Hondekop

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Fransderee
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2018 23:45

Hondekop

Bericht door Fransderee »

Hoi , nu bij Catawiki hondekop van THS / minitrix. Is echter ook nieuw te koop van piko.
Zijn hier wezenlijke verschillen tussen?

Groet Frans


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hondekop

Bericht door Hoontje »

Hoi Frans,

THS is een oudere producent geweest (inmiddels gaan ze weer verder onder THS-Realix) en daardoor is het model qua rijeigenschappen etc. een typisch jaren '90 model met idem motor. Met reinigen en onderhoud krijg je hem wel wat stiller overigens.
Detaillering van de THS is wel beter (mijn mening!) dan die van PIKO en volgens mij is het een deels messing / deels resin model. Ze werden verkocht als bouwpakket en als 'af-model'. Er zijn groene en gele varianten van geweest.
Ikzelf zou voor de PIKO gaan, hoewel mijn collectors hart zegt dat ik dit model ook moet hebben (ik heb steeds meer THS spul).
Als hij niet te gortig duur is, is het geen miskoop volgens mij.

Groetjes,

Hoontje



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Hondekop

Bericht door robert »

Hoi, Vergeet de ths. Leuk voor in de vitrine. Piko veel mooier en rijd beter. Toen (bij uitgave) was er niet anders. Ramen kloppen niet, matige tot slechte aandrijving, geen opschriften, ingegoten ramen, matig spuitwerk Nogmaals, bij uitgave een uniek model, nu achterhaald


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Hondekop

Bericht door robert »

@hoontje,

alleen wat roosters zijn van messing en de trapjes. En inderdaad, nostalgie.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hondekop

Bericht door Hoontje »

Thanks ik was niet zeker... Heb ooit een gele gezien met aangepaste wanden, ingezette ramen en messing wanden.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hondekop

Bericht door WilcoV »

Leuk model voor met name de verzamelaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Hondekop

Bericht door robert »

Hoi,

Heb er momenteel 3 liggen. Dummy, minitrix aandrijving (een draaistel) en twee draaistellen aangedreven (mehano?) met mashima motor. Deze laatste is van iemand anders en moet weer goed rijdend gemaakt worden. Dat gaat nog een leuk klusje worden. Wel interessant die resin kap met ingezette messing wanden . Huisvlijt? Degene met minitrix aandrijving is een ths/kleinspoor productie. Die met de messing zijwanden een laatste versie? (Wilco?)
De ramen in de zijwand zijn wel ingezet bij de resin versie, maar m.i. verkeerde ramen gebruikt(van bestaand rijtuig) en m.i.veel te vierkant. Alleen de cabine ramen zij ingegoten(kristal klear)


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hondekop

Bericht door WilcoV »

robert schreef:Hoi,

Wel interessant die resin kap met ingezette messing wanden . Huisvlijt? Degene met minitrix aandrijving is een ths/kleinspoor productie. Die met de messing zijwanden een laatste versie? (Wilco?)
De ramen in de zijwand zijn wel ingezet bij de resin versie, maar m.i. verkeerde ramen gebruikt(van bestaand rijtuig) en m.i.veel te vierkant.
Moeilijk te zeggen, er is niet zo heel veel informatie over de diverse THS producties te vinden. Wel weet ik dat er diverse reeksen geweest zijn aangezien de nummering wel drie keer is gewijzigd. Kan me voorstellen dat de messing versie THS-Taco is uit de tijd dat THS en Taco samenwerkten. Voor de ramen zal gebruik zijn gemaakt van bestaande modellen omdat de keuze is gemaakt voor ingezette ramen wat toch mooier is dan de werkwijze van bijvoorbeeld de Minitrix plan E rijtuigen. Inderdaad hadden ze in de hoeken iets meer afgerond mogen zijn, maar als ik de originele bekijk met dit soort ramen (mat 54 had twee soorten ramen, dit soort met afgeronde hoeken en vierkanter met alleen aan de onderzijde afgeronde hoeken) en vele andere modellen die we in N spoor op de baan hebben rijden (waar detaillering zoals draaistellen en raampartijen niet zo belangrijk blijken te zijn) valt het mij nog mee.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie