Re: 1200 turquoise leverbaar
Geplaatst: 20 jul 2018 18:54
Hallo,
Ik citeer even uit het boek elektrische locomotieven NS-SERIE 1200 van Henk Bouman uitgever Uquilair.
"Waarom werden de elf locomotieven 1215-1225 in roodbruin afgeleverd? Ir. F. Oudendal* hierover: "Omdat de turquoise kleur erg gevoelig was voor vuil, o.a. het slijpsel van de koolstrippen van de stroomafnemers, verzocht de NS aan Werkspoor om de laatste tien locomotieven in een ander kleurstelling te schilderen. Daarop heeft Werkspoor aan de NS een voorstel gedaan, dat door de NS geaccepteerd is. Bi Werkspoor heeft iemand bij het bureau Werkvoorbereiding een briefje geschreven voor de schildersafdeling dat de laatste tien locomotieven n roodbruin geschilderd moesten worden. Iemand op de Schildersafdeling heeft dat gelezen als de 1215 wordt de eerste loc in bruin, en aldus zijn er elf locomotieven in bruin afgeleverd" Einde citaat.
Ook uit hetzelfde boek
-Het zou in eerste instantie een serie worden van 75 stuks.
-De eerste jaren lag de nadruk op de goederendienst.
Ook ik was er altijd van overtuigd dat de kleurstelling te maken had met reizigers en/of goederentreinen, in bovengenoemd boek kan ik er ook niets over terugvinden.
* voormalig hoofding. en afdelingschef "locomotieven"bij Werkspoor.
Bovengenoemd boek is nog steeds een aanrader voor 1200 geïnteresseerden.
Ik citeer even uit het boek elektrische locomotieven NS-SERIE 1200 van Henk Bouman uitgever Uquilair.
"Waarom werden de elf locomotieven 1215-1225 in roodbruin afgeleverd? Ir. F. Oudendal* hierover: "Omdat de turquoise kleur erg gevoelig was voor vuil, o.a. het slijpsel van de koolstrippen van de stroomafnemers, verzocht de NS aan Werkspoor om de laatste tien locomotieven in een ander kleurstelling te schilderen. Daarop heeft Werkspoor aan de NS een voorstel gedaan, dat door de NS geaccepteerd is. Bi Werkspoor heeft iemand bij het bureau Werkvoorbereiding een briefje geschreven voor de schildersafdeling dat de laatste tien locomotieven n roodbruin geschilderd moesten worden. Iemand op de Schildersafdeling heeft dat gelezen als de 1215 wordt de eerste loc in bruin, en aldus zijn er elf locomotieven in bruin afgeleverd" Einde citaat.
Ook uit hetzelfde boek
-Het zou in eerste instantie een serie worden van 75 stuks.
-De eerste jaren lag de nadruk op de goederendienst.
Ook ik was er altijd van overtuigd dat de kleurstelling te maken had met reizigers en/of goederentreinen, in bovengenoemd boek kan ik er ook niets over terugvinden.
* voormalig hoofding. en afdelingschef "locomotieven"bij Werkspoor.
Bovengenoemd boek is nog steeds een aanrader voor 1200 geïnteresseerden.