Ratelende tandwielen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Martien
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 dec 2016 14:21
Locatie: Helmond

Ratelende tandwielen

Bericht door Martien »

Ik heb onlangs een tweedehands lokje gekocht ( Railion Minitrix) , echter hij rateld met de tandwieltjes op de bielzen.
Ik rijd op peco N spoor code 55.
Afbeelding
Mijn vraag, welke merken moet ik in de toekomst kopen die wel goed op deze rails rijden ?


Digitaal-Digikeijs DR5000 : Bezetmelders 2x,
Rails en wissels: Peco code 55 ,
Treinen en loks : Fleischmann ,Minitrix,
Martien.

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door nspoorkees »

Ik geloof graag dat ie ratelt, maar niet doordat tandwielen de bielsen raken... ratelen komt ergens anders vandaan. Wormwiel te hoog? Beschadiging van een tandwiel? Kunststof tandwiel gebroken? Draaistel wat niet goed zit? Het is iets met de lok, heeft niets met deze rails te maken. Overigens zijn het sowieso flinke rammelbakken deze lokjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Martien
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 dec 2016 14:21
Locatie: Helmond

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Martien »

nspoorkees schreef:Ik geloof graag dat ie ratelt, maar niet doordat tandwielen de bielsen raken... ratelen komt ergens anders vandaan. Wormwiel te hoog? Beschadiging van een tandwiel? Kunststof tandwiel gebroken? Draaistel wat niet goed zit? Het is iets met de lok, heeft niets met deze rails te maken. Overigens zijn het sowieso flinke rammelbakken deze lokjes.
op code 80 geeft hij geen problemen !?


Digitaal-Digikeijs DR5000 : Bezetmelders 2x,
Rails en wissels: Peco code 55 ,
Treinen en loks : Fleischmann ,Minitrix,
Martien.

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door dentheo »

Bij mij rijden er een paar op code 55 zonder herrie.
Heeft er iemand de wieltjes te ver uit elkaar geschoven ? Dan kan de flens de railbevestiging raken .



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door nspoorkees »

Ja precies, het moet iets zijn, maar het is echt niet de rails. Ik heb er net ook 1 bekeken en de tandwielen komen amper uit de draaistellen, bij jou zouden de tandwielen zo groot moeten zijn dat ze verder uitsteken dan de flenzen van de wielen... dat kan mechanisch niet eens, dus het is echt iets anders. Maak eens een foto van de onderkant van de lok?



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door sjoef »

is een bekend probleem bij deze lokjes. Tandwiel(en) gebroken. Rob Bisschop zet er tegen een kleine vergoeding messing tandwielen in.

Jos



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door nspoorkees »

Maar met gebroken tandwielen moet ie ook op code 80 ratelen zou je zeggen... en zoals ik het begrijp, ratelt ie dan niet.



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo,

PECO Code 55 is aan de binnenzijde nagenoeg dezelfde hoogte als PECO code 80.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Marksintpancras »

Peco 55 heeft dezelfde rail hoogte als alle andere merken.
Echter als deze lok ratelt is het een probleem met de tandwielen of wormwiel. Het is een bekend probleem bij deze loks.
Mocht de tandwielen onverhoopt toch niet het probleem zijn, zal ik de afstand tussen de wielflensen op meten, en kijken of deze correct zijn.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Martien
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 dec 2016 14:21
Locatie: Helmond

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Martien »

Ik had gisteravond wat kontakt spray (minimaal met injectienaald) er in gespoten, nu gaat en loopt ie weer perfect. smeert natuurlijk ook een beetje, is er vuil uit gegaan ??
ik heb 2 van deze loks en heb gisteren die andere op code 80 geprobeerd ipv de bovengenoemde lok sorry voor de verwarring .

iedereen toch bedankt.


Digitaal-Digikeijs DR5000 : Bezetmelders 2x,
Rails en wissels: Peco code 55 ,
Treinen en loks : Fleischmann ,Minitrix,
Martien.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door BenQ »

Ik heb ook een Minitrix Railion en die loopt heel mooi.
Hier rijdt hij door het stoomdepot, het relais van de draaischijf maakt meer kabaal. :roll:
https://youtu.be/9z3l2LbHRQE


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Martien
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 dec 2016 14:21
Locatie: Helmond

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Martien »

BenQ schreef:Ik heb ook een Minitrix Railion en die loopt heel mooi.
Hier rijdt hij door het stoomdepot, het relais van de draaischijf maakt meer kabaal. :roll:
https://youtu.be/9z3l2LbHRQE

ziet er gaaf uit Ben, pet af hoor , rijd lekker stil.


Digitaal-Digikeijs DR5000 : Bezetmelders 2x,
Rails en wissels: Peco code 55 ,
Treinen en loks : Fleischmann ,Minitrix,
Martien.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Ben, nu heb ik je wel kolen gegeven :D, maar deze Mak rijdt op diesel :(, ik heb nog wel 500 liter diesel voor je :( :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door nspoorkees »

Ik heb een geel/grijze MAK 6503 NS versie maar dat is echt een koffiemolen... ding heeft ook amper trekkracht, geen idee wat ik er mee aan moet.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Marksintpancras »

Nspoorkees, kijk eens je tandwielen na van die lok ;) Want die krengen slepen bij mij gewoon hele slepen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Ad_M »

Nspoorkees, als je de MAK langere tijd laat rondrijden, is je motor dan bloed verziekend heet?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door nspoorkees »

Nee, hij loopt niet warm, tandwielen zijn de metalen versie. Ik heb hem ook al verzwaard, maar helpt allemaal niets. Als je hem op de rails zet en met je vinger duwt, geeft ie ook totaal geen weerstand, hij glijd zo weg van z'n plek. Ik heb er al nieuwe bandjes omgezet maar die zijn zo te zien iets te dun, heb nu de juiste in bestelling (77-2273-00) dan nog maar eens kijken. Met 3 personenrijtuigen komt ie een r2 bocht al niet meer door...


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door BenQ »

Mark,
Met 500 liter kom je wel ergens, de kolen zitten in de depot, zal er een foto van maken. :mrgreen:
Martien,
Excuses voor het vervuilen. :oops:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door Marksintpancras »

Nspoorkees, volgens mij moet je de heel aandrijflijn (tussen de motor en de wielen) helemaal na kijken.
Hier ziet iets fout, want als deze lok als een koffiemolen klinkt en geen trekkracht heeft dan is er ergens in de aandrijving defect.
Als er een wormwiel in zit, en deze speling heeft na boven kan deze dus over de tandwiel heen slippen. Noem mag op, tal van mogelijke oorzaken.
Gewoon even rustig uit vissen, wat de oorzaak is.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door nspoorkees »

Ik heb hem al eens uitgebreid bekeken, zag er allemaal qua wormpjes en tandwieltjes keurig uit, maar zal er nog eens heel kritisch naar kijken.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door nspoorkees »

Nog even open gehad, wat geprobeerd met de motor iets aandrukken, maar ook een fractie minder hoog. Dat laatste hielp. Ook aan weerszijden van de motor wat ATF in de lagers laten lopen, en overal een klein drupje atf op de worm- en tandwielen. Draait een stuk beter en stiller nu! Zonder kap bijna geluidloos, met de kap er op maakt ie wat meer herrie... niets wat aanloopt, maar het geluid wat er afkomt, wordt met de kap op wat blikkeriger, dat lijkt alsof er meer herrie uit komt. Trekkracht is niet veranderd, daarvoor wacht ik even op de nieuwe haftreifjes :)



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ratelende tandwielen

Bericht door nspoorkees »

De mijne loopt nu echt super... het smeren van de motorlagers was dus hier het probleem. Hij heeft nu een 30 minuten rondjes gereden en hij is nu bijna fluisterstil :) trekkracht is nog een dingetje maar dat komt ook nog wel goed.

Waar zo'n topic over tandwieltjes al niet goed voor is :)


Plaats reactie