Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door Folkert van Wijk »

Op de beurs in Zutphen kwam ik een aantal stationnetjes tegen van het model dat wij in de toekomst ook willen gaan gebruiken.
Er waren echter ook een heel aantal oude uitgaven bij van Pola en een heel stuk goedkoper.

Ik stel me zo voor dat faller nu de zelfde mallen of matrijzen gebruikt, maar vraag me af of er toch nog enig verschil in zit.
Ander of beter plastic, betere afwerking mooiere kleuren etc?

Of kan ik gewoon lekker de volgende keer een goedkope pola versie aanschaffen
en die met net zoveel plezier en gemak in elkaar zetten als de huidige Faller versie?


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door epocheales denken »

Hoi Folkert,

Heb net een Pola huisje gemonteerd. Deze dus: https://www.ebay.de/itm/332570808537?cl ... noapp=true
Op zich een leuk modelletje, maar pasvorm, overeenkomst met de afbeelding op het doosje, viel het wat tegen. Faller, Vollmer en Kibri zijn duurder, maar passen dan ook veel beter ;)
Denk wel dat de blauwe Pola dozen beter zijn met kwaliteit, dan de wit/gele.
Succes met jouw beslissing.

Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door MarcoTrix »

Faller brengt inderdaad enige oude Pola modellen uit. Pasvorm als vanouds typisch Pola, dus soms moet je zelf e.e.a. passend maken. In tegenstelling tot Pola voegt Faller bij de huisjes een lichtmasker bij, wel zo prettig als je verlichting in wilt bouwen. Faller gebruikt niet altijd dezelfde kleuren als Pola. Ik mis echter bij Faller die hele goedkope huisjes waar Pola zo bekend om was.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik sluit me aan bij Marco, ik heb heel veel de zelfde huizen gebruikt van zowel Pola als Faller en wat materiaal en pasvorm betreft zit er totaal geen verschil in dus ik probeer altijd de Pola bouwpakketten te kopen. Gemiddeld betaal ik daar dan 10 euro per Pola doos voor, zijn ze veel duurder dan betaal je te veel en kan je beter verder zoeken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door Folkert van Wijk »

Oké goeie info mensen.



Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door Pleun »

De blauwe Pola doosjes zijn minstens 15+ jaar oud en de wit-gele nog minstens 10 jaar ouder.
Ging de kwaliteit van het plastic niet achteruit door ouderdom?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Bij mij niet, ik heb nu alleen gele doosjes op voorraad en die op het trambaantje dat ik aan het bouwen ben kwam ook uit een geel doosje en die is nog prima.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door MarcoTrix »

epocheales denken schreef: 18 mar 2018 19:34 ....Denk wel dat de blauwe Pola dozen beter zijn met kwaliteit, dan de wit/gele.....
Maakt niets uit, het is alleen een grafisch moderner doosje.
Je kan beter de historie van een Pola huisje natrekken, want niet alle huisjes zijn door Pola ontworpen.
Er zijn nogal wat huisjes [uit de boedel van/overgenomen van/samen geproduceerd met] Vau-Pe, Quick, Playcraft, Lima en Jouef.
De huisjes van Playcraft zaten meestal in het goedkopere assortiment van Pola en hadden alle dezelfde raampjes, luikjes en deurtjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb net een aantal Pola bouwdozen los getrokken, 2 oude gele dozen en 2 iets jongere blauwe dozen.

Het verschil?,......de oudste zijn mooi verzadigt van kleur, de nieuwe zijn veel glaziger vooral de rode delen kan ik bij die uit de blauwe dozen bijna doorheen kijken terwijl die uit de oude gele dozen nauwelijks licht doorlatend zijn. De rode doorschijnende uit de blauwe doos betreft dan ook nog een "gepatineerd" model( met zo'n zwarte wash).

Ook de beige en cremé kleurige delen uit de blauwe dozen zijn erg glazig t.o.v. die uit de gele dozen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door Modelbouwerke »

Pleun schreef: 18 dec 2020 21:56 De blauwe Pola doosjes zijn minstens 15+ jaar oud en de wit-gele nog minstens 10 jaar ouder.
En als het niet in een doosje zit, hoe oud zijn ze dan?
Heb hier nog enkele bouwpakketjes liggen van Pola in een plastiek zakje.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Geen idee, maar zowel mijn blauwe als gele doosjes hebben er nog West-Germany opstaan dus die zijn 30 jaar of ouder.

Ik had er laatst ook eentje in een zakje maar niet gekeken of ik kon zien hoe oud het was.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door Pleun »

neudalhausenstadbahn schreef: 23 jan 2021 17:10 Geen idee, maar zowel mijn blauwe als gele doosjes hebben er nog West-Germany opstaan dus die zijn 30 jaar of ouder.

Ik had er laatst ook eentje in een zakje maar niet gekeken of ik kon zien hoe oud het was.
De blauwe doosjes kunnen best na de Duitse hereniging nog gemaakt zijn, want bestaande doosjes zullen ze niet aangepast hebben.
Die in zakjes verpakte kits zijn wellicht van net na de overname door Faller, want zij hebben ook vergelijkbare verpakkingen verkocht.
Op de beursen in Houten zie (zag?) je ze nog regelmatig.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

In winkels zie ik de zakjes ook nog regelmatig, zowel Wentink in Arnhem als Peperkamp in Ede hebben dat soort bouwpakketten in zakjes liggen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door Modelbouwerke »

Pleun schreef: 24 jan 2021 11:45
Op de beursen in Houten zie (zag?) je ze nog regelmatig.
Daar heb ik er toen enkele gekocht.
Heb er zelfs een zonder merk op gevonden in mijn stash.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vroeger Pola nu van Faller, enig verschil?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Erik, de gene met merk, zijn die van Faller, Pola of allebei, ik dacht dat de mijne Faller was maar zeker weet ik dat niet want ik let daar normaal niet op.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie