op je computer hoeft aan te sluiten. Zolang je maar software op je pc, tablet, smartphone, google glass, whatever hebt, kun je de baan aansturen van waar dan ook vanuit huis. Maar RFID is ook een leuke techniek waar je veel uit kan halen.

Oftewel: mogelijkheden zat om het geheel te vereenvoudigen. In dit soort gevallen zouden de leveranciers de koppen bij elkaar moeten steken en tot een vereenvoudigde techniek moeten komen. Want wat je eigenlijk wilt, is de keuze hebben om een wissel te kopen, aan te sluiten, en dat ie dan meteen doet wat je wilt dat ie moet doen



jowi

Re: waarvoor?

Bericht door jowi »

Leuk en aardig, maar wissels zijn mechanische dingen. Daar ben je er niet als je er een chip of iets van wifi oid in bouwt. Dus moet er een mechanische component bij zitten die daadwerkelijk de beweging in gang zet. En nee, dat mechaniek gaat niet via wifi, magneetjes of aardstralen... daar is echte energie bij nodig. Nog even afgezien van de diverse mogelijkheden. Opbouw, onderbouw, geleidelijk als een servo, direct als een elektromagnetische spoel. En dan de prijs... ik denk dat veel mensen (in het begin) geen behoefte hebben aan volledig geautomatiseerde wissels die dan misschien wel 50 euro per stuk gaan kosten...

Wat wel mooi zou zijn is dat niet de wissel maar de mechanische aandrijving, zij het een servo of iets anders, meteen alle logica en elektronica in zich had, zodat deze zelf zijn eigen wisseldecoder in zich heeft. Dus gewoon alleen de aandrijving aansluiten op de baan (met draadjes :) ) en je kan meteen de wissel bedienen door DIE aandrijving te selecteren. Nu moet je een losse decoder kopen voor 4 of 8 wissels met een oerwoud aan draden en gedoe met adressen tot gevolg. Nee, gewoon elke wissel zijn eigen, onafhankelijke mini decoder.

Mbt tot blokdetectie natuurlijk hetzelfde. Waarom een grote print bouwen die 32 of meer blokken aan kan met dus 32 aderparen etc ? Ik zou liever een heel klein printje per blok willen, die alleen voor zichzelf detecteert en meer niet... 1 klein chipje per blok, die je direct aan de rails monteert met 2 kleine draadjes, en die via DCC meldt of hij op dat stuk een trein ziet.

Decoders in loks en rijtuigen etc kunnen met dcc zelf ook al terugmeldingen doen meende ik (is dat railcom?) dus daar is ook veel mee te doen.

De communicatie naar de decoders toe via wifi of een ander draadloos protocol lijkt me overigens ook wel wat... MAAR!!! elke elektrisch dingetje moet nu eenmaal ook voeding hebben. Dus moeten er draadjes naartoe. Tja, en dan is het best slim als je meteen die voedingsdraadjes gebruikt als communicatiebus... zeker als je die draadje kunt vermommen als spoorstaven :)



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: waarvoor?

Bericht door mdedeugd »

Ik vindt niet dat het dan geen aanvullende waarde geeft aan modelspoor, zeker wel ;)
Maar lees bezwaar, er is teveel draad en werk aan de installatie, daar zit ook het element in spelen met technieken
De opzet was/is toch echt van modelspoor, dat er echt heel actief mee wordt geknutseld lees daarbij komende leervolle techniek en uitzoeken hoe gespeeld/ bouwen ontwerpen en ook draden trekken.
Als dat je nu al teveel is, begin er niet aan :oops:

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: waarvoor?

Bericht door Jeroen »

Ik wacht gewoon tot er N-RheintalModelRailwaySimulator komt. Dan koop ik dat -of lekker downloaden, ook best- en klaar ben je. Niet al die kutdraden en dure kastjes en bovenleiding en Viessmann en ecos. Nee hoor, ff middagje achter de laptop en hatseklats.


Afbeelding
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: waarvoor?

Bericht door maarten »

@Jeroen: het beeldscherm heeft niet zo'n hoge aaibaarheidsfactor als dat echte treintjes dat hebben. En net als kleine kinderen heb ik ook altijd moeite met het 'kijken met de oogjes, niet met met de handjes'.. :mrgreen: De 3D/reality-factor van een beeldscherm is bovendien ook (nog) niet zo wauw,


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: waarvoor?

Bericht door Thrillseeka »

Wifi en bleutooth zijn hele leuke draadloze communicatie middelen en met een apparaat of 10 werkt het nog wel. Maar als je letterlijk honderden devices op een zeer kleine ruimte gaat zetten dan gaat het storen. Denk dat daar ook 1 van de dingen is waarom er geen bleutooth/radiografische chips in de treinen en dergelijke worden ingebouwd.

Op zich als je de marklin kids dingen ziet daar zit wel gewoon een afstand bediening in dus het kan zeer zeker wel echter dan heb je het vaak over 1 of 2 treinen en geen 20 treinenen,tig wissels, bezetmelders, geautomatiseerde spoorwegovergangen etc.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Onderwerp starter
Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: waarvoor?

