Container overslag

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Container overslag

Bericht door Rob Fongers »

Mark,

Ik zit in de scheepvaart en heb meer dan 10 jaar op een container coaster gevaren :) Door omstandigheden ben ik de laatste 3,5 jaar niet meer actief geweest :(. Vandaar ook mijn kennis en niet zozeer de fascinatie. Tuurlijk is die fascinatie er anders had ik dit idee niet geopperd en heb een stukkie baan waar ik dit wil gaan realiseren. De terminal welke er nu staat irriteert me eigenlijk om 2 redenen.

a) De(mijn) kraan is prut en voldoet eigenlijk helemaal niet aan de standaards welke er ooit waren, maar het staat en er is geen enkel alternatief voor.
b) De oppervlakte welke er nu is voldoet eigenlijk helemaal niet aan de eisen van deze tijd. Ik wil nu met slepen van ca 125 cm iets gaan creeren waarbij de vele aspecten van containers kunnen worden uitgebeeld.

Ik snap jouw problematiek met je ontwerp en print eisen. Is ook geen enkel probleem voor mij. Ben echter wel van mening dat we er iets moois van kunnen maken en ik draag alleen maar info aan om dat te proberen te realiseren.

Ook ik ben druk bezig om voorbeelden te zoeken voor je zodat je die eventueel kan meenemen in het ontwerp. Je hebt volledig gelijk dat er geen kraan hetzelfde is maar aan de plaatselijke omstandigheden wordt geconstrueerd. Je zal van de een fabrikant altijd wel gelijkenis vinden maar maten etc zullen altijd verschillend zijn.

Per PB zal ik nog wat info linken ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Container overslag

Bericht door spoor65 »

Hey Mark,

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 1&start=60

In het laatste bericht kun je onze schipper vinden hoor.

mooi project, erg boeiend.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Dank heren,

@ Rob,
Ik zie uit naar je feedback.
Want uiteraard ben ik altijd bereid modellen te verbeteren, hoewel ik soms ook een beetje ervaar klem te zitten tussen enerzijds wensen en anderzijds de mogelijkheden (m.b.t. het printen).
Maar ik denk dat er nog best wel dingen zijn die verbeterd kunnen worden aan de huidige portaalkraan, dus ik wacht graag even op je foto's en andere afbeeldingen.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Container overslag

Bericht door Jettuh »

Hoi Mark,

Klein berichtje, lig ziekjes op bed.

De railings van de volgende foto hebben een wanddikte van 0,5mm en breken tijdens elke print run af.
waarschijnlijk gebeurd dit ook met jou hekjes! of ze deformen of ze breken!

Dit model is overigens H0
http://img266.imageshack.us/img266/23/i ... 113402.jpg
een kleine aanraking (tijdens het versturen met ups) en de basis van de railing breekt al


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Container overslag

Bericht door evo »

Kun je voor de trapjes en hekjes en dat soort werk geen messing gebruiken? Misschien bestaat e.e.a. kant en klaar, maar anders evt laten etsen?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Dag Mitchell,

Dat afbreken staat neem ik aan ook in verhouding met het aantal paaltjes dat een hekje bevat (zit bij mijn om de 5 mm) en de hoogte van het hekje (kracht maal arm namelijk) (zit bij mij op 6.6mm hoog).
Hoe staan die gegevens bij jouw hekje?

(Op de foto lijkt je hekje namelijk een stukje hoger, geen tussen railing te bevatten en de paaltjes op een langere afstand van elkaar te hebben.)

Verder heb ik namelijk al enkele Sikjes laten printen met structuren die veel delicater waren dan deze hekjes en die zitten zelfs tot mijn eigen verbazing ook nog steeds in één geheel op de Sik.

Zie de details voor op de huif. Die zijn 0.2mm dik

Wanneer komt bij Shapeways titanium of L316 in het programma? Want dan zijn dit soort potentiële problemen direct verleden tijd!! ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Container overslag

Bericht door Jettuh »

Mark,
over nieuwe materialen mag ik geen uitspraken doen:(

maar je hebt wel gelijk inderdaad over de hekjes, dit is N natuurlijk dus de kans is vele malen hoger dat die het wel overleeft!


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

In de voorgaande bladzijden komt mooi naar voor wat jullie zoal nog missen en wat er al in overvloed verkrijgbaar is.
Een oversized tank container was volgens meerdere reacties een typisch gevalletje gemis.

Maar nu niet meer!
Afbeelding
In de afbeelding de container van bijde kopse kanten in beeld en rechts boven een exploded view. Op die manier kan je je container uiteen halen om het spuiten/verven iets te vergemakkelijken.
Druk je op de afbeelding, kom je bij Shapeways uit waar deze container wordt aangeboden.

Blijf vooral jullie meningen posten (ook Mitchell ;) ) want ik probeer er altijd zo goed mogelijk op te reageren.
In dit geval dus met bovenstaand resultaat.

Aan Mitchell nog even een vraag over de Straddle carrier.
De windverbanden in de Straddle carrier vind Shapeways een risico om te printen. Los printen vind je wel een optie hebben we eerder besproken in dit draadje. Maar kan ik ze dan als los onderdeel in de STL zetten? Want als ik ze dan als losse onderdelen nog helemaal moet fixeren kost de klant dat een vermogen aan te printen materiaal, dat na ontvangst direct in de prullenbak verdwijnt.
Ik stel deze vraag maar via dit medium omdat het voor heel veel te printen objecten een punt is en omdat de grondslag van de vraag ook in dit draadje staat.
Alvast bedankt voor je reactie.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Nog even een vraag aan alle N spoorders.

Met betrekking tot de container terminal/overslag denk ik ook al snel aan de reachstacker.
Maar aangezien er in dit draadje nog niemand over begonnen is vroeg ik me af of ze al gewoon op de N spoor markt zijn.
Of niemand vindt die dingen intresant. Dat kan natuurlijk ook nog. :mrgreen:

Voor de mensen die in een notendop willen weten wat de reachstacker is.
Het is een soort oversized vorkheftruck waarmee containers worden verplaatst. Ze worden veel ingezet bij het laden en lossen van vrachtwagens en treinen en voor allerlei handelingen op een overslag terrein. Ik heb zelfs al een foto voorbij zien komen waar een reachstacker te zien was die een schip aan het lossen was.
(Zie ook de plaatjes als je op de blauwe woorden drukt)

De vraag is dus of deze dingen al op de N spoor markt verkrijgbaar zijn en wat jullie als N spoorders er uberhaupt van vinden.

Alvast bedankt voor de reacties!

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Container overslag

Bericht door The Railroader »

Er is al een reachstacker op de markt. Is van Tomix:
Afbeelding
Een oranje en een gele versie.


Fred The Railroader

Tinussie
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 dec 2009 10:01

Re: Container overslag

Bericht door Tinussie »

Mark,

Voor diegenen die wel van een uitdaging houden heeft N-Detail een exemplaar van de soort reachstacker die jij in je voorbeelden gaf: http://www.ndetail.de/modellbahn/de/reachstacker.html en ze hebben ook zoiets als het Tomix model: http://www.ndetail.de/modellbahn/de/forklifter.html alhoewel met de komst van het kant-en-klare Tomix model de laatste vast niet zo heel veel vraag meer naar zal zijn.

mvg,
Martijn


Schaal N // IB // Ep. V-VI met het onoverkomelijke museumlijntje... // DB/ÖBB/SBB // testovaal-op-deur-op-schragen-rijder :-)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Inmiddels is de oversized container van hierboven in 3D geprint (Shapeways FUD)
Enkele foto's zullen ongetwijfeld meer zeggen dan 1000 woorden.

Afbeelding
Details als de beschermende beugels en los-kraan, komen goed uit de spreekwoordelijke verf.
De container bestaat uit verschillende onderdelen (zie ook de afbeelding eerder in dit draadje) ,maar wordt geprint alsof de onderdelen in elkaar zitten omdat Shapeways dit wenst. Hierdoor is onbedoeld de tank vol blijven zitten met FUD materiaal. (naar ik aanneem in poedervorm en dus niet als vaste klont) Het geheel krijgt hierdoor wel een mooi gewicht!
In principe moeten de onderdelen nog steeds uit elkaar kunnen.

Afbeelding
Ook de ladder en het typerende frame rond de tank zijn netjes scherp en strak.

Afbeelding
Wanneer de container op een vrachtwagen gezet wordt staat het geheel helemaal niet gek.
De trailer kan eventueel ook nog geprint worden om er zo een echte container trailer van te maken, maar verder doen de details van de container zeker niet onder voor die van de vrachtwagen.

Komende dagen ben ik druk met de Rijswijkse beurs, maar ik heb nog wel enkele testjes op de agenda staan.
Zoals: kunnen de onderdelen ook echt uit elkaar en wat doet de huidige (onbedoelde) FUD vulling?

Overigens, reageer intussen gerust!

