Fleischmann 7811 hapert

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Fleischmann 7811 hapert

Bericht door Bjor »

Na lang zoeken vond ik gisteren op Eurospoor een 2e hands T9.3, de Fleischmann 7811. Zo een: http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... howState=3
Een fraai lokje, dat mooi past bij mijn S-Bahn rijtuigen. Ik heb het lokje gekocht zonder te testen (dom, dom dom :roll: :roll: ) en thuis gekomen bleek het dan ook niet te rijden. De verlichting ging wel branden, maar het motortje draaide niet. Toen ik het eens beter bekeek, bleek het onderstel kletsnat van de olie.
Dus: demonteren maar. Het motortje bleek uitgebouwd prachtig te lopen, maar de wielen waren volledig geblokkeerd. Ook met enige (voorzichtige) dwang, was er geen beweging in te krijgen.
Ik wist niet meer bij welke stand ik hem had gekocht, had geen bonnetje (weer dom, dom, dom), dus had ik maar één keus: volledig demonteren.
Om een lang verhaal kort te maken: de asjes bleken te zijn vastgelijmd :twisted: :twisted:. Ik vermoed dat de vorige eigenaar het verkeerde Fallerflesje heeft gepakt (niet de bruine, maar de blauwe) en - nadat hij zijn vergissing had gemerkt - er maar een kledder olie achteraan heeft gespoten (of zo).
Met kracht kon ik ze verwijderen en er bleek om iedere as een dun lijmvliesje te zitten. Met aceton (heel voorzichtig) de lijm verwijderd, asjes geschuurd, kunststof aandrijving met een beetje siliconenspray weer gangbaar gemaakt, asjes gesmeerd en het geheel weer gemonteerd.
Hij liep direct weer als een zonnetje, althans over de lengte van een segment (ik heb een baan in 7 segmenten). Op bijna iedere overgang stopt de lok en gaat pas na een klein tikje verder. De segmentovergangen zijn schoon, schuin afgevijld en alle andere 25 loks die ik heb, gaan probleemloos over alle overgangen, zelfs twee-assertjes.

De wieltjes zijn brandschoon.
De baan en de stroomafnemers zijn behandeld met ATF
Alle zes drijfwielen nemen bij dit model stroom af en de stroomafnemers sluiten goed aan op de wielflenzen.
Op doorgaande rails loopt de lok dan ook gelijkmatig, ook met kruipsnelheid.
De drie aangedreven assen zijn vast in het frame gelagerd, dus een hoogteverstelling van de assen is niet mogelijk.
De wielstellen zijn in exacte dezelfde volgorde gemonteerd, dus er is niks verwisseld.

Nu is mijn vraag:
Kent iemand van jullie dit gedrag op segment- of module overgangen bij de Fleischmann 7811 en heeft iemand er al eens een oplossing voor gevonden?

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 28 jun 2017 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door robert »

Hoi,

Als je de assen met een draadje van stroom voorziet, werkt alles dan ook? M.a.w. nemen alle assen inderdaad stroom af?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door Bjor »

Rob,

Op dat idee kwam ik zojuist ook. Dat heb ik getest en inderdaad: één stroomafnemer lag niet goed tegen de wielflens van het middelste wielstel.
Die heb ik iets omgebogen en het probleem is verholpen. Het lokje kruipt nu ook over alle overgangen

Je had het dus goed. Bedankt voor het meedenken.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door robert »

mooi man!


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door shoven »

Dat verdient een filmpje...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door Bjor »

Steven,

Nou, vooruit dan maar ;) ;) . Hier is 'ie:
https://www.youtube.com/watch?v=Obgfgyr-A1c

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door shoven »

:D


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

pcdewolff
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2015 20:05

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door pcdewolff »

Zo, bedankt voor de aceton tip. Hier nog een 'vastgeplakte' lok. alles los, aceton over de assen en alles draait weer. nu nog bedenken wat voor olie er weer in moet.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door robert »

bv faller of de andere treinenmerken


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door Bjor »

En: héél spaarzaam smeren.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Fleischmann 7811 hapert

Bericht door Redskin »

Precies: niet alleen drank maakt meer kapot dan je lief is... :mrgreen:
Alles wat gelagerd is, een "half druppie". Op tandwielen wat vet (ikzelf zweer bij Roco) en dit op heel lage snelheid rustig laten distribueren. Gisteren op deze manier ook weer een locje van een kennis kunnen opknappen. Verkeerd toepassen doet onze kleine en gevoelige machientjes geen goed: de opname van stroom/signaal raakt erdoor verstoord.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie