Ervaringen Piko... even klagen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nanneman
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jan 2013 12:31

Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Nanneman »

Goedenavond,

zojuist is de tweede Piko NS 1136 bij mij gestopt met rijden (de eerste ligt al een tijd bij de dealer ter reparatie). Het begint met onverklaarbaar lawaai, daarna willen ze niet meer voor- of achteruit. Soms branden de front- en sluitseinen nog wel, maar rijden ho maar. Deze ervaring heb ik meerdere Piko-locomotieven gehad, de 1202, de bruine 2456 en eerder al twee modellen van de 2200. Ze kappen er simpelweg mee en ik vind het ontzettend frustrerend.

Ik rijd analoog, de rails zijn schoon en ik ben superzuinig op de spulletjes die ik aanschaf. Ik vind het onbegrijpelijk dat je met prijzen van inmiddels dik boven de 200 euro dit soort producten durft te leveren. De modellen zijn prachtig hoor, maar ze moeten het natuurlijk wel gewoon doen.

Met Fleischmann, Minitrix, Hobbytrain en Kato heb ik nooit een probleem, die rijden gewoon. Bij elke Piko-aanschaf houd ik inmiddels mijn hart vast...

Wat zijn jullie ervaringen met Piko?

Groeten, Nanning


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door WilcoV »

Al mijn Piko's (2200, 1100, 2400, Mat 54) rijden al jaren perfect.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Sibbesuisje »

Zelf rijd ik digitaal. Ik heb ondertussen 8 Piko loks (2200, 2400 en DB BR216) en dat rijd allemaal netjes. Sommige loks zijn onderhand al 5-6 jaar oud dus die hebben zeker al flink wat draai uren gemaakt zonder problemen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Raymond
Berichten: 1904
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Raymond »

Ik heb inmiddels heelveel Piko loc's (digitaal) maar nog geen 1 kapot gegaan!
Rijden allemaal goed! (Mits goede decoder)
Het liefst koop ik een loc met sound waar al een decoder in zit, want dan hoef je niets te doen en rijd de loc gelijk prima!
Een vriend van mij rijd ook analoog en heeft ook heelveel Piko loc's en ook nog nooit 1 kapot gegaan!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Nanneman
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jan 2013 12:31

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Nanneman »

Dank voor jullie reacties. Gewoon domme (dure) pech dan waarschijnlijk... maar blijf het vreemd vinden.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Pjotr »

Zoveel locs van één merk, die de geest geven, dat is wel bijzonder.
De kans op zoveel toeval is statistisch gezien wel heel klein.

Je geeft aan dat je analoog rijdt. Gebruik je soms een vorm van pulsbreedte besturing ?
Ik heb zo'n 25 jaar geleden wel eens een klein Arnold Köff motortje gemold met pulsbreedte. Het ankerpakket van het motortje kon daar niet tegen, met lawaai als gevolg.

Zo op het eerste gezicht, denk ik dat er iets met je spanningsbron aan de hand zou kunnen zijn en dat Piko daar wat gevoeliger voor is dan de andere merken. Een korte spanningspiek kan de electronica beschadigen als de fabrikant daar geen beveiligingen voor heeft ingebouwd, maar dat gaat meestal zonder geluid.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door TonN »

Ik heb een kapotte motor in een 2200. Die heeft niet heel veel uren gemaakt.



Onderwerp starter
Nanneman
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jan 2013 12:31

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Nanneman »

Nee, ik maak geen gebruik van pulsbreedte besturing. Ik maak gebruik van 3 Fleischmann trafo's (MSF 6735), verder helemaal geen toeters en bellen. Ik kan er ook geen enkele verklaring voor vinden, maar vind het ook wel heel toevallig dat juist de Piko-loc's het begeven.

Groeten,
Nanning


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Nanning,

De MSF 6735 is een 14v transformator. Piko locs zijn ontworpen voor 12V volgens de handleiding. Kan het zijn dat de trafo schade veroorzaakt door de te hoge (eind)spanning??

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

thevandijks
Berichten: 434
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door thevandijks »

Analoog gebruik je zelden de hoogste stand van de trafo, gemiddeld rij je met 10 a 11 volt.

Groet Hans



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door TonN »

Een elektromotor gaat eerder kapot van een te hoge last dan van een te hoge spanning.



Onderwerp starter
Nanneman
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jan 2013 12:31

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Nanneman »

Daar zeg je zowat, over die spanning... nog nooit bij stilgestaan. Van een hoge last is sowieso geen sprake, wellicht is de trafo de boosdoener. Ik kan het anders niet verklaren.

