Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Hier het forum van Mark van 't Hoff

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Debvd »

Mooi hoor,

Zeg Jeroen is dat perron aan mekaar gezet en smaller gemaakt?

Want ik ben weg van het perron van markenburg zoals je die nu hebt maar is te breed voor mijn baan. Dus als je dat op die manier kan versmallen ;)



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Ronaldp »

Welk merk ballast heb je gebruikt?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Jeroen »

Gisteren weer een zinvolle bouwdag gehad. Vandaag moet ik even op Teuge knallen, want al die projecten zijn niet gratis natuurlijk. De tijd om op Teuge rond te boren heb ik eigenlijk niet, maar het is even niet anders.

De perrons van Markenburg, deze perrons, zijn custom-made. Ik heb zelf wat maten door kunnen geven, en aan de hand van voorbeeldfoto's is dit perrons speciaal gelaserd. Daar ga ik in de toekomst zeer zeker meer gebruik van maken. Ik zou zeggen, neem contact op en ontdek dat de sky the limit is!
Aan het begin van het perron heb ik de boel iets taps toe lopend moeten maken. Dat is mijn eigen gepruts geweest met een beetje snijden hier en daar.

De ballast is een mix van Woodland. Ik mix altijd wat grijs door het bruin, en in de stationshal wat meer grijs met wat bruin er door. Alles heeft een wash gekregen. Op de foto zie je nog niet dat de spoorstaven geverfd zijn; dit is inmiddels wel zo.

Ik heb een klein ongelukje gehad waarbij een bovenleidingmast is gesneuveld. Vervelend, want dit gaat ook weer tijd kosten. Maar niet onoverkomelijk. De schade valt alleszins mee. De boel heeft gisteren ook voor het eerst gereden, dus dat deel van de bedrading klopt.

En oja, dat geeft de burger ook weer moed natuurlijk!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Maurits71 »

netjes, maar we geloven het pas als er bewegend beeld is :D


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door FidOo »

Tja ze houden het beeldmateriaal aardig achter... Alsof we maar ff naar Hilversum moeten komen om het te zien.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Jeroen »

Sowieso moeten jullie naar Hilversum komen! Hoppa! :geek: :twisted: :twisted:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door mmhajvth »

@ Daniel83

Dat wordt maatwerk. Iedereen heeft voor iedere situatie een andere boogstraal nodig en daar is niet tegenop te standaardiseren.
Echter is maatwerk in het platte vlak, zoals bestrating in het algemeen, prima en zelfs redelijk vlot te maken.


@ Andre de Ruiter

Specifiek Duits zal wellicht nog een poosje op zich laten wachten. Vakwerkhuisjes e.d. is namelijk al door vele producenten uitgebracht, dus daar zien we niet zoveel meerwaarde in op dit moment.
Huizen/panden die niet specifiek Duits zijn, maar wel in Duitse steden geplaatst kunnen worden zonder op stedenbouwkundig/architectonisch vlak rare dingen te doen, zitten wel in de pijplijn.
Overigens is met kleine kleur nuances een pand al vrij snel aan t passen naar de situatie zoals die bij jou het beste past. Kleurwijzigingen aanvragen, ook als die niet direct te kiezen zijn op de website, is altijd mogelijk. En we zullen dan ook altijd met een goed advies op je vragen komen.


@ Wilco

Dat is zeker één van de aspecten die we aan het licht willen proberen te brengen. Echter zal Jeroen ook in de toekomst dingen op deze baan gaan plaatsen die echte primeurs zijn en die pas later in het Markenburg assortiment uit komen.


@ Debvd

Versmallen van perrons kan met de hand, maar makkelijker is het als we het tekenwerk aanpassen en het perron voor jou op maat maken. Dat is wel maatwerk, maar er zijn ook met perrons vrij eenvoudige manieren om o.a. de complexiteit de kosten in de hand te houden.
Jeroen heeft b.v. een maatwerk perron, en heeft als ondergrond een 9mm dik MDF plankje van de juiste perronbreedte gebruikt. Dat betekent dat alleen de façaden (buitenkanten) op maat gemaakt hoeven te worden. Zo zijn er meer opties om "het hoofdstuk perrons" aan te vliegen.


m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door FidOo »

Misschien een brutale vraag Jeroen/Mark, maar die brug en het gebouw straks, komt dat ook van jullie hand of is daar een bekende fabrikant voor gekozen?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door mmhajvth »

@ FidOo,

Jeroen maakt zelf de keuzes wat te gebruiken.
Zo had hij het station en de op de foto's afgebeelde bruggen al in z'n bezit. Dit wilde hij daarom graag inzetten in dit project.
Dus het is niet zo dat alles op deze baan van Jeroen, bij Markenburg ontwikkeld is. Maar ook het combineren van producten is iets dat we op de baan van Jeroen graag laten zien.
Zo komen de perrons weer wel van Markenburg, evenals de verschillende bestratingsvormen, die pal voor het stationsgebouw ingezet gaan worden.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door FidOo »

Bedankt voor t antwoord. Had al zo'n vermoeden dat jullie dit niet ook gingen ontwerpen.
Uiteraard is een combinatie natuurlijk hartstikke goed mogelijk met jullie producten. Zo zal ik voor de brug op mijn modules gebruik gaan maken van gelasert 1mm Hout als skelet ivm stevigheid met als bekleding Karton von jullie.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Debvd »

Hoi Mark,

Dank je voor je toelichting, waar moet ik aan denken aan extra kosten bij zo'n maatwerk bij een perron?

