Piko NS 612

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Piko NS 612

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Aanvankelijk hoefde ik deze lok niet. Het is al vrij vol op mijn baan. Het was maar een kleine serie. Ik heb ze nooit in het echt meegemaakt. Maar toen zag ik een aantal foto's op dit forum en ben ik toch gezwicht. Zoveel groene NS-loks zijn er niet verkrijgbaar en deze is wel heel mooi. Ik begrijp opeens heel goed waarom onze forumsponsor dit forum sponsort.

Bij de decoderinbouw toch nog wat tips. Er is geen gedoe met de kap licht uitbuigen om met je derde en vierde hand het chassis eruit te trekken. Alles gaat met schroefjes, wel hele kleine uiteraard. Als eerste moet je de dieseltank losschroeven. Draai deze schroefjes wel los, maar laat ze in de kap van de tank zitten en til de hele kap met schroefjes ervan af. Plaats 'm later ook weer terug met de schroefjes. Dan hoef je niet in de diepte tussen de tank en het draaistel op zoek naar het gaatje om de schroefjes weer terug te zetten. Daarna moeten er nog twee schroefjes los. Dat zijn dus NIET de schroefjes precies in het midden, maar de schroefjes net uit het midden. Pas nadat je de verkeerde schroefjes hebt verwijderd, wordt de vage perspectieftekening duidelijk. Waarom er niet gewoon een duidelijk onderaanzicht van af kan ipv vage indirecte pijltjes zal ik nooit begrijpen (een probleem waar bijna alle fabrikanten last van hebben).

Die Piko loks krijgen steeds betere rij-eigenschappen. De 2200'en moeten soms in het begin nog een beetje op gang komen. De 2400 rijden mooi fluisterstil en zijdezacht. Zo ook de 612. Heel mooi zijn ook de sluitseinen die in aparte lantaarns op de kap zitten. Bij mijn weten hebben deze loks nooit met trek-/duwtreinen gereden, dus in de praktijk zul je ze weinig aan hebben, helaas. Er is ook cabineverlichting. Helaas was er geen ruimte voor een echt interieur, dus de cabine zit achter wit "melkglas". Maar ja, ook hier geldt dat die verlichting tijdens het rijden eigenlijk nooit aan is. Wat echt de kers op de taart is, dat deze lok rangeerverlichting heeft. Als je deze aanzet brandt aan elk uiteinde alleen de rechter koplamp. Dat had ik nog niet eerder bij een modelloc meegemaakt.

Mvg, Albert


Plaats reactie