UIC-Y-rijtuigen van Mikadotrain/REE modèles

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

UIC-Y-rijtuigen van Mikadotrain/REE modèles

Bericht door Valéry »

De lang verwachte Franse en Luxemburgse rijtuigen zijn half mei geleverd. Ze zien er fraai uit, hebben loepzuivere opschriften en goede roleigenschappen. De gordijntjes in enkele coupés zijn gedeeltelijk toegeschoven. Dat had dezelfde fabrikant ook al gedaan bij de DEV-AO-rijtuigen en de X-2800-autorails.
Enige minpunt is, dat de buffers uitsteken buiten de bourrelets ofwel Gummiwülste. Ik ken nog geen Nederlands woord voor de rubberflappen en holle buizen die de rijtuigovergangen vanzelf afdichten doordat ze lichtelijk worden ingedrukt als de rijtuigen buffer-aan-buffer zijn gekoppeld. Die rubbers behoren in rusttoestand over de buffers uit te steken.
Met de gemonteerde standaardkoppelingen is de koppelafstand vrij groot. Ze kunnen worden uitgewisseld tegen kortere, waarvan er bij elk rijtuig twee worden meegeleverd. Dat lijkt een behoedzaam prutswerkje te worden, waar ik nog maar even niet aan ben begonnen.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: UIC-Y-rijtuigen van Mikadotrain/REE modèles

Bericht door CC72000 »

op het franse N spoorforum is het probleem van de buffers ook hot item.
Ze zijn er al mee aan de knutsel gegaan en met verschillende koppelingen aan het experimenteren.Wel even een dingetje, die buffers inkorten...

http://le-forum-du-n.1fr1.net/t29146p17 ... ures-uic-y


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: UIC-Y-rijtuigen van Mikadotrain/REE modèles

Bericht door CC72000 »

Koppelingen wisselen valt best mee. Ik vind de kortere koppeling ook nog niet echt kort. Ik ga eens kijken wat profikoppelingen voor resultaat opleveren.
De buffers kun je makkelijk lostrekken. Ik ga de gaatjes waar ze inzitten wat uitboren zodat de buffers dieper kunnen liggen, zonder dat die ook weer aangepast moeten worden.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: UIC-Y-rijtuigen van Mikadotrain/REE modèles

Bericht door Rick »

Valéry schreef: 21 mei 2019 17:54de bourrelets ofwel Gummiwülste. Ik ken nog geen Nederlands woord voor de rubberflappen en holle buizen die de rijtuigovergangen vanzelf afdichten
Dat zijn buisbalgen in het Nederlands.



Onderwerp starter
Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: UIC-Y-rijtuigen van Mikadotrain/REE modèles

Bericht door Valéry »

Dank, Rick.
Weer een Nederlands woord geleerd dat eigenlijk fout is. Een «buisbalg» is géén balg, want er wordt niets in- of uitgevouwen. Ze zitten alleen op de plaats waar eertijds de vouwbalg zorgde voor afdichting van de rijtuigovergangen.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Plaats reactie