Markenburg bouwt verder

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Doolemeister »

Gaaf gebouw Mark!
Ziet er goed gedetailleerd uit.

Groet,
Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Thanks,

Industriële gebouwen van rond 1900 lenen zich vaak wel voor hoge mate van detaillering. Industriële gebouwen van nu zijn namelijk een stuk eenvoudiger van opzet. Voornamelijk omdat loonkosten de laatste 100 jaar verveelvoudigend zijn.
Materiaal en loonkosten principe in een notendop:
Vroeger waren materialen duur, maar loonkosten laag. Dan had je dus de tijd om details te maken in en met de materialen, die uren werk vergde. Loonkosten waren laag, "Dus maak maar iets moois van die dure steen". Tegenwoordig kost het materiaal een stuk minder en zijn de loonkosten veel hoger. Dan laat je het wel uit je hoofd om uren op een esthetisch detail te gaan zitten pielen en kies je er al snel voor om meters te maken. Het liefst zo veel mogelijk meters per uur. Maar die totale ommekeer van kosten heeft voor de bouwkunst esthetiek grote gevolgen gehad.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Afgelopen zaterdag was hij al te zien op de beurs. De eerste gashouder!
Door opvallend veel mensen werd de gashouder in N schaal aangezien voor een gashouder in H0. Onze conclusie: Gashouders zijn/waren groter dan we ons heden ten dagen voorstellen. Want eerlijkheidshalve moeten we ook nog aangeven dat deze gashouder de kleinste is uit het werkelijke complex. De hoogste Gashouder in Eindhoven was 84m. (Naar N schaal omgerekend zou dat 52cm hoog worden, dus die staat om die reden toch maar niet op onze planning om ook nog te maken.)

Afbeelding
Gashouder 1.
Klik op de foto voor meer info over de gashouder en bijbehorende gasfabriek gebouwen.

De verhouding tussen de gebouwen en de gashouder worden mooi duidelijk op de foto's, geplaatst op onze Facebookpagina: https://www.facebook.com/Markenburg.nl
(Foto's zijn te groot om hier te mogen/kunnen posten, maar je hebt geen account nodig om de foto's op onze facebookpagina te kunnen zien.) Een beetje naar beneden scrollen is voldoende.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Peter »

Ziet er weer echt gaaf uit!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door BenQ »

Zonder account krijg je op facebook na een paar seconden het verzoek om in te loggen of een account te maken.
Het is inderdaad een enorme gashouder en ziet er goed uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door FidOo »

Hoi Mark. Moet helaas bevestigen wat Ben zegt. Zou fijner zijn als je naar jullie website Linkt. (ga toch liever direct naar de bron)

Kun je mij overigens de 1op1 maten van de silo zelf verraden. (ook van de platen waar de silo uit op gebouwd zijn)
Het is namelijk eigenlijk precies wat ik zoek zonder dat bouwwerk er om heen. Alleen moeten de maten wel kloppen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Als we even puur uit gaan van de afbeeldingen op http://www.markenburg.nl hebben we een afbeelding van de gebouwen en een stukje gashouder op de achtergrond:
Afbeelding

Dus dan hebben we ter vergelijk nog een foto nodig van de gashouder in z'n eentje.
Afbeelding
De bovenstaande foto's linken naar http://www.markenburg.nl. Dus geen last van "vreemde aanmeld verzoeken" van Facebook.


Afmetingen:
Afmetingen van de gashouder zonder de donkergrijze vakwerkstaanders en balkons (in 1:160) zijn: 106mm in diameter en 164mm hoog. incl. railing van 6mm bovenop de gashouder.
Facet breedte bedraagt 20mm, naar boven afgerond op hele mm. (Op aanvraag van FidOo)
Teruggerekend naar 1:1 zijn de hoofdafmetingen: 16.96cm in diameter, bij 26.24cm hoog incl. railing.

Afmetingen van de volledige (in 1:160) gashouder zijn: 120B x 120L x 180H mm.
In werkelijkheid komt dat neer op: 19.20cm in diameter en 28.80cm hoog.

Saillant details is wel dat dit een relatief kleine gashouder is in werkelijkheid. De grootste gashouder die in Eindhoven heeft gestaan (ons grote voorbeeld) was 84meter hoog. (In 1:160 zou dat 52cm hoog worden.) Misschien een anti climax, maar die gaan we om begrijpelijke redenen maar niet namaken.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Marksintpancras »

:( Gaan we die grote gashouder niet maken :? Jammer genoeg kan ik er wel zo eentje gebruiken op mijn staalfabriek terrein. Maar nu maar die kleine bestellen met de gebouwen erbij. Lekker wat hoogovensgas voor de warmwalsbandafdeling.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Deze maand ondanks de hitte toch een record aantal nieuwe producten in ons assortiment erbij.
Wegdelen, zoals parkeervakken, prefab trottoirs incl. stoepranden en trottoirkolken, maar ook bochtdelen voor kruisingen en dergelijke, mogen we verwelkomen. En ook een nieuw perronsegment met moderne Koisk hebben we erbij.
Het onderdeel "nieuwe producten" geeft een greep uit al dat nieuws.
En er gaat de komende weken nog meer bij komen! (Los van het feit we iedere maand met iets nieuws komen uiteraard.)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Wat vind U/jij?

Bij Markenburg vinden we twee dingen heel belangrijk.
1. Dat ons assortiment uiteindelijk alles bevat wat te vinden is in stad en dorp.
2. Dat onze producten hoog gedetailleerd zijn en een meerwaarde vormen t.o.v. van eventueel al bestaande producten.

Nu werd ons gevraagd of we ook fietsen en eenvoudige fietsenrekken kunnen maken.
Leuke uitdaging en zodoende, passend onder stelling 1, gingen we er mee aan de slag.
Maar past het testresultaat, hieronder te zien op foto’s, ook onder stelling 2? We horen heel graag wat U/jij er van vind!

Detail info over de fietsen en fietsenrekken.
- In de schalen 1:160 en een andere, ;) .
- Fietsen in div. soorten (man/vrouw) (stadsfietsen en sportieve fietsen).
- Fietsen rekken afzonderlijk verkrijgbaar.
- Alle onderdelen worden volledig in kleur geleverd. Framekleuren zijn zelfs naar keuze.
- Kosten omstreeks €12,- per 20 fietsen. Soortgelijk voor de fietsenrekken.

Afbeelding
Uiteraard N schaal fiets en fietsenrek op de foto.

Momenteel is er nog niets van in het assortiment opgenomen, want we willen graag met uw/jouw advies aan de slag! Alvast heel veel dank voor alle reacties.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Ronald2016 »

Als het als bouw pakket komt, vraag ik me af of het gepriegel het waard gaat zijn en of het ook zo als de foto in elkaar wordt gezet door mij.
Je ziet allemaal kleine details niet, maar gaat ook lastig zijn in N. Zoals trappers, spatborden, koplamp.
De prijs voor 20 fietsen is wel interessant te noemen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Misschien moeten we nadenken over een versie met onderdelen, zodat een frame een andere kleur heeft dan de banden, zoals ook op de foto te zien is,...
En een versie die helemaal uit één stuk bestaat. Dan hoeft er niet gebouwd te worden.
Ik kan me ook voorstellen dat als je een baan bouwt met een grote fietsenstalling, dat je liever een hele hoop fietsen hebt die uit één geheel bestaan. Terwijl je voor die ene fiets voorop de baan liever wat meer moeite doet om de onderdelen in elkaar te zetten.

Het in elkaar zetten in N komt in veel gevallen deels neer op de motoriek van de bouwer. We kunnen veel, en zelfs trucjes aanreiken hoe je die motoriek nog wat verder kan helpen, maar uiteindelijk hebben we niet alles in de hand.
De fiets bestaat eigenlijk vooral uit onderdelen die je "op elkaar stapelt", behalve het stuur en het zadel. Stapelen gaat vaak wel goed met kleine onderdelen.
Tips zullen wel zijn:
- Gebruik weinig lijm. En breng die kleine beetjes aan met b.v. een cocktailprikkertje.
- Druk een onderdeel pas aan als je over de positie helemaal tevreden bent.
- Met een pincetje zijn de kleine onderdelen makkelijker te positioneren/uit te lijnen.
- Geef jezelf de tijd en geen deadline.

Wij proberen de druk vast voor je te verlagen door deze kleine dingen in meervoud te verpakken, als er dan wat mis gaat heb je nog een nieuwe.
Ook zijn onderdelen altijd na te bestellen. Dat is vooral handig bij de wat grotere bouwpakketten, indien er iets een keer mis zou gaan.

In ieder geval hartelijke dank voor je reactie!
En voor iedereen: voel je vrij hierop te reageren. We kunnen de plannen en eerste testresultaten er beslist mee verbeteren.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Pleun »

Gaaf idee!

Wellicht een idee om ook een paar typisch Nederlandse varianten van de fiets te maken zoals de bakfiets en een fietsaanhanger zoals hobby vissers vaak hebben.

En als je toch met vervoermiddelen bezig bent, dan zijn roeibootjes en überhaupt boten ook leuk.



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door erik-n-fan »

Mark, je bent weer grenzen aan t verleggen zoals gewoonlijk. Als een fiets uit 1 deel zou bestaan is het karton ook met een likje verf iets te detailleren. Prima als er 100 fietsen in een stalling wil wegzetten met een dak erboven zelfs? Dan maakt dat detail minder uit. Een mooi gedetailleerd model is een eye catcher op een plek met juiste - rustige - inrichting. Dan kun je je afvagen of 3d print & schilderen in zo;n geval het beste (en prijzigste) resultaat levert. Ertussenin zit je model met verscheidene kleuren karton. Hoe dan ook ... een gaaf product weer hoor om mee te experimenteren in toepasbaarheid.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Dankje voor de reacties!
Over de fietsen gaan we het in ieder geval nog meer hebben. Reacties blijven uiteraard ook zeker welkom.

Intussen is het ook de eerste van september en dat betekent een nieuw product in ons assortiment. Met de fietsen zijn we duidelijk nog druk, dus is het een nieuwe gashouder die ons assortiment vanaf vandaag komt versterken.

Afbeelding

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door TonN »

Leuk. In hoogte verstelbaar?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Neen, daarom hebben we er nu twee.
Gashouder 1 is nagenoeg vol en gashouder 2 is bijna helemaal leeg. (Althans dat geven de hoogtes van de betreffende tanks aan.)
Omdat de Markenburg gashouder voorzien is van skelet, zodat deze makkelijk en op een stevige manier is op te bouwen, is deze niet van hoogte verstelbaar.
In werkelijkheid zijn het metalen cilinders die het gas bijeen houden, en zorgen de stalen spanten constructies er omheen voor stevigheid en geleiding voor het bewegende deel.
Maar omdat we in schaal te maken hebben met mooie maar wel filigrane spanten constructies, kunnen die in model niet de zelfde functie vervullen als in werkelijkheid.

Kortom: In model werk het net even anders dan in werkelijkheid, om zo het meest realistisch ogende model te kunnen maken.

m.v.g.

mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door TonN »

Het was ook een klein plagerijtje. :)
Kan me het goed voorstellen dat het lastig te realiseren is, maar kan me ook voorstellen dat jongeren hier niet eens wisten dat die dingen op en neer gingen. Dus ik wou de gelegenheid gebruiken om dat even aan te kaarten. Leuk dat jullie het met 2 modellen komen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Daar tuinde ik waarschijnlijk in omdat we wel degelijk bezig zijn geweest met een verstelbaar exemplaar. Maar dat bleek meer ongemakken op te leveren dan gemakken.

Maar je haalt wel een interessant onderwerp aan.
Sinds de vondst van de gasbel in Slochteren kwamen deze stadsgasfabrieken al snel zonder werk te zitten. Dus mensen van 50 jaar en jonger hebben deze fabrieken in werkelijkheid nooit gekend. (Althans niet in Nederland, want in de landen om ons heen functioneren dit soort fabrieken nog steeds, al wordt het minder.)
Komt bij dat het een enorm ingewikkeld proces was om aan gas te komen destijds (winning uit steenkool).
Dus dat vergt inderdaad wel een stukje uitleg.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door FidOo »

Ha Mark. Jij zijn weer lekker bezig. Zowel met de kleintjes als de grote zaken.
Hoewel je fietsen mooi zijn (oprecht mooi!) zul je begrijpen (met mijn eigen baan in t achterhoofd) dat de industriële gebouwen mij meer aanspreken.

Nu weet ik niet in hoeverre jullie interesse gebied daar ligt, maar behalve een gebrek aan Nederlandse huizen (*waar jullie goed op ingesprongen zijn) is er naar mijn mening ook wel een gebrek aan industriële gebouwen.
Even een paar voorbeelden:
Containeroverslag: Diverse kranen, containers, eventuele toegangspoort.
Olieterminals: Silo's, leidingwerk, controlegebouwen. (denk hier niet alleen aan Ruwe olie en aanverwante, maar ook aan natuurlijke oliën)
Graanoverslag: Silo's, Gebouwen er om heen.
Dit alles is maar zeer beperkt en vaak erg amerikaans, of niet verkrijgbaar.

Dit zijn toch regelmatig treinsamenstellingen die je steeds meer ziet in de tijdperken 4/5/6.
Dus misschien is hier wel meer interesse in?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

@ FidOo

Markenburg heeft interesse in alles dat we in stad of dorp tegen kunnen komen. ;)
Hoewel we ook wel weten dat we niet alles tegelijk kunnen ontwerpen, ontwikkelen en uit kunnen brengen.

Alles begint met goede 1:1 voorbeelden.
Wat een goed voorbeeld is hangt van veel dingen af, maar laat ik enkele hoofdpunten noemen:
- Een 1:1 situatie bij voorkeur in NL of Vlaanderen met een bescheiden grondvlak, of dat "eenvoudig" te splitsen is, zoals bij de gasfabriek.
- Goede info, zoals bouwtekeningen, bergen foto's en dergelijke documentatie. Als het nog bestaat en de foto's nog gemaakt kunnen worden, is dat ook een optie.

Details:
- Meet met b.v. Google Earth een 1:1 constructie of gebouw op. Reken de maten om naar 1:160. (Som: 1:1 maat in mm / 160 = schaalmaat in mm.) Vergelijk de uitkomst met de gebouwen van de gasfabriek of met de oppervlakte op je baan. Een rondje rond de graan silo is niet zo interessant voor de gemiddelde modelbouwer. Al is Markenburg maatwerk dan altijd nog wel een oplossing voor bijzondere wensen.
- Leidingwerk is rond. IJzerdraad kost weinig en is met een eenvoudige boormachine in luttele seconden tot rechte staven te draaien. Daar kunnen we met onze lasersnijdtechniek weinig aan verbeteren. Maar de stellingen die nodig zijn voor het herbergen van leidingwerk, kunnen we wellicht wel nader onder de loep nemen om te zien of we daar iets mee kunnen.
Over goede voorbeelden gesproken: De gasfabriek had natuurlijk wel leidingen, maar die waren veelal in de gebouwen aanwezig of ondergronds.

Dus wij staan altijd open voor suggesties. En met bovenstaande info zijn suggesties ook nog kansrijker te maken.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Pleun »

Iets wat ik in N niet gezien heb is een modern tankstation.
Er zijn alleen antieke plastic bouwdozen van jaren 60 en 70 exemplaren verkrijgbaar.
De rechte lijnen lenen zich uitstekend voor kartonnen modellen lijkt mij.
Het is alleen niet erg sexy en zeker niet in te delen in de stijlkernmerken van veel Markenburg modellen: baksteen, ca. 1900-1950 en typisch Nederlands.
Aan de andere kant is een Dudok tankstation natuurlijk ook mooi: https://dudok.org/2016/08/10/esso-tanks ... land-1953/


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door BenQ »

Volgens mij staat er ook een Dudok langs de Apeldoornseweg (tussen de "Weg achter het Bos" en de Schelmseweg) in Arnhem, hier zit tegenwoordig een makelaar in.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Lopkoper
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2018 18:24
Locatie: Tilburg

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Lopkoper »

Wat dacht je van deze? Benzinepomp in Jaren 30 bij Den Bosch gebouwd. Ik ben op mijn telefoon. Kan alleen link geven helaas.
https://binnenlocatietrouwfotos.nl/list ... rouwfotos/


Met vriendelijke groeten,
Frits

Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Zeker die laatste is een bekend gebouw. Het gebouw staat aan de Vughterweg, nabij het viaduct met de zuidelijke randweg van Den Bosch. Vlakbij het spoor overigens.
Wij kijken ook naar de uitvoerbaarheid in model. Wat we op de foto zien (bij het tankstation tussen Vught en Den Bosch) zijn het de kolommen, (achthoekig en breed uitlopend aan de top voor een betere afdracht van de last erboven.) Heel kenmerkend! Maar in model erg lastig na te maken met de productietechnieken die wij tot onze beschikking hebben. (3D printen kan, maar is los van de beperkte maatvastheid ook financieel geen uitkomst.)
Sorry voor het verstoren van het "feestje" :oops: Maar ik wilde ook in alle eerlijkheid aangeven waarom we dingen doen of soms juist niet doen.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Plaats reactie