[BNLS-actie] Tolhuisje in N

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

[BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Ronald2016 »

Bij onze buren van het beneluxspoor forum hebben ze een actie wat ik graag wil delen, aangezien ze dit keer ook in N gaan uitbrengen. 8-)
Copy en Paste van hun forum:

Beste BNLS'ers,

Daar gaan we weer met een nieuwe, leuke actie. In de categorie "Klein,maar fijn", hebben we als actie voor 2020, in samenwerking met Ronald Visser, een resin bouwpakket van een heus tolhuisje. Het gaat om het tolhuisje uit Bedum zoals dat nu in het Openlucht Museum in Arnhem staat. Zie onderstaande foto.
Afbeelding
Foto: Openlucht Museum

In 1:87 ziet het er als onderstaand uit. Van de N-versie zijn er helaas nog geen foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achtergrond info.
In vroeger tijden was het gebruikelijk dat reizigers een bijdrage betaalden voor het gebruik en onderhoud van wegen waarvan zij gebruik maakten. De persoon die de bijdrage inde, heette tolgaarder. Deze tolgaarder woonde met zijn familie aan de weg in een klein huisje, het tolhuisje. Doordat ze dicht tegen de weg woonden, hadden ze goed zicht op de weg en het tolhek en konden ze de bijdrage eenvoudig innen.
De tolgaarder werd overbodig toen het gemotoriseerde verkeer via de wegenbelasting in één keer voor alle wegen gingen betalen. De huisjes echter bleven vaak wel bestaan. Zo zijn er door heel Nederland nog dit soort "tolhuisjes", of varianten daarvan, te vinden. Dus niet alleen in het Openlucht Museum. Dit model van zo'n tolhuisje zou dus op geen enkele baan (naar Nederlands voorbeeld) misstaan.

Het tolhuis is exclusief verkrijgbaar bij Stichting Beneluxspoor.net in een eenmalige oplage van initieel 45 stuks voor H0 en 30 voor N. Mocht het aantal inschrijvingen de verwachtingen overtreffen, dan kunnen we altijd nog besluiten er meer van te laten maken. Die mogelijkheid is er. De prijs van de bouwkit bedraagt €22,50.

Met de aankoop van dit tolhuisje ondersteun je direct Stichting Beneluxspoor.net.

Voor wat betreft uitlevering, we zijn afhankelijk van derden, in dit geval de gieter. Het streven is rond Kerstmis 2020 / begin 2021 te kunnen uitleveren. Afhalen kan tijdens een beurs in Houten bij Modelbouw Visser. Opsturen kan tegen verzendkosten à €7,25. Hou dit draadje in de gaten voor verdere informatie omtrent deze actie.

Bestellingen kunnen worden gedaan middels een email aan bnls-actie atje beneluxspoor.net
Vermeld hierbij de volgende gegevens:
- Naam
- Adres
- Telefoonnummer
- e-mailadres
- Aantal te bestellen tolhuisjes inclusief de schaal (H0 / N)
- Opsturen of ophalen

Na bestelling ontvang je een factuur van Stichting Beneluxspoor.net met daarop je klantnummer en betaalinformatie. We vragen wel betaling vooraf. Na betaling wordt je bestelling afgehandeld en is deze definitief.

Onze dank gaat uit naar Ronald Visser om deze productie mogelijk te maken.

Met vriendelijke groet,

Het Bestuur van Beneluxspoor.net
en Edsko Hekman

Bron: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94956.0


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Ronald2016 »

Tussenstand

Nul: 7
H0: 64
N: 12

Ik had meer N aantallen verwacht. Kijken wij N'ers de kat uit de bouw en bestellen we zodra het product er is? Zijn er zo weinig Nederland rijders. Of te veel moeite om het schoon te maken, vijlen, verven, drybrushen. Of het past niet op de baan, dat kan ik me voorstellen.

Hoor graag jullie mening hierin.

Aangezien Tilly Models aan het overwegen is om met N te stoppen (misschien al gedaan heeft), en misschien het gebouw hotel de wereld het laatste is wat in N uitkomt. Aangezien ik graag ook het V&D gebouw in N wil hebben, maar waarschijnlijk niet gaat komen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: [BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Pjotr »

Ronald,


Ik had zelf ook een andere verwachting. Dacht namelijk dat ze allang uitverkocht zouden zijn.
Ben niet bijgelovig, maar zojuist is dus nummer 13 besteld.

Btw, ik heb tot dusver totaal geen ervaringen met de bouwwerkjes van Tilly. Ben erg benieuwd.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Ronald2016 »

Hoi Pieter,

Het is nu een pre-order, en rond half december is de verwachting van levering.

Bij resin huisjes zit in de meeste gevallen overtollig materiaal aan, wat je weg dient te snijden. Soms zitten in de raampjes een heel dun vliesje. Ook hier met mes weg te snijden en vijlen omdat soms bij het snijden niet alles weg kan gehaald worden.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 643
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: [BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Ronald, volgens mij is de lage aantallen in N het gevolg van vele factoren (heb er zelf overigens wel 1 besteld, ik geloof dat ik nr 8 was :) ). Allereerst zijn er veel minder n rijders, en het aantal n rijders met een Nederlandse baan is nog eens veel lager. Daarnaast schrikt resin misschien wat af (voor mij word dit de eerste keer, normaal beperk ik me tot markenburg of de faller/kibri kithes) en dan moeten de mensen die over zijn ook nog eens actief genoeg zijn op de forums om de aktie te zien....

Het geeft maar eens aan dat de markt voor Nederlands (rijdend)
n materiaal ook niet bijzonder groot is, dus daarom moeten we extra blij zijn met de PIKO's van deze wereld en de paar kleinfabrikanten die de Nederlandse markt bedienen!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: [BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Doolemeister »

Ik vind het een top actie!

Ik heb er ook 1 besteld, die zit al in de 13 stuks.
Met resin, je hebt er wat meer werk aan, maar ja het is hobby.

@Ronald2016 misschien kunnen we op de club een klein stappenplan met foto's maken hoe je een resin huisje/gebouw in elkaar moet zetten en dat dan online delen of via Social media.


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Ronald2016 »

Het huisje is nog tot 15 november te bestellen. Nabestellen is niet mogelijk, eenmalige oplage dus en uniek. Wees er dus snel bij.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1116
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: [BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Folkert van Wijk »

Mijn bescheidde mening voor wat het waard is:
Ik vind 'm hartstikke mooi!
Als ik een NL rijder was geweest had ik 'm zo bestelt.
Maar helaas houd ik me tot vooralsnog slechts met houten chaletjes en Alpen stationnetjes bezig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [BNLS-actie] Tolhuisje in N

Bericht door Ronald2016 »

Een update van de buren:

En de actie is gesloten. Er kan niet meer bestelt worden.

De eindstand:

0: 15
H0: 88
N: 16

Mede namens het bestuur van Stichting Beneluxspoor.net wil ik iedereen die heeft bestelt bedanken voor hun bestelling.
Zo word BNLS ook weer financieel gesteund en heeft een ieder weer een leuk en bruikbaar huisje voor op zijn/haar baan.

Volgende stap is het versturen van de resterende facturen. Het maken van van de mallen en het gieten zal spoedig aanvangen.

We houden jullie hier op de hoogte van de voortgang.

Groet,

Edsko


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Plaats reactie