Groetjes Bjorn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door mmhajvth »

@ FidOo
Ik zou je toch willen vertellen dat karton best wel sterk kan zijn. Het staat of valt uiteraard met de gemaakte constructie, maar dat werkt in het echt ook zo.
Bovendien komt er meestal nog rails over de burg te liggen. De railstaven verspreiden het gewicht gelijkmatig over de pijlers, dus bij korte overspanningen (tot een centimeter of 5) heeft de brug eigenlijk alleen maar een esthetische functie. De rails doet dan het werk. Bij grotere overspanningen zal de brug wel functioneel zijn als constructie, omdat bij grotere overspanningen de rails in z'n eentje zou doorbuigen.
Om een voorbeeldje te geven van wat een kartonnen brugligger van Markenburg kan hebben:

Afbeelding
Het flesje met inhoud weegt c.a. 550 gram. En in dit voorbeeld doet de kartonnen brug in z'n eentje al het werk. Er ligt namelijk geen rails op deze "voorbeeld" brug. Een flinke loc weegt doorgaans nog geen 55 gram.
Leuk detail is dat deze foto van 5 jaar terug is. Exact deze brugligger gaat ook na 5 jaar nog regelmatig mee naar de beurs, om te laten zien hoe zoiets er in werkelijkheid uitziet.

@ Debvd / Bjorn
Kosten hangen samen met de uiteenlopende mogelijkheden en wensen. Dus daar is in het algemeen moeilijk iets zinnigs op te zeggen.
Maar mail je wensen gerust even naar info "apenstaartje" Markenburg "punt" nl. Dan kunnen we er even inhoudelijk naar kijken.


Love to build realistic... ...let's be kind.

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door FidOo »

Mark: (noem mij gewoon Joost... helaas is die nickname al bezet!) Ik ben bekend met je producten, jij ook met mijn tekenwerk aangezien je wel eens een custom huisje geproduceerd hebt voor mij, wil Jeroen zn draadje niet verder kapen dus wil ik alleen ff laten zien om wat voor brug het gaat:

Afbeelding

Precies het stuk wat je op de foto ziet komt ook op mijn module te staan. Het probleem zit hem er in dat hij vanwege de hoogte (+/- 30cm op schaal) demonteerbaar moet zijn. Maar goed. eerst het andere gebouw eens afmaken zodat die eens gelasert kan worden.. (jaa ik roep het veel te lang... )

Nu weer terug naar Jeroen zn draadje. Meer foto's Jeroen!!!!!!!!!!!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Rem_Brand »

Gaaf zeg, wel netjes dat het zo'n gewicht aan kan :)


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door mmhajvth »

Hey Joost!

Sorry, ik raak soms het spoor bijster in de nicknames. Je project kan ik me verder prima herinneren.
Overigens prima plan! Jij tekent even stevig door. Kunnen we daar ook weer een mooie stap maken. (Als je vragen hebt stel me die dan maar even via Markenburg E-mail. De laatste keer zat je met schuine wanden e.d.) en Jeroen weer aan het woord laten hier.

Dat gezegd hebbende, ik weet ik dat Jeroen het iet wat druk heeft (understatement van de maand). Dus wellicht dat hij de komende dagen even van de radar verdwijnt. Maar alles voor het goede doel!
En dat is uiteraard Station N spoor in Hilversum 27-28 mei. Ja Ja, komt dat zien komt dat zien! :D
Wij gaan er een kick ass weekend van maken, Dus als jullie regelen dat het stamp vol publiek staat, hebben we een feestje met z'n alle!

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Jeroen »

Mark heeft helemaal gelijk. Ik boor, schroef, en knutselklooi me de poten uit m'n lijf op het moment. Zojuist twee bakken klaargemaakt, en daar gaat vanavond de eerste schaduwrails op. Het is echt regelrecht debiel wat ik nog probeer voor over twee weken maar we houden de moed erin. Let's go, en we gaan voor goud!

@kartonbouwsels,

Over stevigheid heb je niks te klagen. Een tijd geleden stelde ik hier de vraag, door Ad goed gekoppeld aan dit draadje, of kartonnen bruggen of baanlichamen wel stevig en rigide genoeg zijn juist ook voor een behandeling met verdunde houtlijm. Dit natuurlijk als behandeling voor ballast. Het spul is superstevig, en als je het te verlijmen deel eerst insmeert met houtlijm dan kun je daarna lekker je gang gaan.

Goed, we gaan weer onder de radar!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door mmhajvth »

Jeroen schreef:
Over stevigheid heb je niks te klagen. Een tijd geleden stelde ik hier de vraag, door Ad goed gekoppeld aan dit draadje, of kartonnen bruggen of baanlichamen wel stevig en rigide genoeg zijn juist ook voor een behandeling met verdunde houtlijm. Dit natuurlijk als behandeling voor ballast. Het spul is superstevig, en als je het te verlijmen deel eerst insmeert met houtlijm dan kun je daarna lekker je gang gaan.

Daar heeft hij helemaal gelijk in.
Het idee daarbij is dat de houtlijm die je over het onderdeel uitsmeert in een dunne gelijkmatige laag, eerst goed opdroogt voor je verder gaat. As de laag met houtlijm helemaal is opgedroogd vormt het een licht beschermende laag tegen vocht. Vocht komt niet snel door deze ingedroogde houtlijm laag heen en kan zodoende het karton er onder ook niet doen opzwellen. Deze techniek hoeft niet altijd toegepast te worden. Karton kan prima tegen het vocht in bijvoorbeeld normale houtlijm of airbrush verf. Deze techniek is inderdaad wel heel handig als je met verdunde houtlijm (en een druppeltje afwasmiddel) ballast gaat indruppelen. Dit is namelijk een heel waterig mengseltje en als de ondergrond onder de rails van karton is, is het vooraf behandelen wel slim.
Maar tot zover de achtergronden, voor wie daar nog geen ervaring mee had.

Verder komt de beurs in Hilversum al goed in zicht. Nog een week en dan is het zover!

De tijd zal leren wat we allemaal nog wel en wellicht ook niet af krijgen voor de beurs. Al kan je alles zeggen, behalve dat er iets aan Jeroen zou liggen. Die kerel werkt z'n b****n uit z'n broek.
Hoe dan ook Markenburg heeft ook nog wel een paar echte nieuwtjes en sneak previews voor Hilversum in petto. :)
En de verwachting voor na de beurs is wel dat we dit project voortzetten.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Jeroen »

Er is nog hoop.....

De complete ene helft van de baan staat in de kamer. En....alles werkt. De seinen, de wissels. Dat geeft weer een beetje moed. Het was de eerste power-up van onder meer het schaduwstation. Toch altijd spannend of ik inderdaad (tot in de late uurtjes gisteravond) consequent genoeg was met de bedrading. Gelukkig wel.

Zojuist heb ik dus alle wissels en seinen een adres gegeven en getest op hun werking. Nu was dit normaliter een feestje waard en gingen we gezellig de rest van de middag aan het bier. Maar nee. Ik moet direct door met de laatste module bouwen. Vervelend is dat het weer mijn planning verneukt, want ik wilde de boel vandaag even buiten zetten en afmaken. Dat zit er niet in hier in Ede. Er zijn 'gelukkig' nog klusjes genoeg te doen. :roll: :roll:

Ik heb nog een gouden tip voor eenieder die graag klaar wil zijn met deze hobby. Bouw in een veel te korte tijd een baan die rijden moet. Gegarandeerd dat je nog liever vandaag dan morgen die pleurestreinen het raam uit wilt frisbee-en. 8-) :lol:

J.


Afbeelding

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Marksintpancras »

Tja, Kochel am See moet ook rijden op Station N, echter Jeroen is al rijdend :( :D

Mooi weer hier in Sint Pancras, dus
Afbeelding
En tot in Hilversum :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door martindomburg »

Je moet het anders zien Jeroen, je maakt je leercurve extremer :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door piksov »

Hi Jeroen,

nog vervoer nodig?

Afbeelding

Guus


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hey Guus!

Haha ja wat was dat mooi geregeld vorig jaar. Heb nu gewoon een wagen kunnen regelen. Op diesel :mrgreen: . Hopelijk past de hele rommel erin. Vooropgesteld dat de rommel ook af is natuurlijk.

Zie trouwens dat ze daar bij de organisatie ook rekening mee houden, want 'ons' project zie ik nog nergens terug op de plattegrond. Anders zetten we t gewoon buiten onder een parasol met een koude tap ernaast! :geek: 8-)

J.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door FidOo »

Ben benieuwd wat je voor elkaar heb weten te boksen binnen deze korte tijd. En overigens tof dat je toch weer op een beurs staat met een baan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hey Joost,

Nou, verwacht geen dikke bergen en lange cargotreinen. Het is wat meer bescheiden ditmaal. If I make it.......

Ik vind het spijtig dat ik het niet 'af' kan showen. Maar ik houd niet van snel afwerken. Daarbij, dit project groeit, en na een rustige periode kunnen we echt even los op alle scenery-producten. Zes bakken technisch in orde maken valt nog niet mee, en ik mag me op dit moment geeneen tegenslag permitteren, want anders rijdt er niks. Om wat te schetsen: ik moet van de week even de Canarische Eilanden op en neer rammen met dat ding, en dan gaat de laptop mee.....om Koploper alvast 'in te lichten' van de nieuwe baan. Man man man.....

Goed, ik verwachr jullie allen desondanks in groten getale op de beurs daar in Hilversum. Hij staat goed vol! Dus meer dan waard om even rond te kijken!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stad Markenburg in het Duitsland van Jeroen

Bericht door Robert_N-Nm »

Tja, auto-pilot aan en lekker kloppen op de laptop.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie