De Sik

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: De Sik

Bericht door 3dbuildr »

Ik vind hem mooi hoor! Met zo'n platte wagon erachter is-ie erg overtuigend!
Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De Sik

Bericht door evo »

hansq schreef:Maar dat doet zo'n decoder volgens mij niet door de feitelijke spanning naar beneden te brengen maar door middel van pulsbreedte op basis van de +/- 18 Volt (!) die uit de DCC spanning van de rails wordt gehaald.
Dus voor een 12 Volt motor is dat denk ik wel te doen, die kan er vast wel tegen als er 18 Volt pulsen met een duty-cycle van 70% naartoe worden gestuurd die dus effectief omgeveer 12 Volt opleveren.
Maar of dit met en 3 Volt motortje ook nog lukt waag ik zeer te betwijfelen.
Omdat je een electromotor aanstuurt, wat in feite een spoel is, zorgt de inductie ervoor dat de spanning afgevlakt wordt, dus m.a.w. 18V met een 17% d/c geeft effectief 3V voor de motor, waarbij de motor de 18V niet "ziet". De spoel probeert nl. de stroom constant te houden. (Dit geld natuurlijk alleen als de PWM frequentie hoog genoeg is, dus niet bij 1 Hz of zo).
Een andere vraag is of de decoder de instelmogelijkheid (en resolutie) heeft om bij 17% max snelheid toch nog te kunnen regelen en of de terugkoppeling dan wel werkt.
Ik zou zeggen gewoon proberen - maar wel de CV's instellen voor het testen, want anders risico op rook :o


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Met betrekking tot de decoder heb ik de tip gekregen om een weerstandje tussen de decoder en de motor te zetten.
Dit moet dan niet alleen en heel klein ding worden omdat de hele Sik een klein ding is, maar het zou ook niet te warm mogen worden (wat weerstandjes nog wel eens goed kunnen) want het FUD materiaal blijft niet al te vormvast als de temperaturen oplopen tot boven de 60 graden Celsius.

Een mogelijke kandidaat is deze weerstand.

Zijn er mensen die hierover een mening hebben?
Ik zelf kijk er tamelijk neutraal tegenaan bij gebrek aan inhoudelijke kennis. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: De Sik

Bericht door Dompie »

Mark je conrad link werkt niet. Even bij het desbetreffende product rechts op de Directe productlink klikken dan krijg je een voor iedereen klikbare link.

Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: De Sik

Bericht door Cybertinus »

mmhajvth schreef:Heb je dan een analoge of digitale loc?
In principe digitaal hoewel er in de handleiding van de desbetreffende decoder staat dat modellen met die decoder ook op een analoge baan ingezet kunnen worden.
Helaas weet ik zelf hier niet het fijne van, maar daarom heb ik hulp ingeschakeld van mensen die hier wel heel veel van weten.
De NMRA heeft hiervoor een bitje vastgesteld wat aangeeft of een DCC decoder ook reageert als hij op een analoge baan staat. Dit is in Configuration Value (CV) 29, bit 2 (geteld volgens de NMRA norm, dus vanaf bit 0. Lenz telt vanaf 1, dus dan moet je bit 3 hebben). Als die bit aan staat, dan rijd de loc op analoge spanning. Als die bit uit staat, dan rijd hij er niet op. Om dat bitje om te gooien heb je uiteraard iets van een programmeer apparaat nodig (IB, TC, ECoS, DecProg, enz.).
Verder kan je binnen je decoder nog de mogelijkheid hebben om functies aan en uit te zetten als hij analoog rijd. Bij een Kuehn decoder zit dit in CV 13 en 14. Ook kan je de topsnelheid nog trimmen in analoge modus in CV 126. Ik weet niet in hoeverre dit onderdeel is van de NMRA standaard en dus in elke DCC decoder zit. Ik denk dat CV 13 en 14 wel in de NMRA standaard zitten, maar van CV 126 betwijfel ik het zeer.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

hansq
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2009 15:06

Re: De Sik

Bericht door hansq »

Je zou het volgende type kunnen overrwegen: http://www.reichelt.de/9-Watt-axial/9W- ... OUPID=3118
(vermogensweerstand 9 Watt, 33 Ohm, axial model, Reichelt code "9W AXIAL 33")
Zoals je zie een flinke knoepert van 9 x 9 x 38 mm, die ook nog behoorlijk warm wordt, dus niet echt handig lijkt me!
Als je een testje wilt doen, ik heb er misschien wel zoeen liggen en ander kan ik 'm binnenkort met een bestelling voor je laten meekomen en voor je in een enveloppe doen.
Of kijk anders es bij Dick Best: http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2448 (die stuurt ook kleine orders op, desgewenst in een gewone enveloppe)

Voordat je echter uitgaat van ongeveer 30 Ohm, meet eerste even de stroom door het motortje bij vol vermogen en ook de spanning eroverheen?!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Sorry van de link, dat was me nog niet opgevallen.

Dan hier gewoon het artikelnummer: Conrad: 448186-89
Deze weerstand is nog kleiner dan de hier boven voorgestelde modellen. De max. ruimte die ik heb voor een weerstand betreft 7.5x 2.5x 3.7mm
Ik weet het dat is niet veel ruimte, maar dat heb je al snel met een sikje in N ;)
Verder ben ik ook nog aan het zoeken naar een meer dan 3 volt motor (bijvoorbeeld 9, 12 of 15 volt) met de uitwendige maat van 6mm rond en 1 cm lang. Mocht iemand een dergelijk motortje tegen het lijf lopen (en mocht het dingetje dan ook nog enig sinds betaalbaar zijn) hoor ik het graag!

Want in dat geval hoeft er minder opgestookt te worden in de weerstand en wordt de Sik een stukje krachtiger.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sik

Bericht door Detlev »

Dit motortje kan al 6V aan:

Micro Motors

Staan er nog veel meer, maar deze is volgens mij precies de goede maat en betaalbaar.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

Ehm.. kijk ik scheel of is dat een linkje naar een 3V motortje met reductie?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sik

Bericht door Detlev »

Ja, misschien weet ik er niet veel van maar in dat tabelletje erboven staat bijvoorbeeld: Unloaded RPM (6V):1950

Lijkt me toch dat 'ie dan voor 6 volt geschikt is.

Maar ik koop niet zo vaak electromotortjes :mrgreen:


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

Klopt, maar in de grafische tabel staat 'Voltage (V) 3,0'. In het artikelnummer staat ook '3V', dus tja... Het is ook een pager-motor, dus bedoeld voor trillen van (bijv) een telefoon/pieper. Dat is meestal niet met een 100% duty cycle, wat een locje wel is (analoog in ieder geval dan ;)).

Maar voor $12,- kun je het rustig proberen natuurlijk. :D Alleen als het niet blijkt te werken dan moet je alsnog een andere oplossing zien te zoeken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Niet vervelend bedoeld en ik hoop dat jullie vooral nog mee rond willen blijven neuzen zo hier en daar.
Maar op zich kost het huidige 3 volt motortje dat ik gebruik slechts 5 euro :oops: (Bij Mikro antriebe, alleen hebben ze daar helaas geen modellen die meer Volt kunnen hebben.)

Verder ben ik druk met Shapeways in gesprek over het printen van zilveren wielen. Het is een mede ontwerper eerder gelukt, maar de kleinste aanpassing aan een dergelijk model dat de wielen passend maakt voor de Markenburg Sik is al voldoende om het ontwerp af te keuren. Je moet maar denken, zo is het spel, en met een hoop communiceren over en weer gaat het gegarandeerd alsnog lukken.

Ondertussen heb ik wel wat tijd gevonden om andere projecten op te starten of zelfs af te ronden.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: De Sik

Bericht door bisschop »

Hoi Mark,

Ik heb via een kennis gehoort dat in de minitrix kof een motor van QX ligt.
En dan wel een aangepaste QX-C6-N want de minitrix kan 6 volt hebben en de orginele QX maar max 5 volt.
De afmetingen zijn het zelfde als de door jouw gebruikte motor.
website http://www.qxmotor.com.hk/
En dit is de link naar de motor.
Ik hoop dat je er iets mee kan.

Groetjes,

Rob

*De kennis wil graag anoniem blijven.


Bouwt modeltreinen van de NS

hansq
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2009 15:06

Re: De Sik

Bericht door hansq »

Misschien is de volgende link wel aardig om de rijspanning voor te beperken: http://www.1zu160.net/umbau/minitrix-ko ... gumbau.php
Hier wordt een digitale Minitrix Köf omgebouwd naar analoog, overgenomen uit BeneluxSpoor draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=24613.0


Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: De Sik

Bericht door Thrilly »

Mochten er nog detail fotos nodig zijn. Een vriend van me gaf me deze link. http://www.sik254.nl hij kent de eigenaar van die sik erg goed.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Hoe is het met de voortgang van de sik? Ben erg benieuwd.

Misschien een leuk idee om ook een NS dierenserie stoomlocje te printen!? :D
Deze past nog beter op mijn baan dan een groene sik.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag heren,

Met de Markenburg Sik gaat het gestaag.
De wielen printen blijkt toch een duidelijk punt van aandacht. Het is bewezen dat het kan, (zowel technisch als procedureel) maar dan zijn we er helaas nog niet.
Ik hoor jullie denken, waarom bestel je dan niet gewoon standaard wielen. Nou omdat die niet passen. (de grote diameter, met name van de flens en de breedte zowel in het geheel als het loopvlak maken dat de standaard wielen niet passen). Dan zijn er twee keuzes.
1. Sik aanpassen op bestelbare wielen
2. Wielen op maat maken door in dit geval te printen.
Ik heb dus ingezet op keuzemogelijkheid twee.

Ik houd me overigens ook nog aanbevolen voor een motor die meer dan 3 volt aan kan.
De huidige motor functioneert goed, maar ik hou me dus altijd aanbevolen voor een krachtiger exemplaar met de zelfde afmetingen (grotere motoren passen niet ineen kleine loc. als de Sik)
De huidige afmetingen zijn 6mm diameter met een max. lengte van 10mm.

Wel zijn er onlangs nieuwe onderdelen binnen gekomen zoals messing assen en messing stripjes die voor de stroomtoevoer gaan dienen. Verder ben ik nog aan het wachten op een bestelde kap van de kraansik.

Tot zover de Markenburg Sik.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Een kraansik!
Laat ik maar beginnen met enkele foto's.

Afbeelding
De kraansik in onderdelen, waarbij het meeste prima uit de printer is gekomen behalve de hijshaak. die is van de hijsarm afgebroken.

Afbeelding
Hier het frame waar de koppelingen ook al op zijn gezet. De starre koppeling die aan de voorkant zit kan ook op de achterkant gezet worden. uiteraard moet dan wel de Rapido koppeling even plaats maken door die van het frame los te klikken. Ook kan je op deze foto het beste zien dat de kwaliteit van FUD bij Shapeways wat schommelt. Dit frame is namelijk toch net even wat minder glad als de vorige.

Afbeelding
Hier plastic wielen. Voor een rijdend model moeten deze in zilver gemaakt worden, maar dat wordt nog een lang verhaal.
Het velgje blijft in FUD en de as kan bij de rijdende modellen het best van messing gemaakt worden. De diameter is bewust op 1mm gehouden zodat het makkelijk in messing te vinden/kopen is.

Afbeelding
Frame met koppelingen en in dit geval de FUD "dummy" wielen.

Afbeelding
De kap. Uit eerdere ervaringen bleek dat de handgrepen langs de cabine nie in één geheel uit de printer kwamen. dan kan je kiezen on de handgrepen 3 keer zo dik te maken of ze vaker in contact te brengen met de stevige wanden van de cabine. Ik heb voor dat laatste gekozen. Die extra verbindingen zie je wel op deze foto, maar met het blote oog vrijwel niet.

Afbeelding
Een geassembleerde kraansik. De kraan is wat lafjes in het het gaatje gestoken zie ik nu, maar het idee is dat die dus fijn alle kanten op kan draaien.

Afbeelding
Deze foto kan natuurlijk niet ontbreken, hoe zal de kraansik er ongeveer uit gaan zien op de modelbaan. Ook hier kunnen we concluderen dat de detailgraad zeker niet onderdoet voor het Minitrix model er naast. Met een klein testje heb ik kunnen waarnemen dat de kraanik met de realistisch lage flensen ook nog steeds stevig op de rails staat. Ook fijn om te zien is dat de koppelingen als gegoten in elkaar passen.

Tot zover de Sik. (voor vandaag althans)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Wow, dat ziet er gaaf uit :D


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Sprakeloos........

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: De Sik

Bericht door gek op stoom »

ik had hem vroeger in HO
maar deze is fantasties mooi

Gr andy


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: De Sik

Bericht door martinb »

@Mark aka mmhajvth: Ziet er GEWELDIG uit!!

Rijden hoeft het ding voor mij niet (en voor anderen wellicht ook niet???), wellicht een idee om het ding alvast uit te brengen als rolbaar model (zonder motor) met bestaande asjes van een makkelijk verkrijgbaar wagonnetje of standaard puntasjes van bv fleischmann??

Ik knoop er wel een geisterwagen (klik) voor en heb dan een prima rijdend ding en geen problemen met aandrijving en decoder. Wellicht zelfs ruimte om lampjes erin te zetten als ik ze beide met een draadje doorverbind.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Ik heb hem vandaag in mijn handen gehad. Wat een prachtding!!!!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag heren,

Allereerst dank voor jullie lovende woorden, want hoewel het misschien vergezocht klinkt, het helpt natuurlijk wel om de motivatie op peil te houden. :)

@ Martinb,
Het Sikje uitbrengen als louter rollend model is wel één van de dingen die ik graag wil gaan doen.
Wat helaas niet te doen is, is het gebruiken van bestaande (punt) asjes. Zowel het loopvlak van de bestaande wielen als de flensen van de bestaande wielen zijn simpelweg fysiek te groot om in de Markenburg Sik te passen. Het is namelijk zo dat de Markenburg Sik precies 1:160 is getekend terwijl de wielen/asjes van de bekende fabrikanten toch in alle opzichten grover zijn gedimensioneerd.
Puntasjes gaan in dit geval om nog een extra reden niet passen. Het idee van puntasjes is een eenvoudig en heel goed werkend systeem, maar omdat de Markenburg Sik precies op maat is getekend is er erg weinig ruimte in de wanden (ook wel "vlees" genoemd) om de de puntasjes in te laten draaien. Daarbij zal het FUD materiaal snel te lijden krijgen van de slijtage omdat FUD niet voldoende taai is voor een dergelijke vorm van frictie en punt belasting.
WSF is daar en tegen een stuk taaier, maar heeft weer geen bruikbare detaileringsgraad/ gladheid van de oppervlakten.

Kortom: heb ik speciaal gemaakte wielen wel nodig om niet fikse concessies te hoeven doen aan de kap/ algehele afmetingen van de Sik.
Nu maakt het mij niet uit hoe die speciaal gemaakte wielen gemaakt worden, als de afmetingen maar kloppen, dus dat probeer ik nu via meerdere kanalen voor elkaar te krijgen, omdat Shapeways hierin helaas niet bijzonder innoverend optreed.

Mocht je overigens nog een bedrijf kennen met goede CNC draaibank, hoor ik het graag. ;)

Positief is overigens dat verreweg de meeste moeilijkheden al zijn overwonnen. De belangrijkste punten die nu nog overwonnen moeten worden zijn het maken van wielen (in een geleidend materiaal) en eventueel het uitproberen van 3D printbare materialen met nog betere eigenschappen dan FUD. (Wie denkt aan de Wadloper van Frits Westers heeft wel een idee wat ik nog wel zou willen proberen. ;) )

m.v.g.

Mark van 't Hoff


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

Hoe groot moeten de wielen zijn dan? In Engeland is men goed thuis in het prototypen, heb je daar al gekeken? In het bijzonder het 2mm gebeuren, dat is weliswaar 1:152 maar omdat men daar schaal-getrouwer is heeft men ook 'betere' flensafmetingen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie