De Sik

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Voorafgaand aan de onderstaande afbeeldingen moet gezegd worden dat het gefotografeerde object is gemaakt tijdens de testfase van het FUD materiaal bij Shapeways.
(Dat is inderdaad al een poosje geleden, maar ik dacht dat ik jullie deze foto's niet kon onthouden dus heb ik ze weer opgesnord.)
Zowel de productiemethode als de Shapeways service, m.b.t. dit materiaal, zijn na de testfase verder verbeterd.

Afbeelding
Het kapje (op bokken) op een stukje peco rails en een random tankertje er achter om de verhoudingen een beetje weer te geven.
Het kapje is hier nog niet schoongemaakt dat tijdens de testfase van het FUD materiaal nog wel gedaan moest worden door de aankoper.

Afbeelding
Hier is het kapje grof met wat alcohol en een wattenstaafje schoongemaakt.
Voor het idee: het stukje styreen dat er onderuit steekt heeft de volgende afmetingen:
19.7mm x 4.7mm x 0.5mm

Let ook op de plankjes waarop het 3e frontsein hoort te staan. Sommige details komen echt opmerkelijk goed uit de verf, maar het hangt behoorlijk af of het detail een directe link heeft net de body.
De handgrepen zal ik wellicht toch nog wat moeten her-dimensioneren omdat ze (in ieder geval in de testfase van het FUD materiaal) niet heel bleven tot bij de klant.

Ook is het lastig gebleken om de details van een transparant kapje vast te leggen, maar ik hoop dat bovenstaande foto's in ieder geval een klein beetje een idee geven.

Tot zover vandaag,

@Cybertinus
Kan je dat ook zonder dat kader er omheen zit?
Ik heb het geprobeerd met de BBcode table functie en ik heb het idee dat dat niet werkt op dit forum.
Wel bedankt voor de tip! Ik denk ook wel dat je gelijk hebt.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: De Sik

Bericht door Cybertinus »

Nee, zonder dat kader gaat dat niet, dat is iets wat er dan bij hoort.

Die code-tag gebruik ik zelf vaak op andere fora. Een andere hobby van mij is computers, en dan ook programmeren daarvan. Als je dan op een forum wat code weg wil zetten, dan zijn die code-tags erg handig. Dat houd de overzichtelijkheid erin :).

Die tabel-BBCodes die zijn hier dan inderdaad niet geïnstalleerd. Dat is iets op elk phpBB forum opnieuw geïnstalleerd moet worden door de eigenaar van het forum. Als die het nuttig vind, dan wordt het erbij geïnstalleerd. Anders niet :).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: De Sik

Bericht door Sven »

Hoe sterk is dat geprinte spul eigenlijk? Ik snap wel dat je niet op de modellen hoeft te kunnen staan, maar die Sik ziet er op de foto uit als suikerwerk. Zou je ook een foto kunnen maken van hetzelfde model met een dun laagje grijze primer erop? (foto-anstrich). Dan zijn de details veel beter zichtbaar.


Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: De Sik

Bericht door Thrilly »

Hoi Sven,

Dat valt echt reuze mee. Hier op n-spoor zijn ze al wat langer bezig met eigen prints en het spul is echt behoorlijk sterk. Enkel de foto die wat anders overkomt.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

@ Sven
Het ziet er fragieler uit dan het is. De details kunnen inderdaad kapot, maar dan moet je al wel "je best" doen. (Het kapje van een meter hoog op de vloerbedekking laten vallen is bijvoorbeeld geen probleem. (weet ik uit ervaring ;) ))
Verder kan je in het kapje best een beetje knijpen hoor. Je kan het dus best optillen zonder dat je het fijn knijpt. Er zullen vast grenzen aan zitten, maar die ben ik met normaal gebruik nog niet tegen gekomen.

Die primer komt later. (Ik denk ook wel dat de details beter naar voor komen met een laagje primer.)
Maar mjn hoofddoel is nu om een bosje ingewanden / frame te tekenen en te kijken of ik dat ook kan printen al dan niet ergens kan aankopen in onderdelen.

Met het tekenen van dat frame kwam ik ook tot de volgende vraag.
Ik krijg het niet voor elkaar om aan de voorkant van de Markenburg Sik een Rapido / standaard koppeling in te tekenen (Helaas geen ruimte i.v.m. de motor en aandrijving.)
Dus wil ik de koppeling van de THS Sik als voorbeeld gebruiken. Heeft iemand maten van een dergelijke koppeling?
b.v. Totale hoogte, dikte van het haakje, omvang van het u vormige kuiltje waarin de koppeling van een aan te pikken wagon terecht komt, e.d.

Gebruikers ervaringen, m.b.t. die koppeling van de THS Sik, zijn ook welkom. Want als iedereen zou roepen "die koppelingen zijn ***" ga ik nog even opzoek naar een andere soort koppeling die ik onder de Sik ik kan hangen.

Alvast bedankt voor de info!

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: De Sik

Bericht door bisschop »

Hoi Mark,

Aleerst top werk dat je de sik tekend en vooral knap werk in de kleine N schaal.

Ik heb hier thuis 3 taco sik's en nog 2 in bestelling staan.
Dus ervaring met de koppeling is er wel.
De koppeling van de taco sik is het zelfde als die van een arnold kof.
Werken naar mijn idee zeer goed je kan ermee wagons duwen en trekken.
Ze zitten trouwens star aan het frame vast.
Maten heb ik effe nog niet ben nog niet bij de treinen geweest om te meten.

En waarom zou je een koppeling aan de voorkant doen?
Ik sloop die er meestal vanaf en vervang hem door een dummie schroefkoppeling en een stukkie styreen om het gat te dichten.

Succes verder en groetjes,

Rob Bisschop


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Mark,

Hierbij vergelijkingsfoto's van de Sik en de Köf:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet is de radstand verlengd.

De voortste en achterste koppelingshaak steekt 7 mm uit de carosserie. De U van de haak is 4,5 mm buitenmaats, 2,5 mm binnenmaats.
De haak is 3,5 mm hoog.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: De Sik

Bericht door Sven »

Je zou ook één draaistel van een Roco V200 als aandrijving kunnen gebruiken. De radstand daarvan is 21mm, dat komt al meer in de buurt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Top Jos!

Met die maten kan ik wel wat. (Ik zal proberen er morgen meteen werk van te maken.)
Begrijp ik het goed als de haak star is maar wel van links naar rechts kan draaien op de plek waar die het frame in gaat?


Rob jij ook bedankt. Uit jouw bericht begrijp ik dat jij de haak in ieder geval prima vindt werken. (En bedankt voor het compliment.)

Bovenstaande vraag mag uiteraard ook door jou of ieder ander beantwoord worden hoor. ;)

Ik denk er aan om aan de achterzijde een normale Rapido koppeling te plaatsen en aan de voorkant een uitneembare haak te plaatsen.
Een andere optie kan zijn om net zoals bij het Taco model twee haken toe te passen.

@ Sven,
Dankje voor je input. Dat waardeer ik zeer.
Op dit moment ben ik druk aan het tekenen om zo niet alleen een kapje, maar ook een frame met aandrijving te ontwikkelen.
Inderdaad kan niet alles geprint worden zoals elektrische componenten. Maar ik ben daarom uitgegaan van elementen die te koop zijn in een custom made frame dat uiteraard perfect en als gegoten in het Sik kapje past.

Ik hoop jullie zo snel mogelijk de eerste tekeningen te kunnen laten zien.

So stay tunned.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Mark, de haak is helemaal star, beweegt geen enkele richting op.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Serieus?

Dat is helemaal makkelijk!
Ik zal morgen eens kijken of ik 'm compleet star, maar wel uit/afneembaar kan maken.
Kan je je Sik wel mooi op de foto zetten zonder haken.

Groetjes,

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Ja, die voorste haak mag er sowieso af van mij.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Jos, of iemand anders.

Kan je me ook de dikte van het materiaal geven? Dus hoe breed is het haakje?
Ik schat het op zo'n 0.7 tot 1 mm dik, maar ik hoor graag wat het echt is.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: De Sik

Bericht door bisschop »

Hoi Mark,

!,2 mm dik

Groetjes, Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Oeps!

Nou dan ga ik dat snel even aanpassen.

Dankje Rob.

Is er trouwens al iemand geïnteresseerd in een plaatje van hoe het frame en de aandrijving er ongeveer uit zou moeten gaan zien? 8-)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Zelf vind ik het mooier als er aan beide kanten een (afneembare) koppeling zit. Is bij het rangeren wel zo makkelijk (heb geen draaischijf).


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Sik

Bericht door Chris83 »

mmhajvth schreef: Is er trouwens al iemand geïnteresseerd in een plaatje van hoe het frame en de aandrijving er ongeveer uit zou moeten gaan zien? 8-)

m.v.g.

Mark
Zeer zeker Mark! Geweldig project is dit!


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Ja, ben heel benieuwd.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Oké cool.

Hierbij een afbeelding van het aandrijfmechanisme (links), zoals gepland. De onderdelen zijn uiteraard algemeen te koop. Ik ben al bezig met een boodschappenlijstje met links naar de diverse websites.
Dan het frame in het midden van de afbeelding. Dit zal bij het Sik kapje geleverd worden. Wat heb je immers aan een leeg kapje waarin precies niets precies past?
En dan rechts hoe dat samen gaat. Nog even zonder Sik kapje afgebeeld omdat je er anders niets van ziet.

Draadjes heb ik globaal genomen ook aangesloten m.u.v. de verlichting die ik als optioneel beschouw bij de Sik. (Ja die groene doos is een slecht uitgewerkte decoder. Het ging mijn voornamelijk om de buiten maten van de grootst mogelijke inpasbare decoder. En dat kon dus met zo weinig uitwerking.)

Koppelingen zitten er nog niet bij in de onderstaande afbeelding (afbeelding is van gisteren).
Met de Koppelingen heb ik het nu zo voor elkaar dat je zowel voor als achter een starre koppeling hebt (zoals bij de THS Sikjes). Die koppeling kan je bij de Markenburg Sik wel van de loc afhalen. Dus je kan straks zonder koppelingen rijden en 5 minuten later weer met starre koppelingen rangeren bijvoorbeeld. (Het systeem dat dat mogelijk maakt lijkt wel een beetje op een standaard NEM schacht.) Verder heb ik het daarop aanvullend voor elkaar om aan de achterzijde ook nog een standaard Rapido koppeling toe te passen. Die zal met schacht en al afneembaar zijn. Voor een Standaard Rapido koppeling is het wel noodzakelijk om de plaat (met niet functionele schroefkoppeling) tussen de buffers af te kunnen nemen. Dit ben ik aan het vormgeven op een manier zoals je dat ook ziet bij de Class 66 van Kato. Hierover later meer.

Enfin, nu dus even over de binnenkant:

Afbeelding

Ik heb nog wel een (voor mij grote) vraag.
Ik ben uit gegaan van een 3 Volt DC motor geleverd door Mikroantriebe.
Kan de Kuhn N045 decoder zo ingesteld worden dat die deze nooit meer dan 3 Volt output levert?

Alvast bedankt voor de reacties. (Zowel op de vraag hierboven, als de afbeelding hierboven en wat nog meer over de Sik ter tafel komt.)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Ow en nog een vraag.

Kunnen jullie je beste foto's posten van een Sik met kraan?
Links mag ook uiteraard.
Ik heb al wat gevonden, maar met name detailopname en foto's van de kraan in actie zijn voor mij erg interessant voor een goede nabootsing.
Dan ga ik daar binnenkort mee aan de slag.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Sik

Bericht door Chris83 »

De aandrijving ziet op het eerste gezicht heel goed uit.

De motor 3V is dat genoeg? Ook voor analoog rijden?

Het frame dat je maakt, in welk materiaal word dat? ivm met de eventuele hitte die de motor afgeeft? White strong en flexible neem ik aan.

En wat is het kosten plaatje ongeveer voor de aandrijving en waar is dit tzt te bestellen?
Een ruwe schatting zoals het nu is.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De Sik

Bericht door evo »

Ziet er allemaal erg goed uit Mark.
Ik ben zelf niet geinteresseerd in de sik, maar dit soort projecten vind ik altijd wel spannend om te volgen.
Ik vraag me alleen af hoe het rapid prototyping materiaal werkt als lager. Voor de tandwieltjes kun je natuurlijk een klempassing maken, zodat de asjes niet draaien, maar bij de wielen?
Verder lijken de stroomafnemers erg dik, kun je daar niet beter hele dunne stripjes van maken?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Misschien kan je met de foto's op de volgende site wat:

http://www.hetgroterdamproject.nl/index ... Itemid=126


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag Heren,

Hoe deze Sik analoog zou moeten rijden is voor mij inderdaad nog wel een vraag. Ik zou daar graag hier op het forum met elektrotechnisch ingestelde mensen over willen praten.
3 Volt is niet heel veel op het eerste gezicht, maar door de speciaal hiervoor ontworpen versnellingsbak (voorop) zal de loc toch een mooie trekkracht krijgen (nu nog op papier, maar dat zullen we ook eerst testen en zo nodig finetunen voordat het model de markt op gaat.)
De berekeningen wijzen ook uit dat de Markenburg Sik (zoals nu vorm gegeven) met een max. snelheid van 63 schaal kilometers per uur over de modelbanen zal rijden.
We gaan dus ook op de modelbaan de Thalys niet inhalen met de Sik. ;) Maar in het echt reed de Sik ook niet harder dan 60km/h en in bedrijf vaak zelfs niet harder dan 40km/h.

Zowel de motor als de lager-functie van het FUD materiaal (en dan komen we bij de vraag van evo) zijn al in real life getest door een medeontwerper waarmee ik goed contact heb.
Hij heeft het motortje en de lager functie in combinatie met messing asjes getest en gedemonstreerd waarbij ik ook aanwezig mocht zijn. En hoewel we de effecten op de langere termijn nog aan het onderzoeken zijn, zijn we wel positief over de reeds behaalde resultaten.

Voor wat betreft de prijs zijn we nog druk doende.
De kap en het frame zullen op basis van cm3 materiaal berekend worden door Shapeways. FUD is in dat opzicht niet het meest goedkope materiaal, maar wel het enige materiaal dat dit buitengewone detail niveau aan kan.
De overige onderdelen zoals verf en mechanische onderdelen kunnen op diverse locaties aangekocht worden wat ook de prijzen kan beïnvloeden.
Daarnaast kan ik wel een prijs geven voor bijvoorbeeld verf, maar met een blikje verf kan je veel meer dan 1 Sik spuiten. Een decoder kan je zelf kiezen (dus ook qua prijs) als het maar aan de max. afmetingen voldoet. (Over een analoge oplossing heb ik het nog graag uiteraard.)
Tandwielen en dergelijke kan je zowel in plastic als in messing bestellen. Uiteraard is de keuze straks aan de klant, maar het zal ook wel iets in prijs uitmaken. Ik zal zelfs kijken of de tandwielen (in FUD) geprint kunnen worden want dat zou zeker voordeliger kunnen zijn.
Kortom: Aangeven wat het moet kosten is best moeilijk.

Maar als we uitgaan van het geval dat je nog helemaal niets hebt en maar 1 Sikje wil, (dat levert je dan geen schaalvoordelen op en zal daarom naar alle waarschijnlijkheid het minst voordelig zijn) moet je denk ik rekenen in de richting van 150,- van niets tot geheel gereed en rijvaardig, incl. decoder. Maar dan hou je dus ook verf over, ik ga dan niet uit van geprinte tandwielen en bij Shapeways zal het voordeliger zijn om eerdere modellen in 1 keer te kopen, zodat je minder opstartkosten betaald enz enz.

Wanneer hierover meer duidelijk wordt zal ik er zeker over berichten.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: De Sik

Bericht door Robert_N-Nm »

Om maar gelijk aan te vullen mbt tot het motorvoltage, de Köfjes van Minitrix hebben ook geen normale 12V motortjes, die zijn uitgerust met een 4,5V motor (al hoewel het net zo goed 3V zou kunnen zijn, ik ga het nu niet exact uitpluizen). Ze hebben iig een aangepaste Sx/DCC-decoder voor deze motor ontwikkeld. De prijs van die dingen is geloof ik niet mals (dacht 99 eur/p.st), maar je zou eens kunnen informeren bij de heren van Doehler&Haass en anders kan je Kuehn of ESU nog gaan stalken.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie