Welke krokodil

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Welke krokodil

Bericht door Rehorst »

Ik ga binnenkort een krokodil van de SBB aanschaffen.
Mijn keuze is in eerste instantie gevallen op de groene uitvoering van Jagendorfer.
Maar ik hoor verschillende reacties over de rijeigenschappen, en dan met name de voorloopwielen op de wissels.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind de rijeigenschappen belangrijker dan de detaillering.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Welke krokodil

Bericht door Raymond »

Hallo piet,

Als je voor de Jägerndorfer kiest houd er dan rekening mee dat deze loc niet van krappe bogen houd en van oneffenheden in het spoor......en geen bogen voor een wissel leggen!....ik heb voor deze loc heel wat moeten veranderen om hem maar niet te laten onsporen, en met name de voor assen!
Het gekke is ook dat er verschil zit in de rijrichting de ene kant rijd de loc beter op dan de andere kant.
Wel een prachtige loc dat dan weer wel!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Welke krokodil

Bericht door Rehorst »

Raymond

Ik gebruik als kleinste bocht R2 komt hij hier goed door heen?


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Welke krokodil

Bericht door Raymond »

Ik heb niet precies welke bogen erin liggen, ik heb allemaal restjes rails gebruikt.....maar ik schat zo in dat het R2 is maar dit vind deze loc niet leuk!
Ik zal als het ff kan R3 gebruiken.
Het is echt een hele gevoelige loc!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Ramonbraker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 jul 2021 14:40
Locatie: Nijverdal

Re: Welke krokodil

Bericht door Ramonbraker »

Goedenavond heren!
Helaas heb ik niks zinnigs om in te brengen ben ik bang maar heb nog wel een observatie. Namelijk dat het probleem van materieel dat ontspoort als ze uit een bocht komen en op de wissel komen voornamelijk (in mijn ervaring altijd) bij wissels van ROCO/Fleischmann gebeurd. Nu denk ik dat dit komt omdat de vrije ruimte tussen de openstaande wisseltong en vaste rail te klein is bij deze wissels voor sommige merken (Hobbytrain/Arnold) is mij opgevallen. Minitrix wissels heb ik nooit problemen mee, ook niet met uit een bocht komen. Ik zit zelf namelijk ook te zoeken naar een Krokodil model en had inderdaad de Jagerdorfer op het oog. Ook brengt Arnold een nieuwe Krokodil uit dus misschien dat dat ook interessant is om te horen als mensen daar al ervaring mee hebben. Wie weet helpt het :)
Groet,
Ramon!


Groet,
Ramon
Mijn modelbaan: viewtopic.php?p=254802#p254802
DIY bovenleiding: viewtopic.php?f=21&t=16415

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Welke krokodil

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik heb zelf een redelijk recente FLM 739476 (BR 254) en een oude Minitrix 12917 (BR 193) en beide functioneren probleemloos, ook over wissels. Die Jagendorfer is een prachtig model, maar weet wat je doet. Misschien bij de winkel waar je hem koopt eerst over rails en wissels laten rijden? Zorg ook voor rechte stukjes voor en na de wissels, en bij voorkeur R3 als het even kan, al gaan de mijne ook keurig door R2. Liever ook geen kruiswissels of Engelse wissels. En twee wissels met de kromme einden aan elkaar (om een twee-sporig baanvak met elkaar te verbinden) ook niet doen, ook een recht stukje tussen leggen.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Plaats reactie