iTrain 2.0 is uit!!!

Gesloten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door martindomburg »

Sinds gisteren is de nieuwe versie van iTrain gereleased. Via www.berros.eu/itrain/ is de nieuwe versie 2.0 te downloaden. Hij is sterk verbeterd en uitgebreid sinds 1.5.5, kijk even bij de release notes voor de zeer lange lijst met features.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door Peter »

Dat is goed nieuws, ga er op korte termijn mee aan de slag.


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door sjoef »

Martin, kun je met een paar steekwoorden aangeven wat de verschillen zijn met koploper en waarom jij voor Itrain hebt gekozen?

JoZ


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door Jeroen »

JA, laat maar komen!! Ik zit klaar met bier, peuken en chips! :lol: :lol:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door martindomburg »

Dat wil ik wel, maar stel wel even duidelijk dat de keuze voor een product een persoonlijke mening is. Het is absoluut niet zo dat er een product beter is als een ander. Zo kan je ook niet zeggen dat iTrain voordelen heeft op Koploper of andersom, deze oordeel maak je zelf namelijk.

De reden dat ik voor iTrain heb gekozen is omdat ik als eerste gecharmeerd was van de lay-out. In vergelijking met Koploper is het Grafisch mooier. Ten tweede vind ik de filosofie van Xander mooi, daar zit ook het verschil tussen Koploper en iTrain. Paul had met Koploper een andere insteek als wat Xander met iTrain doet.

Zoals ik Koploper ervaar is dat je een baan neerlegt en vervolgens verteld wat je niet mag, iTrain doet het precies andersom. Dan vertel je wat een trein wel mag. je geeft dus een route op aan een loc of trein. Net als in het echt eigenlijk, daar rijden alle treinen een vast patroon.

Omdat koploper al ruim 10 jaar is ontwikkeld is het een uitgebreid en complex programma geworden, iets wat iTrain nog niet kent omdat het nu net 2 jaar commercieel is. Het instellen van Koploper is een tijdrovende klus (als leek) terwijl je in iTrain alleen de baan hoeft te tekenen en hij weet zelf wel welke melders en seinen er bij welk blok horen, welke blokken aan elkaar grenzen en welke wissels daarbij horen. je hoeft dus niet alles meer te definiëren. Je tekent de baan, vult de adressen in en stelt de snelheden in. Dan maak je een loc aan en die koppel je aan een trein (sleep) en geef je een route van station naar station.

Toch kan het nu al voor 95% wat Koploper kan. het enige wat nu nog mist vind ik is dat je op 1 knop drukt en dat de treinen random hun routes gaan rijden. Nu moet je de routes nog handmatig starten en dat is best chaotisch in het begin. In koploper hoeft dat niet daar druk je op 1 knop en dan gaat alles rijden, echter niet volgens een vast patroon. Dat doet iTrain weer wel. Deze functie gaat er zeker nog wel komen in de toekomst.

Verder kan je op posities rijden, dit houd in dat iTrain meet waar een loc exact is in een blok. Hierdoor kan een loc precies stoppen voor een sein of in het midden van het perron. ongeacht hoe lang de combinatie is. Hierdoor heb je in de toekomst maar 1 bezetmelder nodig.

Ook kan je als je Dinamo rijd nu af met twee bezetmelders en heb je geen ongedetecteerde sectie meer nodig tussen de melders. Omdat je het rem- en stoppunt per richting kan verschuiven.

Omdat de ontwikkeling van Koploper is gestopt zijn de digitale draaischijf en de afstandbediening van Dinasys niet te gebruiken in Koploper, wel in iTrain.Dit geld ook voor alle nieuwe ontwikkelingen van Dinasys of VPEB met de OC32 zoals Lichtorgel functies e.d.

Dan is er ook nog de mogelijkheid om meerdere schermen, computers, Iphone, Ipad en in de toekomst Android te gebruiken. Kortom multi platform en een netwerk mogelijkheid.

En zo zijn er nog meer punten die in mijn ogen bepalend waren voor mijn keuze voor iTrain. Maar nogmaals dit is volkomen persoonlijk natuurlijk.

groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door sjoef »

Martin, dank voor je duidelijke verhaal. Het was iets meer dan een paar steekwoorden maar dat terzijde. Dat treinen niet met 1 druk op de knop gaan rijden is voor sommige misschien een issue en voor sommige juist een aangename optie. Dat treinen steeds hetzelfde "rondje" rijden is in het het echt misschiel wel zo maar op een baan geven andere routes wel wat meer variateit. Ik geloof dat er een "demo" versie te downloaden is dus dat ga ik maar eens doen. Nogmaals dank.....

JoZ


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door martindomburg »

Graag gedaan :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door Rob Fongers »

En bedankt!!


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door dentheo »

Zo dan hebben we nu terug EEN waarheid... best makkelijk.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2340
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door H@Ns »

Heren,

Graag bij het onderwerp houden a.u.b.

Alvast bedankt.

groet,

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: iTrain 2.0 is uit!!!

Bericht door Peter »

Blijft jammer dat de discussies omtrent Koploper, iTrain, Dinamo enz. maar blijven oplaaien, waarom kunnen keuzes die mensen gemaakt hebben niet gewoon door andere mensen geaccepteerd worden? :(

Vandaag heb ik de draaischijfbesturing van DinaSys ontvangen, ik hoop op redelijk kort termijn met het geheel in combinatie met iTrain eens aan de slag te kunnen. Het vinden van tijd voor de hobby blijft een probleem.... :roll:

Groet,
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gesloten