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Container overslag

Bericht door Jettuh »

De vulling is was ;) (support materiaal)

dit kan je voorkomen door een gat te maken in de onderkant van het was, hierdoor kan het materiaal eruit


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Container overslag

Bericht door Jettuh »

Mark,

Heb je de container overslag zelf al gezien?
heb hem hier op mn bureau staan.

edit:
Helaas is de helft van de railings gebroken, ze zijn unsupported en zijn niet beschermd door de rest van het model, dus tijdens het vervoeren breken ze :cry:


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Thrilly
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 jul 2009 18:09

Re: Container overslag

Bericht door Thrilly »

Foto? :roll:


Rory

(n-spoor website met project volgt)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Sorry,
Maar van die foto's wordt je niet echt vrolijk.

FUD blijkt toch ook hier te breekbaar. De frames blijven uiteraard wel goed en ook in vorm, maar de hekjes overleven de transportten niet.
Dat is toch wel echt de downside van FUD.
Waar Mitchell en ik het in ieder geval wel over eens zijn is dat er een materiaal zou moeten zijn met de taaiheid en sterkte van WSF en de nauwkeurigheid en details van FUD.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Container overslag

Bericht door maarten »

mmhajvth schreef:Sorry,
Maar van die foto's wordt je niet echt vrolijk.
Misschien niet van de hekjes, maar misschien wel van de rest! :geek:

Kom laat ons ook eens genieten. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Container overslag

Bericht door Jettuh »

heb geen foto's van de rest gemaakt ;)

heb alleen het kapotte onderdeel gefotografeert


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Container overslag

Bericht door Jettuh »

Heb hem even in elkaar gezet.
De klant wilde hem niet hebben met gebroken raillings :cry:
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (88.68 KiB) 12583 keer bekeken


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Container overslag

Bericht door maarten »

Ondanks de gebroken railingen, gaaf! Wattissie groot he? :mrgreen: Een blikvanger van formaat, echt balen van die railingen. :x


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Container overslag

Bericht door spoor65 »

Erg jammer van de hekjes idd, maar het blijft een indrukwekkende kraan,
volgens mij moeten er hier op het forum wel leden zijn, die zelfs zo er nog wel belang bij hebben.

Sommigen heb ik namelijk wonderbaarlijke hoogwaardige soldeerwerkjes zien leveren, die
moeten volgens mij dit soort hekjes ook uit hun soldeerbout kunnen toveren.

Maar nogmaals, een prachtig ontwerp, en Mark, zeker bewaren, want er komt vast een tijd dat er een materiaal
beschikbaar komt dat wel sterk genoeg zal zijn.

En misschien nu eerst een een uitgekleed model beschikbaar maken voor die tovenaars die er zelf hekjes op willen
maken?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Container overslag

Bericht door Jeroen »

Zou toch van messing kunnen.....van finescale-und-mehr ofzo.....maar dan moet je er wel aardig wat hebben.

Groot ding, zeg! Ziet er verder wel aardig uit.


Afbeelding
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Container overslag

Bericht door The Railroader »

Zeker een mooi ding, Je hebt een PB Mitchell.


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Container overslag

Bericht door mmhajvth »

Goh, toch best een bruut apparaat zo. :mrgreen:
Ik heb er dan wel dagen aan zitten tekenen en dan denk je het wel te weten, maar naast dat toetsenbord ziet het er toch wel stoer uit.
Die hekjes zijn jammer inderdaad, maar misschien kan het met ander materiaal wel. Wie de draadjes van Frits volgt weet waar ik het over heb. We moeten daar overigens geen wonderen van verwachten, maar het is mijn inziens het proberen waard.
Voor dit model kunnen we het ook positief zien. Het zijn namelijk alleen maar de hekjes en dan voornamelijk nog op de rechte stukken, die het begeven. Naar ik aanneem tijdens het transport (Als de printer het niet gekunt had, hadden er helemaal geen hekjes op gestaan namelijk.)
De knik in het kokerprofielen-frame is helemaal geen probleem, want dat is precies de plek waar de onderdelen in eklaar geschoven worden. (Als Mitchell het wat had aangedrukt was het perfect recht geweest. Geen verweit hoor Mitchell, ik vind het al lang mooi dat je uberhaupt even de moeite neemt.)

@ Freddy,
De tekeningen bewaar ik uiteraard netjes in mijn databank, want deze kraan gaat zeker nog wel een keer goed uit een printer komen. :!:

@ Jeroen,
Met die messing hekjes ben ik inderdaad benieuwd wat er aan het einde van de rit meer geld gekost heeft, de kraan of de messing hekjes. :mrgreen:
Misschien dat je met zo'n opgave kwantumkorting kan regelen? ;)


...Ondanks de hekjes vind ik het toch een best vet ding.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Container overslag

Bericht door The Railroader »

Is de Straddle Carrier nog te bestellen?


Fred The Railroader
Plaats reactie