[DATABASE] NS Tad, NS Tads en NS Takkls NS/VAM in N

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS Tad, NS Tads en NS Takkls NS/VAM in N

Bericht door WilcoV »

robert schreef:Nu heb ik een artikel uit Railhobby 91/3 gevonden waar onderstaande wordt gesteld:

1e levering Takkls 70 1970 84 566 9 100-164
2e levering Takkls 30 1973 84 566 9 165-197
3e levering Takkls 27 1975 84 566 9 198-225
4e levering Takkls 20 1979 84 566 9 226-245

In het hetzelfde artikel staan de nummers van de bijzonder gekleurde varianten; Recycling, potgrond, VAM 60 etc.
Daar staat vermeld voor de VAM 60 wagons de nr's: 246, 248, 255, 262 en 266. De Regam Gas wagen zou nr 256 zijn.
Even nagekeken, dit is de laatste computernummering van de Takkls wagens die bij toewijzing van deze nummering in dienst waren.
Het artikel zelf ken ik niet, maar zeker is dat de eerste Takkls wagens in dienst zijn genomen in de computernummerserie 20 84 057 8 032-194. Zij sloten hierbij aan op de nog in dienst zijnde 1e en 2e generatie wagens. Later is de door de Railhobby aangedragen nummering ingevoerd, de 1e en 2e generatie wagens werden toen uit dienst genomen.
De kleuren kan ik niet controleren, ik weet niet welke bronnen het artikel heeft gebruikt hiervoor maar ik hoop met fotoherkenning hier eens uit te komen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: NS Tad, NS Tads en NS Takkls NS/VAM in N

Bericht door Merijn »

Hoi Wilco, goed bezig met al dat uitzoekwerk voor al die wagontypes en hun N-spoormodelversies! Zit weer een hoop leuke en bruikbare info tussen.
Wellicht ten overvloede de volgende link, ben ik eens tegengekomen al zoekende op het web:

http://www.rolandrail.net/special/special016.htm

Misschien heb je er wat aan?


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS Tad, NS Tads en NS Takkls NS/VAM in N

Bericht door WilcoV »

Yep Merijn, dat is één van de bronnen voor de informatie hier, tezamen met onder andere het Utrechts Archief. Helaas bevat het door je aangehaalde artikel ook enkele onvolkomenheden. Heel begrijpelijk overigens want er is, mede door de benamingen die NS zelf gebruikte bij het bestellen en tekenen van haar wagens gebruikte die vaak al weer veranderd waren toen ze in dienst kwamen. Heel wat uitzoekwerk, maar wel leuk. Ik ga er nog meer maken zoals die er nu op staan. Vooral gericht op modellen waarvan er meerdere zijn en ook meerdere merken hebben gehad.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie