Fleischmann 2019
Re: Fleischmann 2019
Fleischmann zet de Belgen er toch wel de laatste jaren warmpjes bij.
Type 64 met bijpassende rijtuigen
Eurofima rijtuigen in Memling, New Look & Nachttrein design
Diverse goederenwagons
Type 64 met bijpassende rijtuigen
Eurofima rijtuigen in Memling, New Look & Nachttrein design
Diverse goederenwagons
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Fleischmann 2019
Van Fleischmann geen klagen. De modellen zijn omschilderingen, maar de Belgen krijgen in verhouding een redelijk deel van de aandacht. Hoewel duur (ook voor alle andere modellen), maar toch mooi van Fleischmann.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Fleischmann 2019
Niet geheel onbelangrijk, nieuwe T3 en T2000 goederenwagons met zowel Trailers als Tanktainers inverschillende designs...Overdijk schreef:Nog interessanter zijn de nieuwe constructies.
BR (0)44 "Jumbo"
BR 118/218 DR
Rils en Schuifwandwagens
Daarnaast de diverse uitvoeringen tgv het 175 jarig bestaan van K.Bay.Sts.E.
En de terugkeer van de BR 210 en BR 120/220 "Taigatrommel"
Gaat het budget weer aantasten vrees ik!
Re: Fleischmann 2019
Verdorie, ik zit al jaren te wachten op de blauwe versie van de TEE BR601, die in 2007 al door roco is uitgebracht.
Re: Fleischmann 2019
De Zwitserse rijtuigen op blz. 47 zijn niet alleen nummer- maar ook opschriftvarianten. Ze krijgen nu tweezijdig drietalige opschriften (SBB-CFF-FFS). Daarmee volgt Flm MW-Modell, die zijn Umbauwagen Epoche III op Fleischmann-basis ook in beide opschriftvarianten heeft uitgebracht onder N-CH-201a/b t/m 204a/b (letter b steeds voor tweetalig, afwisselend SBB-CFF op de ene zijkant en SBB-FFS op de andere).
Interessant zijn verder de vooraankondigingen-2020 van de UIC-X-rijtuigen op blz. 43-45. Dat worden ten dele rijtuigen die niet eerder door Roco waren gemaakt. Met «voorbeeldgetrouwe bufferhoogte» zullen ze wel passen bij de Touropa-rijtuigen (8909xx; heruitgaven uit het voormalige Roco-programma) maar niet bij de m-rijtuigen die Mtx vanaf 1990 in verschillende uitvoeringen heeft gemaakt en dus evenmin bij de yl/ymg-middeninstaprijtuigen van Flm zelf (8664.., 8665.. en 8666..) uit 2003, 2011 en 2013.
De InterRegio-rijtuigen van blz. 40-41 krijgen volgens de site van Flm het DBAG-logo en staan gepland voor de weken 38-41. De modelnummers doen vermoeden dat dit heruitgaven worden van de modellen uit 2015. Op blz. 40-41 staat niet «mit … vorbildgerechter Pufferhöhe», hoewel de IR-rijtuigen zijn verbouwd uit UIC-X-rijtuigen. Zoals bekend staan vele oudere m- en n-rijtuigmodellen van Flm van vóór de fusie met Roco te hoog op hun draaistellen. Uitgezonderd zijn de slaaprijtuigmodellen 8647xx; deze zijn goed combineerbaar met Minitrix en met de genoemde middeninstaprijtuigen.
Brengt Flm wederom twee modelgeneraties in één Neuheiten-prospectus samen, net als vorig jaar in de sets 881811 en 881812 (Klassischer Eilzug der Epoche IV)?
Interessant zijn verder de vooraankondigingen-2020 van de UIC-X-rijtuigen op blz. 43-45. Dat worden ten dele rijtuigen die niet eerder door Roco waren gemaakt. Met «voorbeeldgetrouwe bufferhoogte» zullen ze wel passen bij de Touropa-rijtuigen (8909xx; heruitgaven uit het voormalige Roco-programma) maar niet bij de m-rijtuigen die Mtx vanaf 1990 in verschillende uitvoeringen heeft gemaakt en dus evenmin bij de yl/ymg-middeninstaprijtuigen van Flm zelf (8664.., 8665.. en 8666..) uit 2003, 2011 en 2013.
De InterRegio-rijtuigen van blz. 40-41 krijgen volgens de site van Flm het DBAG-logo en staan gepland voor de weken 38-41. De modelnummers doen vermoeden dat dit heruitgaven worden van de modellen uit 2015. Op blz. 40-41 staat niet «mit … vorbildgerechter Pufferhöhe», hoewel de IR-rijtuigen zijn verbouwd uit UIC-X-rijtuigen. Zoals bekend staan vele oudere m- en n-rijtuigmodellen van Flm van vóór de fusie met Roco te hoog op hun draaistellen. Uitgezonderd zijn de slaaprijtuigmodellen 8647xx; deze zijn goed combineerbaar met Minitrix en met de genoemde middeninstaprijtuigen.
Brengt Flm wederom twee modelgeneraties in één Neuheiten-prospectus samen, net als vorig jaar in de sets 881811 en 881812 (Klassischer Eilzug der Epoche IV)?
Laatst gewijzigd door Valéry op 18 jan 2019 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Fleischmann 2019
Interessante info, dank!Valéry schreef:...Dat worden ten dele rijtuigen die niet eerder door Roco waren gemaakt. Met «voorbeeldgetrouwe bufferhoogte» zullen ze wel passen bij de Touropa-rijtuigen (8909xx; heruitgaven uit het voormalige Roco-programma) maar niet bij de m-rijtuigen die Mtx vanaf 1990 in verschillende uitvoeringen heeft gemaakt en dus evenmin bij de middeninstaprijtuigen van Flm zelf (8664.., 8665.. en 8666..) uit 2003, 2011 en 2013.
Ben sowieso redelijk enthousiast over het voor dit jaar aangekondigd Zwitsers materieel. Verder wil ik die 210 ('Neukonstruktion') ook wel eens in het wild zien.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Fleischmann 2019
Die br044 had ik niet aan zien komen.
Gelukkig was ie er ook nog niet van Trix ...
Waarom doen ze dit soort dingen nou?
Guus
Gelukkig was ie er ook nog niet van Trix ...
Waarom doen ze dit soort dingen nou?
Guus
Re: Fleischmann 2019
Omdat de fabrikant denkt dat er een markt voor is, de BR210 en 221 komen ook dubbel.
En dan ook nieuwe gesloten wagens, losse normale en tankcontainers. Fleischmann maakt wel serieus werk van N-spoor.FidOo schreef:Niet geheel onbelangrijk, nieuwe T3 en T2000 goederenwagons met zowel Trailers als Tanktainers inverschillende designs...
Gaat het budget weer aantasten vrees ik!
Je zei eerst NS, voor mij is dat iets anders als Nederlands.WilcoV schreef:Dan nog is het gewoon Nederlands als ze in Nederland geregistreerd zijn.Rick schreef:Op de site staat de Samms set als VPS, ik zou er nog maar niet van uitgaan dat het NS wordt.
Goed gezien op 1zu160, de baan op bladzijde 87 in de catalogus is gemaakt met Kato rails...
Re: Fleischmann 2019
Bij grote broer Roco verschijnt een herntworpen Sik.
Hopen dat deze goed verkoopt en ze hem ook in N bij Fleischmann gaan uitbrengen.
Hopen dat deze goed verkoopt en ze hem ook in N bij Fleischmann gaan uitbrengen.
Re: Fleischmann 2019
Het zal trouwe verzamelaars al zijn opgevallen. Geen nieuws maar een herhaalde oplage van modellen uit 2010 vormen de Pruisische coupérijtuigen op blz. 38-39:
806501 1e/2e klas-drieasser met remmershuis,
806801 bagage-drieasser met remmershuis,
807001 2e klas-drieasser met remmershuis,
807002 2e klas-drieasser zonder remmershuis,
807101 2e klas-tweeasser met remmershuis.
Ze staan gepland om te worden geleverd in de weken 34-36. Dan zal blijken of Flm hier een oude Roco-traditie gaat voortzetten waarin bij «wieder da» onder hetzelfde modelnummer het rijtuignummer en/of het koersbordopschrift wordt gevarieerd. De zitrijtuig-modellen uit 2010 vermelden de koers «Kassel / Treysa - Marburg - Giessen / Frankfurt».
806501 1e/2e klas-drieasser met remmershuis,
806801 bagage-drieasser met remmershuis,
807001 2e klas-drieasser met remmershuis,
807002 2e klas-drieasser zonder remmershuis,
807101 2e klas-tweeasser met remmershuis.
Ze staan gepland om te worden geleverd in de weken 34-36. Dan zal blijken of Flm hier een oude Roco-traditie gaat voortzetten waarin bij «wieder da» onder hetzelfde modelnummer het rijtuignummer en/of het koersbordopschrift wordt gevarieerd. De zitrijtuig-modellen uit 2010 vermelden de koers «Kassel / Treysa - Marburg - Giessen / Frankfurt».
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Fleischmann 2019
Wauw! Die set blauwe Shimms past precies bij mijn tijdperk! Fleischmann is wederom goed bezig voor de Nederlandse markt.
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Fleischmann 2019
Geen zorgen, die traditie is al voortgezet bij in ieder geval de kolenwagens met de nummers 852416 en 852417.
Re: Fleischmann 2019
Dat werd ook door Fleischmann enige jaren geleden al aangekondigd. Voor NS is men toen bijvoorbeeld al begonnen met de grijze en later groene VAM wagens, inderdaad de kolenwagens, maar ook recenter de Huckepack wagens. Ik denk dat we hier inderdaad nog veel meer van kunnen verwachten.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Fleischmann 2019
Rick en Wilco,
Heeft Flm al eerder vertoond dat hetzelfde catalogusnummer wordt hergebruikt voor een nieuwe oplage met ander vlootnummer? Dat deed Roco bijvoorbeeld met de V200.0. Deze heeft onder dat ene catalogusnummer 23257 maar liefst zeven verschillende Ordnungsnummer gehad.
Ik doelde niet op de inmiddels talrijke modellen uit het Roco-programma die in de afgelopen jaren onder het merk Fleischmann in veelal verbeterde uitvoering en/of tijdperkvariant zijn heruitgebracht. Daarmee zal Flm nog wel een poos voortgaan; dit jaar komen dus de Halbspeisewagen 863921 (≈ Roco 24312), de Muldenkippwagen 845104 (≈ Roco 25186) en de zesassige zelflossers 852702 (≈ Roco 25117).
De Pruisische coupérijtuigjes waren bij Flm zelf al in 2010 onder dezelfde catalogusnummers gemaakt en komen nu in 2019 nogmaals. Als Flm de oude Roco-politiek volgt, krijgen die twee- en drieassige rijtuigen een ander vlootnummer en liefst ook een ander koersbordopschrift.
Heeft Flm al eerder vertoond dat hetzelfde catalogusnummer wordt hergebruikt voor een nieuwe oplage met ander vlootnummer? Dat deed Roco bijvoorbeeld met de V200.0. Deze heeft onder dat ene catalogusnummer 23257 maar liefst zeven verschillende Ordnungsnummer gehad.
Ik doelde niet op de inmiddels talrijke modellen uit het Roco-programma die in de afgelopen jaren onder het merk Fleischmann in veelal verbeterde uitvoering en/of tijdperkvariant zijn heruitgebracht. Daarmee zal Flm nog wel een poos voortgaan; dit jaar komen dus de Halbspeisewagen 863921 (≈ Roco 24312), de Muldenkippwagen 845104 (≈ Roco 25186) en de zesassige zelflossers 852702 (≈ Roco 25117).
De Pruisische coupérijtuigjes waren bij Flm zelf al in 2010 onder dezelfde catalogusnummers gemaakt en komen nu in 2019 nogmaals. Als Flm de oude Roco-politiek volgt, krijgen die twee- en drieassige rijtuigen een ander vlootnummer en liefst ook een ander koersbordopschrift.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Fleischmann 2019
Ja, dat zeg ik. Van de genoemde kolenwagens ligt inmiddels een (minimaal) derde oplage in de winkel met andere wagennummers. Daar is niks mis mee, het is alleen lastig als je zo gek bent om per se verschillende wagennummers op de baan te hebben.
Daarentegen staan de aangekondigde SSB IC-rijtuigen juist weer met andere artikelnummers in de catalogus dus consequent is Fleischmann juist niet.
Re: Fleischmann 2019
Jazeker, Fleischmann heeft al vele malen dit gedaan, soms met en soms zonder een extra volgnummer er achter. Soms omdat ze in een set werden uitgebracht en dan weer los verkocht werden door winkeliers omdat de sets vanwege de prijs niet te verkopen waren. Soms met een landencoder achter het nummer enzovoorts enzovoorts enzovoorts.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Fleischmann 2019
Bij het herfstnieuws-2018 schreef ik:
Op https://www.fleischmann.de/de/product/2 ... ducts.html, zien we nu inderdaad hetzelfde locnummer, 86 453, als op het exportmodel uit 2001 (niet zoals spur-n-datenbank vermeldt 2002). Wel zijn de handgrepen nu niet meer zwart maar rood, zoals gedeeltelijk (alleen de verticale naast de rookkast) bij de ÖBB 86 452 uit 2013.Wie inzoomt op 708603/708683 (DB) en 708702/708782 (ÖBB) ziet onleesbare locnummers. Hopelijk krijgt de Oostenrijkse tenderloc een ander nummer dan exportmodel 907086 (#86 453) uit 2002 en herfstnieuwtje-2013 708701 (#86 452). Ik ben hier wat sceptisch, want SNCF-tenderloc 707503 heeft dit jaar 2018 hetzelfde locnummer 232-TC-415 gekregen als exportmodel 7078F uit 1993.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Fleischmann 2019
Ik ben niet zo thuis in deze landen, dus hebben ze hier een onjuist nummer toegepast?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Fleischmann 2019
Wilco,
Over het algemeen is Flm secuur met de keuze van zijn vlootnummers. Wellicht is het model van nu alleen uiterlijk verfijnd ten opzichte van dat uit 2001, zoals Flm ook beweerde over de 707503 uit 2018.
Over het algemeen is Flm secuur met de keuze van zijn vlootnummers. Wellicht is het model van nu alleen uiterlijk verfijnd ten opzichte van dat uit 2001, zoals Flm ook beweerde over de 707503 uit 2018.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Fleischmann 2019
De set van drie NS Shimmns is inmiddels leverbaar. Heb er een setje van liggen. Erg leuke wagens! Zal kijken of ik er binnenkort een fototje van kan plaatsen
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Fleischmann 2019
Naar het zich laat aanzien NIET (zie link).Valéry schreef: ↑18 jan 2019 18:20 Het zal trouwe verzamelaars al zijn opgevallen. Geen nieuws maar een herhaalde oplage van modellen uit 2010 vormen de Pruisische coupérijtuigen op blz. 38-39:
806501 1e/2e klas-drieasser met remmershuis,
806801 bagage-drieasser met remmershuis,
807001 2e klas-drieasser met remmershuis,
807002 2e klas-drieasser zonder remmershuis,
807101 2e klas-tweeasser met remmershuis.
Ze staan gepland om te worden geleverd in de weken 34-36. Dan zal blijken of Flm hier een oude Roco-traditie gaat voortzetten waarin bij «wieder da» onder hetzelfde modelnummer het rijtuignummer en/of het koersbordopschrift wordt gevarieerd. De zitrijtuig-modellen uit 2010 vermelden de koers «Kassel / Treysa - Marburg - Giessen / Frankfurt».
https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1133284
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Fleischmann 2019
Rinus alias Sandopie heeft gelijk, jammer genoeg. Het is onze oosterburen al opgevallen dat zelfs het rijtuignummer hetzelfde is gebleven. Geen voortzetting dus van de oude Roco-traditie, Rick en Wilco!
Laatst gewijzigd door Valéry op 24 okt 2019 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Fleischmann 2019
Valéry,
Sinds wanneer ligt Oostenrijk aan onze oostgrens. Ja, 1zu160 is een Oostenrijks forum!
Sinds wanneer ligt Oostenrijk aan onze oostgrens. Ja, 1zu160 is een Oostenrijks forum!
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Fleischmann 2019
Klaus K, alias N-bahner1, woont in Bonn, NRW, en is althans voor mij een oosterbuur.
In het colofon van 1zu160 vermeldt Ismael S dat hij zijn h0-loopbaan was begonnen met Kleinbahn en eindigde door zich op Roco-N toe te leggen. Oostenrijkser kan inderdaad bijna niet. Laten we het maar houden op: Duitstalig forum.
In het colofon van 1zu160 vermeldt Ismael S dat hij zijn h0-loopbaan was begonnen met Kleinbahn en eindigde door zich op Roco-N toe te leggen. Oostenrijkser kan inderdaad bijna niet. Laten we het maar houden op: Duitstalig forum.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)