Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging

jowi

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door jowi »

Mmm... misschien dat iemand dan weet waardoor dat koffiemolen/scheerapparaat geluid ontstaat? De andere hondekop is bijna geruisloos...


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Ad_M »

Ander type motor??? (wilde gok)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

jowi

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door jowi »

Ja... dat kan natuurlijk ook... ik ga er vanuit dat die hetzelfde zijn maar dat hoeft natuurlijk niet :oops:



jowi

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door jowi »

Ok, ook de andere even bekeken, motors zien er exact hetzelfde uit... dan gokje nummer 2 maar. Smering. Ik heb met het interieur op een kier, de cardankoppelstukjes en beide motorasjes bij het motorhuis een drupje olie gegeven, de boel weer in elkaar en... hatseflats! Mooi stil hondekopje 8-) ik denk dat ze deze in de fabriek iets te zuinig, of gewoon totaal niet, gesmeerd hebben :)

Loopt mooi rustig nu... alleen hoor ik nu weer iets aan 1 van de onderstellen, alsof er een onregelmatigheid zit op 1 van de antislipbandjes... ook maar even checken.



Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Jesse »

Dag allen,
In plaats van een nieuw topic te openen stel ik mijn vragen maar even hier.
Ik blijf een beetje heen en weer zwalken tussen Brits en Nederlands N-spoor, ik heb in december een klein extra'tje, dus voor ze uitverkocht zijn moet er toch maar eens zo'n mooie Hondekop van Piko komen. Het moet de 40280 worden, dus de gele met driepuntssein. Daarover een paar vragen:

*Is het geel nou dezelfde (iets te donkere) kleur als de eerste variant met snor? Of is deze iets lichter? Op foto's kan ik het niet helemaal ontdekken.
*Op een materieelbespreking op Het Groterdam Project wordt een vrije doorkijk door het hele stel genoemd, terwijl het op foto's lijkt dat een stuk van het 1e klas gedeelte door de motor in beslag wordt genomen. Hoe zit dat precies?
*Hier en daar lees ik over iets mindere rijeigenschappen van dit stel. Gaat dat met name over eerdere varianten of komt dat ook bij deze voor?
*De Piko Soundmodule die als accessoire beschikbaar is, is dat ook direct de decoder of is er daarnaast een aparte decoder nodig?
*En ten slotte: mag ik stiekem dromen dat er ooit een vierdelige intercity-versie uitkomt? :D


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Hoontje »

Even het model van Vera bestuderende:

1. Het is lichter geel dan de eerste serie
2. Vrije doorkijk, maar dit is een model zonder decoder en Sound module
3. Krappe bogen (r2 flex peco code 80) neemt hij niet. Verder geen vervelende ervaring hier. Voor filpjes check mijn youtube kanaal. Daar is hij analoog op een vuile baan...
Zoek op youtube hoontjeambu of station Rijen.
4. Eeehm volgens mij heb je nog een losse plux steekdecoder nodig. Maar ben niet zeker...
5. Ik zwijmel met je mee...

Groetjes
Hoontje


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Ad_M »

Hoontje schreef: 3. Krappe bogen (r2 flex peco code 80) neemt hij niet. Verder geen vervelende ervaring hier.
4. Eeehm volgens mij heb je nog een losse plux steekdecoder nodig. Maar ben niet zeker...
5. Ik zwijmel met je mee...

Groetjes
Hoontje
Kan het grotendeels vinden met wat Hoontje hier schrijft behalve punt 3... ;)
Op Geordieburgh heeft Geordie de gele hondenkop met snor rond tuffen, deze gaat fluiten door Flm R1 en R2 bochten :mrgreen:
Het onderstel van beide treinstellen is gelijk, dus ik weet niet de peco R2 krapper is dan de Flm piccolo R1? (neem aan van niet?)

Om geluid in je Hondenkop te krijgen heb je een PLUX12 decoder nodig én een geluidsmodule
De geluidsmodule wordt via de susi eilandjes gesoldeerd / aangesloten op de PLUX12 decoder, de speaker gaat in de andere bak

Qua geluiden in deze geluidsmodule wordt je niet echt vrolijk voor wat je voor je centjes krijgt
Er zit echt bar weinig in, zie https://youtu.be/9HKrEkVtfi4
Ik zal het echt niet laten als ik mijn hand er op kan leggen, maar de volle mep hiervoor betalen.... :lol: :mrgreen:

Tipje als je digitaal gaat rijden, even bij Phildie de extra slepertjes met weerstand bestellen voor de juiste detectie voor en achter
Stroomafname is maar via een bak waar de motor niet in zit

Doe er je voordeel mee, het is maar een mening ;)
Al met al, een prachtig model om te hebben!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Jesse »

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Geen krappe bogen hier dus dat zal allemaal geen probleem worden. Dank ook voor de tip van de extra slepers.

Hoe zijn de rij/remgeluiden van de soundmodule? Enigszins realistisch?


met vriendelijke groet, Jesse

Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Jesse »

Nou hij is binnen hoor, en wat een schitterend model! Heb er een Uhlenbrock 73 140 in gezet, die was wat betaaldbaarder dan de Piko Decoder. Het valt me alleen op dat ie op lage snelheid ontzettend herrie maakt. Geen motorgeluid maar meer een digitaal-achtig piepgeluid. Met name vanuit als ie vanuit stilstand in beweging komt. Herkennen jullie dit? Zijn er bepaalde decoderinstellingen die het kunnen verhelpen? Of heb ik gewoon pech met dit specifieke model?


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Ron »

Ligt aan de decoder.
Heb 2 treinstellen met zo'n decoder lopen en die maken ook zo'n geluid.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Jesse »

Okee, dank je! Is er een decoder die ik de volgende keer beter kan nemen? Toch de Piko (hoewel dat volgens mij ook een Uhlenbrock is)?


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Ron »

Hoi Jesse,

Geen idee, maar er is een poos geleden een discussie geweest over deze decoder.
Zelf vind ik het niet zo hinderlijk, kan nu horen wanneer een treinstel gaat rijden in mijn schaduwstation.

Elk nadeel heeft zijn voordeel :mrgreen:

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Nijboer »

Er is hier ergens een draadje over de PIKO NS2200.
Daarin ook het gepiep. En er wordt geswitched naar een ZIMO plux decoder
die niet piept. Blijkbaar de combi van de piko motor/uhlenbrock decoder.



Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Jesse »

Hmm ja, ik lees het nu ook. Binnenkort toch maar een Zimo MX623P12 aanschaffen. Had ik net even iets eerder moeten ontdekken!


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door shoven »

Toch wel vreemd. Ik heb een Piko GTW rondrijden met Uhlenbrock decoder en daar doet het verschijnsel zich ook voor. Verder heb ik ergens begrepen dat de Piko en Uhlenbrock decoders identiek zijn (klopt het dat Piko zijn decoders door Uhlenbrock laat maken?). Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een fabrikant zijn treinen met zijn 'eigen' decoder zo laat werken?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Ad_M »

Kan bevestigen dat Piko zijn PLUX12 decoders door Uhlenbrock laat maken (en verkoopt voor veel meer centjes)
Heb op dit moment alleen niet bron hier naar toe, dus voor nu moet je het met "mijn woord" doen... ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Pjotr »

Sinds kort is de Plux16 decoder van Doehler & Haass ook goed verkrijgbaar. Ik kan melden dat de eigenschappen van deze decoder op z'n minst vergelijkbaar zijn met de Zimo.
De Uhlenbrock heb ik destijds aangeschaft voor een Hondekop, maar ik ben er nooit echt tevreden over geweest.

Later heb ik 'm in een 2200 geplaatst. Dit was helemaal geen succes. De lichten gingen knipperen en er functioneerde niets meer. Op een Duits forum las ik dat dit wellicht een overbelastingsbeveiliging was. Navraag bij H@ns leverde helaas geen antwoord op. Misschien komt dat nog.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door FidOo »

Ik heb ook wel eens gedonder gehad met uhlenbrock Decoders. (draadjes variant van de plux16).

Ook hier slechte rijeigenschappen en knipperende lampen. Dit is inderdaad deels door een interne overbelasting beveiliging. Deze is door middel van een cv te veranderen. Helaas weet ik uit m'n hoofd niet welke cv dit is maar naar mijn beste weten was dit ergens rond de cv:54

Dat rare geluid zou wel eens aan de motor aanstuur frequentie kunnen liggen. Misschien kunnen jullie hier nog wat mee proberen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Jesse »

Ik heb inmiddels de Zimo decoder erin gezet en het gepiep is inderdaad verdwenen! Gelukkig mag ik de Uhlenbrock kostenloos terug sturen (Lippe). Wat me ook opvalt is dat de binnenverlichtung nu niet meer knippert bij het wisselen van de rijrichting. Voor mij is het duidelijk dat de Zimo inderdaad een betere keuze is voor dit model. Qua prijs maakt het trouwens ook niet uit.


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Merijn »

Hoi allemaal,

Vraagje, ik hoop binnenkort ook (eindelijk!) een Piko Hondekop aan te kunnen schaffen maar bij het teruglezen in dit topic las ik wat gemengde berichten over de kleinste boogstralen die 'ie kan hebben. Op de website van Piko staat een minimum radius van 228mm. Zelf rij ik met Minitrix R1 (195mm) en R2 (228mm) bogen, idem voor de wissels. Dus dan zou alleen R2 passen.

Wat is jullie ervaring? Rijdt de Hondekop bij jullie wel over R1 bijvoorbeeld?

Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen!


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Hoontje »

Hoi Merijn,

Mijn krapste boog(je) was 20cm. Daar wrong hij zich met moeite doorheen. Heb hem verlegd naar +/- 23cm en nu moeiteloos. Ik heb overigens 1 model, de bloedneus. Deze rijdt zelfs op de vlakke stukken, analoog erg moeizaam. Vera haar gele met drie puntssein is dan weer de andere uiterste. Die rijdt perfect, doch ook liever door wat ruimere bogen (20+ cm).

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Merijn »

Dag Hoontje,

Bedankt voor de info! Het wordt een gele dus die rijdt dan hopelijk zo goed als die van Vera. In het ergste geval kan 'ie dan alleen de buitenbocht rijden op m'n tafelovaaltje ;-)

Groetjes, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Piko NS "Hondekop" plan M (EID-2) geel

Bericht door Hoontje »

Hoi Merijn, gewoon uitproberen. Ik hoop dat je net zon geweldig apparaat treft als Vera. Zorg wel dat hij kan rijden waar je wilt. R1 is erg krap hoor, voor meer trein(stellen).

Groetjes

Hoontje


Plaats reactie