Bericht door Adriaan »

Ik denk dat het zo gaat worden:

Alles gaat via de cloud, er zijn nog maar drie fabrikanten over die besturingssystemen aanbieden.
Je pakt je tablet en vertelt, typen is allang verleden tijd, dat je een baan wilt maken.
Een stem vraagt: hoe groot is het oppervlak, je budget etc
Vervolgens teken je binnen de opgegeven maat met je vinger je sporenplan of je past er een uit het archief aan.
Oké, klaar.
Wat voor rails, wissels en besturing wil je gebruiken?
De computer realiseert dan jouw antwoorden op het banenplan.
Je besteld het spul of aanvullingen er op.
Je realiseert het sporenplan.
Twee draadjes op de rails en dat is het.
Onder de baan twee draden die alles bedienen.
Stroom wordt doorgegeven aan de wissels, seinen en ontkoppelaars die zich opladen via het systeem van tandenborstels.
De loc zelf heeft verschillende chips die signalen opvangen.
Die signalen worden opgevangen middels een soort spelden die je gewoon bij een wissel steekt of op elk punt van de baan als detectie.
De speld zit boordevol electronica.
De loc detecteert voor de eerste keer automatisch waar hij is, activeert de spelden en onthoud de rijwegen, ook voor alle locs die daarna op de baan gezet worden.
Besturen via wifi is ook mogelijk, immers in verlichtingslampen zit nu ook al wifi ingebouwd.

Resultaat: minimale bedrading en een fantastisch resultaat.
Hobbyisten kunnen dit systeem zelf nog mooier/beter maken.

Het is een visie op de toekomst, deze is dichterbij dan je denkt.

Het rijgedrag en de motoren van de locs worden ook sterk verbeterd, motoren en tandwielen worden uitgevoerd in carbon, onverslijtbaar.

Het schoon maken en houden van de rails is verleden tijd!
Hoe?
Dat laat ik aan uw fantasie over.

Groet.



hvwieren
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2014 11:09
Locatie: Utrecht

Re: waarvoor?

Bericht door hvwieren »

met interesse deze discussie zitten lezen.

in het groot spoor zitten we tegen een vernieuwing aan, namelijk ERTMS:
communicatie van de trein met de 'post' via GSM-R (eventueel ook bakens langs de rails die gegevens uitsturen), en in het meest ideale geval ook bezetmeldingen/locatiebepaling (o.b.v. GSM-R) door de trein zelf (dan wel een systeem in de trein nodig die weet dat de trein compleet/niet gebroken is, om losse wagons op het spoor te voorkomen).

de trein ontvangt bericht van het interlocking systeem hoe lang hij door mag rijden en wat de maximale snelheid is, en berekend zelf zijn remcurve etc. Wissels worden nog wel apart aangestuurd vanuit het interlocking systeem.

dat betekent voor de modelwereld:
Slimme electronica met baankennis (PC) en via een draadloos communicatieprotocol (WIFI/Bluetooth/GSM/MIWI/...) communicatie naar de treinen en wissels.
wissels ontvangen&versturen een signaal om de x seconden/minuten, om zo te controleren dat ze in de juiste stand liggen & nog werken.
de bakens zijn niets meer dan locatiemeldingen, welke de trein uitleest (RFID?)

in de trein slimme logica die weet dat de trein compleet is, via de bakens weet waar hij is en via de communicatie met PC weet hoe lang en hoe ver hij nog mag rijden.
Omdat hij zijn lengte (en dus gewicht) weet, weet hij ook zijn remcurve, en kan dus exact zelf berekenen wanneer te remmen.

Treinen, wissels en bakens ontvangen hun voeding van de baan, welke niet meer in secties of blokken opgeknipt hoeft te worden.
Dit betekend dus enkel draadjes van de baan naar de wissellogica en eventueel naar de bakens (tenzij deze RFID chips zijn, die hebben geen voeding nodig!)



Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: waarvoor?

Bericht door Bart51 »

Gelukkig heb ik meer verstand van .............., maar niet van dittem :o
En ik werk ook niet meer...... :lol:

En toch, als het eens kon met bv een 2-aderige ringleiding onder je tafel, met korte stukjes naar baan voor voeding, terugmelding, wissels en seinen, zonder moeilijke dingen als printplaatjes ed. Met bv een computertje waar dus al die zaken in benoemd en geregeld worden. Dan wordt het al overzichtelijker en makkelijker aan te leggen.

Ik ben voor....... :!:



henri m
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2013 19:11

Re: waarvoor?

Bericht door henri m »

Adriaan schreef: ik ben een zeer intelligente vroegtijdig niet meer werkende multimiljonair
Als ik ook iets mag zeggen zou ik zeggen van : Adriaan regel het zoals jij het voor ogen hebt en deel dat op een goedkope manier met de rest van het forum.
Jij bent dan van je draadjes af en maakt menig modelspoorder blij met je oplossing.
Ik zou zeggen dit is een win-win situatie :D ;)

Henri



Onderwerp starter
Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: waarvoor?

Bericht door Adriaan »

?????



PeterGrootSpoor
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2017 08:36

Re: waarvoor?

Bericht door PeterGrootSpoor »

Hi Adriaan,

ik ben bezig met een project dat precies doet wat jij voor ogen hebt,

mvg

Peter


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: waarvoor?

Bericht door Redskin »

Interessant onderwerp! :) Voor het moderniseren van de techniek rondom treintjes, speelt volgens mij een aantal zaken.

1) Nostalgie: vader of opa hebben/hadden een baantje op een plaat, waar een treintje lekker simpel met een een trafootje bediend wordt. De plannen en de baan groeien, en het aantal treintjes ook. Baanvakken doen hun intrede maar het aantal draadjes blijft beperkt. Deze categorie mensen willen (-den) het lekker simpel houden en vinden het niet erg als een trein met een rotvaart ineens stopt en of de lampjes bij stilstand uit zijn. Moeten er ook niet aan dénken dat het mes in de treintjes van (o-)pa gezet wordt voor inbouw van een chippie.

2) De zeer enthousiaste, stevige hobbyisten: die niet zelden vanuit de bovenstaande nostalgie maar ook technische know how behoorlijke investeringen doen en hun grote en natuurgetrouwe emplacementen met daarop dito rijdende (afremmende...) treinen al dan niet via de pc bedienen. Zij volgen ontwikkelingen op de voet en die gaan in hun optiek lang niet ver en snel genoeg. Maar eenmaal een keus gemaakt (zoals DCC) fixeert de ontwikkeling, want nóg meer geld erin steken..? (met een partner die deze onbegrijpelijke mannelijke bezigheden eigenlijk alleen maar tolereert)

3) Fabrikanten worstelen met het kip-/eiverhaal. Zie jouw kopers/liefhebbers maar eens mee te krijgen in de ontwikkelingen. Tweedelingen (of meer) zijn ook zomaar ontstaan (denk aan SX en DCC bijvoorbeeld). De treintjesmarkt is best conservatief, zie ook bovenstaande punten). Met een wild plan komen om het rigoureus allemaal heel anders te doen, wordt door de schare kopers/fans niet zomaar gewaardeerd, laat staan geadopteerd. Hierdoor is het voor fabrikanten ook lastig om te investeren.

4) In het betoog van Adriaan zag ik iets over carbon en andere onverwoestbare materialen. Beslist heel nobel, maar daarmee zou de branche zichzelf de nek omdraaien. Die is er niet bij gebaat dat een locomotief in een toch al krimpende markt niet meer stuk gaat en i.p.v. € 150,-- ineens € 1.500,-- kost vanwege ontwikkelkosten en toepassing van dure materialen; dat verkoopt niet meer. De schoorsteen bij fabrikant en retail moet bovendien blijven roken, ook juist vanwege technische ontwikkelingen en ook voor nieuwe modellen. Dat willen we immers allemaal.

5) Overigens zijn er best wat onderbelichte technieken al beschikbaar, die een heleboel mogelijk maken. Zelf rijd ik al jaren naar volle tevredenheid met Kato-rails waar in de bedding van wissels zowel schakelmechaniekje als decoder verwerkt zijn (een onderwerpje schreef ik overigens op 'het andere' forum bijna 6 jaar geleden: zie HIER). Benodigde spanning én het digitaal signaal wordt van de railstaven gehaald. Een los draadje blijft naast de wissel liggen voor het eenmalig programmeren.
Verder is er 'in den DCC-beginne' door Lenz al een protocol bedacht om een trein zijn locatie terug te melden, met de handelsnaam RailCom (zie DIT onderwerp) en wat in best wel wat decoders al gewoon beschikbaar is.

Ergo: ik vrees dat er hier wielen uitgevonden worden die er al zijn of die men niet wil. En dat zouden ook nog eens hele dure wielen worden, die vervolgens bij de redelijk conservatieve treintjesliefhebbers niet erg veel aftrek vinden. Commercieel dus ook al niet erg aantrekkelijk. Verder ben ik het met een paar andere forumleden hier eens dat draadloos niet voor alles kán noch een oplossing is en vanwege elektromagnetische straling misschien ook helemaal niet gewenst. Het effect op de mens daarvan (denk aan de hoeveelheid van onze mobieltjes, tablets, WiFi-punten etc.) is op de lange termijn nog niet eens bekend :roll: Mijn mening: minder draadjes heel graag, maar dat kan dus al (ook per bewaakt baanvak slechts één draadje kan al). Helemaal geen draadjes kannie en nie erg ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: waarvoor?

Bericht door hansman »

Is dit misschien iets nieuws?
https://toy-tec.de/

Blokbesturing en terugmelding reeds ingebouwd. Werkt via de internetbrowser. Erg duur.


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Plaats reactie