Container overslag

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Container overslag

Bericht door mmhajvth »

De stalen zeecontainer kennen we allemaal wel en de zeecontainer komt ook veel voor op de modelspoorbanen.
Wat me wel opvalt bij de meeste in N uitgebrachte containers is dat de deuren niet open kunnen en als ze dat wel kunnen dat de binnenkant van een container eigenlijk nooit gedetailleerd is.
(b.v. door die typische ribbelwand er ook echt in terug te laten komen.)

Daarom vond ik dat het tijd is om eens te kijken of dat beter kan.

Inmiddels heb ik twee typen containers gemaakt. De verschillen zitten 'm even simpel gezegd in het ribbelpatroon op de wanden en deuren.
Beide versies zijn in 20 ft en 40 ft container maten verkrijgbaar.
Verder kom je containers zelden alleen tegen op overslag terreinen en haven complexen. Dus heb ik ook enkele "pakketten" gemaakt.
I.v.m. het Shapeways prijs systeem is het ook mogelijk om meerdere containers per stuk goedkoper te maken dan één container. De pakketten zijn daarom per container ook voordeliger dan "losse" containers.

Een laatste idee was om ook een zogenaamde vloeistof container te maken. Het zijn immers toch leuke afwisselingen op die vierkante dozen.

Afbeelding
Zoals ook al in de afbeelding staat, gaat het hier om een impressie. Het geeft een aardig beeld van hoe het product er in kleur uit zou kunnen zien. (Meestal probeer ik ook de impressie afbeelding vanuit een andere hoek te maken als de afbeelding van het printbestand. Zo krijg je toch een wat breder beeld van het model.)

Afbeelding
Dit is een afbeelding van het werkelijke printbestand. Zoals het hier staat komt het ook uit de printer. Gezien de details op het model is het momenteel alleen mogelijk om het model in FUD te bestellen. Met FUD mag je ook een hoog detail niveau verwachten. Iets dat met de andere materialen, beschikbaar bij Shapeways, momenteel nog niet altijd het geval is.

Hoewel er in het draadje van de Markenburg Sik al goed te zien is hoe FUD materiaal er uitziet, is het misschien wel een aardige aanvulling om te laten zien hoe een container in FUD er uitziet.
Afbeelding
Hier is een container te zien geprint tijdens de testfase van het FUD materiaal bij Shapeways. Details komen netjes uit te verf. Zie bijvoorbeeld de openingen voor de heftruck lepels onderaan de zijwand van de container en de openingen in de typische "slot verbindingen" op de hoeken van de container. Overigens is de foto verder ingezoomd dan gemiddeld met het menselijk oog kan. (Voor de foto is één deur tijdelijk verwijderd.)


Maar to zover wisten de meeste van u het al wel.

Wat is nieuw?
De Straddle carrier.
In H0 verkrijgbaar bij de heer Dirkzwager Maar in N (zover ik weet) nog nergens verkrijgbaar.
Eerst even kort wat een Straddle carrier is: Dit voertuig is gemaakt om containers efficiënt te kunnen opstapelen, voornamelijk in lange rijen.
Ook is de Straddle carrier bij uitstek geschikt om containers op de vrachtwagen te laden en van de vrachtwagen te lossen en elders op te slaan. Kortom een onmisbare schakel op de betere overslag terreinen en havencomplexen. Ook in Nederland zien we de Straddle carrier regelmatig voorkomen o.a. bij de ECT in Rotterdam.
Er zijn vele verschillende typen Straddle carriers, die hoewel ze er veelal heel divers uitzien toch allemaal voor het zelfde doel gebouwd zijn. Het type waarop de Markenburg Straddle carrier is gebaseerd komt ook voor bij onder meer de ECT en de APM terminals in Rotterdam.

Afbeelding
Er is inmiddels zowel een Straddle carrier met als zonder containers verkrijgbaar.

Afbeelding
Omdat de wielen en de "stuursystemen" daaromheen draaibaar zijn worden ze los geprint. Daarom staan ze in het hierboven afgebeelde print bestand ook los van elkaar.
De wielen en "stuursystemen" zijn makkelijk in elkaar te zetten en desgewenst met een druppeltje lijn prima te fixeren.

Tot zover de post van vandaag.

Met vriendelijke groet,

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 20 okt 2011 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

@ Joost (Hieronder :lol: )

Inderdaad. Ik heb de quote van me zelf maar even weg gegooid.
....Haastige spoed is zelden goed, zo zie ik maar weer. :oops:

Groetjes,

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 20 okt 2011 16:27, 5 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Container overslag

Bericht door FidOo »

Mark... je hebt per ongeluk jezelf gequote.. :lol:

Maar dat ziet er zeker gaaf uit zeg.. Helaas zijn er weinig mensen met de zeecontainerhaven op hun baan. Maar containertreinen des te meer... Vooral de tanktainer zie ik wel potentieel in...

Ben benieuwd wat de prijzen zijn voor zo'n containertje... (even los van de startupkosten bij SW)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Container overslag

Bericht door maarten »

Mooi die straddle carrier!! Die past mooi in mijn plannen, ik zal er eens voor gaan sparen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Container overslag

Bericht door Jos »

ALweer erg mooi hoor Mark!

Groetjes,
Jos



Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Container overslag

Bericht door Jettuh »

Hoi Mark,

Ik heb gelijk maar eens je STL bekeken :oops:
allereerst, het ziet er goed uit! mooi gemaakt.

Wel moet ik je aangeven dat we dit niet kunnen printen voor je :(

Zo zijn de staalkabels aan de zijkanten van het model te dun voor zijn lengte, dit gaat breken.
Zal het niet tijdens printen breken, dan gebeurd dit tijdens het versturen (aangezien ze niet gesupport worden)
Dit zelfde gaat ook gelden voor de schuine trap omhoog, de lengte is te lang voor de dikte.
Dit valt wel op te lossen door de zijkanten van de trap dikker te maken.

Hoop dat je mn reactie niet erg vind, maar wil je behoeden voor een rejection.


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Container overslag

Bericht door Chris83 »

heel mooi zeg!, je moet er maar op komen.

die kabels aan de zijkant zou je ook weg kunnen laten, dan moet je dat thuis maar met dunne draad zelf maken. mischien wel handig om er support kruisen in te bevestigen, het ziet er wat fragiel uit zo. (die je thuis weer verwijderd, kun je mischiens in dikke trapvorm maken. Kun je die weer gebruiken om je trappen te bevestigen.)


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Container overslag

Bericht door Rob Fongers »

Mark,

Dat is heel gaaf ;) ;) ;)

Weet al iemand die interesse heeft :o :o :o

Maar heb nog meer interesse in een containerkraan specifiek voor een overslagpunt van de spoorwegen. Eentje die hoog genoeg is om de carrier onder door te laten rijden....


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Container overslag

Bericht door The Railroader »

die straddle carrier is inderdaad wel heel erg mooi. *kwijl* haha


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Dag heren, hier even een reactie op enkele van jullie reacties,
In ieder geval dank voor alle reacties!
Jettuh schreef: Ik heb gelijk maar eens je STL bekeken :oops:
allereerst, het ziet er goed uit! mooi gemaakt.

Wel moet ik je aangeven dat we dit niet kunnen printen voor je :(

Zo zijn de staalkabels aan de zijkanten van het model te dun voor zijn lengte, dit gaat breken.
Zal het niet tijdens printen breken, dan gebeurd dit tijdens het versturen (aangezien ze niet gesupport worden)
Dit zelfde gaat ook gelden voor de schuine trap omhoog, de lengte is te lang voor de dikte.
Dit valt wel op te lossen door de zijkanten van de trap dikker te maken.

Hoop dat je mn reactie niet erg vind, maar wil je behoeden voor een rejection.
Nee, ik vind je reactie eerder goed dan vervelend. Ik zou bijna zeggen "dat weet je toch ondertussen?" ;)
Eerst even over die staalkabels: Haalt het wat uit om die los te printen zodat ze in de printer en tijdens het vervoer veilig op de bodem kunnen liggen?
Die trap verbaast me wel enigszins omdat het niet alleen een schuine ladder is, maar een ladder is met kooiconstructie. Die kooi heb ik ook zowel onder als boven verbonden met de rest van de hekwerken zodat het een geheel vormt. Tijdens de vele colleges constructie-leer heb ik meegekregen dat dit veel meer (buig)spanning aan kan dan louter een ladder.
Maar ook hier: Heeft het zin als ik deze ladder los print zodat het veilig op de bodem van de printer en verpakking kan liggen?

Kan je e.v.t. ook aangeven hoeveel dikker de zijkanten van die ladder volgens de Shapeways berekeningen zou moeten worden als ik de ladder gewoon wil printen op de plek waar die nu zit (en dus niet los zou gaan printen)?

Alvast bedankt voor je reactie.

En Mitchell,... Wil je je baas Peter a.u.b. smeken om de EOS EOSINT M270 / M280 printer mogelijkheden in de Shapeways business op te nemen*. Want dan kunnen Straddle carriers, maar nog véééééééééééél meer dingen wel gewoon zonder enige moeite geprint worden!
Enkele van die 'veel meer dingen' heb je al gezien, maar er zit nog veel meer in die hoge hoed van me. Ik heb alleen wel een materiaal nodig dat gedetailleerd en sterk is.

*Ik kan je zelfs al verschillende bedrijven aanreiken die één of meerdere van deze printers operationeel hebben staan.

@ Rob Fongers,
Die uitdaging (van de portaalkraan) wil ik op zich wel aangaan.
Ik zal er spoedig eens een onderzoekje naar instellen, want ook van portaalkranen voor overslag op rail en wegvervoer zijn tal van modellen.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Container overslag

Bericht door Rob Fongers »

mmhajvth schreef: @ Rob Fongers,
Die uitdaging (van de portaalkraan) wil ik op zich wel aangaan.
Ik zal er spoedig eens een onderzoekje naar instellen, want ook van portaalkranen voor overslag op rail en wegvervoer zijn tal van modellen.
Mark,

Je hebt gelijk dat er al vele zijn....


Maar wel erg gedateerd ;) , zoals te zien op onderstaande foto in Fantasia, en niet in staat om meer als 2 hoog te stapelen.

Afbeelding

Nu heb ik ff zitten googelen :? en zie dat er bitter weinig beeld materiaal is van een complete kraan waar ik aan zit te denken :(

Ik d8 aan zoiets (eerste gedachte)

Afbeelding

tweede gedachte

Afbeelding

En de derde gedachte waar je dus geen STC meer nodig hebt omdat de storage onder de kraan gebeurd. Het gaat dan om de linkse kraan.

Afbeelding

Ik realiseer me ook dat dit veel werk is om zoiets te ontwerpen alvorens het in productie kan worden genomen. Het is meer het idee voor iemand die daar veel plezier in heeft en waarvan ik een potentiële koper zou kunnen zijn.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Container overslag

Bericht door The Railroader »

Mooie containerkranen, de derde gedachte van Rob zou ik wel mooi vinden mocht daar een versie van gebouwd worden.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

@ Rob,

Ik doelde met de vele modellen eigenlijk op de werkelijkheid en niet zo zeer op de modellen in N spoor. ;)
Maar inderdaad de modellen in N spoor zijn er ook wel, maar kennen hun beperkingen zoals: erg klein en krap bemeten. En vaak ook zonder al te veel detail of zelfs weinig realistisch.
Heb ik het goed al je voorkeur uitgaat naar een portaalkraan opgebouwd uit kokerprofielen i.p.v. een draadmodel opgebouwd uit buizen in driehoekvormen, zoals op je laatste foto prominent in beeld staat.

@ Fred,
Heb ik het goed al je voorkeur uitgaat naar een portaalkraan opgebouwd uit een draadmodel bestaande uit buizen in driehoekvormen, zoals op je laatste foto prominent in beeld staat.
En dat je voorkeur niet zo zeer uit gaat naar het portaalkraan model bestaande uit kokerprofielen, zoals op de eerste foto's die Rob showt.

Kortom denken jullie beide in een andere richting?
Want zoals gezegd wil ik best de uitdaging aan gaan. Zoals Rob al aangeeft je moet er zin in hebben om zoiets te ontwerpen en op zich heb ik dat wel.
Maar juist daarom probeer ik een beetje te polsen welke modellen (basisvormen) de modelbouwer, zoals jullie, graag op z'n baan zou willen hebben.
Want als ik dan ga ontwerpen heb ik de meeste voldoening als veel mensen het een aantrekkelijk model vinden.

@ iedereen,
Wat zouden jullie er van vinden als niet alleen de Markenburg containers (van blz. 1) te koop zijn, maar als jullie daar ook een velletje transfers/decals bij kunnen aanschaffen? Zodat je niet alleen realistische en strakke containers hebt, maar ook realistische en strakke opschriften.

Ik hoor het graag.

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 24 okt 2011 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Container overslag

Bericht door The Railroader »

Bedoel de linkerkraan op de foto van Rob, zijn derde gedachte. Sorry, was niet duidelijk. Staan ook 2 kranen op die foto :oops:


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Ah, dan denk ik dat Rob en jij de zelfde mening hebben.
Ik hoop van Rob en vele andere ook te horen waar de voorkeur naar uitgaat.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Container overslag

Bericht door maarten »

Persoonlijk vind ik een portaalkraan uit 'kokerprofielen' een stuk mooier en interessanter, die in 'truss-vorm' doet een beetje ouderwets aan naar mijn mening. Alleen ben ik bang dat een dergelijke kraan wel erg kostbaar wordt met de shapeway-methode. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

@ Maarten,

Dat is mogelijk, maar ik ken wel wat trucjes om die kosten enig sinds te drukken.
en voordat Mitchell begint te zweten,... :mrgreen: het gaat dan om het hol maken van hetgeen dat hol gemaakt kan worden. ;)
En misschien moet ik ook gaan kijken naar de hoogte en breedte van de protaalkraan. Een enorme kraan is wel gaaf, maar past al niet op de meeste banen en kost je inderdaad al snel een hoop geld.
Rob gaf eerder al wel aan dat hij de wens heeft dat er een Straddle Carrier onderdoor kan dus, maar wellicht moet ik het dan niet heel veel groter maken dan dat om anderzijds de kosten beheersbaar te houden.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Container overslag

Bericht door Rob Fongers »

Mark,

Ik bedoel de idd de koker profiel kraan.

De derde optie is eigenlijk niet realistisch voor een baan daar deze een nogal grote ruimte in beslag neemt en dat is iets wat we eigenlijk allemaal tekort komen. Was meer een idee van de gedachte. Een draadmodel is m.i vanwege kwetsbaarheid niet van toepassing.

En wat de STC betreft die zou ook 3 hoog, highcube 9,8ft cq 290 cm, kunnen stapelen. Scheelt toch bijna 2 cm in hoogte

En wat je tank containers betreft......

Er zijn er een heleboel op de markt :( Echter je zou naar de oversized vorm kunnen gaan waar niets van op de markt is.

Zoiets bvb

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 24 okt 2011 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Container overslag

Bericht door The Railroader »

mmhajvth schreef:Ah, dan denk ik dat Rob en jij de zelfde mening hebben.
Ik hoop van Rob en vele andere ook te horen waar de voorkeur naar uitgaat.

m.v.g.

Mark
Dat klopt, heb ook de wens dat er een straddle carrier onderdoor kan.


Fred The Railroader

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Container overslag

Bericht door Jettuh »

Mark :)

gelukkig ;)

de staalkabels, je de mogelijkheid is er wel, al ben ik bang wat de kabels gaan warpen door de ratio lengte/dikte.

De kooi constructie komt inderdaad wel ten goede, maar vanwege de lengte en geen support onder de trap is de kans erg groot dat tijdens het verwarmen (om de wax te smelten) de trap gaat inzakken en dus niet mooi recht blijft, zo kan het dus ook ineens naar binnen of buiten hangen met een bocht erin dus.
beste is om die los te printen (kan met een stokje ertussen zodat je de staalkabels ook erin heb als een knutsel setje)

voor de ladder zal ik de zijkanten overigens 0,7mm minimaal maken!
anders word het erg fragiel en breekbaar (door zijn lengte)

Eigenlijk moet je bij FUD zoveel mogelijk losse onderdelen maken als ze een groot oppervlak innemen, dit aangezien zo'n rit met UPS niet gebeurd in een zwevende maar een hobbelige rit :D

ook handig:
http://www.shapeways.com/design-rules/frosted-detail


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Dag allemaal,

Het was even stil, maar om een goede reden.
Want belofte maakt schuld. ;)
Maar daarover later in deze post meer.

Eerst enkele reacties.
Die oversized tank container lijkt me wellicht wel wat om te maken, maar eerst ga ik de Straddle carrier zo opwaarderen dat het wel bij Shapeways printbaar is.

En dan als laatste:
Ik ben de laatste dagen druk bezig geweest met een goede portaalkraan. Een kraan waar je met een Straddle carrier onderdoor kan en die ook qua details niet misstaat op je modelbaan.
Aangezien een afbeelding vaak meer zegt dan 1000 woorden, hierbij een plaatje.

Afbeelding
Rechts zijn enkele details opgenomen omdat de kraan zo groot is dat één plaatje met details al snel zo groot wordt als een rol behang.

Voor het gemak heb ik ook maar vast gekeken of de kraan door de standaard tests van Shapeways komt. Dat is gelukkig het geval. Hoewel de kraan wel als een (eenvoudig) bouwpakket uitgevoerd moest worden omdat het anders met geen mogelijkheid in de printer past.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Container overslag

Bericht door The Railroader »

Vind het er erg goed uitzien, zou er graag 1 willen bestellen + een straddle carrier natuurlijk :mrgreen:


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Container overslag

Bericht door Rob Fongers »

Mark,

Zo je gaat voortvarend te werk man. Hartstikke goed wat ik in eerste instantie zie. Basicly zeg ik top. Maar heb wel een paar opmerkingen.

De hoogte zou wat minder kunnen. 4 containers hoog stapelbaar grofweg op basis van High Cube zou dan grofweg ~75 mm zijn. De Carrier hoeft niet onder de spreader door maar alleen onder de brug. Spreader en Carrier zullen / mogen nooit op dezelfde plaats zijn.

Volgens mij zetten de Carriers nooit hoger weg dan 3 hoog, de vierde hoogte is om over de 3 hoog gestapelde containers te rijden. Ze kunnen dan wel 4 hoog stapelen en gebeurd ook maar voor een container die aan de andere zijde van de 4 hoog staat zal een extra move moeten plaatsvinden om de doorgang te creëren. E.e.a. heeft te maken met de maximale druk op de bodem ivm verzakkingen.

Ze mogen alleen in de container rijen en tijdens het stapelen boven in staan ivm stabiliteit van de Carrier. Containers hoger stapelen gebeurd alleen bij lege en wordt door zgn Empty handlers gedaan.

Afbeelding

Op de Ferrari site zijn ook nog andere voorbeelden te zien.

Ander punt van aandacht zijn de wielstellen. Ik zal kijken of ik wat kan vinden in mn archief en post dat dan later hier.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Container overslag

Bericht door Rob Fongers »

Mark,

Hier een link, welliswaar een videotje maar ik denk dat dit een goede indicatie is. De kraan steunt maar op 1 punt van het complete wielstel wat door een scharnier constructie op de verschillende loopstellen rust.

Hier een gedateerd kreng, maar principe is hetzelfde

Afbeelding

Detail van de opstelling, voor zover het goed zichtbaar is

Afbeelding

en nog een paar oversized containers

Afbeelding

Voor de trappen zou je als alternatief een lift kunnen gebruiken welke heden ten dage heel gewoon is. Overigens gaan de trappen nooit om het portaal ivm beschadiging door containers.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

@ Rob,

Mag ik aannemen dat je jaren gewerkt hebt in de havens? Of is het toch gewoon een facinatie?

Ik heb met het zoeken naar echte protaalkranen gezien dat er werkelijk niet één het zelfde is. Voor ieder complex zijn andere kranen gebouwd, zo lijkt het wel.
De portaalkraan die ik in eerste instantie als voorbeeld heb gebruikt is de overslagkraan van Oosterhout. Dit omdat deze er redelijk algemeen uitziet en de extra mogelijkheid heeft om containers niet alleen over te slaan van trein op vrachtwagen en e.v.t. op te slaan, maar ook over te slaan op het schip.
Daarbij heb ik voor de hoogte van de kraan een hoogte aangehouden waar die voldoende is om ook een coaster over te laden.
Die wielen/wielstellen kan ik wel aanpassen. Het vinden van gedetailleerde foto's en maatvoering daarvan is erg moeilijk gebleken.
De trap is een ander verhaal. Ik heb rekening te houden met de eisen die Shapeways stelt. Denk aan stabiliteit en stevigheid van de kleine en dunne onderdelen. Daarom moet ik wel kiezen voor een ontwerp waarbij de trap dichtbij de hoofdconstructie blijft. Omdat ik voor de trap weinig beelden heb kunnen vinden van de Oosterhoutse portaalkraan ben ik uitgeweken naar Rotterdam. De trappen zoals gebruikt bij de kranen van de ECT zijn dus niet te printen zonder dat ze instorten of zonder dat je ze behoorlijk moet oversizen om sterk genoeg te krijgen.
Daarom heb ik als voorbeeld de trappen gebruikt van de RSC kranen
Zoals te zien op de afbeelding steken die ook uit aan 3 zijden van de portaal kolom (Daarmee lopen deze trappen ook het gevaar geraakt te worden door containers)
Ik denk overigens dat jij doelt op een botsing tussen de trap en de containers die de kraan zelf tilt. Klopt dat? Ik heb wel rekening gehouden met het feit een 40ft container langs de trap moet kunnen zonder de trap te raken uiteraard. :mrgreen:
De keuze om de trappen bij de Markenburg portaalkraan helemaal om de kolom heen te laten lopen is puur uitvoerbaarheid in de printer.
Verder is het voor mij nieuw dat er ook liften gebruikt worden bij portaalkranen. (Gelukkig is een mens nooit te oud om te leren) Ik denk wel dat het maken van een model met trap meer tot de verbeelding spreekt voor de modelbouwer en ook de inzetbaarheid van de kraan (in termen van tijdperk) verbeterd. Trappen maken is voor mij inderdaad niet het meest begeerlijke werk, maar je moet er wat voor over hebben om een kraan te maken die jullie tot de verbeelding spreekt. ;)

@ The Railroader
Aan de Straddle carrier ga ik vandaag werken.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Plaats reactie