De Sik

Hier het forum van Mark van 't Hoff

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: De Sik

Bericht door gdw1963 »

Ik had begrepen dat Shapeways het FUD printen tegenwoordig in eigen beheer doet. Hierdoor is het proces beter controleerbaar met een een beter resultaat. Jettuh kan hier misschien meer over vertellen als hij dat wil. Ik heb enkele weken geleden al wel foto's gezien van een DAF A10, weliswaar 1:87, maar dat is wel een klein autootje....

Verder wordt stereolithografie ook beter bereikbaar, voor kleinere volumes zijn er zelfs al betaalbare machines. Ik heb de gegevens niet paraat, maar wil die bij belangstelling wel opzoeken en hier publiceren.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

@gdw1963.

We krijgen o.a. van Shapeways, I materialise en ook producenten van machines zoals Envisiontec, Z corp en Objet regelmatig aanbiedingen, nieuwsbrieven en telefoontjes met de laatste nieuwtjes. Dat geeft veel informatie. Dat maakt niet dat we alles al weten, want er is ongelofelijk veel gaande in de 3D printing wereld.

FUD is leuk materiaal voor de korte termijn (in termen van maanden of enkele jaren), maar op lange termijn (in termen van vele jaren) is FUD geen oplossing, want het desintegreert op de lange termijn.
(Bron: Personeel van Heijcon, (voormalig) producent van FUD voor Shapeways.)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: De Sik

Bericht door gdw1963 »

Mark

Dank je wel voor je verhelderende antwoord. Dat van die FUD eigenschappen wist ik nog niet. Zo zie je maar, nooit te oud om iets te leren.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: De Sik

Bericht door Thrilly »

Ik moest toevallig vandaag langs amersfoort en zag een sikje staan. Moest direct aan dit topic denken, is er al een kijk op wanneer het sikje eventueel uit komt?


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Beste Rory,

We wachten nog op betere 3D print- technieken/materialen/printers. Dit is iets dat we zelf niet in de hand hebben en daarom is het helaas ook niet mogelijk om een prognose te geven.
Wel is de wereld van de 3D printers nog dagelijks in beweging en dat is, hoe voorzichtig ook, goed nieuws.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: De Sik

Bericht door Lemland »

Weet je ook wat er voor zorgt dat het FUD langzaam afbreekt? Licht, lucht, temperatuur, de componenten tov elkaar? Ik lees elders dat veel modelbouwers die FUD gebruiken, het voor verwerken insmeren met secondenlijm. Dat zou versterken en de invloed van lucht beperken, en verven die van licht, maar als het als het ware in het materiaal zelf zit, helpt dat ook niet.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Hallo Bart,

Zover ik me nog kan herinneren betrof het voornamelijk UV licht en in tweede instantie ook zuurstof. Overigens hebben luchtvochtigheid en tempratuur ook een rol wanneer je een FUD model in de verf zet. Hoe dat precies in z'n werk gaat is mij niet helemaal duidelijk, ik ben immers geen scheikundige.

Wat daarom voor mij het belangrijkste is, is dat FUD ontwikkeld is voor prototyping, het 3D printen van modellen die je na enkele malen gebruik gewoon met een gerust hart weggooien kan. Ook zijn er materialen (anders dan FD en FUD) op de markt waarmee gebruiksartikelen geproduceerd kunnen worden. Dat is een fundamenteel verschil met de materialen voor prototyping uiteraard.
De materialen waarmee gebruiksartikelen gemaakt kunnen worden zijn echter vaak nog bijzonder korrelig van structuur.

Het wachten is op een combinatie van het juiste materiaal met de juiste detailgraad en een enigszins betaalbaar kostenplaatje.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: De Sik

Bericht door Doolemeister »

Beste Mark,

Heb net dit draadje gelezen, wat een mooie Sik!
Zit er nog een beetje muziek in of er productie gaat komen?
Kan me volledig voorstellen dat je nu met gebouwen bezig bent enzo.

We lezen het wel!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Beste Arjan,

Dank voor de complimenten.

De Sik wordt momenteel goed bewaard.
Dat wil zeggen dat we in afwachting zijn van een 3D print systeem dat voldoende nauwkeurig is, materiaal print dat niet verteert en ook nog betaalbaar is.
Die ontwikkelingen gaan gestaag door en zullen op den duur, naar onze verwachting, zeker voldoende worden om er effectief Sikjes mee te maken. Helaas is dat op dit moment nog niet het geval en daarom wachten we nog even.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: De Sik

Bericht door Doolemeister »

Beste Mark,

Dat is een snelle reactie!
We gaan het afwachten.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: De Sik

Bericht door Hoontje »

hoi Mark (en team)

Inmiddels worden er ook 3D printen uitgevoerd o.b.v. nylon/kunstof mix en uitgeharde plastic soorten. Niet alleen de bio-plastics die langzaam afbreken. Wellicht is dit materiaal geschikt? De precieze ingredienten krijg ik helaas niet gevonden... :|

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De Sik

Bericht door spoor65 »

over 3D gesproken:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/409630/

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De Sik

Bericht door maarten »

@Freddy: is een leuk ding voor het maken van gebruiksvoorwerpen (montagebeugeltjes oid). Voor modellen is het geen geschikte techniek, de resolutie is te laag.

Mocht je desondanks toch geïnteresseerd zijn, kijk dan ook eens naar de Makibox. Scheelt je knaken. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Zo heb je ook de Ultimaker.
https://www.ultimaker.com/

Die hele categorie machines is best redelijk betaalbaar en het materiaal is prima.
Helaas struikelt deze hele categorie machines op de detailgraad.
Als je met dit soort machines een Sikje wil maken, dan moet je niet denken aan zichtbare, maar statische bladveren, je moet ook niet denken aan treeplankjes op de neus, je moet zeker niet denken aan klinknagels en ook handgrepen en dergelijke verdwijnen geheel in de voor deze schaal te lage resolutie.

Kortom: het FUD modelletje op blz. 14 heeft een veel hogere resolutie dan de groep "betaalbare thuis 3D printers" aan kan.
Alleen is FUD weer geen materiaal dat lang mee gaat. ABS en PLA dat in de "betaalbare thuis 3D printers" gebruikt wordt, gaan wel lang mee.

Maar we blijven hopen! Want komt tijd komt raad.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: De Sik

Bericht door Hoontje »

Hoop inderdaad met je mee! (Na wederom een ThS Sik voor ruim 200,- op MP zien te verwisselen van eigenaar :| )

Groet,

Hoontje



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sik

Bericht door Detlev »

Kan iemand mij dan het resolutieprobleem uitleggen?

Met een nozzle van 0.4mm print je volgens mij details van 4,8 cm in het echt. een beetje treeplank is toch al snel 3 'pixels'... en dan 1 pixel hoog? Waarom lukt dat niet?
Als je het nog kleiner wilt denk ik dat het toch allemaal veel te kwetsbaar wordt...


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: De Sik

Bericht door Overdijk »

Even ter verduidelijking voor mij.

FUD wordt gebruikt in de professionele machines, maar breekt te snel af onder invloed van licht.
ABS/PLA gaat langer mee maar wordt in thuismachines gebruikt.

Kunnen de professionele machines dan geen ABS/PLA printen?
Of kan je met dit materiaal geen details printen?

Ik heb hier op het forum geloof ik ook kapjes (Plan U?) in een ander materiaal voorbij zien komen (ABS?)


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: De Sik

Bericht door Doolemeister »

Er komt tocht verf overheen?!
Wat is dan het probleem?
Desnoods primer je het gehele model?

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Wat betreft die Plan U weet ik zo snel geen details.

Verder kan ik wel wat antwoorden/ reacties geven.

De resolutie is van belang om gladde oppervlakten te krijgen. Dus los van hoe groot of dik een object is wil je graag een gladde oppervlakten en niet een oppervlakte die meer op de buitenkant van een kroket lijkt. Je moet je namelijk voorstellen dat het 3D geprinte product, ongeacht de methode, bestaat uit duizenden kleine aan elkaar geklonterde tamelijk vormloze kloddertjes. Je maakt met een 3D printer geen nette naast elkaar liggende kubusjes of andere strakke vormen. Maar omdat het zo klein kan zijn zien we met het blote oog geen talloze aan elkaar vast geklonterde kloddertjes, maar een totaalobject.
Dat gladde oppervlak bereik je dus met de fijnst mogelijke resolutie. Er zijn nu al verschillende printers die tot minder dan 16 micron kunnen printen en dat kunnen we met het menselijk oog voor voldoende glad aanmerken voor modelbouw. Helaas zijn deze technieken nu nog erg duur, of zijn ze dan alleen geschikt voor het printen met materialen die we in de modelbouw om bijvoorbeeld technische of levensloopbestendige redenen niet zo handig vinden.

Toch printen met een lage resolutie betekent een korrelige oppervlak. Dat kan worden opgevuld met verf, maar hoe korreliger het oppervlak hoe meer verf je nodig gaat hebben voor het model glad oogt. En met veel lagen verf verdwijnen de fijnste details (als de printer al in staat was om die überhaupt mee te printen).
Ideaal is de een fijn oppervlak waarbij je vrijwel zeker kan zijn dat de kleinste details ook netjes en zorgvuldig zijn mee geprint. In dat geval heb je maar een dun laagje verf nodig en krijg je het scherpst mogelijke model.
Mijn persoonlijke overtuiging daarin is: Ik doe het graag goed (zodat het model niet onder doet voor de modellen van de groot serie fabrikanten) en anders doe ik het nog maar even niet.

Op dit moment zijn er wel "professionele" machines die met PLA, ABS of soortgelijke materialen kunnen printen. En soms zelfs daarbij ook nog voldoende gedetailleerd (voldoende hoge resolutie).
Waar het dan op stuk loopt zijn vaak twee factoren.
1) De prijs van de machine. Die zonder enige moeite kan oplopen tot een bedrag waar een succesvolle zakenman een leuke auto voor koopt. Dure machines betekenen automatisch ook dure producten want het moet ergens van betaald worden. Alleen denk ik niet dat een seinpaal van 500,- per stuk voldoende zal worden verkocht.
2) Het bouwoppervlak. Het is technisch makkelijker om een machine te maken met een hele hoge detailgraad als deze machine een zo klein mogelijk bouwoppervlak heeft. Daardoor zijn er nu machines op de markt met een bouwvolume van 4 x 4 x 3,5 cm. Te klein voor het maken van een Sikje in N, maar leuk voor in de juweliersindustrie. Deze machines zijn al een stuk betaalbaarder dan de grotere broers (b.v. €15.000 ex. BTW) alleen kan je er vanwege het bouwvolume niks mee.

Ik hoor jullie bijna denken: wat een toestand. En dat is het ook zeker.
Alle factoren moeten kloppen: Prijs van de machine, prijs van het materiaal dat er in moet om iets te kunnen maken, het maximale bouwvolume van de machine, het type bouwmateriaal waarmee de machine kan werken, de resolutie of detailgraad die de machine aan kan, bouwsnelheid van de machine. En zo meer.

Toch heb ik de hoop dat het zeker goed gaat komen, het heeft alleen wel tijd nodig.
Hoeveel tijd is een vraag die alleen een helderziende kan beantwoorden. :roll:

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De Sik

Bericht door Detlev »

Dank voor je duidelijke antwoord.

Voor mij is dan een thuisprinter nog steeds (mogelijk) interessant, maar dan niet voor de treinen maar meer voor de scenery, een huis mag best wat grover (baksteen) en zo.


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: De Sik

Bericht door Overdijk »

Ik begrijp er dus uit dat jullie in eigen huis willen printen. Nu snap ik het. Ik dacht dat jullie nog op zoek waren naar een soort "shapeways" die wel met het juiste materiaal (ABS/PLA) kan printen op hoge resolutie.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Zelf 3D printen heeft m.i. wel voordelen.

Bij Markenburg doen we al het laserwerk ook in eigen huis en dat komt onze betrouwbaarheid wel ten goede.

Echter is het 3D printen in eigen huis geen keiharde voorwaarde.
Als het elders veel goedkoper kan, zonder dat de kwaliteit van de werken en/of de levertijd daardoor onder druk staan, wil ik dat zeker in overweging nemen.

Maar de basis blijft dat er eerst 3D print machines moeten zijn met de juiste kwaliteiten.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: De Sik

Bericht door 3dbuildr »

is dit materiaal wat voor de Sik?

High Detailed Stainless Steel met als design specifications:
  • - Minimum wall thickness 0.3 mm
    - Minimum details 0.1 mm
    - Maximum size 40 x 40 x 35 mm (Mijn Grote Sik past niet binnen deze max. size anders ging ik het zeker zelf proberen, misschien past de Sik zonder buffers wel in dit volume?)
Zie: http://i.materialise.com/materials/high ... less-steel

Experimenteel bij iMaterialise...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: De Sik

Bericht door mmhajvth »

Beste Fred,

Allereerst dank voor de tip!
Deze optie had ik inderdaad ook gezien.
De resolutie is van een niveau dat ik het ook wel eens zou willen proberen.
Het bouwoppervlak is klein (De Sik kan er met buffers in ieder geval niet in.) En dat geeft deze productietechniek niet zo veel (toekomstige) mogelijkheden.
En dan de kosten. Die zijn voor een mooi handmodel of persoonlijk hobby project oké, maar voor het maken van de Sikjes in series worden ze al snel te duur.

Daarom heb ik het er tot op heden nog niet op gewaagd.

Maar we blijven er wel bovenop zitten.
Hier en daar liggen nog wat ijzers in het vuur en verder geeft de tijd ook steeds weer nieuwe technische innovaties op dit gebied.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: De Sik

Bericht door 3dbuildr »

Ik zag laatst deze decoder voorbijkomen: "Fahrzeugdecoder Miniaturmotoren DH06A für SX1, SX2 + DCC" van de firma Doehler & Haass, zie http://www.dm-toys.de/produktdetails/items/DH06A.html en ik moest gelijk aan de Sik denken.

Het bijzondere is dat hij geschikt is voor een railspanning van 30V en een motorspanning van slechts 6V (!) afgeeft. Komen hiermee al die miniatuurmotoren die niet geschikt zijn voor het 16V PCM bedrijf van de traditionele decoders nu opeens wel binnen bereik?

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Plaats reactie