N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu vr sep 21, 2018 19:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Container overslag
BerichtGeplaatst: do okt 20, 2011 15:44 

De stalen zeecontainer kennen we allemaal wel en de zeecontainer komt ook veel voor op de modelspoorbanen.
Wat me wel opvalt bij de meeste in N uitgebrachte containers is dat de deuren niet open kunnen en als ze dat wel kunnen dat de binnenkant van een container eigenlijk nooit gedetailleerd is.
(b.v. door die typische ribbelwand er ook echt in terug te laten komen.)

Daarom vond ik dat het tijd is om eens te kijken of dat beter kan.

Inmiddels heb ik twee typen containers gemaakt. De verschillen zitten 'm even simpel gezegd in het ribbelpatroon op de wanden en deuren.
Beide versies zijn in 20 ft en 40 ft container maten verkrijgbaar.
Verder kom je containers zelden alleen tegen op overslag terreinen en haven complexen. Dus heb ik ook enkele "pakketten" gemaakt.
I.v.m. het Shapeways prijs systeem is het ook mogelijk om meerdere containers per stuk goedkoper te maken dan één container. De pakketten zijn daarom per container ook voordeliger dan "losse" containers.

Een laatste idee was om ook een zogenaamde vloeistof container te maken. Het zijn immers toch leuke afwisselingen op die vierkante dozen.

Afbeelding
Zoals ook al in de afbeelding staat, gaat het hier om een impressie. Het geeft een aardig beeld van hoe het product er in kleur uit zou kunnen zien. (Meestal probeer ik ook de impressie afbeelding vanuit een andere hoek te maken als de afbeelding van het printbestand. Zo krijg je toch een wat breder beeld van het model.)

Afbeelding
Dit is een afbeelding van het werkelijke printbestand. Zoals het hier staat komt het ook uit de printer. Gezien de details op het model is het momenteel alleen mogelijk om het model in FUD te bestellen. Met FUD mag je ook een hoog detail niveau verwachten. Iets dat met de andere materialen, beschikbaar bij Shapeways, momenteel nog niet altijd het geval is.

Hoewel er in het draadje van de Markenburg Sik al goed te zien is hoe FUD materiaal er uitziet, is het misschien wel een aardige aanvulling om te laten zien hoe een container in FUD er uitziet.
Afbeelding
Hier is een container te zien geprint tijdens de testfase van het FUD materiaal bij Shapeways. Details komen netjes uit te verf. Zie bijvoorbeeld de openingen voor de heftruck lepels onderaan de zijwand van de container en de openingen in de typische "slot verbindingen" op de hoeken van de container. Overigens is de foto verder ingezoomd dan gemiddeld met het menselijk oog kan. (Voor de foto is één deur tijdelijk verwijderd.)

Maar to zover wisten de meeste van u het al wel.

Wat is nieuw?
De Straddle carrier.
In H0 verkrijgbaar bij de heer Dirkzwager Maar in N (zover ik weet) nog nergens verkrijgbaar.
Eerst even kort wat een Straddle carrier is: Dit voertuig is gemaakt om containers efficiënt te kunnen opstapelen, voornamelijk in lange rijen.
Ook is de Straddle carrier bij uitstek geschikt om containers op de vrachtwagen te laden en van de vrachtwagen te lossen en elders op te slaan. Kortom een onmisbare schakel op de betere overslag terreinen en havencomplexen. Ook in Nederland zien we de Straddle carrier regelmatig voorkomen o.a. bij de ECT in Rotterdam.
Er zijn vele verschillende typen Straddle carriers, die hoewel ze er veelal heel divers uitzien toch allemaal voor het zelfde doel gebouwd zijn. Het type waarop de Markenburg Straddle carrier is gebaseerd komt ook voor bij onder meer de ECT en de APM terminals in Rotterdam.

Afbeelding
Er is inmiddels zowel een Straddle carrier met als zonder containers verkrijgbaar.

Afbeelding
Omdat de wielen en de "stuursystemen" daaromheen draaibaar zijn worden ze los geprint. Daarom staan ze in het hierboven afgebeelde print bestand ook los van elkaar.
De wielen en "stuursystemen" zijn makkelijk in elkaar te zetten en desgewenst met een druppeltje lijn prima te fixeren.

Tot zover de post van vandaag.

Met vriendelijke groet,

Mark

Laatst bijgewerkt door mmhajvth op do okt 20, 2011 16:24, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Container overslag
BerichtGeplaatst: do okt 20, 2011 15:47 

@ Joost (Hieronder :lol: )

Inderdaad. Ik heb de quote van me zelf maar even weg gegooid.
....Haastige spoed is zelden goed, zo zie ik maar weer. :oops:

Groetjes,

Mark

Laatst bijgewerkt door mmhajvth op do okt 20, 2011 16:27, in totaal 5 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 20, 2011 16:18 

Mark... je hebt per ongeluk jezelf gequote.. :lol:

Maar dat ziet er zeker gaaf uit zeg.. Helaas zijn er weinig mensen met de zeecontainerhaven op hun baan. Maar containertreinen des te meer... Vooral de tanktainer zie ik wel potentieel in...

Ben benieuwd wat de prijzen zijn voor zo'n containertje... (even los van de startupkosten bij SW)

Lid van: http://www.mcdespoorstaaf.nl
Bouwt momenteel: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2011 07:39 

Mooi die straddle carrier!! Die past mooi in mijn plannen, ik zal er eens voor gaan sparen. ;)

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2011 10:28 

ALweer erg mooi hoor Mark!

Groetjes,
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2011 12:45 

Hoi Mark,

Ik heb gelijk maar eens je STL bekeken :oops:
allereerst, het ziet er goed uit! mooi gemaakt.

Wel moet ik je aangeven dat we dit niet kunnen printen voor je :(

Zo zijn de staalkabels aan de zijkanten van het model te dun voor zijn lengte, dit gaat breken.
Zal het niet tijdens printen breken, dan gebeurd dit tijdens het versturen (aangezien ze niet gesupport worden)
Dit zelfde gaat ook gelden voor de schuine trap omhoog, de lengte is te lang voor de dikte.
Dit valt wel op te lossen door de zijkanten van de trap dikker te maken.

Hoop dat je mn reactie niet erg vind, maar wil je behoeden voor een rejection.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 22, 2011 00:38 

heel mooi zeg!, je moet er maar op komen.

die kabels aan de zijkant zou je ook weg kunnen laten, dan moet je dat thuis maar met dunne draad zelf maken. mischien wel handig om er support kruisen in te bevestigen, het ziet er wat fragiel uit zo. (die je thuis weer verwijderd, kun je mischiens in dikke trapvorm maken. Kun je die weer gebruiken om je trappen te bevestigen.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 22, 2011 22:16 

Mark,

Dat is heel gaaf ;) ;) ;)

Weet al iemand die interesse heeft :o :o :o

Maar heb nog meer interesse in een containerkraan specifiek voor een overslagpunt van de spoorwegen. Eentje die hoog genoeg is om de carrier onder door te laten rijden....

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< Koploper - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 22, 2011 22:57 

die straddle carrier is inderdaad wel heel erg mooi. *kwijl* haha

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2011 10:56 

Dag heren, hier even een reactie op enkele van jullie reacties,
In ieder geval dank voor alle reacties!

Jettuh schreef:
Ik heb gelijk maar eens je STL bekeken :oops:
allereerst, het ziet er goed uit! mooi gemaakt.

Wel moet ik je aangeven dat we dit niet kunnen printen voor je :(

Zo zijn de staalkabels aan de zijkanten van het model te dun voor zijn lengte, dit gaat breken.
Zal het niet tijdens printen breken, dan gebeurd dit tijdens het versturen (aangezien ze niet gesupport worden)
Dit zelfde gaat ook gelden voor de schuine trap omhoog, de lengte is te lang voor de dikte.
Dit valt wel op te lossen door de zijkanten van de trap dikker te maken.

Hoop dat je mn reactie niet erg vind, maar wil je behoeden voor een rejection.

Nee, ik vind je reactie eerder goed dan vervelend. Ik zou bijna zeggen "dat weet je toch ondertussen?" ;)
Eerst even over die staalkabels: Haalt het wat uit om die los te printen zodat ze in de printer en tijdens het vervoer veilig op de bodem kunnen liggen?
Die trap verbaast me wel enigszins omdat het niet alleen een schuine ladder is, maar een ladder is met kooiconstructie. Die kooi heb ik ook zowel onder als boven verbonden met de rest van de hekwerken zodat het een geheel vormt. Tijdens de vele colleges constructie-leer heb ik meegekregen dat dit veel meer (buig)spanning aan kan dan louter een ladder.
Maar ook hier: Heeft het zin als ik deze ladder los print zodat het veilig op de bodem van de printer en verpakking kan liggen?

Kan je e.v.t. ook aangeven hoeveel dikker de zijkanten van die ladder volgens de Shapeways berekeningen zou moeten worden als ik de ladder gewoon wil printen op de plek waar die nu zit (en dus niet los zou gaan printen)?

Alvast bedankt voor je reactie.

En Mitchell,... Wil je je baas Peter a.u.b. smeken om de EOS EOSINT M270 / M280 printer mogelijkheden in de Shapeways business op te nemen*. Want dan kunnen Straddle carriers, maar nog véééééééééééél meer dingen wel gewoon zonder enige moeite geprint worden!
Enkele van die 'veel meer dingen' heb je al gezien, maar er zit nog veel meer in die hoge hoed van me. Ik heb alleen wel een materiaal nodig dat gedetailleerd en sterk is.

*Ik kan je zelfs al verschillende bedrijven aanreiken die één of meerdere van deze printers operationeel hebben staan.

@ Rob Fongers,
Die uitdaging (van de portaalkraan) wil ik op zich wel aangaan.
Ik zal er spoedig eens een onderzoekje naar instellen, want ook van portaalkranen voor overslag op rail en wegvervoer zijn tal van modellen.

m.v.g.

Mark

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur