Basis Cursus Rocrail

Nieuwtjes, aankondigingen en aanbiedingen door N-Spoorstore-Freebit.nl

Onderwerp starter
FredJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2020 18:06

Basis Cursus Rocrail

Bericht door FredJansen »

Beste N spoorders

Als er voldoende belangstelling is ga ik in de loop van dit voorjaar een workshop Rocrail geven bij N spoor.
Rocrail is inmiddels al zo'n 15 jaar beschikbaar en begint langzaamaan bekend te worden in Nederland.
Rocrail is zgn open software. De basis van de ontwikkeling van Rocrail werd gelegd door een aantal vrijwilligers uit het ICT vak.
De software is inmiddels uitgegroeid tot een professioneel pakket dat zeker niet onderdoet voor de andere bekende software pakketten en stijgt er misschien zelfs bovenuit.

Als je wat meer wilt weten van Rocrail neem dan een kijkje op www.rocrail.net. Hier kun je de software downloaden en de zeer uitgebreide wiki lezen. De wiki is beschikbaar in meerdere talen. De Engelse versie is altijd bij. De andere versies worden door vrijwilligers vertaald en lopen vaak achter. Dat geldt helaas ook voor de Nederlandse vertaling.

Als je belangstelling hebt voor een Workshop rocrail voor beginners, maak dat dan even kenbaar. We starten de workshop met minimaal 10 deelnemers.


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door rjvanhouten »

FredJansen schreef: 14 jan 2020 20:00 Als er voldoende belangstelling is ga ik in de loop van dit voorjaar een workshop Rocrail geven bij N spoor.
Daar ben je wat mij betreft dan mooi een jaar of wat te laat mee Fred, want inmiddels heb ik mezelf de materie al eigen gemaakt... ;)
Niettemin: Rocrail verdient beslist meer aandacht in Nederland, dus hulde voor je initiatief!

Bovendien wordt Rocrail door een in Duitsland wonende Nederlander ontwikkeld, en dat communiceert op het RR-forum wel zo gemakkelijk.
De leercurve heb ik als vrij stijl ervaren, dus zo'n 'werkwinkel' komt voor velen wellicht als geroepen. Veel succes ermee!

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
FredJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2020 18:06

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door FredJansen »

HI Robert Jan

bedankt voor je reactie.

de ontwikkelingen rondom Rocrail maak ik zelf ook al zo'n 15 jaar mee en de nederlander in duisland ken ik ook.

ik doe al vele jaren mijn best door het koploper platvorm heen te breken en dat kost nogal wat moeite maar er is licht aan de horizon !!

gr

fred


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door rjvanhouten »

FredJansen schreef: 14 jan 2020 21:11 ik doe al vele jaren mijn best door het koploper platvorm heen te breken en dat kost nogal wat moeite maar er is licht aan de horizon !!
Beste Fred,

Qua complexiteit doen Koploper en Rocrail mijns inziens nauwelijks voor elkaar onder.
Wat me echter voor RR innam, was de mogelijkheid om het via RocStudio aan 3D-Modellbahn Studio te koppelen.
Dat bood me namelijk de mogelijkheid om m'n voorgenomen proefbaantje virtueel uit te proberen.
Daar heb ik - toegegeven: na veel gepuzzel - toch flink wat van opgestoken.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
FredJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2020 18:06

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door FredJansen »

OK Robert Jan

je weet toch wel dat je in RR ook virtueel kunt rijden ?

gr

fred


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door rjvanhouten »

FredJansen schreef: 14 jan 2020 22:36 je weet toch wel dat je in RR ook virtueel kunt rijden ?
Uiteraard. Maar het is toch iets anders om alles in 3D te zien bewegen.
In het platte vlak van Rocrail blijft het toch een beetje behelpen.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
FredJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2020 18:06

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door FredJansen »

Hi Robert Jan

nou ja behelpen ?

maar het is leuk dat RR dat ook kan

gr

fred


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door Zap75 »

Kleine aanvulling: RocRail is NIET "open" software. De broncode is NIET beschikbaar (was het ooit wel). De 'eigenaar' van RocRail heeft geloof ik wat negatieve ervaringen gehad met het open maken van z'n broncode want reageert nogal aangebrand als je daarnaar probeert te vragen.

Verder kan ik RocRail WEL van harte aanbevelen! Het is inderdaad wel gratis en het werkt op veel systemen, PC, Mac en Raspberry Pi. Heel flexibel en er is heel veel mee mogelijk. Koploper ken ik alleen van naam en van de baan van m'n vader maar heb er zelf nooit mee gewerkt. Ik ben zelf ook nog beginner en ben nog aan het ontdekken in RocRail maar tot nu toe bevalt het goed. De leercurve is best steil maar er staan op Youtube prachtige Nederlandstalige uitlegvideo's van ene Albert. Aanrader!



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door railrene »

Zap75 schreef: 05 aug 2020 12:34 Kleine aanvulling: RocRail is NIET "open" software. De broncode is NIET beschikbaar (was het ooit wel).
Dankje. Ik dacht dat het open-source was en daarmee voor mij een heel belangrijk pluspunt om voor RocRail te gaan (*). Dan kom je niet in een situatie waarbij de software ineens niet meer door-ontwikkeld wordt (of kan worden, vgl Koploper).

(*) Ik zal binnenkort wel eens wat uitgebreider een voorstelletje van me zelf posten en waar ik mee bezig ben (ik lees al heel lang bijna alleen maar mee). In de loop van dit jaar moet ik eens een keuze gaan maken, en dat wordt RocRail of iTrain. Dat opensource-voordeel dat ik dacht dat RR had vervalt dus.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door maarten »

Hoewel het gebruik van Rocrail gratis is, wordt iedere gebruiker gevraagd een vrijwillige bijdrage te leveren. Voor support van de makers wordt €12,- per jaar gevraagd (!). Dat lijkt me alleszins redelijk.

Alles gratis willen hebben en er niets voor terug willen doen zal wel typisch Nederlands zijn. Persoonlijk vind ik dat parasitair gedrag en onrespectvol naar de makers die er hun ziel en zaligheid in steken en heel veel tijd aan besteden. In onze vereniging gebruiken wij ook Rocrail en betalen we jaarlijks netjes het gevraagde bedrag. Niet omdat we de support nodig hebben maar gewoon omdat we het niet meer dan redelijk vinden om voor iets te betalen wat zo belangrijk is voor de besturing van de baan.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door Frank_N »

Er is toch iets wat niet klopt hier. Rocrail is gratis, maar werkt pas goed als je jaarlijks een "sleutel" koopt van 12 Euries.
Dat is dus een soort abonnement. 1 euro per maand is niet veel, maar "Gratis & toch betalen" is lastig te begrijpen.
Waarschijnlijk heeft het met belasting & verkoop enzo te maken, maar toch...


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door Zap75 »

railrene schreef: 08 aug 2020 13:10
Zap75 schreef: 05 aug 2020 12:34 Kleine aanvulling: RocRail is NIET "open" software. De broncode is NIET beschikbaar (was het ooit wel).
Dankje. Ik dacht dat het open-source was en daarmee voor mij een heel belangrijk pluspunt om voor RocRail te gaan (*). Dan kom je niet in een situatie waarbij de software ineens niet meer door-ontwikkeld wordt (of kan worden, vgl Koploper).
Die vraag heb ik inderdaad ook gesteld. Meerderen mensen hebben toegang tot de code dus continuïteit.
De maker van RocRail heeft helaas wat moeizame ervaringen opgedaan met geheel open source en is daardoor duidelijk wat anti geworden helaas...


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door Zap75 »

maarten schreef: 08 aug 2020 19:11 Alles gratis willen hebben en er niets voor terug willen doen zal wel typisch Nederlands zijn. Persoonlijk vind ik dat parasitair gedrag en onrespectvol naar de makers die er hun ziel en zaligheid in steken en heel veel tijd aan besteden.
Ik begrijp je gevoel wel een beetje maar de openheid van open source heeft de mens ook veel goeds opgeleverd. Zo is jouw bezoek en gebruik van dit forum geheel gebaseerd op open source. Besturingssysteem: zeer waarschijnlijk Linux, open source. Webserver open source, forum software, open source. Je router thuis, 99% zeker Linux, etc etc.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door maarten »

De doelstelling van open source is dat iedereen er aan kan bijdragen ter verbetering en uitbreiding. Een eigenschap van de mens is echter dat iedereen denkt het beter te weten. Vandaar ook het grote aantal verschillende Linux distributies. Daar wordt het allemaal ook echt beter van. |:(

Rocrail is inmiddels vijf jaar geen open source meer.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door railrene »

maarten schreef: 08 aug 2020 19:11 Hoewel het gebruik van Rocrail gratis is, wordt iedere gebruiker gevraagd een vrijwillige bijdrage te leveren. Voor support van de makers wordt €12,- per jaar gevraagd (!). Dat lijkt me alleszins redelijk.

Alles gratis willen hebben en er niets voor terug willen doen zal wel typisch Nederlands zijn. Persoonlijk vind ik dat parasitair gedrag en onrespectvol naar de makers die er hun ziel en zaligheid in steken en heel veel tijd aan besteden. In onze vereniging gebruiken wij ook Rocrail en betalen we jaarlijks netjes het gevraagde bedrag. Niet omdat we de support nodig hebben maar gewoon omdat we het niet meer dan redelijk vinden om voor iets te betalen wat zo belangrijk is voor de besturing van de baan.
Uhhh,, ik heb het over open source gehad. En ook waarom. Over geld (waar dat ook niks mee te maken heeft!) heb ik geen letter getypt. FYI: Een key voor RR heb ik allang en breed binnen (en inderdaad, die kost je de kop dus niet, maar da's niet de hoofdreden om eventueel voor RR te kiezen). De opmerking over geparasiteer en respeçtloosheid laat ik dan ook lekker even voor wat ze zijn: Jouw aannames.

Gr.,
Ren


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door shoven »

Als ik op de Rocrail site kijk staat daar dat het gratis is en dat je ook zonder key 100% van de functies krijgt... :roll:

Voor mijn nieuwe baan denk ik erover Koploper aan de kant te zetten en over te stappen op iTrain of Rocrail. iTrain heb ik ooit getest, maar had wat dingen die ik onhandig vond (maar dat kan ook aan mij liggen, ik zat nog in Koploper-modus). De laatste jaren is het product duidelijk gegroeid. Rocrail is nog een onbekende.
Wat ik eigenlijk zoek is een lijstje/vergelijking tussen deze producten, om een beeld te krijgen van de verschillen en of het aansluit op mijn behoeften. Daar heb ik meer aan dan aan de bier-en-chips discussies die ik af en toe zie langs flitsen op dit forum. Kent iemand zo'n vergelijking?

Betalen vind ik geen probleem. Als we als hobbyisten zonder met de ogen te knipperen grof geld neertellen voor de nieuwste loc, mag €300 voor wat software geen probleem zijn, zeker als je kijkt hoe belangrijk het is voor de werking van je baan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door Zap75 »

shoven schreef: 09 aug 2020 14:45 Wat ik eigenlijk zoek is een lijstje/vergelijking tussen deze producten, om een beeld te krijgen van de verschillen en of het aansluit op mijn behoeften. Daar heb ik meer aan dan aan de bier-en-chips discussies die ik af en toe zie langs flitsen op dit forum. Kent iemand zo'n vergelijking?
Heb ik recent ook naar gezocht maar niet gevonden. Heb wel zelf de functionaliteiten grofweg vergeleken en ik heb de indruk dat ze weinig tot niets voor elkaar onder doen. Mijn advies: beiden eens uitproberen?
Van rocrail staat trouwens een erg prima uitleg op YouTube gemaakt door ene Albert: https://www.youtube.com/playlist?list= ... I9QZixFLAa


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door Frank_N »

:arrow: En daar kunnen we iets mee, Chapeau! :Thumb


Groet van Frank
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door martindomburg »

shoven schreef: 09 aug 2020 14:45 . Kent iemand zo'n vergelijking?
Ik denk ook niet echt dat een vergelijk echt mogelijk is. Je vergelijkt appels met peren in dat geval.

Ik zie het als auto's, een Mercedes, Audio, BMW of Volkswagen zijn allemaal goede auto's. Ze gaan van A naar B, zijn comfortabel en veilig. Maar iedereen heeft een andere smaak.

Zo is het ook met software. Koploper, iTrain en RocRail zijn allemaal goede programma's die veel kunnen. De een kan weer iets wat de ander niet kan en andersom, maar dat zijn vaak gadgets. Alle programma's laten een trein rijden zoals jij dat wilt.

Uitproberen is echt de enige optie, wat is je gevoel bij de werkwijze en het grafische uiterlijk. Wat past het beste bij jou gevoel. En ja je zult alles van het ene programma moeten vergeten als je met een ander programma werkt.

Een bevriende ITer die met RocRail werkt zei ooit: Je vergelijkt Windows ook niet met MacOS en Linux. Dat is scheer onmogelijk, en vokgens mij heeft hij ook wel gelijk. Niemand wil daar echt zijn vingers aan branden. Als je die vergelijk opzoekt dan lees je vele vergelijken, en geen van allen hebben dezelfde mening en uitkomst. En toch zijn dat allemaal proffesionals die dat geschreven hebben.

Ik loop weg met iTrain en Windows, hij met RocRail en Linux. Een andere vriend weer met Windows en koploper. Zoveel zielen zoveel meningen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door Jeroen »

Ik vind de vraag van Steven wel valide, en dan heb ik het nog niet over kosten.

Ik denk dat je de software van de auto’s (het is trouwens Audi, geen Audio :mrgreen: ) moet vergelijken. Stel, je wilt een nummer in de categorie Dr Peacock (jeweetwel, die teringherrie waar Michielstadthauserbammelibumsirodelknödelbahn met de snelheid van het licht creatieve diorama’s bouwt :lol: _o_ ) via je telefoon in je auto afspelen. Het kan bij alle wagens, alleen is het bij de een lastiger voor elkaar te krijgen dan bij de ander. Bij de een snap je het direct, en bij de ander blijf je door de menu’s scrollen en zoeken.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door The Breeze »

FredJansen schreef: 14 jan 2020 20:00 Beste N spoorders

Als er voldoende belangstelling is ga ik in de loop van dit voorjaar een workshop Rocrail geven bij N spoor.


Als je belangstelling hebt voor een Workshop rocrail voor beginners, maak dat dan even kenbaar. We starten de workshop met minimaal 10 deelnemers.
als herbeginner zeker interesse:
a.s. winter hoop ik mijn baanplan in orde te hebben en te beginnen met de bouw
heb nog geen keuze gemaakt betreffende de te gebruiken software dus dit komt mij perfect uit

Fred



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door WimR »

Als doorgewinterde gebruiker van Koploper ben ik momenteel ook begonnen aan het lezen van handleidingen, testen met test/demo versies etc.

Maar het is net wat je wil ze kunnen alle drie (Koploper, iTrain en Rocrail) je baan besturen maar dat zal wel moeten want daar zijn ze voor.
Als ik echter zoek naar voor mij zinvolle verschillen dan kom ik voor mij bij het volgende:
Vrijgeven wisselstraten:
iTrain: maakt gebruik van de lengte van de trein.
Koploper: maakt gebruik van een bezetmelder (fysiek of na een bepaalde lengte gereden)
Rocrail: alleen fysiek, kan eventueel na x aantal seconden. Gaat mijns inziens dan alleen werken als alle treinen dezelfde snelheid hebben, anders zijn de lengtes verschillend.

Manipuleren:
Stel ik wil dat een trein perse een blok moet nemen waarbij er een andere rijweg gekruist moet worden.
Automatisch rijden heeft namelijk tot gevolg dat een trein niet rijweg wil kruisen en zal kiezen voor een ander blok wat wel vrij is.
iTrain: geen mogelijkheid gevonden, tenzij je gaat rijden met vast routes.
Rocrail: geen mogelijkheid gevonden.
Koploper: Via een telfunctie, logische acties etc. kan je een trein naar een ander blok sturen.

Toen ben ik maar gestopt met vergelijken want met Koploper kan ik tot nu toe meer doen dan de andere programma's.
Helaas is er geen door ontwikkeling meer maar ik neem dan maar voor lief dat een wisselstraat niet eerder vrijgegeven wordt. Moet volgens de handleiding wel kunnen maar nog niet werkend gekregen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door martindomburg »

WimR schreef: 10 aug 2020 11:27 Als doorgewinterde gebruiker van Koploper ben ik momenteel ook begonnen aan het lezen van handleidingen, testen met test/demo versies etc.


Manipuleren:
Stel ik wil dat een trein perse een blok moet nemen waarbij er een andere rijweg gekruist moet worden.
Automatisch rijden heeft namelijk tot gevolg dat een trein niet rijweg wil kruisen en zal kiezen voor een ander blok wat wel vrij is.
iTrain: geen mogelijkheid gevonden, tenzij je gaat rijden met vast routes.
Rocrail: geen mogelijkheid gevonden.
Koploper: Via een telfunctie, logische acties etc. kan je een trein naar een ander blok sturen.

Off-topic: Je kunt bij iTrain met permissies die manipulatie doen, ook is er mogelijkheid tot voorkeuren over wisselstraten


@Jeroen oooooooo, stomme autocorrect op de mobiel hahaha

Maar je hebt wel een valide punt, er zou wel een mogelijkheid kunnen zijn.

Op zich wil ik me wel opwerpen om hier een objectief neutraal verslag over te maken. Maar, omdat ik enorm iTrain gerelateerd ben als het gaat om kennis lijkt het mij niet handig om dit zelf te doen. Ik zou voorstellen om dit te doen samen met een RocRail expert en een Koploper expert. Als we met zijn drieën om de tafel gaan kunnen we de verschillen en overeenkomsten op papier zetten en dit gezamenlijk publiceren.

Al er hier behoefte aan is dan wil ik dat wel op me nemen. Wellicht dat een van de RR experts hierover een idee heeft?
Moeten we alleen een KPL expert zoeken, helaas dat Paul niet meer leeft. Suggesties zijn welkom.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door Ipio »

Wim Ros is een Koploper expert en heden te dagen rijdt hij ook ITrain, je zou hem kunnen vragen? Niet geschoten is altijd mis.

Mvg. Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Basis Cursus Rocrail

Bericht door WimR »

martindomburg schreef: 10 aug 2020 12:16
Off-topic: Je kunt bij iTrain met permissies die manipulatie doen, ook is er mogelijkheid tot voorkeuren over wisselstraten
En is het ook mogelijk tijdens automatisch rijden dat iTrain het automatisch doet aan de hand van door de gebruiker te bepalen voorwaarde.
Nu zet ik bijvoorbeeld op het scherm enkele schakelaars of enkele schakelaars op een extern tableau, hierdoor kan dit tijdens het rijden wisselen zonder te moeten stoppen om bij de systeeminstellingen wijzigingen te moeten doen.
Afhankelijk van het aantal schakelaars die aan zijn kiest een trein dan na dat aantal een andere route.
Bijvoorbeeld een trein kan in blok 12 kiezen voor vrije baan of station, als nu de trein na 3 keer (in te stellen door schakelaars) nog niet voor het station heeft gekozen dan mag hij niet meer kiezen maar moet het station in.

Met dergelijke schakelaars kan ik ook bepalen hoeveel treinen er van bepaalde types mogen rijden etc.

Ook in Rocrail heb ik dit (nog) niet gevonden.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Plaats reactie