@TonN; (even voor de zekerheid) met hoge last bedoel je toch simpelweg het gewicht van de wagons die erachter hangen neem ik aan?

Nanning



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door TonN »

Ja. Een hoge last is iets wat het draaien van de motor tegen houdt. Veel wagens, te weinig smering. Dat soort dingen.
Hiervoor moet je weten dat wanneer er een stroom door een spoel gaat lopen er een magneetveld opgebouwd moet worden en dat zorgt voor een weerstand die afneemt, met een tijd afhankelijk van de waarde van de spoel.
In een draaiende motor moet de stroom steeds opnieuw op gang komen in de spoel van de rotor. Elke keer dat er via de collector verbinding gemaakt wordt met de volgende spoel speelt dat. Dat geeft dus die weerstand en dat beperkt de stroom.
Bij de oudere treinen (denk tot en met de sprinters) was het dus best ingewikkeld om de stroom door de motor te beperken. Daarvoor waren er een aantal weerstanden aanwezig die kortgesloten werden als de snelheid hoger werd. Verder werden motoren eerst in serie gezet en met hogere snelheid parallel. Wanneer de snelheid hoog genoeg is is de weerstand in de motor hoog genoeg om de stroom te beperken.

Een te snel draaiende motor heeft last van centrifugaal krachten. Dat kan ook schade toebrengen maar dat is anders.

En ik heb nog nooit een goed verhaal gezien waarom pulsbreedte sturing een motor kan beschadigen. Sommigen noemen het dan ook een broodje aap verhaal. Dus ik nodig mensen uit dat eens heel duidelijk uit te schrijven.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door traiNiac »

TonN schreef: 27 mar 2024 07:36
En ik heb nog nooit een goed verhaal gezien waarom pulsbreedte sturing een motor kan beschadigen. Sommigen noemen het dan ook een broodje aap verhaal. Dus ik nodig mensen uit dat eens heel duidelijk uit te schrijven.
Pfff, ik schrok al ;-) Rij zelf al jaren met pulsbreedteregelaar, maar heb (nog) geen kapotte (Piko) loks.



Onderwerp starter
Nanneman
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jan 2013 12:31

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Nanneman »

@TonN, dank voor je uitgebreide reactie!



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Nijboer »

Algemeen:
Eigen ervaring: Nieuw materiaal geeft best vaak problemen.
Nu heb ik de laatste jaren voornamelijk Fleischmann en Piko gekocht.

Wat me het meest opvalt: zo uit de doos vieze wielen. En ze lijken ook snel weer vies te worden.
Ook een Fleischmann loc die in de bochten kortsluiting veroorzaakt, Fleischmann wielstellen die niet goed
af waren gewerkt in het produktieproces..
Recent van Fleischmann een 1800 met ontbrekende LED-masker. ..

Alles retour en hersteld. Maar is wel gedoe. Steeds weer terug naar de winkel en zo.
En verdorie, ik bedenk me nu dat ik nog een BR44 van Fleischmann heb uit de corona tijd, die
eigenlijk gewoon slecht rijdt, makkelijk ontsporen en blokkerende wielen....
Ik had hem uit frustratie maar aan de kant gelegd, want mn hobby beleving kwam erdoor in mineur.
Knap waardeloos inderdaad.

Recent een Brawa, die in de post een tik heeft gehad, kwam wat apart geluid uit het tandwielenwerk.
Blijkt het frame wat losgeschoten. Gelukkig een kwestie van weer inklikken.

Groet,
Collin



Onderwerp starter
Nanneman
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jan 2013 12:31

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door Nanneman »

Heel herkenbaar Collin, je wordt er chagrijnig van soms. Bij mij zijn het met name de Piko's die ik moet laten repareren, maar had ook een 1601 van Fleischmann met een slag in zijn wiel. Hobbelend over de baan, geen gezicht. Ik heb de kap omgeruild met die van de RFO 1800. De 1601 heeft nu een zwart onderstel, maar rijdt een stuk vrolijker.

En ik ben het met je eens, het is steeds zo'n gedoe waardoor je soms het steeds duurder wordende spul uit ergernis maar aan de kant legt. Ook die vieze wielen herken ik. Schijnt een soort coating te zijn?



thevandijks
Berichten: 434
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Ervaringen Piko... even klagen

Bericht door thevandijks »

Vieze wielen was bij de eerste Piko loks een conisch probleem, volgens mij doen ze dit nu beter?

Groet Hans


Plaats reactie