De Sik

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

De Sik

Bericht door mmhajvth »

Het testen van wat een prachtig N spoor Sikje moet worden, is niet onopgemerkt gebleven.
Daarom zal ik hier binnen kort het een en ander laten zien. Zoals wat er reeds ontworpen is, hoe dat er uit ziet in een kloddertje FUD (Frosted Ultra Detail, plastic type bij Shapeways) en wat er mijn inziens nog aan verbeterd kan worden. Hopelijk kan ik dan met wat feedback die Sik, incl. wat ingewanden, zo snel mogelijk afronden.

Want daar hebben we uiteindelijk allemaal baad bij. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: De Sik

Bericht door Krab »

Ben benieuwd en nieuwsgierig er naar Mark :o



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Ja, hier nog 1. Leuke dingen heb je al gemaakt hoor Mark!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Ben erg geïnteresseerd in 1 of meer sikjes. Misschien een leuk idee om ook het bekende kraantje en bijbehorende "imperiaal" als losse onderdelen te leveren??!!


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

Ik ben ook erg geïnteresseerd in een of meer Sikjes. :)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: De Sik

Bericht door Thrilly »

Hoi Mark,

Super dat je het oppakt! Ben erg benieuwd.


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Fijn om te zien dat zo’n klein testje (niet helemaal zorgvuldig afgedekt in de Markenburg winkel ) al zo tot de verbeelding spreekt.

Even wat antwoorden/reacties op de reeds gestelde vragen.

@ Sander,
Een kapje met kraan en de daarbij behorende onderdelen is mijn inziens wel te maken.
Ik denk dan aan een variant op het bestaande kapje (zie bovenstaande link) i.p.v. losse onderdelen, zodat de details een beetje body hebben en daardoor meer kans hebben om niet opgesnoven te worden door een hard werkende Shapeways medewerker.

Dus die kraan komt wel goed, zodra ik een Sikje zelfstandig kan laten rijden.

@ Jos
(Je vraag staat in het draadje “even (re)introduceren, maar omdat het over de Sik gaat beantwoord ik het even hier.)

Ik heb geen donoronderstel in gedachten. Het zou dingen makkelijk kunnen maken, dus daar doen we niet aan.
Nee even zonder gekheid. Een onderstel brengt een aantal feiten met zich mee, zoals een breedte, lengte, radstand en de garantie dat de machinist met een motor op schoot door het leven moet. En dat komt helaas niet overeen met een sik die exact 1:160 getekend is.
Kortom: terug naar de tekentafel voor mij, om een eigen onderstel te ontwerpen.
Dat brengt een aantal echte uitdagingen met zich mee, maar daarover hoop ik in de komende tijd nog wel wat dingentjes aan jullie te mogen vragen.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

De Sik

We weten allemaal dat er wel sikjes op de markt zijn in onze schaal, maar dat is beperkt en ik heb me ook laten vertellen dat die bestaande modellen niet allemaal helemaal netjes op schaal zijn. (Ik heb het dan nog even niet over de koppelingen en een motor bij de denkbeeldige machinist op schoot ligt.)
Wellicht dat ervaringsdeskundige onder ons iets kunnen vertellen over de Sikjes die jullie goed kennen of zelf bezitten? Ik kan immers juist leren van datgene dat bij de huidige modellen nog verbeterd kan worden.

Wat hebben we tot dusver voor het zelf maken van een Sikje:
Een 3D tekening van de Sik 1:160.


Zo zou de Sik er ongeveer uit moeten gaan zien.
Afbeelding

Alles is 1:160 getekend. Normaal gesproken is dat een Pré, maar ik heb inmiddels door dat als je dat ook echt doet, je toch wat onregelmatigheden tegen komt.
Zo zijn er geen echte schaal 1:160 wielen/asjes te koop voor zover ik tot op heden gezien heb.
Zelfs de toch redelijk subtiele Kato asjes (uit de class 66) zijn nog net even te breed.
Hopelijk weet iemand nog een interessant adresje voor asjes en wielen?

Voor de aandrijving wil ik een binnenwerkje (ook wel ingewanden genoemd) maken, die uiteraard perfect samengaat met het kapje waarvan je hierboven een afbeelding ziet. Ik heb al een motortje en wat tandwielen/wormpjes op het oog die aan de geringe afmetingen voldoen. Het is nog wel even duimen of de werkelijkheid ook net zo goed functioneert als dat het op papier doet.

Later meer over hoe de ontwikkelingen gaan.

m.v.g.
Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Kijk dat begint er al erg goed uit te zie.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Sik

Bericht door FidOo »

Als ik de dik zo bekijk dan schieten mij 3 opties voor een onderstel zo te binnen:
1 is de nieuwe kof2 van trix. ( kleine motor en ook asjes, maar duur voor donor gebruik)
2 ik heb ergens eens een ombouw gezien van een vw busje naar railversie. Ik dacht op www.mtkb.de
(Was geloof ik een roco H0e railtraktor als basis)
3 was een oude roco kof2, hier zit alleen wel een grote motor in.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: De Sik

Bericht door Overdijk »

Heeft Arnold in het verleden ook niet iets met DB Kof en SBB "Kof" gedaan? Wellicht goedkoper als donor.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Die kof-jes zijn op e-bay toch nog wel prijzig, meestal tussen de 60 en de 80 euro. Voor een donor locje vindt ik dat een hoop geld.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag Heren,

Een donor onderstel van een Köfje heeft mijn inziens 2 min puntjes.
1: De prijs van een leuk onderstel met niet al te grote motor is aan de hoge kant. (Geven jullie ook aan.)
2: De radstand verschilt. (afstand tussen de assen)
*Bij een echte Köf is de radstand 2500mm, in 1:160 is dat 15.625mm
*Bij een echte Sik is de radstand 3200mm, in 1:160 is dat 20mm
Komt neer op een verschil van 4.375mm in onze schaal. (Ruim 20% van de totale radstand.)
Misschien ben ik een mieren***, maar vinden jullie dat niet een beetje veel verschil? :oops:

(*Ik ga even van de werkelijke versies uit omdat ik niet precies weet hoe de diverse fabrikanten de werkelijkheid hebben vertaald in hun modellen.)

Mocht het nou echt niks worden met een zelf te ontwikkelen onderstel, is het zeker wel een optie om toch beter naar de mogelijkheden van een Köf te kijken.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

Hoi Mark. Ik heb 3 Kofjes, Arnold, Minitrix en nog een waar ik het merk niet van weet. Alledrie hebben ze een asafstand van 15,5 a 16 mm. Het is inderdaad best wel een verschil ja. Maar omdat het 2mm naar voren en 2 mm naar achteren is, valt het in de praktijk misschien wel mee. Een nieuw Kofje wordt in Houten regelmatig aangeboden voor 70 euro, het merk weet ik echter niet. Voor digitale Minitrix heb ik dacht ik 120 euro betaald.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Mark,

Ik heb ooit een website gezien waar ze kleine onderstelletjes verkochten incl. aandrijving. Ik zal nog wel even zoeken.

Misschien leest Robboz mee, bij hem heb ik het gezien.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: De Sik

Bericht door Robert_N-Nm »

Ach je hebt ook enkel-as aandrijvingen van de firma SB-modellbau. Ik dacht dat de kleinste motor zo'n 16 mm lang is, maar misschien moet je ze even contacten via hun website (http://sb-modellbau.com).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sik

Bericht door Detlev »

Is dit wat? Ik heb geen idee hoe lang de sik wordt in N...

http://www.smdv.de/products/12154/N-Kat ... chsig.html


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Dat wordt dan geen Sik meer maar een Baard :D
Mark geeft aan dat de radstand 20mm moet zijn.

Groetjes,
Jos



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sik

Bericht door Detlev »

Ik zie de radstand niet... Wel dat de totale lengte 54 mm is. Maar als ik naar een köf kijk is die ook 40 mm totale lengte. Dus asafstand is 38.75% van de lengte. Doe ik dat bij 54mm dan kom ik op een afstand van 21 mm (20.9 zelfs). Zit dus erg goed in de buurt!

Voor de duidelijkheid: Ik zie de precieze maten niet op die site en ik weet niet hoe lang een Sik is in N. Maar een Köf is 40 mm volgens die site en als de Sik een maatje groter is zou dit kunnen kloppen. En dit is in ieder geval een goedkope oplossing à €20,00



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Sik

Bericht door Chris83 »

@ detlev deze past wel voor de grote sik (trawos), deze heb ik hier voor gebruikt, alleen het kapje moet ik nog vast zetten en een verf beurt geven.

Je moet alleen de zijkant af frezen wil je de boel passend krijgen. En de koppeling voor de achterkant oh en de condensator moet wijken.

Voor de sik is er ook een andere oplossing ala trawos, dit onderstel van kato gebruiken om in een wagon te plaatsen, sikje ervoor en rijden maar. In een trawos moet wel een kof passen, maar we hebben het hier over een markenburg sik.

Ik volg het draadje op de voet.

De sik helemaal 1: 160 ben ik zeer geintresserd in, ook zonder motor. Het kleine formaat zal ook niet zo heel duur zijn in frosted ultra, ik heb een hothopper dat zal ongeveer dat formaat zijn voor nog geen 20 euro.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: De Sik

Bericht door Thrilly »

Is dit niet wat? http://cgi.ebay.nl/KATO-MICRO-TELAIO-CH ... 35ad279f05

Misschien wat te klein?


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

@Rory: die wielbasis is nog korter dan die van een Kof, dat lijkt me niet gewenst. daarnaast denk ik dat het motortje relatief hoog is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Sik

Bericht door Chris83 »

die is inderdaad te hoog, deze wilde ik eerst voor een messing 2200 die 1:148 is maar dat paste niet.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dank jullie allemaal voor het mee zoeken naar geschikte donor onderstellen.
Sommige had ik ook al gevonden, maar andere nog niet.

Nog even over de maten van de Sik:

......................1:1.....................1:160..................Markenburg Sik 1:160
Radstand...........3200mm...............20mm.................20mm
L.O.B...............7220mm...............45.125mm............45.125mm

Interne hoogte (in motorcompartiment vanaf hart as).......12.5811mm
Interne max. lengte..............................................35.8125mm
Interne max. breedte.............................................9.6824mm

Binnen die 9.6824mm moeten de wielen/asjes ook passen en dat maakt het vinden van de juiste wielen/asjes wat lastig.

m.v.g.

Mark

PS: ik zal binnen kort nog even een fototje proberen te posten van het eerste test-print kapje in FUD.
Ik hoop dat dat nog voor mijn vakantie lukt en anders wordt het er na. :mrgreen:


    Love to build realistic... ...let's be kind.
    Gebruikersavatar

    Cybertinus
    Berichten: 316
    Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

    Re: De Sik

    Bericht door Cybertinus »

    Even een totaal offtopic idee. Als je dit soort tabelletjes weg wilt zetten, dan is het waarschijnlijk handig om de code BBCode-tag te gebruiken. Dan worden 2 spaties achter elkaar wel gewoon weergegeven, en elk karakter is ook even breed op het scherm (een i neemt dus even veel ruimte in als een m, bij normale lettertypes zijn die ruimtes verschillend). Met de code tag krijg je dan zoiets:

    Code: Selecteer alles

                          1:1                      1:160                  Markenburg Sik 1:160
    Radstand             3200mm                     20mm                  20mm
    L.O.B                7220mm                 45.125mm              45.125mm
    
    Interne hoogte (in motorcompartiment vanaf hart as)       12.5811mm                   
    Interne max. lengte                                       35.8125mm
    Interne max. breedte                                       9.6824mm
    Wordt het iets overzichtelijker van, naar mijn bescheiden mening :).


    Kato Unitrack, ECoS 50200
    Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
    Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
    Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
    Plaats reactie