De Sik

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Heren,

Goed nieuws.
Zojuist is er een pakketje binnen gekomen van Shapeways.

Ik heb reden om aan te nemen dat er een Sik met frame in zit. :mrgreen:
Ik zal proberen om zo spoedig mogelijk enkele foto's te maken. (Hangt een beetje van het weer af want ik ben momenteel afhankelijk van natuurlijke lichtinval.)

Stay tuned!

m.v.g

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sik

Bericht door Detlev »

De reden om dat aan te nemen zal toch hopelijk wel zijn dat je het pakketje hebt opengemaakt?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Inmiddels heb ik inderdaad het pakketje kunnen openen.
En mijn vermoeden werd bevestigd. :mrgreen:
Op het eerste gezicht zag het er allemaal netjes uit. En eerlijk gezegd ben ik niet verder gekomen dat "op het eerste gezicht".
Deze dagen nog even flink werken, maar met als voordeel dat ik a.s. vrijdag volop tijd heb voor de Sik.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

We zitten met smart te wachten op foto's... ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag Maarten... en de rest uiteraard.

Ik heb met hulp van de laatste zonnestralen van vandaag enkele kiekjes gemaakt, zodat jullie vanavond in ieder geval alvast een idee kunnen krijgen van het frame en de nieuwe kap.
Morgen ga ik proberen om meer/betere foto's te maken en ook een stukje inhoudelijk verslag er bij te leveren.

Afbeelding
Hier een Rapido ofwel standaard koppeling. De geprinte versie lijkt als twee druppels water op de standaard koppeling op het wagonnetje.

Afbeelding
Hier het frame met een uitneembare haak. (De haak lijkt op die van de THS Sikjes, alleen zijn ze dan niet uitneembaar heb ik begrepen.)

Afbeelding
Op deze foto links de testkap geprint in de testfase van het FUD materiaal en rechts de onlangs geprinte kap. (Hoewel het op de foto misschien moeilijk te zien is is het detail niveau op de nieuwe kap beter. Dit komt niet alleen doordat ik er nog enkele nieuwe details aan heb toegevoegd, maar ook omdat de print-kwaliteit als het gaat om details is verbeterd.

Afbeelding
Hier nog een kiekje uit een andere hoek, maar wel weer links de "oude" testkap en rechts de nieuwe kap. Ter informatie: de linker kap is inmiddels schoongemaakt met alcohol om zo het achtergebleven support materiaal te verwijderen. De (nieuwe) rechter kap heb ik nog niet schoon gemaakt. Dat moet misschien nog wel omdat hij nog wel een beetje "klef" aanvoelt, maar ondanks dat die dus nog niet helemaal schoon is ziet die er nu al beter uit dan de linker kap.

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 22 sep 2011 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Hij is errug fraai Mark!!!!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Wow, daar wil ik zeker eentje van hebben. Zier erg mooi uit.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

Nice! 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Vrijdag 23-09-2011 11:15.

De motor met versnellingsbak heeft voor het eerst gelopen. :D

Nu eens kijken of ik de assen (waaraan ik later de wielen monteren kan) ook vast in het frame kan zetten en mee kan laten doen in de overbrenging.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Sik

Bericht door FidOo »

Echt heel gaaf hoor! ook top dat het motortje loopt.. ben benieuwd naar de eerste rijtesten.. (met filmmateriaal als bewijs natuurlijk!!)

Zou er bijna NS-fan van worden en hem gaan bouwen.. :mrgreen:


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: De Sik

Bericht door 3dbuildr »

@Mark,

hou houden de koppelingsschachten in FUD zich? Zoals je weet heb ik zelf losse NEM-schachten in FUD geprint en mijn ervaring op dit moment is dat als ik de koppeling erin steek alles prima gaat en fucntioneert maar als ik dan de koppeling eruit haal en opnieuw erin steek de schacht breekt (in een onderhelft en een bovenhelft) :? ...

Suc6 met je fraaie werk!

Fred
Bijlagen
IMG_9808.JPG
IMG_9808.JPG (53.81 KiB) 5331 keer bekeken


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De Sik

Bericht door evo »

@Fred: misschien helpt het als je op strategische plaatsen (waar de meeste buiging optreedt) de wanddikte wat kleiner maakt.
Het ontwerp van klik systemen in plastic is vrij complex. Als je de maten exact van een bestaande koppeling overgenomen hebt, dan is die ontworpen voor een materiaal met bepaalde eigenschappen. Vanzelfsprekend heeft FUD andere eigenschappen (b.v. stijver en brosser) en moet je dus e.e.a. aan de geometrie aanpassen om het gewenste gedrag te krijgen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

In deze post:
Eerst wat reacties,
dan wat testresultaten.
En as laatste nog een kiekje met wat commentaar.

@FidOo
Rijtesten wordt momenteel nog wat lastig zonder de wielen, maar uiteindelijk gaan die er nog wel komen.
Filmmateriaal kan in principe al wel gemaakt worden van de bewegende tandwiel combinaties, maar ik heb helaas geen enkele ervaring met het maken, monteren en posten van bewegende beelden.
Wie tips en uitleg heeft voor beginners nodig ik graag uit mij daarover te informeren.
FidOo schreef: Zou er bijna NS-fan van worden en hem gaan bouwen.. :mrgreen:
Nou dan ga ik nog even mijn best doen tot je over stag bent. ;) :mrgreen:


@ Fred
De koppeingsschachten houden zich opmerkelijk goed.
De koppelingen zelf hebben pinnetjes die het bij enkele keren gebruiken begeven met mijn huidige ontwerp, maar de schacht blijft heel.
Ook heb ik al een Rapido koppeling van een standaard groot serie fabrikant in de FUD schacht gestoken om te testen. Ook dan blijft de schacht heel. De koppeling ook overigens ;)
Waar je wellicht op kan letten is de omvang van het materiaal achteraan de NEM schacht (daar waar als ik je goed begrijp je schacht scheurt.) Bij mij is dat nu 1.3mm van voor naar achter en een wand dikte van 0.8mm.
Mocht het niet baten kan je de schacht aan de achterzijde iets verlengen. Dit staat de functionaliteit niet in de weg, maar geeft het stresspunt in de schacht wel meer body om die stress op te vangen.


...Dan wat ik zoal bevonden heb de afgelopen dagen.
Overigens ben ik er niet fulltime mee bezig geweest de afgelopen dagen, want er is meer dat moet gebeuren in het leven. Daarom heb ik ook nog een kopje "wat nog getest moet worden" (Als ik de tijd er voor kan vinden dus.)

Positief:
-De onderdelen, zoals tandwielen en assen passen feilloos in het frame.
-Het frame blijkt bijzonder vormvast te zijn.
-Het frame kan heel veel (duw) kracht hebben. Erg handig tijdens het monteren van de tandwielen en assen.
-Het mechanisme waarmee in werkelijkheid de rooster voor op de huif bediend wordt komt erg goed uit de printer en komt ongeschonden aan op bestemming.
-De popnagels met een doorsnede van 0.2mm zijn stuk voor stuk waarneembaar.
-Draad past door de daarvoor bestemde gaatjes in het frame.
-Het frame en de kap schuiven met gepaste frictie in elkaar. De frictie komt van pas zodat het frame niet uit de kap valt tijdens het oppakken van de Sik.
-Een bewegingsoverbrenging van de motor naar de assen is gelukt. (Met een 3 volt batterij als tijdelijke energiebron.)
-De insteekbare en uitneembare NEM schacht aan de achterzijde van het frame functioneert goed. Ook bij meermaals gebruik.
-De kap past perfect over het frame. (Na wat geduld te hebben gehad met het in elkaar schuiven)

Aandachtspunten:
-De over de breedte lopende as in het frame (in werkelijkheid voor de voetrem) is kwetsbaar.
Misschien uitvoeren als 2 gaatjes in het frame zodat er een messing staafje deze esthetische functie kan overnemen.
-De tandwiel combinaties slaan nog wel eens over. (Mogelijk door minimale speling onderling. Moet verder getest en onderzocht worden.)
-Koppelingspinnen aan de koppelingen breken nog wel eens af. Voor starre insteekbare en uitneembare koppelingen kan dit opgelost worden door de pinnetjes te verstevigen. Voor de Rapido of standaard koppeling wordt dat een ander verhaal omdat deze koppeling het pinnetje ook als draaipunt gebruikt.
-Handrailing op de cabine van de Sikkap moet massiever worden uitgevoerd dan in werkelijkheid het geval is. (Omdat het nu nog wel eens afbreekt.)
-De schroef koppeling (puur esthetisch) is op dit moment erg kwetsbaar door de exacte uitvoering naar de werkelijkheid. Door het massiever uit te voeren, zoals ook met de handrailing, is de kwetsbaarheid tegen te gaan.
-De kap is lichtelijk getordeerd. (Mogelijk een punt waar de printende partij meer aan kan doen, de eerste testkap heeft namelijk nergens last van.)
-Het maken van een zogeheten open of open-baar frame kan het monteren van de tandwielen, draad en assen vereenvoudigen.
-De kap en het frame passen net niet helemaal op elkaar. (ter hoogte van het “bankje” en de achterkant van de cabine, omdat het frame vrijwel nooit perfect recht in de kap gestoken wordt. En mogelijk ook door de lichte tordering in de kap. Een kleine ontwerpaanpassing kan uitkomst bieden. (Di 27 -09-2011. Na meer testen bleek de de kap wel over het frame te passen, een beetje geduld en het omleiden van de losse motor draden bood uitkomst.)

Wat nog getest moet worden:
-Kan de decoder (Kuhn N45) een 3 Volt motor aansturen? De documentatie wijst in die richting, maar op gestelde vragen wordt niet gereageerd. (Domweg testen lijkt nu de enige optie.)
-Wielen in zilver printen wordt momenteel druk mee geëxperimenteerd. Kan ook nog wel even duren omdat het ontwerp en wat Shapeways graag maakt in zilver nog niet helemaal met elkaar overeen lijken te komen.
-Past de decoder ook werkelijk in het frame en is het geheel (qua draad) ook netjes aan te sluiten?
-Stroomafname van de rails door de zilveren wielen en messing strips, zoals ontworpen, moet nog getest worden.
-Gewicht en uiteindelijke trekkracht van de Markenburg Sik zal getest moeten worden. (Huidig gewicht van de Sik zonder decoder, zilveren wielen, verflagen en volledige bedrading zit komt neer op c.a. 7 gram.)
-Het spuiten of anderszins kleuren van de kap met in acht name van de details op de kap. (Hierbij kunnen reeds opgedane ervaringen van andere mensen die FUD producten een kleur gegeven hebben van pas komen.)

Afbeelding
Aanzicht van het frame met de aandrijving. De diverse onderdelen zoals de motor en tandwielen passen in het frame alsof het er voor gemaakt is. (Laat dat nou ook het geval zijn :mrgreen: )

Afbeelding
Aanzicht van het frame met de aandrijving. Op de wielasjes zit nu al een FUD "velg". Hierover zullen later de zilveren wielen geschoven worden, zodat de zilveren wielen geen kortsluiting maken via de messing asjes.

Afbeelding
Een beeld om de afmetingen van het geheel in te schatten. Met name het bovenste tandwieltje (met acht tanden) is erg klein. Het valt goed op de juiste plek te krijgen, maar ik ben blij dat ik het alleen maar hoef te bestellen en niet te produceren. ;)

Afbeelding
Het frame is gedeeltelijk in de kap geschoven. Achteraan raakt de "bank" de rand van de cabine. Verder zien we dat de handrail nu aan de deur zit omdat het heeft losgelaten. Er moet nus nog wel wat finetuning gebeuren. Positief is dan wel weer de super fijne rooster mechanica, voor op de huif van de Sik.

Tot zover vandaag,

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 06 okt 2011 07:28, 3 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: De Sik

Bericht door Trammetje »

Wow, kan haast niet wachten tot hij te bestellen is :D :D


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: De Sik

Bericht door 3dbuildr »

mmhajvth schreef:-Koppelingspinnen aan de koppelingen breken nog wel eens af ... Voor de Rapido of standaard koppeling wordt dat een ander verhaal omdat deze koppeling het pinnetje ook als draaipunt gebruikt.
-De schroef koppeling (puur esthetisch) is op dit moment erg kwetsbaar door de exacte uitvoering naar de werkelijkheid. Door het massiever uit te voeren, zoals ook met de handrailing, is de kwetsbaarheid tegen te gaan.
-De kap is lichtelijk getordeerd. (Mogelijk een punt waar de printende partij meer aan kan doen, de eerste testkap heeft namelijk nergens last van.)
Mark,

een paar tips die mogelijk kunnen helpen:
- Ipv de Rapidokoppeling printen een gewone std Flm koppeling gebruiken, die pinnetjes blijven zeker heel.
- Ipv een geprinte schroefkoppeling een EMMA koppeling monteren.?
- Verstevigingskruizen gebruiken in je 3D model voor het printen om het torderen tegen te gaan.

Ziet er erg fraai uit!!

Hoe dik is de doorsnede van het stangenmechanisme? Dat ziet er inderdaad heel fijn uit.

Ps: eenvoudige filmpjes maken is erg gemakkelijk met *.avi-filmpjes op je digitale camera (zit op mijn Canon Ixus50) en monteren in Moviemaker (standaard en voor niks) in Windows.

Mvrgr

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

matthew
Berichten: 313
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:38
Locatie: Etten-Leur

Re: De Sik

Bericht door matthew »

Krijgen we er ook een bouwbeschrijving en een te bestellen onderdelenlijst bij? :mrgreen:

Het ziet er erg goed uit, en wil hem zeker ook gaan proberen te maken!

Groetjes,
Matthew


RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De Sik

Bericht door Jos »

Woww! Erg fraai hoor!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dank heren voor de tips en aanmoedigingen.
De commentaren helpen goed bij de momentjes waarop je anders zou denken "...'k krijger er een Sik van". ;)
Verder kan ik melden dat ik mijn post op blz 9 met de testresultaten zo nu en dan update. Het testen gaat namelijk gewoon door en ik hou graag al die gegevens bijeen in één bericht.

@ matthew,
Uiteraard zal ik een lijst publiceren met de plekken waar je je onderdelen kan halen. Deze lijst ligt al klaar overigens. Wel is het zo dat die lijst slechts een indicatie geeft. Neem als voorbeeld de verf. Ik zou naar Kleinspoor verwijzen, maar als jij Gamma verf op je kap wil smeren, mag dat natuurlijk ook. ;) (Niet ten nadelen van jouw bedoeld, het is slechts een voorbeeld.)
Een bouwbeschrijving heb ik nog niet, misschien is het wel handig als ik de belangrijkste tips en trucs even op een rijtje zet.

@ Fred,
3dbuildr schreef: een paar tips die mogelijk kunnen helpen:
- Ipv de Rapidokoppeling printen een gewone std Flm koppeling gebruiken, die pinnetjes blijven zeker heel.
- Ipv een geprinte schroefkoppeling een EMMA koppeling monteren.?
- Verstevigingskruizen gebruiken in je 3D model voor het printen om het torderen tegen te gaan.

Ziet er erg fraai uit!!

Hoe dik is de doorsnede van het stangenmechanisme? Dat ziet er inderdaad heel fijn uit.

Ps: eenvoudige filmpjes maken is erg gemakkelijk met *.avi-filmpjes op je digitale camera (zit op mijn Canon Ixus50) en monteren in Moviemaker (standaard en voor niks) in Windows.

Mvrgr

Fred
Ik loop even je ideeën van boven naar benden door.

Standaard Flm koppelingen gebruiken is inderdaad één van de opties. Voordeel is de robuustheid.
Ik heb zelfs al aanbiedingen van mensen gehad die nog veel van deze koppelingen hebben en wel kwijt willen tegen een x vergoeding. Ik denk daar nog even over na.
Voordeel van een printbare koppeling is dat je als klant zo veel mogelijk op één adres kan halen (zijnde Shapeways in dit geval) wat de verzendkosten drukt.

Een Emma koppeling? Moet je me even helpen, want bij het googlen op deze termen zag ik voornamelijk stambomen en konijnen voorbij komen en ik heb het vermoeden dat je iets anders bedoeld dan dat. :D

Versteviging is wellicht een optie hoewel ik het eigenlijk belachelijk vindt dat een c.a. 4 cm lang locje al niet recht uit de printer komt. Dat beloofd nog wat voor rijtuigen! Bovendien betaal je voor de cm3 materiaal die in de versteviging gaat zitten terwijl je dat thuis het eerste verwijdert en weg gooit. Misschien kan ik de versteviging combineren met het eventueel printen van plastic asjes die gebruikt kunnen worden wanneer je een vitrine loc wil maken, of zo'n locje permanent voor de ingang van een bedrijf wil plaatsen op je modelbaan.

Ik neem aan dat je met "stangenmechanisme" de messing tandwiel/aandrijfassen bedoeld.
Die messing tandwiel/aandrijfassen zijn 1.5mm in doorsnede. m.u.v. de as die uit het motortje komt. Die is 0.8mm.

Dank voor de tip met de filmpjes. Ik ga dat binnen kort eens oefenen.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

hansq
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2009 15:06

Re: De Sik

Bericht door hansq »

mmhajvth schreef: Wat nog getest moet worden:
-Kan de decoder (Kuhn N45) een 3 Volt motor aansturen?
Je kunt met een Kuehn een curve programmeren voor wat betreft de aansturing van de motor, met een startspanning en je kunt de maximale snelheid beperken.
Maar dat doet zo'n decoder volgens mij niet door de feitelijke spanning naar beneden te brengen maar door middel van pulsbreedte op basis van de +/- 18 Volt (!) die uit de DCC spanning van de rails wordt gehaald.
Dus voor een 12 Volt motor is dat denk ik wel te doen, die kan er vast wel tegen als er 18 Volt pulsen met een duty-cycle van 70% naartoe worden gestuurd die dus effectief omgeveer 12 Volt opleveren.
Maar of dit met en 3 Volt motortje ook nog lukt waag ik zeer te betwijfelen.

Ander probleem is dat als je een andere manier dan pulsbreedte op basis van de afgevlakte DCC spanning gebruikt, je het verschil zult moeten dissiperen. Met andere woorden, als je van 18 naar 3 volt wilt zal er iets moeten zijn dat de energie van de resterende 15 Volt afvoert, in praktijk zal dat warmte zijn. Dus je electronica wordt groter (koeling) en behoorlijk warm! Simpel praktijkvoorbeeld: Stel je motortje gebruikt effectief 500 mA bij 3 Volt, dan zul je 500 mA maal 15 Volt dus 7,5 Watt moeten afvoeren, dat zou dan bijvoorbeeld een weerstand van 32 Ohm kunnen zijn van 8 Watt, die zijn er wel maar dat zijn flinke jongens...

Maar goed, misschien werkt pulsbreedte wel met zulke grote spanningsverschillen, ik heb het zelf nooit geprobeerd. Misschien kun je de vraag eens stellen op Beneluxspoor aan iemand als Karst Drenth bijvoorbeeld?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dank Hans,

Eerlijk gezegd was ik inderdaad ook al bezorgd om de hoeveelheid spanning die ik feitelijk niet nodig heb. (En mogelijk dus opgestookt moet worden.)
Ik zal de vraag eens doorsturen naar mensen die er meer kaas van gegeten hebben dan ik heb. (Eén mens kan immers niet alles weten :oops: )


Verder nog wat kiekjes van een frame en kap die met wat geduld wel op elkaar passen.


Afbeelding
Zie ook, hoe je dus onder door de Sik heen kan kijken, zoals dat in werkelijkheid ook kan. Alleen de aandrijfas ligt er nog een beetje onbedoeld doorheen, (helaas niet te omzeilen zonder aandrijf verlies) maar het is al een hele verbetering t.o.v. bestaande N spoor Sikjes. (Overigens, de bestaande N spoor Sikjes rijden in de meeste gevallen al en deze nog niet, dus misschien moeten we nog niet te vroeg juichen ;) )

Afbeelding
De Markenburg Sik van de achterkant. Hier zien we een starre haak koppeling en daar boven een insteekbare en uitneembare NEM schacht voor een Rapido/standaard koppeling. Die insteekbare en uitneembare NEM schacht werkt goed. (Breekt niet af tot op heden.) Omdat de Rapidokoppeling ruimte nodig heeft zit er dus nu een gat in de achterzijde van de Sik kap. Dit gat is te dichten met een los onderdeel. (Meer, zie foto 4.)

Afbeelding
Details komen in een aantal gevallen toch heel aardig uit de printer. Zie bijvoorbeeld de (puur esthetische) schroef koppeling voor op de neus van de Sik.
De losse draadjes die nu onder de Sik uit komen moeten later op de decoder aangesloten worden. Voor de exacte elektrische vorming van dit model moet nog goed nagedacht worden. Op hoofdlijnen zijn de keuzes wel gemaakt, maar bij gebrek aan elektrische kennis bij mij, is een verificatie wel noodzakelijk.

Afbeelding
Het Markenburg Sikje van de onderkant. Rechts onder zie je een zekere verbuiging van de kap (treeplank) dat is dus een "grapje" van de printer.
Verder zijn er twee bultjes te zien aan de binnenzijde van de kap. (aan de achterzijde van de Sik) Hierop kan een los onderdeel geschoven worden om het gat in de kap te dichten, als je niet met een Rapido/standaard koppeling wil rijden.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: De Sik

Bericht door Smolderz »

De eerste batch met test wielen is vandaag aangekomen. Vanavond ga ik ze eens goed nakijken en vooral nameten. Dit zijn nog geen test wielen voor de Sik! Ze geven wel een goede indicatie van wat er mogelijk is en hoe we ze moeten tekenen.

Als deze wielen goed gelukt zijn kunnen we over 2 weken wielen voor de Sik verwachten.



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Sik

Bericht door Chris83 »

dat ziet er al goed uit hoor! Zelfs zeer professioneel vind ik.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: De Sik

Bericht door 3dbuildr »

Mark,

1) EMMA koppelingen zijn magneetbediende FineScale schaalkoppelingen, zie http://www.mago-finescale.de/html/emma.html
2) Ik weet dat je per cm3 betaalt maar een klein kruisverbandje kost echt niet veel extra (probeer maar eens op Shapeways, je hoeft alleen maar de prijs op te vragen en geeneens echt te bestellen) en liever een rechte kap dan een scheve kap? Toch?
3) Ik bedoelde de doorsnede van de stang waarmee in werkelijkheid de rooster voor op de huif bediend wordt?

Rijden met die sik! :D

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

@ Rob,
Ben benieuwd!
Het moet wel heeel vlot en foutloos gaan (zowel bij mij als bij Shapeways) wil het in 2 weken lukken, maar het is het proberen waard. :mrgreen:

@ Fred,

1) Dat kende ik nog niet. Ik zal het eens goed doornemen.
2) Komt goed.
3) Ow sorry, die is 0.2mm. ...Ja dat het door alle controles is gekomen lijkt wel een wonder. ;)
Op zich is het wel zo dat die "stang" op vrij veel plekken vast zit aan de kap. Dat werkt wel in het voordeel van de printbaarheid, want de handgrepen bij de cabine zijn op zch dikker, maar zijn toch stukken kwetsbaarder.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Dag allemaal,

Afgelopen week is de Sik in de buitenlucht geweest, en daarop kwamen enkele vragen die ik wel kon beantwoorden.
Wellicht dat jullie nu of later ook die vragen zouden willen stellen dus geef ik hier vast de antwoorden.

Heeft de Markenburg Sik een spleet/ruimte tussen de huif en de cabine zoals de echte Sikjes dat ook hebben?
Ja. Dat is ook een beetje te zien op de bovenste foto van blz. 10 in dit draadje.

Wordt het een statisch of rijvaardig model?
Beide. Er zal een setje komen waarin alle onderdelen zitten om een statisch model te maken. Print je daarbij de wielen in zilver en maak je de wielassen niet van FUD (de plasticsoort bij Shapeways) maar van messing heb je al een rijvaardig model. Daarnaast zal er een beknopte handleiding komen welke onderdelen je nog meer nodig hebt (en hoe je dat monteert) om de Sik gemotoriseerd te krijgen.

Heb je dan een analoge of digitale loc?
In principe digitaal hoewel er in de handleiding van de desbetreffende decoder staat dat modellen met die decoder ook op een analoge baan ingezet kunnen worden.
Helaas weet ik zelf hier niet het fijne van, maar daarom heb ik hulp ingeschakeld van mensen die hier wel heel veel van weten.

Waar kan ik dit model kopen?
Nu nog niet, we zitten nog in de testfase, maar dat zal zijn op de site van Shapeways in de zogeheten Markenburg winkel.

Wanneer kunnen we het model daar verwachten?
De statische versie en de rijvaardige versie kunt u (als alles goed gaat) wellicht in november van dit jaar verwachten.
De gemotoriseerde versie vereist nog wat onderzoek en tests, we hopen die tests ook dit kalender jaar te kunnen afronden, maar dat is moeilijk in te schatten.

Wat wordt de prijs van een Markenburg Sik?
Het prijsbeleid bij Shapeways is afgelopen weekend (1 oktober) compleet omgegooid. En dat heeft ook consequenties voor de prijs van de Markenburg Sik. Voor een setje waarmee je de statische Sik kan maken richten we op een prijs niet hoger dan 25,- euro. Een groot deel van die prijs zal bestaan uit zogeheten "handeling costs" die Shapeways rekent per te printen model. Om die reden kan het zijn dat mensen die meerdere Sikjes kopen per saldo goedkoper uit zullen zijn dan mensen die maar één sikje zouden willen. Dat geld in zekere zin ook voor de verzendkosten.
Het komt niet vaak voor, maar gretigheid kan dus lonen. ;)

Is de detail graad te vergelijken met de treintjes die de groot serie fabrikanten maken?

Vergelijkbaar is een rekbaar begrip, de tekeningen zijn in ieder geval gedetailleerder en ook vaak realistischer dan de modellen van de groot serie fabrikanten, de printer kan de aller kleinste details helaas niet altijd even goed aan, maar als je een test print kap op de modelbaan zet kunt u zelf zien of het bij elkaar in de buurt komt. (zie hiervoor de onderstaande foto's.)

Afbeelding
Op deze foto's staat de Markenburg Sik nog op bokken. De loc op de achtergrond is een Minitrix DE 1002 van HGK.
Achter de Markenburg Sik hangt een plat wagentje ook van Minitrix. Voor de geïnteresseerde: de rails is Peco code 55.

Afbeelding
Op deze foto's staat de Markenburg Sik nog op bokken. De rijtuigen op de achtergrond zijn Minitrix ICR (A en BKD) rijtuigen.
Achter de Markenburg Sik hangt een plat wagentje ook van Minitrix. Voor de geïnteresseerde: de rails is Peco code 55.

Mochten er nog meer vragen of opmerkingen zijn, twijfel niet en post ze!

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Plaats reactie